
VAKANÜVİS- Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi/ International Journal of Historical 
Researches, Yıl/Vol. 8, Özel Sayı: Dr. Recep Yaşa’ya Armağan (Special Issue: A Tribute 

to Dr. Recep Yaşa), ISSN: 2149-9535 / 2636-7777 

 

Araştırma Makalesi/ Research Article 

Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz 
Göztepe 

Haluk Selvi* – Deniz Bulut** 

(ORCID: 0000-0003-3669-8378 – 0000-0002-0398-168X) 

 

Makale Gönderim Tarihi Makale Kabul Tarihi 
12.04.2023 09.05.2023 

 

Atıf Bilgisi/Reference Information 

Chicago: Selvi, H.- Bulut, D, “Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık 
Mümtaz Göztepe”, Vakanüvis-Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 8/ Özel 
Sayı: Dr. Recep Yaşa’ya Armağan: 3076-3122. 

APA: Selvi, H.- Bulut, D. (2023). Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve 
Tarık Mümtaz Göztepe. Vakanüvis-Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 8 
(Özel Sayı: Dr. Recep Yaşa’ya Armağan), 3076-3122. 

 

Öz 

Bulgaristan’da Mithat Paşa’nın kurduğu matbaa ile başlayan Türkçe yayın 

hayatı, 1930’lar ve 40’larda faşist ve komünist yönetimlerin hâkim olmasına 

kadar sayı ve içerik açısından çok çeşitlilik göstermiştir. Sayıları 100’ü aşan bu 

gazetelerin yayın hayatı Türkiye’de Cumhuriyet’in kurulmasından sonra da 

devam etmiştir. Bulgaristan, Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti 

muhalifleri için de bir sığınma yeri olmuş, muhalif ve taraftar gazeteler bazen 

kendi aralarında da tartışmalar yaşamıştır. Bulgaristan’da Türkçe yayınlanan iki 

                                                           
* Prof. Dr., Sakarya Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Tarih Bölümü, 
Türkiye, hselvi@sakarya.edu.tr. 
Prof. Dr., Sakarya University, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of 
History, Turkey.  
** Yüksek Lisans Öğrencisi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye 
Cumhuriyeti Tarihi Anabilim Dalı, Türkiye, denizbulut9600@gmail.com. 
MA Candidate, Sakarya University, Institute of Social Sciences, Main Discipline of 
History of the Republic of Turkey, Turkey.  



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3077 

 

gazete, Rumeli ve Deliorman arasında 1924-1925 yıllarında böyle bir siyasi 

tartışma yaşanmış, daha sonra bu tartışma, Rumeli gazetesinin sahibi Tarık 

Mümtaz Göztepe’nin siyasi kimliğinden dolayı Türkiye Cumhuriyeti karşıtlığı 

şeklinde algılanmış ve bu bilgi yayılmıştır. 1924-1925 yıllarında Bulgaristan’ın 

Eskicuma kasabasında 21 nüsha yayınlanan Rumeli gazetesi, içerik, gündem ve 

niyet itibariyle Türkiye Cumhuriyeti karşıtlığı içermekte midir? Neden böyle bir 

algı ortaya çıkmıştır? Bu gazeteye dair bugüne kadar teferruatlı bir çalışma 

yapılmamış olmasına rağmen bu fikir nasıl yayılmıştır?  

Bu çalışma, bu sorulara cevap ararken Rumeli gazetesinin Bulgaristan Sofya 

Milli Kütüphanesi’nde bulunan tam nüshalarını inceleyerek Bulgaristan’daki 

Türklerin sosyal, siyasal ve ekonomik durumları hakkında tespitler 

yapmaktadır. 

Anahtar Kelimeler: Bulgaristan’da Türkçe Süreli Yayın, Rumeli Gazetesi, 

Deliorman Gazetesi, Tarık Mümtaz Göztepe, Bulgaristan Türkleri. 

A Turkish Newspaper in Bulgaria: Rumeli and Tarık Mümtaz Göztepe 

Abstract 

Turkish publishing in Bulgaria, which started with the establishment of a 
printing press by Mithat Pasha, was quite diverse in number and content until 
the fascist and communist regimes came to power in the 1930s and 1940s. 
The publication life of these newspapers, whose number exceeded 100, 
continued after the establishment of the republic in Turkey. Bulgaria also 
became a haven for opponents of the Ottoman Empire and the Turkish 
Republic, and opposition and supporter newspapers sometimes had debates 
among themselves. In 1924-1925, such a political debate occurred between 
two Turkish-language newspapers published in Bulgaria, Rumeli and 
Deliorman, but later this debate was perceived as being against the Republic 
of Turkey due to the political identity of Rumeli's owner, Tarık Mumtaz 
Goztepe, and this information spread. Did the Rumeli newspaper, which was 
published in Eskicuma town in Bulgaria and had 21 issues, contain opposition 
to the Republic of Turkey in terms of content, agenda, and intention? Why did 
such a perception arise? Although a detailed study has not yet been 
conducted on this newspaper, how has this idea spread? 

This article aims to answer these questions by examining the complete 
copies of the Rumeli newspaper in the Bulgarian Sofia National Library, 
making observations about the social, political and economic situation of the 
Turks in Bulgaria. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3078 

 

Keywords: Turkish Press in Bulgaria, Rumeli Newspaper, Deliorman 
Newspaper, Tarık Mumtaz Goztepe, Turks of Bulgaria. 

 
Giriş: Bulgaristan’da Türkçe Basın Hayatı 

Yakın Dönem Tarih araştırmalarında süreli yayınların ve onun 
önemli bir kolu olan gazetelerin göz ardı edilemez bir yeri vardır. 
Gazeteler yayınlandıkları dönemin siyasi, sosyal ve iktisadi 
durumundan en çok etkilenen unsurların başında gelir. Kaynak olarak 
gazetelerin bu durumunun olumlu etkilerinin yanında olumsuz etkileri 
de olabilmektedir. Dolayısıyla bu olumsuz etkileri en aza indirmenin 
yolu bilgi kaynakları arasında mukayese yapmaktan ve kullanılan süreli 
yayını bütünüyle tanımaktan geçmektedir. Günümüzde basın tarihiyle 
ilgili yapılan çalışmalar, kimi zaman yeterli bilgiyi sunmakta eksik kaldığı 
gibi kimi zaman da detaylı incelemelerin yapılamamış olmasından 
dolayı yanlış yargılar barındırabilmektedir. Bulgaristan’da 1924-1925 
yıllarında yayınlanan Rumeli gazetesi de hakkında bu yanlış yargıya 
sahip olunanlardan birisidir. 

Bulgaristan’daki Türkçe süreli yayın faaliyetleri incelendiğinde 
zengin bir içerik ile karşılaşılmaktadır. Bulgaristan’daki Türkçe süreli 
yayın faaliyetlerinin gelişmesinde Ahmet Mithat Paşa’nın payı çok 
büyüktür. Mithat Paşa, 1864 yılında kurulan Tuna Vilayetinin valisi 
sıfatıyla sosyal ve kültürel alanlarda yenilikçi hareketlere girişerek 
donanımlı bir matbaa kurmuştur. Kurulan bu matbaada ilk resmi vilayet 
gazetesi olma özelliğini taşıyan “Tuna” gazetesi yayınlanmıştır. 3 Mart 
1865’te yayınlanmaya başlayan bu gazete, birinci ve ikinci sayfaları 
Türkçe, üçüncü ve dördüncü sayfaları Bulgarca olmak üzere haftada bir 
sayı neşrediliyordu. Gazete, bölge halkını aydınlatarak Rusya’nın 
Panslavizm propagandasına karşı mücadele etmekteydi. Bulgaristan’ın 
süreli yayın faaliyeti konusunda öncü olan bu gazete, 1877 tarihine 
kadar kesintisiz yayın yapmış, nihayetinde Türk-Rus savaşının bir 
sonucu olarak yayın hayatı sona ermiştir.1  

Bulgaristan’ın Prenslik dönemi olarak adlandırılan 1878-1908 yılları, 
Bulgaristan’da Türkçe süreli yayın faaliyetlerinin hız kazandığı bir 

                                                           
1 Altan Deliorman, Bulgaristan’da Türkçe Basın (1865-2009), İstanbul Büyükşehir 
Belediyesi Kültür ve Sosyal Daire Başkanlığı, İstanbul, 2010, s.31-33. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3079 

 

dönemidir. Yeni ve yabancı bir hükümetin yönetiminde kalan Türkler 
için Bulgaristan Resmi Gazetesi Tercümesi (1880-1882) bu dönemde 
yayınlandı. Bu gazete ile yeni kanun ve nizamın Türklere öğretilmesi 
amaçlanıyordu.2 Ayrıca Sultan Abdülhamid’in takibinden kaçan pek çok 
Jön Türk Bulgaristan’a gelerek burada yayın faaliyetlerine başladılar. Bu 
dönemde Bulgaristan’da 25’i Jön Türkler tarafından olmak üzere 44 
Türkçe gazete ve dergi neşredilmiştir. Tarla (1880), Balkan (1885-
1886), Varna Postası (1887) Hilal (1884-1889), Dikkat (1884-1888), 
İttifak (1894-1908), Gayret (1895-1897), Sada-i Millet (1897) Muvazene 
(1896-1905), Mecra-i Efkâr (1898-1907), Malumat (1898-1907), 
Uhuvvet (1904-1908), Ahali (1905-1908) gibi gazeteler bunlara örnek 
olarak gösterilebilir. Bunların kimisi daha uzun bir yayın hayatına 
sahipken kimisinin ömrü kısa olmuştur.3 Bulgaristan’daki bazı gazeteler 
Osmanlı Devleti’nin talebi doğrultusunda kapatılırken, bazıları da ikna 
yoluyla yayın hayatını sonlandırmıştır. Bu ikna, gazete sahiplerine 
Osmanlı Devleti’nde dolgun maaşlı görevler teklif etme şeklinde 
gerçekleşiyordu. Öyle ki bazı gazeteler kendilerine de teklif gelsin diye 
muhalif yayın politikası takip etmişlerdi. Bu dönemde kapatılan 
gazetelerde Bulgar yönetiminin payı çok azdır. Zira Osmanlı Devleti ile 
iyi ilişki sürdürmeye özen gösteren Bulgarlar, Türk gazetelerine 
müdahale etmeye pek yanaşmamışlardır.4 

Bulgaristan’ın ve Türkiye’nin değişken siyasi yapısından gazeteler de 
payını almış ve çok yönlü bir basın anlayışı ortaya çıkmıştır. Nitekim 
1908’de Bulgaristan’ın bağımsızlığını ilan etmesiyle 1944’e kadar 
sürecek olan Krallık Dönemi başlamıştır. Türkiye’de II. Meşrutiyet ve 
Cumhuriyet dönemlerine denk gelen bu yıllarda Bulgaristan yine 
Türkiye’deki muhalif ve sürgün kişilerin uğradığı bir yer haline 
gelecektir. Bu dönem Bulgaristan’daki Türkçe basın faaliyetlerinin en 
fazla artış gösterdiği dönemdir, zira Türkçe gazete sayısı 80’e 
ulaşacaktır. Türkiye’den kovulan Yüzellilikler, Hilafetçiler ve 
Saltanatçılar İntibah, Açıksöz, Medeniyet ve Yarın gibi gazetelerle 
Türkiye aleyhine yayın yaparken, diğer gazetelerin neredeyse tümü 
Türkiye’deki devrimleri desteklemiştir. Yenilik, Rodop, Halk Sesi, 

                                                           
2 Âdem Ruhi Karagöz, Bulgaristan Türk Basını 1879-1945, Üniversite Matbaası-Beyoğlu 
Tünel Başı, İstanbul, 1945, s.3. 
3 Bilal Şimşir, Bulgaristan Türkleri (1878-2008), Bilgi Yayınevi, Ankara, 2012, s. 328-329 
4 Deliorman, a.g.e., s.22-28 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3080 

 

Deliorman, Özdilek, Doğru Yol, Turan gibi gazeteler de harf 
devriminden sonra 1928-1931 yıllarında yeni Türk harfleriyle yayın 
yapmaya başlayarak Türk halkına devrimleri benimsetmeye 
çalışmışlardır.  

Yayınlanan 80 gazetenin; Peyam (1909), Sofya Muhbiri (1910), Türk 
Sadası (1915-1920), Çiftçi Bilgisi (1919-1934), Tunca (1921-1925), Ziya 
(1920-1923), Dostluk (1925-1935) gibi 26’sı Sofya’da, Güneş (1908-
1909), Hurşit (1912-1913), Balkan (1919-1920), Türk Sözü (1920-1921), 
Açık Söz (1931-1937), Rodop (1931-1934) gibi 16’sı Filibe’de, Arda 
(1920), Başlangıç-Naçalo (1924), Rodop Sesi (1929), Özdilek (1931-
1934) gibi 10’u Kırcaali’de, Deliorman (1922-1929), Tuna Boyu (1926), 
gibi 4’ü de Razgrad’da yayınlanmıştır.5 

Bu aktarılan sayılar Bulgaristan Basın Tarihi ile alakalı olan 
çalışmalarla giderek artmaktadır. Zira her çalışma bir öncekine ekleme 
yaparak bu alanı zenginleştirmektedir. Prenslik döneminin başladığı 
1878’den Krallık döneminin sonu olan 1944’e kadarki 66 yılda yalnızca 
Filibe’de 41 gazetenin yayınlanması, Bulgaristan’daki basın 
faaliyetlerinin ne kadar aktif olduğunu gözler önüne sermektedir.6 

Türkçe gazetelerin böyle artış göstermesi ve Türkiye 
Cumhuriyeti’ndeki inkılâpların gazetelerle Bulgaristan Müslümanlarını 
etkilemesi, 1934’te iktidara gelen faşist Bulgar yönetiminin istemediği 
bir durumdu. Yeni yönetim Türkiye’deki değişimi benimseyen 
gazeteleri kapatarak sahiplerini ya hapse attı ya da Türkiye 
Cumhuriyeti’ne kaçmak zorunda bıraktı. Bu dönemde Türkiye 
aleyhinde yayın yapan ve eski yazılarla yayınlanan gazeteler yayın 
hayatına devam etmiş olsa da 1937-1943 yıllarında bu gazetelerin de 
yayın hayatına son verildi. 1944’te ise, Bulgaristan’da Hakikat Şahidi 
adıyla Protestan misyonerlerinin yayınladığı gazete dışında Türkçe 
gazete kalmamıştı.7 

                                                           
5Bilal Şimşir, Rumeli gazetesini de Türkiye aleyhindeki gazeteler arasında saymaktadır. 
Şimşir, a.g.e., s.330-333 
6 Harun Bekir, “XIX. Yüzyıldan Günümüze Kadar Filibe’de Türkçe Basın” Balkanlarda 
Türk Dili ve Edebiyat Araştırmaları, C.3 S.2, (2021), s.240 
7 Şimşir, a.g.e., s.333-334 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3081 

 

Dönemlere göre böyle farklılıklar gösteren Bulgaristan’da Türkçe 
basın tarihiyle ilgili olarak yapılmış çalışmaların başında Âdem Ruhi 
Karagöz’ün Bulgaristan Türk Basını (1879-1945), M. Türker 
Acaroğlu’nun Bulgaristan’da Türk Gazeteciliği (1865-1985), İsmail 
Hakkı Tevfik Okyar’ın Bulgaristan’da Türk Basını ve Altan Deliorman’ın 
Bulgaristan’da Türkçe Basın (1865-2009) eserleri gelmektedir. Bu 
eserler Bulgaristan’da yaşayan Türklerin çıkarmış olduğu gazeteler 
hakkında bilgi vermekle beraber bulundukları arşiv ve kitaplıklarla 
alakalı da çok kıymetli bilgiler sunmaktadırlar. Özellikle Deliorman’ın 
kaleme aldığı Bulgaristan’da Türkçe Basın’da yer alan bilgiler bu 
makalenin hareket noktasıdır. Deliorman eserinde, Rumeli gazetesinin 
Türkiye’deki Cumhuriyet rejimine karşı bir yayın politikası takip ettiğini, 
bu sebeple Deliorman gazetesiyle şiddetli kalem tartışmaları yaşadığını 
ve sonunda hükümet tarafından kapatıldığını ifade etmektedir.8  

Oysa gerek Rumeli gazetesinin yayınlarında gerekse sahibi Tarık 
Mümtaz Göztepe’nin Bulgaristan’daki faaliyetlerinde bir Türkiye 
karşıtlığı bulunmamaktadır. Tarık Mümtaz’ın Bulgaristan günleri ve 
Rumeli gazetesinin elimizde bulunan bütün nüshaları bu durumu 
ortaya koyar niteliktedir. 

