Bu
araştırma, erken çocukluk döneminde matematik becerilerinin kazandırılmasında
çocuk kitaplarının kullanılmasına ilişkin 2000-2016 yılları arasında yapılmış
olan çalışmaların ulusal ve uluslararası düzeydeki durumunu değerlendirmek amacıyla
yapılmıştır. Metodolojik değerlendirme çalışması olarak düzenlenen çalışmada
veriler doküman analizi yoluyla elde edilmiştir. Araştırma, 2000-2016 yılları
arasında yayınlanan EbscoHost, Elsevier
Science Direct, Scopus, ISI Web of Knowledge - Web of Science ve Google Scholar
veri tabanlarından tam metinlerine erişilen 40 adet çalışma ile sınırlıdır.
Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre; konuya ilişkin uluslararası düzeyde sınırlı sayıda çalışma
yer almaktadır. Ulusal düzeyde