Rumeli Gazetesinin Sahibi ve Başyazarı Tarık Mümtaz Göztepe 

Tarık Mümtaz Göztepe hakkında tam manasıyla biyografik bir eser 
mevcut olmamakla birlikte, gerek Yüzellilikler ile ilgili çalışmalarda9 
gerekse Volkan Payaslı, Olcay Özkaya Duman10 ve daha sonra da İlkim 
Büke Okyar11 tarafından kaleme alınan çalışmalarda biyografik ve 
karakter analizi anlamında çok kıymetli bilgiler sunulmaktadır. Lakin adı 
geçen bu çalışmalarda, Tarık Mümtaz’ın Bulgaristan günleri hakkındaki 
bilgi oldukça kısıtlıdır. 

Bulgaristan’daki Türkçe Basın tarihiyle ilgili yapılan çalışmalarda da 
Tarık Mümtaz’ın yalnızca gazetecilik ve idarecilik faaliyetleri üzerinde 

                                                           
8 Deliorman, a.g.e., s. 103 
9 Şaduman Halıcı, Yüzellilikler, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir, 1998, s.92-96 
10 Volkan Payaslı ve Olcay Özkaya Duman, “Bir Yüzelliliğin Halep Gezi Notlarından 
Günceler: Tarık Mümtaz Yazganalp (Göztepe)”, Turkish Studies, 9/4, (2014), s.968-973 
11 İlkim Büke Okyar, “Kimlik Çatışmalarında İskenderun Sancağı: Tarık Mümtaz ve 
Karagöz, Monografik Bir Çalışma”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 
Dergisi, 16/44, (2019), s.75-78 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3082 

 

durulmuştur.12 Yalnızca Altan Deliorman, onun Türkiye’den sürgün bir 
Yüzellilik olarak Türkiye Cumhuriyeti’ne muhalif bir yayın yaptığını, bu 
sebeple basında da sert muhalefetle karşılaştığını, sonunda da 
hükümet tarafından gazetesinin kapandığını ifade etmektedir.13 Tarık 
Mümtaz hakkında en kapsamlı bilgileri sunan Şaduman Halıcı da onun 
sürgündeki faaliyetlerini 1933’e kadar Türkiye aleyhinde, 1933’te 
Cumhuriyetin onuncu yıl dönümü münasebetiyle genel bir af çıkacağı 
söylentileri üzerine daha ılıman, 1936’dan itibaren de Türkiye lehinde 
diye tanımlayarak üçe ayırmıştır.14 Bu doğrultuda, Tarık Mümtaz’ı 
anlamak maksadıyla hatıralarından faydalanmak ve hakkında yazılan 
yazılarda eksik olan Bulgaristan’daki faaliyetlerini yayınladığı Rumeli 
gazetesini inceleyerek ortaya koymak doğru bir yol olacaktır. 

1891 yılında Çerkez bir ailenin oğlu olarak İstanbul’da dünyaya 
gelen Tarık Mümtaz, eğitim hayatına Kadıköy Darülirfan’da başlamış 
daha sonra 1904 yılında Erenköy Rüştiyesini, 1910 yılında da Kuleli 
Askerî İdadisini tamamlamıştır.15 Harbiye’den mezun olduktan sonra 
topçu subayı olarak Osmanlı ordusuna katılmıştır. Harbiye Nezareti’nde 
birbiri ardına yaverlik görevlerinde bulunan Tarık Mümtaz, en sonunda 
Sadrazam Damat Ferit Paşa’nın yaverliğine atanmıştır.16 Tarık 
Mümtaz’ın kendisi de paşa damadı olduğu için “damadın damadı” 
olarak anılmıştır. 1919 yılında Ümit adında bir gazete çıkararak burada 
İttihat ve Terakki’yi karalayıcı yayın yapmıştır. Anadolu’daki Millî 
Mücadele hareketine karşı kurulan Kuva-yı İnzibatiye ordusunda 
Mitralyöz (makineli tüfek) Kumandanlığı yapmış, ordu dağıldığında 
İstanbul’a dönerek yaverliğe ve gazeteciliğe devam etmiştir.  

Millî Mücadele hareketinin zaferinden sonra, bu harekete fiilen 
karşı çıkmış kişiler büyük bir panik içerisinde 6 Kasım 1922 tarihinde 
elçiliklere sığınarak yurtdışına kaçmanın yollarını aramışlardır. 22 Eylül 

                                                           
12 Karagöz, a.g.e., s.40-41 
13 Deliorman, a.g.e., s. 103 
14 Halıcı, a.g.t., s.95 
15 Tarık Mümtaz ile alakalı yapılan çalışmaların neredeyse hepsinde doğum tarihleri 
birbirinden farklı gösterilmektedir. Bu bilgiyi bizzat şahsın kendisinden alması 
sebebiyle, “Osman Nebioğlu, “Göztepe, Tarık Mümtaz”, Türkiye’de Kim Kimdir, 
Nebioğlu Yayınevi, İstanbul, (1961-1962) s. 314” kaynağını tercih ediyoruz. 
16 Tarık Mümtaz Göztepe, Mütareke Günleri, (Hazırlayan: H. Afşın Günaydın), Cümle 
Yayınları, Ankara, 2017, s.7 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3083 

 

1922’de vatanı en erken terk eden Damat Ferit Paşa olmuştur. 
Ardından Sultan Vahdettin 17 Kasım 1922’de vatanı terk etmiştir. Tarık 
Mümtaz da onların ardından bu tarihlerde Bulgaristan’a sığınmıştır. 
1924’te sürgün edilecek kişilerin listesinin tamamlanıp kabul 
edilmesiyle, Tarık Mümtaz, Kuva-yı İnzibatiye Mitralyöz Kumandanı ve 
Damat Ferit Paşa’nın yaveri olması sebebiyle 150 kişilik listede 21. 
sırada yer almış ve 1927’de Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığından 
çıkartılmıştır.17  

Tarık Mümtaz’ın Bulgaristan’da ilk geldiği yerin Varna olduğunu 
hatıratından anlamaktayız. Burada kendisi gibi pek çok firari kişinin 
olduğundan bahsetmektedir. Varna’nın dünyanın en ucuz memleketi 
olduğu halde halkın çok şiddetli açlık ve sefalet çektiğini yazmaktadır. 
Ayrıca Osmanlı Devleti’nde önemli görevlerde bulunmuş ve buraya 
belli bir para ile gelmiş zatların, Bulgar memurlar tarafından tehdit ve 
şantajla haraca bağlandığı ve sömürüldüğünü de ifade etmektedir. 
Bulgaristan’daki Müslümanların da bu firarilerden pek 
hoşlanmadıklarını anlatmaktadır. Varna’da Marksist bir takım Türk 
gencinin bu mültecilere sıcak davrandığını, onlarla sabahlara kadar 
çene çaldıklarını ve bunların bazılarının Ziya isminde bir gazetede yazı 
yazdıklarından bahsetmektedir. Bulgaristan Komünist Partisi’nin 
Sofya’da çıkan Türkçe siyasi gazetesi olan bu gazete, basın 
özgürlüğünün zirveye ulaştığı Stamboliyski hükümetine doludizgin 
saldırmaktadır ve gazetenin başında Bulgar hukukundan mezun 
Şumnulu Besim Hilmi adında bir Türk genci bulunmaktadır. Tarık 
Mümtaz hatıratında, Türk düşmanlığıyla bilinen ve Bulgarların milli şair 
saydıkları İvan Vazov’un 75. Doğum yıldönümünün kutlandığı bir 
günde, Varna Belediye bahçesinde bu şairin büstünün çiçeklerle 
kaplandığından, bir gün sonra tepeden tırnağa büst ve çiçeklerin 
pisletildiğinden de bahsetmektedir.18 Tarık Mümtaz’ın Bulgaristan’da 
ilk yazarlık yaptığı Ziya gazetesiyle nasıl tanıştığını bu vesile ile 
öğrenmekteyiz. Buradaki gençlerin kendisine sıcaklık göstermesi ve 
siyasi anlamda milliyetçi Bulgarlara karşı giriştikleri faaliyetler onun 
gençlere sempati göstermesine vesile olmuştur diyebiliriz. Bir taraftan 

                                                           
17 Halıcı, a.g.t., s.16-92 
18 Tarık Mümtaz Göztepe, Gurbet Cehennemi Mütareke Sonrası Hatırat, (Hazırlayan: 
Hasan Afşın Günaydın), Kopernik Yayınları, İstanbul, 2018, s.225-256 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3084 

 

çok fakirlik çekmesi, diğer taraftan da mülteci vaziyetini unutturacak 
bir işle meşgul olma isteği onu yeni yayın hayatı içine çekmiştir. 

Ziya gazetesinin faaliyetleri düşünüldüğünde, Bulgaristan Komünist 
Parti tarafından fonlanması ve Türkler arasında komünizm 
propagandası yürütmesi açısından yanlış düşüncelere sebebiyet 
verebilir. Ancak 1920’lerin komünizm fikirleri 1980’lerinkinden çok 
farklıdır. Çünkü o tarihlerde BKP’ne katılan Türklerin ulusçu duyguları, 
Ziya sütunlarında “Türklerin Balkanlarda kalması, yalnız komünizm 
vasıtasıyla mümkün olacaktır” gibi ifadelerle ortaya konmaktadır. Bu 
gazete Stamboliyski’nin 9 Haziran 1923’te darbeyle indirilmesinden 
sonra 3 Ağustos 1923’te yayın hayatını sonlandırmıştır.19  

Tarık Mümtaz, Ziya gazetesinde muharrirlik yaparken, İstanbul’daki 
“Tanin” ve “Tevhid-i Efkâr” gazetelerine de hüviyetini gizleyerek Ali 
Topçiyef imzasıyla yazılar gönderiyordu. “Bulgaristan Mektupları” 
başlığıyla yayınlanacak olan bu yazılar, Bulgaristan’daki siyasi vaziyet 
hakkında Türkiye’yi bilgilendiriyordu.20 Bu süreçten bahsederken Tarık 
Mümtaz, Bulgaristan’daki seçim atmosferinin daha önce İstanbul’da bir 
mecmua çıkarmış olan muharrir zabitin (kendisinin) ihtiraslarını 
kamçıladığını ifade ediyor. Kendisini Bulgaristan Türk köylerinde bir 
öğretmen olarak tanıtan ve yayınlanacağına dair inanç taşımamasına 
rağmen Türkiye’deki gazetelere mektup gönderen Tarık Mümtaz, 
sonunda iltifatlarla dolu bir cevap mektubu almıştır. Yazısının 
yayınlanacağını ve yazılarının devamını beklediklerini müjdeleyen bu 
mektuptan sonra Ali Topçuyef’in Bulgaristan’da da ünü artmaya 
başlamıştır. Sofya’da en heyecanlı ve tarihi hadiselerin yaşandığı 
günlerde seçim atmosferini doğrudan aktarmak üzere Sofya-Varna 
üzerinde pek çok sefer yapan Tarık Mümtaz, üçüncü mevki trenlerde iki 
simidi katık yaparak bu işi gerçekleştirmiştir. Bir gün İstanbul’dan gelen 
bir mektupta, seçimle alakalı yazdığı enfes yazıların İstanbul’a çok geç 
ulaştığından ve o haberler ellerine geçene kadar başka bir gazete 
tarafından bunun haber yapıldığından bahsedilerek, kendisinden 
yazılarını daha hızlı olması için telgrafla göndermesi rica edilmiştir. 
Lakin Sofya seyahatlerini bile dişinden tırnağından artırdıklarıyla yapan 

                                                           
19 Mete Tunçay, BKP’nin Türkçe Yayın Organı Ziya Gazetesi (1920-1923) ve Türkiye, 
Sosyal Tarih Yayınları, İstanbul, 2009, s. 8-11 
20 Deliorman, a.g.e., s.104  



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3085 

 

Mümtaz, ancak masraflarının karşılandığı takdirde bunu yapabileceği 
cevabını vermiştir. Bunun üzerine gazete idaresi cömert bir teklif 
sunmuş ve kendisine her gün elli gazete göndereceklerini, istedikleri 
hızda yazıya ulaşabilirlerse bu sayının yetmiş beşe çıkarılacağını 
söylemiştir. O sıralarda Bulgaristan’da İstanbul gazetelerinin üç levaya 
satıldığı düşünülürse bu ücretin Bulgar Orta Mektep Müdürünün 
aylığının iki katına denk geldiği anlaşılacaktır. Bu teklif üzerine büyük bir 
sevinçle bu işle ilgilenmesi için Varna’nın kırk yıllık müvezzii (dağıtıcısı) 
Derviş Baba’yı postaneye götürüp memura takdim etmiş, kendi namına 
gelen gazeteleri satması için bu kişiyi görevlendirmiştir. Ali Topçuyef 
hem bu olayın hem de onun ihtilale dair kaleme aldığı bir yazının Sofya 
mahreciyle (çıkış yeri) gazetede yayınlanması üzerine Varnalılar 
tarafından kimliğinin anlaşıldığını ifade etmektedir. Kimliğinin 
Türkiye’deki gazeteler tarafından öğrenilmesinden çok korkmuş, İtilafçı 
ve hain sayılan bir politika firarisinin yazılarına kucak açan bu gazetenin 
matbuat âleminde bilmeden skandala imza atıp hükümet tarafından 
tepki görmesinden endişe duymuştur.21 

Tarık Mümtaz’ın hem Ali Topçuyef ismi hem de daha sonra Rumeli 
gazetesinde kullanacağı mahlaslar, Deliorman gazetesi tarafından 
ortaya çıkartılmıştır. Buna rağmen Eskicuma Türk Maarif Encümeni 
siyasi geçmişine bakmayarak kendisini Rüştiye Mekteplerine müdür 
tayin etmiştir.22 Böyle bir siyasi firarinin bu göreve getirilme hikâyesinin 
detaylarını yine onun hatıratından öğrenmekteyiz. Bulgaristan’ın en 
kalabalık Türk merkezlerinden Şumnu Sancağına bağlı bulunan 
Eskicuma kazasında son seçimlerde Evkaf Encümenliği reisliğine 
Mehmet Said, Maarif Encümeni reisliğine de Hüseyin Avni adındaki 
gençler seçilmişti. Bu gençler iş başına gelir gelmez olanca gayretleriyle 
eğitimi ele almışlardı. İlk olarak bu ıslahatı başarabilecek değerli bir 
mektep müdürüne ihtiyaç duymuşlar, ilk olarak Bulgaristan Yüksek 
Öğretmen Mektebi’nden mezun bulunan ve o seneki seçimlerde de 
mebus seçilemeyen eski Varna Mebusu Hüsnü Fuad’a teklif 
götürmüşlerdir. Henüz yeni evlenmiş olduğu gerekçesiyle bu teklifi 
kabul etmeyen Hüsnü Fuad, Türkiye’deki gazetelere yazdığı yazılarla 
Bulgaristan’da da ün sahibi olan Ali Topçuyef’i tavsiye etmiştir. Bunun 

                                                           
21 Göztepe, a.g.e., s.287-295 
22 Karagöz, a.g.e., s.41 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3086 

 

üzerine bu kişiler Ali Topçuyef’i yani Tarık Mümtaz’ı, Varna’da kendisi 
gibi pek çok siyasi firarinin vakit geçirdiği Elhamra Kahvehanesi’nde 
bulmuşlar ve teklif sunmuşlardır. Bunun üzerine: “Eskicuma mektep 
müdürlüğünü değil, hatta iki haneli bir Türk köyü hocalığını bile 
tasavvuru imkânsız bir sevinç ve iftiharla kabule hazırım. Yalnız şurasını 
bilmenizi isterim ki benim ismim Ali Topçuyef değildir. Ben, İstanbul’da 
bir müddet Harbiye nazırlarına ve sonra da sadrazama yaverlik etmiş 
bir zabitim. Memleketi bırakıp kaçan politika mültecilerinden biri olarak 
bulunuyorum” yanıtını vermiştir. Teklifi götüren gençler, kendilerine 
politikanın lazım olmadığını, önemli olan şeyin çocukların eğitimi 
olduğunu söyleyerek tekliflerinde ısrar etmişlerdir. Görevi kabul eden 
Tarık Mümtaz Eskicuma’ya yerleşmiştir. Burada vazifeye başlamadan 
evvel kendisinin geçmişi yüzünden eleştirilere maruz kaldığını, özellikle 
Razgrad’da yayınlanan Deliorman gazetesinin aleyhinde yazılar 
yazdığını anlatmaktadır.23 Tarık Mümtaz, Eskicuma Rüştiye Mektepleri 
Müdürlüğüne atandığı 1924 yılında Rumeli gazetesini de yayınlamaya 
başlamıştır. Ayrıca yine Eskicuma’da yayınlanmakta olan Terbiye Ocağı 
mecmuasında yazı işleri müdürlüğü yapmaktaydı.24 

Rumeli gazetesinde yaptığı yayınlarda, ciddi bir basın muhalefetiyle 
karşı karşıya kalmış ve sonunda gazetesi kapatılarak Bulgaristan’dan da 
sınır dışı edilmiştir.25 Bunun üzerine önce Romanya’ya oradan da 
Berlin’e giden Mümtaz, Berlin’de gazetecilik faaliyetlerine devam 
etmek istemiş ve oradaki Müslüman cemiyetlerle iletişime geçerek 
İslami bir gazete çıkarmayı teklif etmiştir. Ancak siyasi geçmişi orada da 
ortaya çıkınca bu teklifi kabul görmemiştir. Türkiye Cumhuriyeti 
Hükümeti, onun Almanya’dan sınır dışı edilmesi için girişimlere 
başlamışken, o henüz bir karar çıkmadan San Remo’ya, Sultan 
Vahdettin’in yanına gitmiş, 1926’da ölümüne kadar onun yanında 
kalmıştır.26 Sultan Vahdettin’in naaşı ile birlikte Şam’a gelen Mümtaz, 
burada bulunduğu dönemde gazetecilik faaliyetlerine devam etmiştir. 
Çerkezce, Arapça, Türkçe ve Fransızca olarak dört dilde Türkiye 

                                                           
23 Göztepe, a.g.e., s.299-319 

24 İsmail Hakkı Tevfik Okday, Bulgaristan’da Türk Basını, Hürriyet Ofset Matbaacılık 
ve Gazetecilik A.Ş., İstanbul, (yıl bilgisi verilmemiş), s.142 
25 Deliorman, a.g.e., s.104 
26 Halıcı, a.g.t., s.93 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3087 

 

aleyhinde propaganda yaptığı Març gazetesini çıkarmıştır.27 Aleyhte 
propagandanın tespit edilmesi üzerine de gazetenin Türkiye’ye girişi 
yasaklanmıştır.28 Ayrıca Türkçe olarak Hamra isimli bir gazete ve 
Musavver Sahra isminde bir edebi dergi çıkarmıştır. O sırada Şam’da 
bulunan yüzelliliklerden Rıza Tevfik, Ali İlmi gibi Cumhuriyet karşıtı 
şahısların yazıları bu dergide yayınlanmıştır.29 Tarık Mümtaz’ın 
Bulgaristan’dan itibaren sürgün ve gazetecilik hayatını 
değerlendirdiğimizde aslında onun Türkiye Cumhuriyeti’ne muhalif 
yayınlarına 1926’da Şam’a geldiği tarihte başladığını söyleyebiliriz. 

1931 yılında, Antakya’da Türkçülük propagandası yapan Yeni Gün 
gazetesine muhalefet etmesi için görevlendirilen Tarık Mümtaz, aslen 
Antakyalı olan ve Suriye Meclis’inde üyelik yapan Adalı Mehmed’in 
desteğiyle Antakya’ya getirilmiş, Basil Huri tarafından da Antakya 
gazetesinin başına geçirilmiştir. Bu gazetede Arapça ve Türkçe yayınlar 
yaparak bölgedeki ulusal akımlara muhalefette bulunmuş, bir ara 
Çerkez Ethem ve kardeşi Reşit ile irtibata geçerek birtakım 
beyannamelerin Türkiye’de dağıtımına aracılık etmiştir. Ancak bu 
faaliyetinin başına iş açacağını anlayınca Şam’a geri dönmüştür. 

Tarık Mümtaz’ın bu muhalif yayıncılığı, 1933’te Cumhuriyet’in 
onuncu yılı dolayısıyla genel bir af çıkarılacağının ilanı üzerine seyrini 
değiştirecektir. Bu dönemde Antakya’da bulunan Mümtaz, bağımsız bir 
gazete çıkarmak için İstanbul’daki evini kardeşi aracılığıyla satarak elde 
ettiği 350 liralık sermaye ile Karagöz gazetesini yayınlamıştır. Hatay’ın 
anavatana katılmasını, Antakya’daki Türklerin hukukunu ve Türk 
inkılâbını savunan yazılar kaleme almıştır.30 Tarık Mümtaz kısa bir süre 
önce Şam’daki Cumhuriyet karşıtı yüzelliliklerin yazılarını yayınlarken 
bu gazetede onlara doğrudan muhalefet etmeye başlamıştır. Gerek 
Arap milliyetçiliğine karşı yayınları gerekse de Türk milliyetçiliği 
propagandası yapması sebebiyle gazetenin yayın hayatı pek çok kez 
kesintiye uğramış, kendisi defalarca mahkemelik olmuş, en sonunda 
gazetesi kapatılmıştır. 1935’te Hacivat-Karagöz adıyla Karagöz’ü 

                                                           
27 Payaslı ve Özkaya Duman, a.g.m., s. 970 
28 BCA, 30-18-1-2/12.42.9 
29 Büke Okyar, a.g.m., s.77 
30 Halıcı, a.g.t., s.94-95 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3088 

 

yeniden canlandırmaya çalışsa da yeni gazetenin ömrü uzun soluklu 
olmamıştır. 31  

Antakya’da böylesine siyasi ve maddi güçlüklerle karşı karşıya kalan 
Tarık Mümtaz, oradaki Türk gençlerinin yardımlarıyla yaşamını zorlukla 
sürdürüyordu. En nihayetinde 26 Haziran 1938’de TBMM tarafından 
çıkartılan yüzelliliklerin affı kanunu, 16 Temmuz 1938’de Resmî 
Gazete’de yayınlanınca Türkiye’ye geri dönmüştür.32 

Tarık Mümtaz, Bulgaristan’da şiddetli kalem atışmaları yaptığı 
Deliorman gazetesinin sahibi Mahmut Necmettin Deliorman ile 
Türkiye’de tanışıp arkadaş olmuştur. Hatta Mahmut Necmettin 
1942’de kaleme aldığı bir eserin başına, “Şerefli Düşmanımın Kitabına” 
başlıklı övücü bir giriş yazmıştır. 33 Rumeli gazetesinin içeriği ve yayın 
bilgileri cereyan eden olayların seyrini açıkça gösterir niteliktedir. 

Rumeli Gazetesinin Yayın Bilgileri 

Rumeli gazetesinin yayın hayatına başlamasından önce 
Bulgaristan’da siyasi lider Çiftçi Partisi Başkanı Alexandre 
Stamboliyski’deydi.34 Stamboliyski iktidarı Türkiye’deki Millî Mücadele 
hareketine destek vermekle beraber, politik anlamda uzlaşmacıydı. 
Fakat kısa süre sonra Bulgaristan’da muhalefetin sesi yükselmeye 
başladı, Narodni Sgovor adında gizli bir örgüt Aleksander Tsankov 
liderliğinde toplandı. Buna bir de Ulusal Liberal Parti dahil oldu ve 
Narodniyak Partisi ile Ulusal Liberal Parti birleşerek Ulusal Partiyi 
oluşturdular. Muhalefet ittifakına Radikal Partinin de katılmasıyla ve 
Kral’ın da desteğiyle 9 Haziran 1923’te hükümete karşı bir darbe 
gerçekleştirildi. Stamboliyski ve çalışma arkadaşları öldürüldüler. 
Aleksander Tsankov liderliğinde yeni bir hükümet kuruldu.35 Tsankov, 
Türkiye’ye karşı eski hükümetin dış politikasını sürdürmeye çalıştı lakin 
zaman zaman Bulgaristan’daki Türk azınlığa da sert politikalar uyguladı. 
Bu sebeple Türkiye hükümeti, Bulgaristan’a çekimser davranmaya 
başladı. Yaptıkları hatayı telafi etmek için Bulgar hükümeti 1924’te 

                                                           
31 Büke Okyar, a.g.m., s.77-78 
32 Payaslı ve Özkaya Duman, a.g.m., s. 971 
33 Deliorman, a.g.e., s.27 
34 Nazif Kuyucuklu, “Bulgaristan”, İslam Ansiklopedisi, C. 6, s. 399 
35 Hüseyin Avni Bıçaklı, Türkiye-Bulgaristan İlişkileri (1878-2008), İmge Kitabevi, Ankara, 
2016, s.123-125 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3089 

 

Simon Radev’i Ankara’ya gönderip ilişkileri eski seviyesine döndürmeye 
çalışmışsa da bu ilişki Stamboliyski dönemindeki seviyeye 
ulaşamayacaktı.36  

Rumeli gazetesi bu siyasi atmosfer içinde, 15 Ağustos 1924’te yayın 
hayatına başladı ve 29 Mart 1925 tarihine kadar yedi ay boyunca 21 
sayı yayınlandı. Bu gazetenin koleksiyonu Bulgaristan’daki Sofya Milli 
Kütüphanesi’nde mevcuttur. Ancak gazetenin 14. ve 21. sayılarının son 
iki sayfası eksiktir. Kalem atışmaları için yer yer değineceğimiz 
Deliorman gazetesinin de Rumeli’nin yayın dönemine denk gelen 1924-
1925 yıllarındaki 109-149. sayıları da yine Sofya Milli Kütüphanesinde 
mevcuttur. 

Gazetenin adı olan ‘Rumeli’ başlığı siyah kalın bir dikdörtgen 
içerisinde bir tasvirin tam ortasında bulunmaktadır. Bu tasvirde 
‘Rumeli’ başlığının üstünde sıra dağlar üzerinde bir güneş, başlığın 
sağında dört kadın, başlığın sol tarafında da dört erkek tasviri 
bulunmaktadır. Bu kadın ve erkek tasvirlerindeki farklılık giyim ve 
kuşamlarıdır. Türk toplumunun gelenekten moderniteye benimsediği 
farklı kıyafetler içinde tasvir edilmişlerdir. 

Bu başlık ve tasvirin altında en sağda gazetenin abonelik bilgileri ve 
adresi bulunmaktadır: “Abone Bedeli Bir Senelik: 150 lefdir. Altı Aylık: 
80”, “Adresi: Eskicuma’da Rumeli Gazetesi”. Başlığın altındaki orta 
bölmede: “Şimdilik On Günde Bir Çıkan Türk Gazetesidir”, “Sayısı 2 
Lefdir.”. Bu orta bölmedeki yazının sağında “Sene:1” solunda “Sayı:1” 
ifadeleri yer almaktadır. Başlığın sol tarafında ise Bulgarca olarak 
“Vesnik(Gazete):Rumeli, Grad (Kasaba): Eskicuma” onun altında “15 
Ağustos 1924” yani gazetenin tarihi belirtilmektedir. Gazetenin ikinci 
sayısından itibaren sol taraftaki Bulgarca başlığın altına yine Bulgarca 
olarak “Broy (Sayı)” üçüncü sayıdan itibaren son sayısına kadar da “Edin 
Broy 2 Leva (Bir Sayı 2 leva)” ifadeleri yer almaktadır. Ayrıca birinci ve 
ikinci sayıda orta bölmenin içinde sağ ve sol tarafında bulunan sayı ve 
sene bilgisi, üçüncü sayıdan son sayıya kadar başlık ve tasvirin 
bulunduğu dikdörtgenin sağ ve sol tarafında bulunmaktadır. Başlığın en 
solundaki gazetenin tarih bilgisi de üçüncü sayıdan itibaren başlık ve 
tasvirin bulunduğu bölümün üstünde orta kısımda gösterilmiştir. Bu 

                                                           
36 Bıçaklı, a.g.e., s.125 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3090 

 

bölümlerin altında da bir slogan cümlesi bulunmaktadır. Bu slogan 
sayıdan sayıya farklılık göstermiştir. Burada dikkat çeken unsur 
gazetenin sahibi hakkında bilgi olmamasıdır. Gazetenin matbaa bilgisi 
de birinci sayının üçüncü sayfasında Bulgarca “Pechatnitsa M. 
Mengishevi-E. Dzjuma (Mengişef Matbaası-Eskicuma)” olarak yer 
almaktadır. İkinci ve üçüncü sayı da bu matbaada basılmış, dördüncü 
sayıdan itibaren son sayıya kadar gazete “Eskicuma Rumeli 
Matbaası”nda basılmıştır. 

Rumeli gazetesinin her bir sayısı dört sayfa olarak yayınlanmış olup 
yalnızca 19. sayısı 6 sayfadır. Her bir sayfa beş sütuna ayrılmış 
yazılardan oluşmaktadır. Gazete kirli beyaz bir kâğıda basılmıştır. 
Yazılar siyah puntolarla neşredilmiş, başka bir renk kullanılmamıştır. 
Yazılar matbaa yazısı olup kimi başlık ve notlar el yazısı olarak 
aktarılmıştır. Gazetenin bazı sayılarında fotoğraflara yer verilmiştir. 
Herhangi bir sayısında sansüre rastlanmamıştır.  

Tarık Mümtaz, gazetesinin ilk sayısında Rumeli’yi yayınlamaktaki 
maksadını sert bir dille ortaya koymuştur. “Gazetemizin Tutacağı Yol” 
başlıklı yazısında, bir milletin dilinin gazete olduğunu, gazetesi olmayan 
bir milletin dilsiz, aciz ve zavallı bir sürüden farkı olmadığını, bilhassa 
Türk tarihinin en azametli vakalarına şahit olan Rumeli halkı hakkında 
kocaman bir millet edebiyatı çıkarıp, kocaman destanlar yazmak lazım 
gelirken, hiçbir Türkçe gazetenin böyle bir vazifeye girişmediğini, 
Rumeli halkının en derin yaralarına ses olmaya da yanaşmadığını ifade 
etmektedir. Sekiz yüz bin imanlı, çalışkan ve asil Bulgaristan Türk’ünün 
hâlâ tek bir gazetesi bile bulunmadığını, meydanda sözde var olan 
gazetelerin kendilerinden beklenen vazifeyi yapabilecek durumda 
olmadığını dile getirirken, belli başlı yayınlanma günlerinin bile 
olmadığını, arada bir yayınlanıp tekrar derin uykuya yattıklarını, böyle 
gazetelerin ilerlemiş milletler arasında katiyen yeri olmadığını 
belirtmektedir. Gazetecilikte en büyük dertlerden birinin parasızlık 
denilen umumi hastalık olduğunu, parasızlık yüzünden gazetelerini 
düzenli bir şekilde yayınlayamayan meslektaşlarını itham etmediğini 
vurgulayarak, bu konuda diğer bir meselenin de teşkilatlanma 
becerisinin yoksunluğu olduğunu söylemektedir. 

Tarık Mümtaz yazısının devamında buna çözüm olarak, küçük 
sermayeleri boş yere ziyan etmektense halk kooperatifleri meydana 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3091 

 

getirip, buraları ilim, irfan ve sanat ile millete rehberlik edecek ve 
kurtuluşa erdirecek münevver gençler yetiştirmek yolunu göstermiştir. 
Geçmişte acı ve utançla dolu gazetecilik örnekleri olduğunu ifade 
ederek bundan sonra hiçbir gazetede mahalle kavgası, tulumbacı küfrü 
ve casus iftiraları görmek istemediklerini, en büyük Fransız şairlerini 
bile sarhoş edecek kadar zengin bir edebiyat ve tarihten taşacak kadar 
büyük destanlara yer vereceklerini söyleyerek, Rumeli gazetesinin bu 
derin ihtiyaçlardan dolayı doğduğunu belirtmiştir. 

Rumeli gazetesinin hiçbir kimseye ve partiye hizmet etmeyeceğini, 
yalnızca milletin öz malı olacağını söyleyerek şu sloganı atmıştır: 

“Hak yoludur, millet yoludur tuttuğumuz yol, 
 Ey Hak başa, ey sevgili millet yaşa, var ol.” 37 

Ayrıca gazetenin amacı ve politikası hakkında, “Yazı İşleri 
Müdürlüğü” imzasıyla iki paragraflık Bulgarca bir metin de kaleme 
alınmıştır.38 Son olarak Bulgaristan Müslümanlarına, “Kardeşler!” diye 
seslenerek, amaç ve gayelerinin yalnızca Rumeli Türkü’ne sadakatle 
hizmet etmek olduğunu, bu yolda karşılaşacakları zorlukları 
tanıdıklarını, parti ve şahısların vasıtası olmayacaklarını, dolayısıyla 
maddi anlamda destek beklediklerini ve her Türk’ün her hafta bir tek 
Rumeli gazetesi alması konusunda özverili olmasını rica etmiştir. Eğer 
olur da bir gün iki-üç bin nüsha satmayı başaran bir gazete olurlarsa, 
Rumeli’nin tüm dünyadan havadisler barındıran günlük bir gazete olma 
gayesinde olduklarını ifade etmişlerdir.39  

Rumeli gazetesi, yukarıda değindiğimiz üzere gazetenin giriş 
kısmında pek çok bilgi sunmasına rağmen, diğer gazetelerin aksine 
gazetenin sahibi hakkında bilgi sunmamaktadır. Bunun sebebi Tarık 
Mümtaz’ın kimliğini saklama gayesidir. 

On günde bir yayınlanmayı planlayan Rumeli gazetesi kimi zaman on 
ila on beş gün aralığında yayınına devam etmiş olsa da her bir sayının 
en az dört sayfa olduğu, her bir sayfanın da beş sütuna ayrılan 
bölümlerden oluşturulduğu düşünülürse Rumeli’nin yoğun bir programı 
olduğunu açıkça ifade edebiliriz. Bu yoğun programın ilerlemesini 

                                                           
37 Başyazıcı, “Gazetemizin Tutacağı Yol”, Rumeli, 15 Ağustos 1924, sayı:1 
38 Ot Redaktsiyata, “Programa Na Vestnika”, Rumeli, 15 Ağustos 1924, sayı:1 
39 “Bulgaristan Müslümanlarına”, Rumeli, 15 Ağustos 1924, sayı:1 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3092 

 

sağlayan unsurlardan birincisi; Tarık Mümtaz’ın çok ciddi bir sayıda yazı 
üretmesidir. Çünkü Başyazıcı, Muhacir Baba, Aşık Garip gibi mahlaslar 
kullanarak40 her bir mahlasla farklı içerikte yazılar üretmiş ve her 
sayısında bunları neşretmiştir. Bu mahlaslarla ürettiği yazılar, günlük 
havadisleri aktaran yazılar değil, aksine milli dertlerin üzerine yorum ve 
çözüm getirmeye çalışan uzun yazılardır. Gazetenin yoğunluğuna 
destek sağlayan diğer bir unsur da böylesi bir yerel gazete için yeterli 
yazar kadrosuna sahip olmasıdır. Gazete farklı kasabalardan, 
muallimlerden, spor cemiyetleri azaları ve liderlerinden yazılar ve 
mektuplar yayınlamıştır.  Eğitim ve spor konularına özen gösteren Tarık 
Mümtaz, pek çok muallim, spor kulübü azası ve yöneticisinin yazılarını 
gazeteye taşımıştır. Dolasıyla muhtelif konularda gazetede birçok imza 
mevcuttur. Ayrıca kimi yazılar da isim verilmeden müstearlar 
kullanıldığı gibi kimi yazılarda da imza olarak ismin sadece baş harfleri 
mevcuttur. Tarık Mümtaz, kullandığı farklı müstearlar ile tüm sayılarda 
yazı yayınlamıştır.  

Başyazıcı müstearıyla siyasi yazılar kaleme alan Mümtaz, Muhacir 
Baba müstearıyla sosyo-kültürel, Âşık Garip müstearıyla da edebi 
yazılar kalem almıştır. 

Rumeli gazetesi, muhteva bakımından dönemin diğer gazeteleri 
gibi, bir haber ve yorum gazetesidir. Yayınlandığı Eskicuma’da yerel bir 
temsili amaçlayan bu gazetede, Bulgaristan’ın gündelik siyasi 
haberlerine çok az rastlanmaktadır. İç haberlerin dış haberlere göre 
daha ağırlıkta olduğunu söyleyebiliriz. Bu iç haberlerde çoğunlukla 
Bulgaristan’daki Müslüman Türklerin meselelerine değinilmiştir. 
Sütunlara taşınan dış haberler de çoğunlukla Türkiye’deki gelişmelere 
dair bilgiler sunmaktadır. Bunların dışında, günün meselelerine dair 
muhtelif yazılar içeren gazete, geniş bir alanı spor haberlerine 
ayırmıştır. Ayrıca ilmi ve edebi köşelerle tefrika halinde yayınlanan pek 
çok yazı mevcuttur.  

Rumeli Gazetesinde Yayınlanmış Yazılar 

Rumeli gazetesi, sütunlarının bir bölümünü Deliorman gazetesi ile 
tartışmalarına ayırmıştır. Bu tartışmaları Deliorman nüshalarını da 

                                                           
40 M. Türker Acaroğlu, Bulgaristan’da Türk Gazeteciliği (1865-1985), Gazeteciler 
Cemiyeti Yayınları, 1990, s.40 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3093 

 

tarayarak vermek başka bir yazının konusu olacak kadar geniştir. Özet 
olarak verecek olursak, Deliorman, Rumeli gazetesini ve sahibi Tarık 
Mümtaz’ı inkılâp karşıtlığı ve Türkiye düşmanlığı ile itham etmiş, 
Türkiye’deki faaliyetlerini anlatmış, tüm vatanın seferber olduğu zorlu 
günlerde Mümtaz’ın yaverlik makamlarında işgalcilerle hoş vakit 
geçirdiğinden, bununla da yetinmeyip Millî Mücadelenin karşısında 
kurşun sıkan bir vatan haini olduğundan çok sert bir üslupla 
bahsetmiştir. Tarık Mümtaz ve yazı ekibi ise, bu iddialara verdikleri 
cevaplarda, Deliorman’ın Bulgaristan Türklerine zarar verdiğini ve 
kendileri hakkında iftiralarda bulunduğunu yazmışlardır.41 Deliorman 
gazetesindeki yazıların başlıkları konu hakkında yeterli bilgiyi 
vermektedir: 

“Yanlış Yazılar”, Rumeli, 26 Ağustos 1924, sayı:2. 
Hüseyin Avni, “Tarık Mümtaz Sürülüyor”, Rumeli, 5 Eylül 1924, 

sayı:3. 
Ebu Şinasi Hasan Sabri, “Yüzelliliklerden Tarık Mümtaz”, Deliorman, 

25 Kânunuevvel 1924, sayı: 117. 
Hasip Saffeti, “Bulgaristan Müslümanlarına Açık Mektup”, 

Deliorman, 31 Teşrinievvel 1924, sayı:110.  
A.Nazım, “Yok Vesselam”, Deliorman, 6 Teşrinisani 1924, sayı:111 
Tüfekçioğlu, “Ölseydin Tarık”, Deliorman, 13 Teşrinisani 1924, 

sayı:112. 
Ahmet İsmail, “Razgrad Gençleri Neler Söylüyor?”, Deliorman, 31 

Teşrinievvel, 1924, sayı:110. 
Hüsnü Necip, “Milletin Pak Huzurunda Mefkûre Davası”, Deliorman, 

21 Kânunuevvel 1924, sayı:116. 
Ali Rıza, “Rumeli’nin Düşmanı Nasıl Adamlardır?”, Rumeli, 14 

Kânunusani 1925, sayı:15. 
İsmail Hakkı, “Rusçuk’ta Hüsnü Necip’e”, Rumeli, 14 Kânunusani 

1925, sayı:15. 
Mehmet Hacı Ahmet, “Rumeli’ye Kardeş Sesler”, Rumeli, 14 

Kânunusani 1925, sayı:15. 

                                                           
41 Tartışmalar için bakınız: Rumeli gazetesi nüshaları ve Deliorman gazetesinin 26 
Ağustos 1924-5 Şubat 1925 tarihleri arasındaki nüshaları. Her iki gazetenin bu tarihler 
arasındaki hemen hemen her sayısında bu tartışmalar yer almıştır. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3094 

 

Salih Ali, M. Fikri, Y. İsmail “Milletin Pak Huzurunda Mefkûre 
Davası”, Deliorman, 10 Şubat 1925, sayı:123. 

 “Zavallı Eskicuma”, Deliorman, 12 Kânunusani 1925, sayı:119. 
 “2500 Lef Meselesi”, Deliorman, 10 Şubat 1925, sayı:123. 
“Dikkat ve Rica”, Deliorman, 3 Mart 1925, sayı:126. 
Ebu Şinas Hasan Sabri, “Kardeş Davetine İcabet”, Deliorman, 9 Mart 

1925, sayı:127. 
Fehmi Efendi, “Vidin Tenvir-i Efkâr Kulübüne”, Rumeli, 4 Mart 1925, 

sayı:19. 
İsmail Hakkı, “Vidin Tenvir-i Efkâr Kulübü Riyasetine”, Rumeli, 4 

Mart 1925, sayı:19. 
Ali Rıza, “Ebu Şinasi Hasan Sabri Hocama”, Rumeli, 17 Mart 1925, 

sayı:20. 
“Tarık Mümtaz Sürüldü”, Deliorman, 6 Nisan 1925, sayı:131. 
Muhabiriniz, “Tarık Mümtaz Nasıl Sürüldü”, Deliorman, 12 Nisan 

1925, sayı:132. 

Bu tartışmalar dışında Rumeli gazetesinde yayınlanan yazılar 
Bulgaristan Türklerinin hali ve geleceği ile ilgili önemli değerlendirme 
ve haber yazılarıdır.  

Bulgaristan Türklerinin Sosyo-Kültürel Meselelerine Dair Yazılar 

Rumeli gazetesi, yalnızca yayınlandığı Eskicuma’da değil, 
Bulgaristan’ın pek çok bölgesindeki Müslümanların içinde bulunduğu 
durum hakkında da haber ve yorumu sütunlarına taşımıştır. Özellikle 
Bulgaristan’ın en ücra köyleri hakkında verilen bilgiler sosyo-kültürel 
vaziyeti anlamak açısından önem arz etmektedir. Bu haberlerin 
güvenilir olduğunu da söyleyebiliriz zira Tarık Mümtaz, gazetesine 
reklam yapıp abone toplamak için köy köy dolaşmak zorunda kalmıştır. 
Ayrıca gittiği her köyün adını, orada karşılaştığı muhtar, muallim ve köy 
ağaları gibi şahısları isimleriyle beraber yazılarına taşıyarak kimi zaman 
övgü kimi zaman yergilerde bulunmuş, ahalinin sesi olmaya çalışmıştır. 
Tarık Mümtaz, gittiği bu köylerdeki vaziyeti “Muhacir Baba” 
müstearıyla aktarmıştır. Gazetede bu müstearla yazılan tüm yazılar 
“Amcamın Köşesi” olarak sütunlarda yer bulmuştur. Ayrıca gazetedeki 
yazıların anlaşılır olmasına çok ehemmiyet gösterilmiş ve çok sade 
Türkçeyle kaleme alınmışlardır. 6. sayıda “Mektup Kutusu” bölümünde 
Doktor Şefik Bey tarafından gönderilen bir yazıyı yayınlamayacaklarını 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3095 

 

söyleyerek, “köylülerin anlayacağı bir lisanla kaleme alınız” diye ricada 
bulunulmuştur.42 Yine aynı sayıda: “Rumeli tam kendi köylüsünün 
lisanıyla konuşmaya karar vermiştir. Gazetemize yazı yazanlara çok rica 
ederiz ki yazıları arasında köylümüzün anlamayacağı bir tek kelime 
sokmasınlar!” uyarısında bulunmuştur.43 

Muhacir Baba, gittiği köylerdeki en temel problemin mektepler 
olduğunu ifade etmektedir. Kimi köyde hiç mektep olmadığı gibi 
mektebi olan köylerde de mektep binalarının otlar içerisinde 
kaybolmasına sitem etmektedir. Bazı köylerde camilerde tezek 
olduğunu, bunların hakaret amacıyla atılmış olduğunu lakin bir 
köylünün de bunu temizlemeye tenezzül etmediğinden 
bahsetmektedir.44 Köylülere laf anlatmaya çalışırken bu durumu şöyle 
tanımlamıştır: “İnsanlığımı ve benliğimi kaybediyorum…”45  

ü“Ağır vergiler altında ezilen köylülerin değil mekteplere para 
harcamak karınlarını doyuracak halleri yoktur.” diyerek Bulgar 
memurlarını eleştirmiştir.46 Cehaletten dolayı köye her gelen 
tarafından mallarının ve canlarının alındığını anlatmaktadır. Kendini 
doktor olarak tanıtan ve Türkiye’den geldiğini söyleyen bir adamın 
yaptığı sözde doğal ilaçlara para döken köylülerin, ilaçları içirdikleri 
genç yaşlı tüm hastalarını toprağa verdiklerini büyük bir üzüntüyle 
ifade etmektedir.47 Köpek Köyü diye gittiği bir yerde kuşkuyla 
karşılandığından bahseden Mümtaz, vaktiyle Tunca gazetesi sahibi 
Ahmet Fazıl Efendi’nin birçok köylüyü abone yazıp parasını aldıktan 
sonra tek bir gazete bile bırakmadığını köylülerden öğrendiğini 
aktararak, köylüleri bu tür kötü niyetli kişilere karşı uyarmıştır.48  

Dönemin sosyo-kültürel faaliyetleri göz önüne alındığında bunda 
gazetelerin rolünün oldukça fazla olduğunu söyleyebiliriz. Rumeli’de 
cemiyetlerin bilet satarak etkinlikler düzenlediğine, lotaryalar 

                                                           
42 “Eski Razgrad Doktor Şefik Bey’e”, Rumeli, 7 Teşrinievvel 1924, sayı:6 

43 “Yazıcılarımıza”, Rumeli, 7 Teşrinievvel 1924, sayı:6 
44 Muhacir Baba, “Amcamın Köşesi”, Rumeli, 26 Ağustos; 5 Eylül; 16 Eylül; 26 Eylül 
1924, sayı:2,3,4,5. 
45 Muhacir Baba, “Köyden Köye”, Rumeli, 7 Teşrinievvel 1924, sayı:6 
46 Muhacir Baba, “Harman Böcekleri”, Rumeli, 19 Teşrinievvel 1924, sayı:7 
47 Muhacir Baba, “Katil Hekimler”, Rumeli, 30 Teşrinievvel 1924, sayı:8 
48 Muhacir Baba, “Köpek Köy”, Rumeli, 13 Kânunuevvel 1924, sayı:12 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3096 

 

(çekilişler) düzenleyerek yine elde edilen maddi kaynakları mektep, 
cami ve spor etkinlikleri gibi faaliyetler yararına kullandıklarına 
rastlamaktayız. Rumeli’nin 19. sayısında tam olarak böyle bir 
etkinlikten bahsetmektedir. Bu habere göre, Razgrad Fukara Mektep 
Çocuklarına Yardımcı Cemiyeti tarafından düzenlenen bir etkinliğe 
giden Muhacir Baba, ilk olarak etkinliğin düzenlendiği binaya girdiğinde 
bir gazetenin Ramazan şekeri gibi dağıtıldığından bahseder. Sahibi ne 
kadar cömertmiş diye övgü yapacakken meğerse bu gazetenin 
kendilerine iftira atan Deliorman olduğunu görünce duyduğu üzüntüyü 
aktarır. Bu etkinlik biletlerinin üzerinde açıkça “Eskicuma Muallimin-i 
İslamiye havzasıyla Terbiye Ocağı menfaatine” yazmasına rağmen 
Deliorman’ın şu iftirayı attığını söyler: “Rumeli gazetesine para 
toplamak için tiyatro verecekler. Boykot yapınız ve bu hainlere bir 
santim (kuruş) vermeyiniz.” Daha sonra buna gerekli açıklamayı 
Razgrad gençlerinin yapması üzerine bu durumu sineye çektiklerini 
aktarır. Bu etkinliklere dair bilgilerle devam eden yazıda, kürsüde Arif 
Necip adında genç bir hatibin harika bir konuşma yaptığından 
bahsedilerek, Hüseyin Avni ve Tarık Mümtaz’ın da sırayla kürsüye 
gelerek “inkılâp yollarını işaret eden” nutuklar attığı ifade 
edilmektedir.49  

Tarık Mümtaz’ın övgüyle bahsettiği Arif Necip, 16 Mart 1925 tarihli 
Deliorman gazetesinde “Mecburi Bir İzah” başlıklı bir yazı kaleme 
almıştır. İnkılâp kavramı üzerine detaylıca açıklama yapan bu yazının, 
Tarık Mümtaz’ın o etkinlikte attığı nutuk üzerine kaleme alındığını 
anlamaktayız. “Bizde, artık her dakika ağızdan dökülen şu kelimenin 
ifade ettiği mana-yı hakikiyi anlamak ve anlatmak zamanı gelmedi 
mi?”, “… daha bir çoklarımızın fikirleri hurafe çengellerinde asılı 
dururken bu kadar cehalet ve taassup içinde yüzen adamların 
inkılâptan bahsetmesine akıl ermiyor.” 50 

Rumeli’nin son sayısı olan 21. sayıda “Manası Anlaşılmayan Bir 
Lügat” başlığıyla çıkan yazı dikkate değerdir. Bu yazıda yine inkılâp 

                                                           
49 Muhacir Baba, “Eskicuma Gençliği Razgrad’da”, Rumeli, 4 Mart 1925, sayı:19. 
50 Bu yazının altında Mahmut Necmettin’in bir notu mevcuttur. Buna göre inkılâp 
kavramını anlamaktan ve anlatmaktan aciz ‘Rumelicilere’ yaptığı bu açıklama için Arif 
Necip kardeşimize teşekkür ederiz demiştir. (Arif Necip, “Mecburi Bir İzah”, Deliorman, 
16 Mart 1925, sayı:128). 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3097 

 

kelimesi üzerine detaylıca bir tahlil yapan Mümtaz: “Çar orduları 
dünyanın en kalabalık ve en kuvvetli ordusudur fakat Rus inkılâbı ondan 
daha kuvvetli çıktı. Üç yüz elli milyon Müslümanın kollarında yedi 
devlete meydan okuyan Müslüman halifesi, Türk inkılâbı önünde kedi 
yavrusu kadar bile çırpınamadı” diye yazısına devam ederek, inkılâp ile 
irtica arasında üçüncü bir sınıfın var olduğunu ve bu sınıfa mensup 
kişilerin inkılâbı çok istemesine rağmen ondan adeta kıyametmişçesine 
korktuklarını da söyler. Etkinlikte tanıştığı Arif Necip ile Deliorman’daki 
yazıyı kaleme alan Arif Necip’in aynı kişi olduğuna inanamadığını, Arif 
Necip’in de bu bahsettiği “üçüncü sınıfa mensup bir şahsiyet olduğunu” 
kendi yazdığı yazısıyla kanıtladığını söylemektedir.51  

Bu tarihten sonra Tarık Mümtaz’ın sürüldüğü haberi çıkmış olmasına 
rağmen Deliorman’da Arif Necip, Rumeli’nin son yazısını cevapsız 
bırakmamıştır. Yazıda Rumeli’nin bizzat kendisinin “zavallı zihniyetini 
ortaya koyduğunu” anlatarak, nasıl olur da halkın ihtiyaçlarından 
doğmayan ve birkaç kişinin tahakkümü altında yapılan Rus zorbalığını 
inkılâp olarak gördüğüne sitem eder. İnkılâp üzerinde detaylıca 
tanımlamaya giren Arif Necip, Bulgaristan’daki doğacak inkılâbın evvela 
gençlerin yetiştirilmesiyle olabileceğini söyleyerek, tüm gayretlerini bu 
uğurda ortaya koyacaklarını anlatır.52 rez 

Mektep sorununun çözümüne dair Rumeli gazetesi çok mücadele 
etmiştir. Bir sayısında Eskicuma’da bir okulun temel atma merasimini 
anlatarak yazısına başlayan Mümtaz, para yardımı beklediklerini ilan 
etmiştir. Yunanlıların imkânsızlık içinde para toplayarak Avarof adında 
bir gemi aldığını ve bu gemiden çok istifade ettiklerini söyleyerek 
“Bulgaristan Müslümanları içinden bir Avarof çıkmaz mı?” diyerek milli 
duygulara seslenmiştir.53 Kazi köyünden gelen bir habere göre, orada 
gençlerin bir kütüphane binası inşa ettiklerini, gençleri 
kahvehanelerden ve meyhanelerden uzak tutacak bu faaliyet için 
büyük mutluluk duyduğunu anlatarak zengin köylülere çağrılarda 
bulunmuştur.54 Bir başka takdiri de Sıratça köyü hakkındadır. Sofya’da 

                                                           
51Başyazıcı, “Manası Anlaşılamayan Lügat-Muallim Arif Necip Arkadaşım”, Rumeli, 29 
Mart 1925, sayı:21. 
52 Arif Necip, “Birkaç Söz”, Deliorman, 24 Nisan 1925, sayı:133. 
53 Başyazıcı, “Eskicuma’daki Mektep”, Rumeli, 16 Eylül 1924, sayı:4. 
54 “Yaşasın Kazi Köyü Gençleri”, Rumeli, 9 Teşrinisani 1924, sayı:9. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3098 

 

mebusluk yapan bir münevverin, daha sonra köyüne dönüp burada 
okulu tamir edip gençlere ders verdiğinden bahseder.55  

Tarık Mümtaz gazetesinde kimi zaman da çok sert eleştirilerde 
bulunmaktan çekinmemiştir. Yine 21. sayıda Pravadi kazası Eski 
Arnavutlar karyesinde, kırk beş hanenin Türk, on beş hanenin Bulgar 
olmasına rağmen Bulgarların okulu çok iyi haldeyken Müslüman 
okullarının “rezalet içerisinde” olduğunu yazmıştır; “Müslüman ahali 
kahvehanelerde dedikodu ve fırkacılıktan başka bir şey yapmıyor…”56 
Bir başka yazıda, Şarankof adlı bir Bulgar muallimin, Türk öğrencilere 
hakaret edip, kayırmacılık yaptığını, müfredata uymayan bu muallimi 
Türk öğrencilerinin protesto ettiğinden bahsederek bu protestoyu 
desteklediğini ifade etmektedir.57 Bir diğer önemli çağrısı da Türk 
mebuslara olmuştur. Son dönemlerde Bulgaristan Maarif Vekaletine 
atanan bakanların Türk okullarına engel olacak faaliyetlerde 
bulunduğunu iddia ederek, Mecliste Türk mebuslar tarafından 
haklarının aranmasını istemiştir.58 Yine Bulgar müfettişlerden birinin bir 
okulda kafasına göre öğretmen tayin ettiğini, okul müdürüne bile 
danışılmadan yapılan bu işle de kalmayıp Türk muallim ve öğrencilere 
“Kırmızı Fesler” diye alay ederek seslendiğini aktarıyor. Türk 
okullarındaki Bulgarca derslerinin saatini arttırmaya ve Türklerin Türkçe 
konuşmalarını engellemeye çalışan bu adama sitemde bulunan 
Başyazıcı, Maarif Nazırı Efendi’ye gereğinin yapılmasını arz etmiştir.59  

Rumeli gazetesinin 17 Mart tarihli nüshasında Başyazıcı, bir gazeteci 
ve aynı zamanda mebus olan Mehmet Celilof’un gazetesindeki “Maarif 
Nezareti Türk mekteplerine maaşı hükümetten verilmek şartıyla yüz elli 
muallim tayin etmeye karar vermiştir.” yazısına tepki göstermiştir. 
Bunların bilakis Müslüman nüfusun fazla olduğu Şumnu, Eskicuma, 
Razgrad gibi kasabalara tayin olunduğunu ve bu muallimlerin 
taksiminin hesapsız zorluk çıkaracağından bahsetmektedir. Okullara 
tayin olunan Bulgar muallim ve muallimelerden şikayetleri 

                                                           
55 Muhacir Baba, “Mebusluktan Muallimliğe”, Rumeli, 9 Teşrinisani 1924, sayı:9. 
56 M.F. Mehtap, “Eski Arnavutlar Ahali İslamiyesine Açık Bir Mektup”, Rumeli, 9 
Teşrinisani 1924, sayı:9. 
57 “Hakkını İsteyen Gençlere Hürmet Ediniz.” Rumeli, 13 Kânunuevvel 1924, sayı:12. 
58 Başyazıcı, “Maarif Siyasetine Şikayet”, Rumeli, 29 Kânunusani 1925, sayı:16. 
59 Başyazıcı, “Maarif Siyasetinden Şikâyet”, Rumeli, 7 Şubat 1925, sayı:17. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3099 

 

olmadıklarını lakin mektep muallimlerinin atama kararlarının Maarif 
Encümenlerine ait olduğunu, dolayısıyla bu haklarının ellerinden 
alınmaması için Celilof’u göreve davet etmiştir.60 Bulgaristan’da artan 
ırkçılık üzerine bir yazı kaleme alan Mümtaz, özellikle çingenelerin 
mekteplerinin yıkılıp, onları da hastalık yayabilir diye şehrin dışına 
göndermek isteyen ‘burjuvayı’ sert bir dille eleştirmiştir.61 

Mümtaz’ın gazetede ele aldığı bir diğer önemli mesele de 
müftülerle alakalıdır. Mehmet Celilof’a bu konuda çok sert eleştiriler 
dile getirmektedir; “Sofya’da Türk bayram merasimlerinde 
Cumhuriyetçi görünen bu mebus Bulgaristan Türklerinin inkılâbının 
önündeki en büyük engeldir.” Celilof’un Eskicuma’daki maşalarının 
faaliyetlerini engelleyen Eskicuma Müftüsünün, Celilof’un gazabına 
uğrayarak görevden alındığını aktarmaktadır. Başyazıcı, kuyusu kazılan 
sıradaki adamın Baş Müftü olduğunu söyleyerek kendisine uyarıda 
bulunmuş, bu adamların Celilof’a hizmet ettiğini ifade etmiştir.62 Bu 
meseleyle alakalı bir diğer yazıda; Eskicuma ahalisinden Ahmet Lütfi, 
Celilof’a hizmet etmediği için bu Müftüye kıyıldı diye sitemde 
bulunmaktadır.63 Müftülük bağlamında başka bir şikâyet de bir 
okuyucu tarafından kaleme alınmıştır. Bu mektuba göre, kasabada 
Vatan yahut Silistre piyesinin sergilenmesine Müftünün mâni 
olduğunu, gerekçe olarak “Tiyatro dinimiz aleyhindedir” yanıtını 
aldıklarını aktarır. Pek çok insanın günah işlemekten korkup bilet 
almaktan vazgeçtiğini söyleyerek, dinimizin bu zavallı cahillerin elinde 
oyuncak olduğu için sitemde bulunmaktadır.64 

Rumeli’nin 19 Şubat 1925 tarihli sayısında çıkan “Bir Millet Nasıl 
Esirliğe Düşer?” başlıklı yazısı dikkat çekicidir. Bu yazı ilk kez doğrudan 
Tarık Mümtaz imzasıyla çıkmıştır. Herhangi bir müstearın arkasına 
gizlenmeyen Mümtaz bir nutukla yazıya başlamaktadır. Türk milletini 
ne Moskof çarının ne de Bulgar mefkûrecilerinin esir edemediğini, 
Bulgaristan Müslümanlarının önündeki en büyük düşmanın ihtiras ve 
cehalet olduğunu söylüyor, Fransız İhtilalini örnek vererek 

                                                           
60 Başyazıcı, “İnkılâbın Oğlu Dikkatle ve İbretle Oku”, Rumeli, 17 Mart 1925, sayı:20. 
61 Başyazıcı, “Acıyınız Zavallılara!”, Rumeli, 7 Teşrinievvel 1924, sayı:6. 
62 Başyazıcı, “Baş Müftülük Etrafında”, Rumeli, 22 Kânunuevvel 1924, sayı:13. 
63 Ahmet Lütfi, “Baş Müftülüğe Dair”, Rumeli, 14 Kânunusani 1925, sayı:15. 
64 “Milli Dertlerimiz”, Rumeli, 4 Mart 1925, sayı: 19. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3100 

 

Condercet’ten bir alıntı yapıyordu: “Her hastalığın bir alameti olduğu 
gibi dağılması yaklaşan milletlerin de kendine mahsus inkıraz (çöküş) 
alametleri vardır.” Condercet’in bu sözlerinde Bulgaristan 
Müslümanlarının pek derin hisseleri vardır diyerek Celilof’u, Müftüleri 
ve tabii ki Türkçe gazeteleri hedef almaktadır. Daha sonra Goethe’nin 
Faust kitabındaki bir bölüme atıf yaparak: “Faust yanından hızlıca 
geçen ve kayıp olan güzel bir kadına; Dur! Ey dakika! Diye haykırmıştı. 
Sizin dünyanın hiçbir köşesinde meseli bulunmayan azgın ihtiras ve 
fesatlarınızın karşısında insanın; Dur ey ihtiras ve fesat!... diye feryat 
edeceği geliyor” siteminde bulunmuştur. Bulgaristan Müslümanlarının 
tek kurtuluşunun içinde yüzdüğü gaflet uykusundan uyanmakla 
mümkün olacağını söyleyerek, Rumeli gazetesinin bu vazife 
doğrultusunda ne gerekiyorsa yapacağını ifade etmiştir.65 

Görüldüğü üzere eğitim ve cehaletle mücadele Rumeli gazetesinin 
en önemli çalışma alanlarından birisi olmuştur. 

Türkiye’deki Gelişmelere Dair Yazılar (1924-1925) 

Rumeli gazetesinin sütunlarında yer alan dış haberler büyük 
çoğunlukla Türkiye ile ilgilidir. Bulgaristan’daki Türklerin de yoğun 
ilgiyle takip ettiği bu haberler gazetede geniş yer bulmuştur. Yalnızca 
haber olarak değil aynı zamanda uzun yorumlarla da Türkiye’deki 
meseleler hakkında yazılar yazılmıştır. Bu yazılar aynı zamanda 
Rumeli’nin Türkiye ve inkılâplar hakkında nasıl bir yayın politikası takip 
ettiğini de göstermektedir. 

Rumeli gazetesi, gündelik ve kısa haberleri “Olanlar, Bitenler” başlığı 
altında yayınlamıştır. Lakin her sayıda bu başlığa yer verilmemiştir. Kimi 
sayılarda gündelik kısa haberler gazetenin münasip yerlerine dağınık 
olarak iliştirilmiştir. Türkiye hakkındaki ilk habere Rumeli’nin 3. 
sayısında, “Gaziye Hediyeler” başlığında rastlamaktayız. Buna göre; 
İsveç Hükümeti binlerce pul toplayıp muazzam bir koleksiyon yapmış ve 
bundan bir tane de Mustafa Kemal Paşa’ya göndermiştir.66  

Bir sonraki sayıda; “İstanbul Gazeteleri Ne Diyor?” başlığıyla 
Türkiye’de muhtelif gazetelerden birer haber aktarılmıştır. Burada 

                                                           
65 Tarık Mümtaz, “Bir Millet Nasıl Esirliğe Düşer?”, Rumeli, 19 Şubat 1924, sayı: 18. 
66 “Olanlar, Bitenler-Gazi Paşa’ya Hediyeler”, Rumeli, 5 Eylül 1924, sayı:3. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3101 

 

haberlerden ikisi dikkat çekicidir. Son Telgraf gazetesinde Sadri Ethem, 
Rumeli muhacirleri hakkında bir yazı kaleme almış, burada soğuk kışın 
geldiğini, muhacirlerin Anadolu’ya aç susuz gelmeye çalışırken yollarını 
kaybettiğini ve açlıktan ölmek üzere olduklarını belirterek yardım 
çağrısında bulunmuştur. Tanin gazetesinde ise; Hüseyin Cavit Bey’in 
“Acı Bir Hakikat” adlı baş makalesine yer verilmiştir. Hüseyin Cavit’e 
Bulgaristan’dan gelen bir mektuba göre; Bulgaristan’daki Türklerin 
rahat ve geniş bir hayat yaşadıklarından, kendilerinin Türkiye’ye 
getirilirlerse iyilik yerine fenalık görmüş olacaklarından 
bahsedilmektedir. Bunun üzerine Hüseyin Cavit Bey: “Rumeli’den 
getirdiğimiz bu kadar muhacirin uğradıkları sıkıntılar, demek oluyor ki 
Bulgaristan Müslümanlarının gözünü korkutmuş, onun için ‘aman bize 
dokunmayınız!’ diye bağırıyorlar. Halbuki biz onlardan ‘aman bizi de 
alınız!’ diye haykırmalarını kendi doğru ve sağlam idaremizle temin 
etmeli idik!” demiştir.67  

Rumeli’nin 5. sayısında “Gazinin Büyük Sözü” başlığıyla, Mustafa 
Kemal Paşa’nın Trabzon’da yaptığı bir konuşmada: “Ben bitaraf 
değilim, bir tarafım, o da yenilik ve uyanıklık için çalışanların tarafıdır. 
Oradan hiç ayrılmayacağım.” dediği aktarılır. Bulgaristan Müslümanları 
için bu sözlerin içinde derin anlamlar olduğunu söyleyen Rumeli 
gazetesi; “Türk mektepleri yıkılırken, bazı günahkâr adamlarımız millet 
kasalarımızı soyup soğana çevirirken ‘ben bitarafım’ diye uzaktan seyre 
bakan zavallılar acaba Gazi’nin büyük dersinden ibret almayacaklar 
mı?” eleştirisinde bulunmuştur.68  

Başyazıcı müstearıyla Tarık Mümtaz, Musul meselesi üzerine de 
yazılar kaleme almıştır. İngiliz sömürgesinin İslam dünyası üzerindeki 
zulmünden bahsederek girizgâh yapan Mümtaz, İngiltere ve onun 
maşası Yunanistan’ın “Ordular ilk hedefiniz Akdeniz!” emriyle 
Anadolu’da nasıl mağlup olduklarından ve Lozan’ın imzalamasından 
iftiharla bahsetmiştir. İsmet Paşa’nın Musul konusunda yapacağı 
pazarlığa güvendiğini, İngilizlerin Musul’da ordusunun bulunmadığını 
ve Türklerin ne pahasına olursa olsun savaşabileceğini anlatmıştır.69  

                                                           
67 “İstanbul Gazeteleri Ne Diyor?”, Rumeli, 16 Eylül 1924, sayı:4. 
68 “Olanlar Bitenler-Gazinin Büyük Sözü”, Rumeli, 26 Eylül 1924, sayı:5. 
69 Başyazıcı, “Musul İşleri”, Rumeli, 9 Teşrinisani 1924, sayı:9. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3102 

 

Türkiye’ye dair Rumeli’nin 11. sayısında çıkan yazı oldukça 
önemlidir. “Türkiye İnkılâbının Görünüşü” başlığıyla kaleme alınan yazı, 
Bulgaristan Türkleri için kısa bir Türkiye tarihi sunarken, bizler için de 
kısmen Tarık Mümtaz’ın düşüncesini anlama fırsatı vermektedir. 
Yazıda, Türkiye’nin yeni sınırlar içinde memleketin idare mekanizmasını 
kurarken karşısında iki örnek olduğunu ve bunların Fransa ve Rusya 
olduğundan bahsedilmiştir. İlk olarak Rusya örneği üzerinde duran 
Mümtaz, yedi yüz senelik hakanlar ve sultanlar idaresinde yönetilen 
memleketin, Rusya’daki devrimi benimsemesinin asla mümkün 
olamayacağını şu sözlerle ifade etmiştir: “Halife ve padişahlar başta 
olduğu halde Millet Meclisi kararıyla döndürülen devlet şeklini bile 
baldırı çıplaklar ve donsuz idaresi diye beğenmeyen bir zihniyet, köylü 
ve amele diktatoryasını elbette kolay kolay hazmedemezdi.” Türkiye 
tarafından Fransa’nın örnek alınmasını, inkılâp liderlerinin Fransız 
irfanıyla yetişmiş olmasına da bağlamıştır. Lakin burada hatırlatmak 
istediğimiz bir şey var; Tarık Mümtaz, Ziya gazetesindeki yazarlık yaptığı 
dönemden -ve elbette ki Bulgaristan’ın Komünizm rüzgârından- 
oldukça etkilenmiş ve solcu bir anlayış benimsemiştir. Bu yazıda, onun 
bu anlayışı hakkında şu çarpıcı cümle vardır: “İşte bütün bu sebeplerden 
dolayıdır ki Türkiye Büyük İnkılâp binasını kurarken en karanlık kurtuluş 
harbi günlerinde silahlarını, toplarını ve sayısız yardımlarını aldığı 
şimaldeki kara gün dostu komşusuna değil, laik Fransa Cumhuriyeti’ne 
gözlerini çevirdi. Köhne, çürük ve hastalıklı örümcek yuvalarını yıkarken 
bütün manzaralarda Fransa İhtilal kibrinden canlı levhalar göze 
çarpıyordu.” Daha sonra Türkiye’nin inkılâp kahramanlarının 
omuzlarına yüklendikleri vazifeyi oldukça hızlı yerine getirerek, 
yıkılanların yerine yenilerini getirmeye başladıklarını anlatmıştır. Çok 
kısa sürede büyük işler başardıklarını, memleketin birçok yerini demir 
ağlarla ördüklerini, mektep ve fabrika açtıklarını ifade etmekte; “Hülasa 
Saltanat devrinin yüz senede meydana çıkaramadığı kadar büyük işler 
başarıldı” sözleriyle dönüşüme vurgu yapmaktadır. 

Tüm bu başarılı işler içerisinde bile Türkiye’de muhalefetin sesinin 
yükseldiğini, buna anlam veremediklerini ifade eden Mümtaz, Terakki 
Perver Cumhuriyet isimli bir partinin kurulduğunu belirtmektedir. “Bu 
şikâyetlerin memleket halaskarlarına (kurtarıcı) dokunan hiçbir tarafı 
yoktur ve olamaz.” diyerek eldeki kanunlar iyileştirildiğinde bu 
feryatların kesileceğinden şüphe duymadığını anlatmaktadır. Lakin 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3103 

 

muhalefetin öne sürdüğü bir şeyi dikkate değer bulduğunu; boş 
arazilerin ve devlet çiftliklerinin fakir köylülere taksim edileceğini, 
devlet fabrikalarına ameleyi sahip kılacağını söylediklerini yazmıştır. 
Mümtaz bu uzun yazısını şu cümleyle sonlandırmaktadır: “Demek 
‘Toprak köylünün, fabrika amelenin’ düsturunu Terakkiperver 
Cumhuriyet kabul ediyor, Cumhuriyet Halk ise daha ileri gideceğini 
iddia ediyor. O halde Türkiye inkılâbı bugün en tabi ve mesut yol 
dönümünün üzerine gelmiştir. İkisinin de yolu açık olsun.”70 Bu yazıda 
tezahür eden muhalefetin Tarık Mümtaz’ın solcu düşüncesinden 
kaynaklandığını, Türkiye Cumhuriyeti’ne aleyhte bir muhalefet 
olmadığını söyleyebiliriz. 

Aynı sayıda dikkate değer bir diğer yazı da Tarık Mümtaz’ın Âşık 
Garip müstearıyla çıkan “Refik Halit Öldü Mü?” başlıklı yazısıdır. 
İstanbul gazetelerine Refik Halit’in öldüğüne dair yanlış bir haber 
düşmüştür. Buna müteakip kaleme alınan yazıda Mümtaz, Refik Halit’in 
çok büyük bir edebiyatçı olduğuna övgüler düzerken, vatanına ihanet 
eden Damat Ferit isimli bir vezirin Refik Halit’i Posta Müdürlüğüne 
tayin etmesinden dolayı onun yüz elli kişilik hainler listesine atıldığını 
ifade etmektedir. “Refik Halit’i posta müdürü yapmak, Lenin’i İngiltere 
Kralı ve Hindistan İmparatoru yapmak kadar saçmadır” diyerek Damat 
Ferit’i eleştirir.71 

4 Mart 1925 tarihli Rumeli gazetesinde bu kez Şeyh Sait isyanı 
hakkında uzun bir başyazı yayınlanmıştır. Tarık Mümtaz, Türkiye’nin 
önderlerine büyük övgüyle başladığı bu yazıda, ülkenin dışarıdan ve 
içeriden patlak veren cehalet ve irtica hareketine karşı güçlü bir 
mücadeleye girdiğinden iftiharla bahseder. Doğu Anadolu’da Zaza ve 
Kürtlerin eğitimsizliğine vurgu yaparak böyle faaliyetlere karşı amele ve 
köylü sınıfının eğitimine çok önem verilmesi gerektiğini anlatmıştır. 72  

Bir sonraki sayıda “Türkiye Haberleri” başlığıyla, bu irtica 
hareketinden dolayı Fethi Bey’in istifa ettiğini aktarır. İnkılâp 
kahramanlarından İsmet Paşa’nın hükümetin başına geçtiğini belirterek 
onun hakkında şu cümleleri kaleme almıştır: “Bir taraftan tehlikeli bir 

                                                           
70 Başyazıcı, “Türkiye inkılâbının Görünüşü”, Rumeli, 3 Kânunuevvel 1924, sayı:11. 
71 Âşık Garip, “Refik Halit Öldü Mü?”, Rumeli, 3 Kânunuevvel 1924, sayı:11. 
72 Başyazıcı, “Kara Kuvvet Kızıl Kanda Boğulmalı-Türkiye İnkılâbının Rehberlerine”, 
Rumeli, 4 Mart 1925, sayı:19. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3104 

 

yangını söndürmek ve öteki taraftan ise halkın hürriyet ve serbestliğine 
zarar getirmemek gibi iki büyük ve tarihi vazife karşısında bulunan 
İsmet Paşa hükümetinin kazanacağı her muvaffakiyet adımı, inkılâbın 
hayırlı bir müjdecisi olacaktır.”73 Bu haberin altındaki başlıkta da 
Hükümet tarafından bazı gazetelerin kapatıldığı aktarılmış ve “kara 
kuvvete karşı en keskin silah olan” solcu gazete ve mecmuaların 
yakında tekrar yayınlanmasını ümit ettiklerini belirtmişlerdir.74 

Aktardığımız haberler doğrultusunda Rumeli’nin Türkiye 
Cumhuriyeti’ne aleyhte bir propaganda yapmadığı görülmektedir. Tarık 
Mümtaz’ın zihnindeki düşüncenin ne olduğunu bilmemiz elbette ki 
mümkün değildir. Mart 1925’te Bulgaristan’dan Romanya’ya oradan 
Almanya’ya en sonunda da San Remo’ya gidip Sultan Vahdettin’in 
ölümüne kadar onun yanında kalması ve Şam’a döndükten sonra 
muhalif gazeteler çıkarmış olması, yöneliminin bu olduğunu 
düşündürebilir. Ayrıca 1933’te genel bir af ilan edileceği haberi üzerine 
muhalif yayınlarını sonlandırdığı yukarıda aktarılmıştı. Yani Tarık 
Mümtaz’ın yayın faaliyetlerinin oldukça politik olduğu anlaşılmaktadır. 
Şam’da daha rahat hareket alanı bulduktan sonra muhalif yayın 
yapabilen Mümtaz’ın aynı şeyi Bulgaristan’da yapmadığı veya 
yapamadığı da görülmektedir. Bulgaristan’da siyasi suçlu olarak zaten 
istenmeyen biri olması, Bulgaristan’daki Türklerin yeni Türkiye 
Cumhuriyeti’ni desteklemesi ve Bulgaristan Hükümeti’nin de Türkiye ile 
uzlaşmacı bir politika izlemesi Rumeli’nin aleyhte bir propaganda 
sürdürmesini mümkün kılmamaktadır. Her ne olursa olsun Rumeli 
gazetesi, Türkiye hakkındaki haber ve meselelerle ilgili yazılarda Türkiye 
Cumhuriyeti tarafında olmuş, Bulgaristan’daki Türkleri tıpkı Türkiye gibi 
inkılâp yollarına dökmeye çalışmıştır.  

Sosyalizme Dair Yazılar 

Rumeli gazetesinde fazlaca yer verilen köşelerden bir tanesi de “İşçi 
Köşesi”dir. Tarık Mümtaz, bu gazetede Ziya gazetesinin eski yazarlarına 
sütunlarını açmıştır.75 Bu yazarlar gerçek isimlerini kullanmayarak, 
Fakir, Hançer, Fabrika Amelesi gibi müstearlarla yazılarını kaleme 

                                                           
73 “Türkiye Haberleri”, Rumeli, 17 Mart 1925, sayı: 20. 
74 “Hükümet Tarafından Yedi Gazete Kapandı”, Rumeli, 17 Mart 1925, sayı:20. 
75 Karagöz, a.g.e., s. 41. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3105 

 

almışlardır. Bu yazılar çoğunlukla işçiler ve işçi haklarıyla alakalı edebi 
yazılar olarak kendini göstermiştir.  

Tarık Mümtaz da Başyazıcı müstearıyla kimi zaman sosyalizm içerikli 
yazılar ve haberler aktarmıştır. İlk olarak Rumeli’nin 2. sayısında 
rastladığımız “Haftanın Siyaseti” başlıklı yazıda İngiltere İşçi Partisi’nin 
iktidara gelişini ve yaptıkları ilk icraatın hemen Rusya ile barış 
antlaşması imzalamak olduğunu kaleme almıştır.76 Bundan sonra 
“Adana’da Abdülkadir Kemali Bey Efendi’ye” başlıklı yazıda, yapıcı bir 
eleştiri yapılmıştır. Tarık Mümtaz, İstiklal Mahkemesi iskemlesinde 
engin bilgisiyle kendini aklayan bu zatın, zekasıyla hukuk alanında yeni 
ufuklar açmasını beklerken hayal kırıklığına uğradıklarını teessüfle ifade 
etmektedir; “Bir Karl Marks beklediğimiz siz, derviş heybetiyle 
karşımıza çıkacak ve tıpkı on beş sene evvel olduğu gibi ‘Şeriat batıyor!’ 
diye demagoji yapmaya kadar varacaktınız…” Kendisinin gazetesine ve 
görüşlerine çok saygı duyduğunu, vaazlarının en uzak Bulgaristan 
köylerinde bile okunarak çok kıymete alındığını yazmıştır. Abdülkadir 
Bey’e bugüne kadar çizemediği yolu çizmesi gerektiğini belirtip, “Sola 
mı? Pekâlâ. Daha Sola mı? Hay hay, hepimiz arkanızdayız!” diye 
yazarak cesaretlendirmeye çalışmıştır.77  

14 Kânunusani 1925 tarihli başyazıda da, İngiltere’de İngiliz 
hükümetinin İşçi Partisi’nden Muhafazakâr Parti’ye geçtiğini, bu 
Muhafazakâr Parti’nin Hariciye Nezareti’ne Çemberlayn 
(Chamberlaine)’ı getirdiklerini anlatmaktadır. Bu adamın koltuğa 
geçtiği andan beri İslam yurtları ve Balkanları karıştırmaya çalıştığını 
vurgulamıştır. Daha sonra İngiltere’nin en büyük korkusunun 
müstemleke (sömürge) Müslüman devletlerini özellikle Hindistan’ı 
kaybetmek olduğunu, Rusya’nın Hindistan’ı bu sebeple uyandırmaya 
çalıştığını ve Ruslarla Japonların müzakerelerde bulunduklarına 
detaylıca değinerek, İngiltere’nin Doğu ve Asya milletlerine yakınlaşıp 
‘tan yerini karartma’ niyetinde olduklarını ifade etmiştir. Belki o zaman 
Rus, Japon, Çin ve belki Türkiye’nin el ele vererek bu karanlığın içinden 

                                                           
76 Başyazıcı, “Haftanın Siyaseti”, Rumeli, 26 Ağustos 1924, sayı:2. 
77 Başyazıcı, “Baba Nasihati-Adana’da Abdülkadir Kemali Bey Efendi’ye”, Rumeli, 19 
Teşrinievvel 1924, sayı:7. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3106 

 

tüm ihtişamıyla çıkabileceğini aktarmıştır; “Bütün dünyanın asırlardan 
beri hasretle beklediği güneş de bu mübarek güneş değil midir?”78  

Rumeli gazetesinin 5 Eylül 1924 tarihli sayısında, İkinci 
Enternasyonal Reisi Vonder Volt’un Belçika’dan Bulgaristan’a geldiğini 
ve Kaspiçan Garı’nda pek çok Müslüman gençle beraber Ali Cemal adlı 
bir genç tarafından karşılandığını, bu gencin Vonder Volt’a Müslüman 
sosyalist olarak tanıtıldığını duyurmaktadır.79 Bu haber tepki çekmiş 
olacak ki bir sonraki sayısında Rumeli bir izahat yapmıştır. Vonder 
Volt’un iri harflerle birinci sayfada haber yapılması hakkında eleştiri 
aldıklarını, Rumeli gazetesinin kesinlikle Volt’u desteklemediğini, 
Sırbistan’dan kovulan bu zatın Bulgaristan’da hararetle karşılanmasının 
ehemmiyetli bir havadis olduğundan dolayı neşrettiklerini ifade 
etmiştir. Ayrıca bir düzeltme yaparak, karşılamaya giden kişinin Ali 
Cemal değil, Hüsmen Celal Efendi isminde biri olduğunu aktarmıştır.80 
Yine Rumeli’nin bir sonraki sayısında, bu kez bizzat Ali Cemal tarafından 
gönderilen bir mektupta, Vonder Volt’u karşılamaya gidenin kendisi 
olmadığını, onu katiyen desteklemediğini net bir şekilde anlatmıştır.81  

Bu kez Deliorman gazetesinde “Kirli Siyasetler (3)” başlığıyla kaleme 
alınan yazı, Vonder Volt’u karşılamaya gittiği iddia edilen Hüsmen 
Celal’e aittir. Oldukça uzun bir yazı kaleme alan Celal, Ali Cemal’e çok 
sert eleştirilerde bulunarak, bu zatın Pravadi’de Türk kıraathanesi 
aleyhine komünist çorbacılarla kazan kaldırıp Türk gençliğinin 
aleyhinde türlü suçlar işlediğini anlatmaktadır. Ziya gazetesinin 
tekrarladığı bir takım tabirleri papağan gibi tekrar ederek kendisini 
mühim bir solcu zanneden bu kişiye gerekirse kim olduğunu hatırlarız 
demiştir. Avrupa’da İkinci Beynelmilelin bayrağı altında elli milyonu 
aşkın amele ordusuna rehberlik eden ve Bulgaristan’a geldiğinde 
binlerce kişi tarafından marşlarla karşılanan mütefekkir Vonder Volt 
için “Elini bile sıkmam” diyen Ali Cemal’in bu halinin kahkahalarla 
gülünecek bir vaziyet olduğunu ifade ederek, bu yaptığı davranışın 

                                                           
78 Başyazıcı, “Tan Yeri Kararıyor Mu?”, Rumeli, 14 Kânunusani 1925, sayı:15. 
79 “Son Haberler”, Rumeli, 5 Eylül 1924, sayı:3. 
80 “Vonder Volt”, Rumeli, 16 Eylül 1924, sayı:4. 
81 Ali Cemal, “Bir Mektup”, Rumeli, 26 Eylül 1924, sayı:5. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3107 

 

serseri bir çobanın kendi kendine köye darılıp, köyden uzaklaşmasına 
benzediğini yazmaktadır.82  

Yazısının devamı bir sonraki Deliorman sayısında çıkan Celal, 
akademik bir üslupla İkinci Enternasyonalin tarihi, vazifesi ve daha 
önceki yönetimlerine yönelik bilgiler de vermiştir.83 Rumeli’nin 12. 
sayısında, Hüsmen Celal’e yönelik bir cevap kaleme alan Ali Cemal, 
Vonder Volt’un işçi proleterlerinin değil burjuva ve emperyalizminin 
yanında olduğunu ifade etmiştir. Hüsmen Celal’in de hâkim sınıfa 
hizmet ve ortaklık eden Geniş Sosyalist Fırkası’nda aza olduğunu daha 
sonra kendi arzu ve ısrarı ile bu partiyi terk ederek Üçüncü 
Beynelmilelin Bulgaristan’daki destekçisi olan komünist fırkasına 
geçtiğini belirtmiştir. “O halde bu hareketi ile fikir ve kanaatimizin 
doğruluğunu tasdik, (İkinci Beynelmilel)in ve mensubiyetinin iflaslarını 
ilan ve bugün pek fuzuli olarak müdafaa etmeye çabaladığı davayı 
kaybetmiş olmaz mı?” diyerek kahkahalarla gülünecek vaziyette olanın 
bizzat kendisi olduğunu sert bir dille ifade etmiştir.84 

Rumeli gazetesinde “İşçi Köşesi” altında, işçilerin geçim derdi, 
çalışma hayatındaki güçlükler, gelir adaletsizliği ve grev temalı hikâye 
ve edebi yazılar da yer almıştır.85 Ayrıca “Türkiye’deki İşçi Hayatı” 
başlığıyla tefrika halinde Hüseyin Hilmi ile alakalı küçümseyici bir yazı 
kaleme alınmıştır. Tarık Mümtaz, Sultan Abdülhamid döneminde 
yayınlanıp kapatılan gazetelerden bahsederek bir girizgâh yapmış ve 
Türkiye’deki ilk sosyalist gazete olan İştirak’ten bahsetmiştir. Bu ilk işçi 
hareketinin sosyalizm hakkında tek bir satır yazı bile okumayan birkaç 
cahil ve heveskar genç tarafından meydana atıldığını belirterek Hüseyin 
Hilmi’den bahsetmeye başlamıştır; buna göre sosyalizm ile alakalı 
kulağına birkaç şey çalınan Hilmi’nin “sosyalizm madem güçlülere karşı 
çıkmaktır, o halde ne duruyorum?” diyerek Mahmut Şevket Paşa’nın 
konağını bastığını alaycı bir şekilde anlatır. Tekme ve yumrukların 
havada uçuşup Hüseyin Hilmi’nin yaka paça dışarı atıldığından, daha 

                                                           
82 Hüsmen Celal, “Kirli Siyasetler (3)”, Deliorman, 6 Teşrinisani 1924, sayı:111. 
83 Hüsmen Celal, “Kirli Siyasetler (4)”, Deliorman, 13 Teşrinisani 1924 sayı:112. 
84 Ali Cemal, “Mesleksizlik ve Dönekliğe Dair”, Rumeli, 13 Kânunuevvel 1924, sayı:12. 
85 “İşçi Köşesi”, Rumeli, 5 Eylül 1924, 13 Kânunuevvel 1924, 22 Kânunuevvel 1924, 22 
Teşrinisani 1924, sayı:3,12,13. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3108 

 

sonra da sosyalizmin manasını anlamak için bu kez Paris’e “Sosyalizmin 
Peygamberi” Juros’la görüşmeye gittiğinden bahsetmektedir.86 

Bir sonraki sayıda da devam eden yazıda, Hilmi’nin Juros’la 
görüştükten sonra Türkiye’ye döndüğünü lakin faaliyetlerinden dolayı 
sürgün edildiğini, Juros’un suikastla öldürülmesinden sonra sosyalizmi 
yayma vazifesi gibi boyundan büyük bir işe kalkışıp, bucak bucak 
memleketin dört köşesinde akılsızca eylemlerde bulunduğunu ve 
adının yolsuzluk davalarına karıştığını anlatmıştır.87  

Rumeli’de intişar olan bu yazılara karşı Hüsmen Celal Deliorman’da 
sessiz kalmamıştır. Hiçbir münasebeti olmadığı halde sebepsiz yere 
Hüseyin Hilmi hakkında kaleme alınan aşağılayıcı yazıları şiddetle 
kınadığını ifade ederek, Hilmi’nin o vakit Tarık Mümtaz gibi bir Ferit 
Paşa’sı olmadığını, devlet hazinesinden para kaçırarak karnını 
doyurmadığını yazmıştır. Bugün bir yığın topraktan ibaret olan Hilmi, 
eğer öyle yolsuzluklar yapmış olsaydı mezarının başına hiç değilse bir 
taş dikilirdi diyerek kinaye yapmıştır.88 Yine “Türkiye İşçi Hayatı” başlığı 
altında Rumeli’den buna verilen cevap çok uzun ve çok serttir. Bu 
cevapta, sosyalizm meselelerini tıpkı Hilmi gibi algılamaktan aciz olan 
Hüsmen Celal’in “zihni sakat bir zavallı” olduğunu söyleyerek, 
sermayeye sahip olduğu için küfürden başka bir şeyi sütunlarına 
taşımayan Deliorman gazetesini dikkate bile almadıklarını lakin Hüseyin 
Hilmi hakkındaki müdafaa yazılarına sessiz kalamadıkları için bu yazıyı 
kaleme aldıklarını ifade etmiştir.89  

Sütunlarında Ziya gazetesinin muharrirlerine yer veren Rumeli, 
sosyalist tarzlarını gizlemeseler bile Ziya gazetesi gibi akıbete 
uğramamak için Bulgaristan işlerine pek karışmamıştır. Bununla 
beraber gazetenin o dönemde sosyalist akımın etkisinde olan 
okuyucular için ehemmiyetli yayınlar yaptığını da söyleyebiliriz. 

İlim, Edebiyat, Sağlık ve Spora Dair Yazılar 

Rumeli gazetesi, haber ve yorumlarıyla vazifesini yerine getirmekle 
beraber, aynı zamanda Bulgaristan’daki Müslüman Türklerin 

                                                           
86 Fakir, “Türkiye’de İşçi Hayatı (1)”, Rumeli, 16 Eylül 1924, sayı:4. 
87 Fakir, “Türkiye’de İşçi Hayatı (2)”, Rumeli, 26 Eylül 1924, sayı:5 
88 Hüsmen Celal, “Kirli Siyasetler”, Deliorman, 25 Teşrinievvel 1924, sayı:109 
89 Fakir, “Türkiye’de İşçi Hayatı”, Rumeli, 30 Teşrinievvel 1924, sayı:8. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3109 

 

aydınlanması için edebi bir mecmua gibi de yayınlarda bulunmuştur. O 
dönemin şartları göz önüne alındığında, genişçe yer ayrılan bu 
başlıkların Bulgaristan’daki Türkler üzerinde etkisinin çok büyük 
olduğunu söyleyebiliriz. Dünyadaki ilmi mevzulardan bahsetmesiyle 
okuyucularını bilgilendirirken, edebiyat köşesiyle meşhur şairler 
hatırlatılmış, anılmış, pek çok gence şiir sevdirilmeye çalışılmıştır. Sağlık 
köşesiyle Doktor tarafından kaleme alınan muhtelif sağlık yazıları, 
Bulgaristan’daki Müslümanları aydınlatmış, spor köşesiyle birçok genç 
spora özendirilirken, kulüpler vasıtasıyla Bulgaristan gençleri arasında 
birlik ve beraberliğin temini için uğraşılmıştır. 

“İlim Hareketleri” köşesiyle sütunlarda yer alan ilmi yazılar, bir 
sonraki sayılarda da devam eden tefrika yazılar olarak yayınlanmıştır. 
“Gizli Siyasetler” başlığıyla Amerika ve İngiltere’nin gaz ve petrol 
sömürgelerini elde etme mücadelesi,90 “Dünya Dili Esperanto” 
başlığıyla, dünyanın farklı coğrafyalarında yaşayan insanların kendi 
dillerini uluslararası arenada emperyal hale getirip başka lisanları 
küçümsememesi için ortak bir dil icat edilmeye çalışıldığı,91 “Nereye 
Gidiyoruz?” başlığıyla dünya savaşı ve büyük devletlerin emelleri 
hakkında92 uzun ve açıklayıcı yazılar kaleme alınmıştır. 

Rumeli gazetesinde oldukça geniş yer bulan bir diğer köşe de 
edebiyat köşesi olmuştur. Tarık Mümtaz’ın Aşık Garip müstearıyla bu 
köşede kaleme aldığı yazılar, onun Bulgaristan’daki hislerine ışık 
tutmaktadır. Türkiye’den sürgün edildikten sonra geldiği Varna 
hakkında “Varna’da Deniz Bağçesi” başlıklı edebi bir yazı kaleme alarak, 
şehrin güzelliğinden ve sosyal yaşamından bahsetmektedir.93 Daha 
sonra kaleme aldığı başka bir yazıda, politikacılığın kendisine 
insanoğlunun iğrençliğini öğrettiğini, burada bulunduğu gurbet 
cehenneminde tüm arzularını yitirdiğini ve kendisini çok başka 
uğraşılara yönelttiğini anlatır. Sonra dünyanın fiziki işleyişinden 
bahsederek olası bir kıyamet senaryosunu canlandırarak dünyevi 

                                                           
90 Mazlum, “İlim Hareketleri-Gizli Siyasetler”, Rumeli, 3 Kânunuevvel 1924; 22 
Kânunuevvel 1924, sayı:11,13. 
91 Mehmet Celal, “İlim Hareketleri-Dünya Dili Esperanto”, Rumeli, 14 Kânunusani 1924; 
29 Kânunusani 1924; 7 Şubat 1925; 19 Şubat 1925, sayı:15,16,17,18. 
92 Mazlum, “İlim Hareketleri-Nereye Gidiyoruz?”, Rumeli, 29 Kânunusani 1924, 7 Şubat 
1924, 19 Şubat 1925, sayı:16,17. 
93 Âşık Garip, “Varna’da Deniz Bağçesi”, Rumeli, 15 Ağustos 1924, sayı:1. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3110 

 

hırsların anlamsız olduğunu edebi bir dille aktarmıştır.94 Gazetenin 16 
Eylül 1924 tarihli sayısında da “Garabet Defterinden Satırlar” başlığıyla 
kaleme aldığı yazıda annesine olan özlemini hüzünlü bir dille kaleme 
almıştır.95  

Rumeli, birinci ve ikinci sayısında İstanbul’dan kendilerine şiir 
gönderen Suzan Namık adında bir kadının şiirlerini yayınladıklarını ve 
bu şiirlerin devam edeceğini ilan etmiştir.96 Fakat daha sonraki 
sayılarda bu isme ait şiirler gazetede yer bulmamıştır. Bunun üzerine 
Deliorman gazetesi “Sermayesi mi Tükenmiş?” başlıklı yazısıyla, 
“İstanbul’dan şiirler yazacağını vaad eden biricik ve genç şairenin yalnız 
iki şiirini okuyabildik. Acaba sermayesi mi tükenmiş yoksa erkek kokan 
o şiirler bildiğimiz hain ellerden mi?” diyerek Rumeli gazetesine 
sataşmıştır.97  

  Rumeli gazetesinin 7. sayısında duyurulan ve şüphesiz çok 
kıymetli olan bir başka köşe de “Hekim Köşesi”dir. Dönemin şartları göz 
önüne alındığında Rumeli’nin sunduğu bu hizmetin çok faydalı olduğu 
açıktır. Doktor Şefik Bey, “Gençlik ve Güzellik” başlığıyla kadınlara 
tavsiyelerde bulunmuş,98 “Temizlik” başlıklı yazısında, Müslümanlara 
yaşadıkları evin temizliğinden kişisel temizliğe ve sağlıklı beslenmeye 
yönelik önemli hususları aktarmıştır.99 “Kadınların Esrar Hayatı” 
başlığıyla kaleme aldığı yazıda da temizlikten kadın hastalıklarına, giyim 
kuşamdan nezakete kadar pek çok konuyu ele alarak tavsiyeler 
vermiştir.100 Fakat bu yazıların oldukça ağır bir dille kaleme alındığını 
ifade etmeliyiz. Zira daha önce yukarıda bahsettiğimiz “köylülerin 
anlayacağı bir lisanla yazınız” uyarısının Doktor Şefik’e yapıldığını 
hatırlatmamız gerekir. 

                                                           
94 Âşık Garip, “Kıyamet”, Rumeli, 5 Eylül 1924, sayı:3. 
95 Âşık Garip, “Garabet Defterinden Satırlar-Biricik Kara Gün Dostu Anacığıma”, Rumeli, 
16 Eylül 1924, sayı:4. 
96 Suzan Namık, “Şiir Köşesi-Garip Hisler”, Rumeli, 15 Ağustos 1924, 26 Ağustos 1924, 
sayı:1. 
97 Ahmet Cevdet, “Suallere Cevabımız”, Deliorman, 27 Teşrinisani 1924, sayı:113. 
98 Doktor Şefik Bey, “Gençlik ve Güzellik”, Rumeli, 9 Teşrinisani 1924; 22 Teşrinisani 
1924, sayı:9,10. 
99 Doktor Şefik Bey, “Temizlik”, Rumeli, 3 Kânunuevvel 1924, sayı:11. 
100 Doktor Şefik Bey, “Kadınların Esrar Hayatı”, Rumeli, 29 Kânunusani 1925; 7 Şubat 
1925; 19 Şubat 1925; 4 Mart 1925, sayı: 16,17,18,19. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3111 

 

 Rumeli gazetesinin çok önemli vazife üstlendiği konulardan 
birisi de spor olmuştur. Tarık Mümtaz, genişçe yer ayırdığı “Spor” 
köşesinde kaleme aldığı yazılarda, sporun fiziken ve zihnen faydasına 
vurgu yaparak, büyük memleketlerin spora ehemmiyet gösterdiğinden 
bahsetmiştir. Gençlere spor kulüpleri kurma çağrılarında bulunan 
Mümtaz, bu birliklerin her geçen gün daha da güçlenip Bulgaristan 
Türklerini aydınlığa çıkaracak adımlar olduğunu ifade etmektedir. 
Gazetede her hafta kurulan spor kulüplerinden iftiharla bahsetmiş, bu 
kulüplerin arasındaki spor müsabakalarını uzunca kaleme almıştır. 

Rumeli’deki yazıların Bulgaristan’daki spor birliğinin genişlemesine 
yardımcı olduğunu söyleyebiliriz.101 Nitekim 16 Eylül 1924 tarihli sayıda 
“İdmancı Köşesi” diye bir köşe açılacağı ve buraya yazı gönderen 
idmancılardan para alınmayacağı ilan edilmiştir.102 Spor aracılığıyla 
gençler arasında birlik olacağına ve bu birliğin kültürel yönden de 
gelişim sağlayacağına inanarak, Muallimin-i İslamiye Cemiyeti 
havzalarıyla spor kulüplerinin toplu çekilmiş resimlerini gazetede 
yayınlamak üzere Rumeli’ye göndermelerini beklediklerini yazmıştır.103  

 Gazeteye spor kulüpleri tarafından gelen mektuplar çokça yer 
bulmuş, kimi zaman bazı spor kulüpleri arasında anlaşmazlıklar gazete 
üzerinde tatlıya bağlanmaya çalışılmıştır. Rusçuk’ta bir Spor 
Kongresi’nin düzenlenmesi bazı kulüpler tarafından eleştiriye maruz 
kalmıştır. Çünkü bu kongre, çok hızlı bir kararla toplanmış, gerekli 
yerlere haberler ulaştırılamamıştır. Rumeli gazetesi tüm kulüplere 
seslenerek, tartışmaları bir yana bırakıp hepsinin bir çatı altında 
toplanmasının mühim bir vazife olduğunu belirtmiştir.104 Daha sonra 
kulüpler ikinci spor kongresinin Plevne’de olmasını kararlaştırmışlar ve 
tarih olarak da Ramazan Bayramının ikinci gününü seçmişlerdir.105 

Sonuç 

Eskicuma’da yayın hayatına başlayan ve yedi ay yaşayabilen Rumeli 
gazetesinin Bulgaristan’daki Türkçe basın tarihinde önemli bir yer 

                                                           
101 Karagöz, Bulgaristan Türk Basını 1879-1945, s.41 
102 “İdmancı Köşesi”, Rumeli, 16 Eylül 1924. 
103 “Sporcular ve Muallimlere”, Rumeli, 5 Eylül 1924. 
104 “Rusçuk Konferansı”, Rumeli, 7 Teşrinievvel 1924. 
105 Selim Hasan, “Kongreye Hazırlanalım”, Rumeli, 17 Mart 1925. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3112 

 

tuttuğu kanaatindeyiz. Gazete, gerek Türkiye’den sürgün Yüzellilik Tarık 
Mümtaz tarafından çıkartılmış olması, gerekse de Deliorman ile girdiği 
tartışmalar anlamında ilginç bir örnektir. Tarık Mümtaz’ın Bulgaristan’ı 
terk etmek zorunda kalmasıyla yayınına son verilen gazete, gerek 
kullandığı dil ve üslup gerekse Bulgaristan Türklerinin aydınlatılması ve 
ilmi değerlerini artırmaları konusunda yoğun bir çalışma ortamına 
girmiştir. Mümtaz’ın köy köy dolaşması ve gözlemlerini gazeteye 
taşıması da dikkat çeken konulardan birisi olmuş, bu durum gazetedeki 
yazıların değerini daha da artırmıştır. Sosyalizmin henüz ne olduğunu 
pek anlamayan Müslümanlar için cazip tarafları görülmüş, Rumeli, işçi 
ve köylü hakkı olarak gördüğü bu fikre sarılmıştır. 

İddiaların aksine gazetenin mevcut 21 sayısının hiçbir yazısında 
Türkiye Cumhuriyeti ve onun liderleri hakkında olumsuz bir ifadeye 
rastlanmamıştır. Milli Mücadele dönemindeki muhalif tavırları ve 
mensup olduğu akrabalık ilişkileri, Yüzellilikler listesinde yer alması 
Tarık Mümtaz hakkında bu tür iddiaların ortaya çıkmasına sebep 
olmuştur diyebiliriz. Öte yandan Deliorman gazetesi yazarlarının, 
Rumeli ve Tarık Mümtaz hakkında eskiye dayanarak vermiş oldukları 
haberler ve bunlar hakkındaki ağır eleştirileri de bu kanaatin 
oluşmasında önemli bir etkendir. Zira üzerinde bugüne kadar bir 
çalışma yapılmamış olması Rumeli hakkında böyle fikrin kaynağı olarak 
Deliorman’ı ön plana çıkarmıştır. Deliorman’ı inceleyen araştırmacılar, 
Rumeli’yi görmeden onun Türkiye Cumhuriyeti aleyhtarı olduğu fikrine 
kapılmışlardır. Bütün iyi görüşlerine rağmen Tarık Mümtaz 
Bulgaristan’dan çıkarılınca eski tarzına dönmüş, basın aracılığı ile 
muhalif yazılar yazmaya devam etmiştir. Ancak aftan sonra Türkiye 
lehine çalışmalara başlamıştır. 

Rumeli gazetesi, Bulgaristan’daki Türklerin aydınlatılması için edebi 
bir mecmua gibi de yayınlarda bulunarak Türkler üzerinde etkili 
olmuştur. Dünyadaki ilmi mevzulardan bahsetmesiyle okuyucularını 
bilgilendirirken, edebiyat köşesiyle meşhur şairler hatırlatılmış, anılmış, 
pek çok gence şiir sevdirilmeye çalışılmıştır. Sağlık köşesinde kaleme 
alınan muhtelif sağlık yazıları, insanları aydınlatmış, spor köşesiyle 
birçok genç spora özendirilirken, kulüpler vasıtasıyla Bulgaristan 
gençleri arasında birlik ve beraberliğin temini için uğraşılmıştır. 



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3113 

 

  Netice itibariyle Rumeli gazetesinin muhtevası bakımından 
milli meselelere çok duyarlı olduğu, özellikle spor ve edebiyat 
yazılarıyla Bulgaristan’daki Türklerin entelektüel gelişimine önemli 
katkılarda bulunduğu görülmektedir. Bu çalışmayla akademik anlamda, 
Bulgaristan’daki Türk basın tarihine bir katkıda bulunulduğu gibi 
üzerinde teferruatlı bir çalışma yapılmamış olan Rumeli gazetesinin 
içeriği ve hakkında bilinenlerin yanlışlığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. 

 

 

Kaynakça 

Arşiv Kaynakları 
BCA, 30-18-1-2/12.42.9, 21.06.1930. 
 
Gazeteler 
Rumeli, (15 Ağustos 1924, 26 Ağustos 1924, 5 Eylül 1924, 16 Eylül 1924, 26 

Eylül 1924, 7 Teşrinievvel 1924, 19 Teşrinievvel 1924, 30 Teşrinievvel 1924, 9 
Teşrinisani 1924, 22 Teşrinisani 1924, 3 Kânunuevvel 1924, 13 Kânunuevvel 
1924, 22 Kânunuevvel 1924, 14 Kânunusani 1925, 29 Kânunusani 1925, 7 
Şubat 1925, 19 Şubat 1925, 4 Mart 1925, 17 Mart 1925, 29 Mart 1925). 

Deliorman, (25 Teşrinievvel 1924, 31 Teşrinievvel 1924, 6 Teşrinisani 1924, 
13 Teşrinisani 1924, 27 Teşrinisani 1924, 21 Kânunuevvel 1924, 25 
Kânunuevvel 1924, 12 Kânunusani 1925, 10 Şubat 1925, 24 Şubat 1925, 3 
Mart 1925, 9 Mart 1925, 16 Mart 1925, 6 Nisan 1925, 12 Nisan 1925, 24 Nisan 
1925). 

 
Kitap ve Makaleler  
Acaroğlu, M. Türker, Bulgaristan’da Türk Gazeteciliği (1865-1985), 

Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, Ankara, 1990. 
Bekir, Harun, “XIX. Yüzyıldan Günümüze kadar Filibe’de Türkçe Basın”, 

Balkanlarda Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları, C.3, S.2, (2021), s.221-243. 
Bıçaklı, Hüseyin Avni, Türkiye-Bulgaristan İlişkileri (1878-2008), İmge 

Kitabevi, Ankara, 2006. 
Büke Okyar, İlkim, “Kimlik Çatışmalarında İskenderun Sancağı: Tarık 

Mümtaz ve Karagöz, Bir Monografik Çalışma”, Mustafa Kemal Üniversitesi 
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.16, S.44, (2019), s.73-102. 

Deliorman, Altan, Bulgaristan’da Türkçe Basın 1865-2009, İstanbul 
Büyükşehir Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Dairesi Başkanlığı Kültür 
Müdürlüğü, İstanbul, 2010. 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3114 

 

Göztepe, Tarık Mümtaz, Gurbet Cehennemi Mütareke Sonrası Hatırat, 
(Hazırlayan: Hasan Afşın Günaydın), Kopernik Yayınları, İstanbul, 2018. 

Göztepe, Tarık Mümtaz, Mütareke Günleri, (Hazırlayan: Hasan Afşın 
Günaydın), Cümle Yayınları, Ankara, 2017. 

Halıcı, Şaduman, Yüzellilikler, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir,1998 
Karagöz, Adem Ruhi, Bulgaristan Türk Basını 1879-1945, Üniversite 

Matbaası-Beyoğlu Tünelbaşı, İstanbul, 1945. 
Kuyucuklu, Nazif, “Bulgaristan”, İslam Ansiklopedisi, C.6, s.399-403. 
Nebioğlu, Osman, “Göztepe, Tarık Mümtaz”, Türkiye’de Kim Kimdir, 

Nebioğlu Yayınevi, İstanbul, (1961-1962), s.314-315. 
Okday, İsmail Hakkı Tevfik, Bulgaristan’da Türk Basını, Hürriyet Ofset 

Matbaacılık ve Gazetecilik A.Ş., İstanbul, (Yıl bilgisi verilmemiş). 
Payaslı, Volkan ve Özkaya Duman, Okyar, “Bir Yüzelliliğin Halep Gezi 

Notlarından Günceler”, Turkish Studies, Volume 9/4, Spring, (2014), s.967-983. 
Şimşir, Bilal, Bulgaristan Türkleri, (1878-2008), Bilgi Yayınevi, Ankara, 2012. 
Tunçay, Mete, BKP’nin Türkçe Yayın Organı Ziya Gazetesi (1920-1923) ve 

Türkiye, Sosyal Tarih Yayınları, İstanbul, 2009. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3115 

 

Ekler 

Ek 1: Rumeli Gazetesinin 1. Sayısı 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3116 

 

Ek 2: Rumeli Gazetesinde Spor Havadisleri (Pravadi Gençleri Terbiye Ocağı 
Önünde, Çelik ve Ay Takımları Müsabakası) (Rumeli, Sayı: 1) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3117 

 

Ek 3: Eskicuma Maarif Encümenine Büyük Halaskâr Gazi Namına (Mustafa 
Kemal Paşa) Yardımda bulunan Türk Ocakları Başkanı Hamdullah Suphi Bey’e 
Teşekkür. Resim altında; “Gazi Mustafa Kemal Paşa Hazretleri ve Refika-i 
Muhteremeleri Latife Hanımefendi” yazıyor. (Rumeli, Sayı: 15) 

 

 

 

 

  



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3118 

 

Ek 4: 31 Teşrinievvel 1924 tarihli Deliorman Gazetesinde, Hasip Saffeti 
tarafından Tarık Mümtaz’ın Türkiye’deki faaliyetleri hakkında kaleme alınan 
“Bulgaristan Müslümanlarına Açık Mektup” başlıklı yazısı. (Deliorman, Sayı: 
110) 

 

  

 

 

  



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3119 

 

Ek 5: 25 Kanunuevvel 1924 tarihli Deliorman Gazetesinde, Ebu Şinasi 
Hasan Sabri’nin Rumeli’ye muhalefet için kaleme aldığı “Yüzelliliklerden Tarık 
Mümtaz” başlıklı yazısı. (Deliorman, Sayı: 117) 

 

 

 

 

 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3120 

 

Extended Abstract 

In recent historical research, the press and its important branch of 
newspapers have an undeniable place. Newspapers are one of the most 
affected elements by the political, social, and economic conditions of the 
period they are published in. Using newspapers as a source can have both 
positive and negative effects. Therefore, the way to minimize these negative 
effects is to compare different sources of information and fully understand 
the press organization being used. Studies on the history of the press today 
sometimes fail to provide sufficient information, and sometimes contain 
incorrect judgments due to the inability to conduct detailed examinations. 

When examining the Turkish-language press activities in Bulgaria, a rich 
content is encountered. Ahmet Mithat Pasha has a great contribution to the 
development of Turkish-language press in Bulgaria. As the governor of the 
Tuna Province, established in 1864, Mithat Pasha initiated innovative 
movements in social and cultural areas and established a well-equipped 
printing house. Thanks to this printing house, which was a pioneer in the 
development of Turkish-language press in Bulgaria, the Bulgarian Turks had a 
very close relationship with journalism activities. 

Turkish publishing in Bulgaria, which started with the printing house 
established by Mithat Pasha, showed a great diversity in terms of quantity and 
content until the dominance of fascist and communist regimes in the 1930s 
and 40s. During the Principality Period, which lasted from 1878 to 1908, about 
50 Turkish-language newspapers were published. During the Kingdom Period, 
which lasted from 1908 to 1944, the number of Turkish-language newspapers 
increased significantly, reaching nearly 100. The attitude of Bulgarian 
governments towards the Turkish press also varied according to political 
conditions. There was no interference with the newspapers during the periods 
of conciliatory policies with Turkey, but Turkish-language newspapers were 
closed during the periods of harsher policies. These newspapers were not only 
closed by Bulgaria, but also by the Ottoman Empire. Bulgaria was a refuge for 
many political refugees during the reign of Sultan Abdulhamid. These political 
refugees were generally known as the Young Turks. The Young Turks fled 
Turkey and opposed the government through newspapers in Bulgaria. While 
Sultan Abdulhamid sometimes attempted to have these newspapers shut 
down by attempting to Bulgaria, he sometimes tried to silence the opposition 
by offering the owners of the newspaper high-paid positions in the Ottoman 
Empire. Later, in 1923, an independent Republic was established under the 
leadership of Mustafa Kemal in Turkey, and those who opposed this regime 
came to Bulgaria or were sent there.  



Bulgaristan’da Türkçe Bir Gazete: Rumeli ve Tarık Mümtaz Göztepe                          3121 

 

The Turks in Bulgaria closely followed the establishment of the Turkish 
Republic and the implementation of new reforms. This interest is clearly 
reflected in many articles in Turkish-language newspapers. However, there 
were also individuals in Bulgaria who were opposed to the Turkish Republic 
and Mustafa Kemal. They also published oppositional articles in their own 
newspapers. According to sources that examine the Turkish-language press in 
Bulgaria, Rumeli newspaper is also considered to be one of the oppositional 
newspapers. Especially in the book written by Altan Deliorman, it is claimed 
that Tarık Mümtaz Göztepe wrote oppositional articles to the Turkish Republic 
in Rumeli newspaper after coming to Bulgaria, and had a disagreement with 
Deliorman newspaper. 

Due to his position as the aide-de-camp of Damat Ferit Pasha and his 
active role against the National Struggle, Tarık Mümtaz Göztepe was added to 
the "Yüzellilikler(List of 150 exiled people)" and was exiled from Turkey with a 
ban on re-entry. Before the list of 150 people was announced, many of them 
had already fled the country. Tarık Mümtaz came to Bulgaria in November 
1922, when Damat Ferit Pasha and Vahdettin left the country. 

Tarık Mümtaz Göztepe first arrived in Varna when he came to Bulgaria. In 
his memoirs, he mentions that many political fugitives like himself were also 
present in Varna, and that the Turkish community in Bulgaria did not like 
these criminals.  

Mümtaz began to work as a writer for the Ziya newspaper, which was 
published by the Bulgarian Communist Party, in order to earn money. Tarık 
Mümtaz, who hides behind the pseudonym Ali Topçuyef, became famous in 
Bulgaria with the publication of his articles he sent to Istanbul newspapers. 

 Later, he was offered the school principalship by the Turks in Eskicuma 
and Mümtaz, who accepted this offer, came to Eskicuma. In his memoirs, he 
states that he was heavily criticized for being appointed to a position in 
Turkish schools in Bulgaria as a political criminal. He also started publishing 
the Rumeli newspaper in Eskicuma in August 1924, when he began his duties 
there. 

We believe that Rumeli newspaper, which started its publication in 
Eskicuma and survived for seven months, holds an important place in the 
history of Turkish-language press in Bulgaria. The newspaper is an interesting 
example both because it was published by Tarık Mümtaz, a political convict 
exiled from Turkey, and because of the disputes he had with Deliorman. The 
newspaper, which worked intensively to enlighten the Turks of Bulgaria and 
increase their intellectual values, had a significant impact with its language, 
style, and content. It ended its publication when Mümtaz was forced to leave 



Haluk Selvi – Deniz Bulut                                                                                                      3122 

 

Bulgaria. One of the notable aspects of the newspaper was Mümtaz's travels 
to various villages and reflecting his observations in the newspaper. This 
increased the value of the articles in the newspaper. The attractive aspects of 
socialism were seen by Muslims who did not yet understand what it was, and 
Rumeli embraced this idea as a right of workers and peasants. 

Contrary to the allegations, none of the 21 existing issues of the 
newspaper contain any negative expression about the Republic of Turkey and 
its leaders. We can say that Tarık Mümtaz's oppositional attitudes during the 
National Struggle and the political positions he held have led to the 
emergence of such allegations. On the other hand, the news and severe 
criticisms about Rumeli and Tarık Mümtaz by the writers of Deliorman 
newspaper, based on old grudges, are also important factors in shaping this 
perception. The fact that no study has been conducted on Rumeli so far has 
put Deliorman at the forefront as the source of this idea. Researchers who 
have examined Deliorman have been inclined to think that Rumeli was anti-
Republic of Turkey before seeing it. Despite all his positive views, when Tarık 
Mümtaz was expelled from Bulgaria, he returned to his old ways and 
continued to write oppositional articles through the press. However, after the 
amnesty, he started to work in favor of Turkey. 

Rumeli newspaper, by dedicating a significant portion of its content to 
literary articles, worked like a literary journal to enlighten the Turks in 
Bulgaria. While informing its readers about scientific subjects from around the 
world, famous poets were remembered and mentioned in the literary section, 
and many young people were encouraged to love poetry. Various health 
articles written in the health section enlightened people, and through the 
sports section, many young people were inspired to participate in sports, 
while efforts were made to promote unity and solidarity among Turkish youth 
through clubs. 

In conclusion, it can be seen that the content of the Rumeli newspaper 
was very sensitive to national issues and made significant contributions to the 
intellectual development of Turks in Bulgaria, especially through sports and 
literary articles. 


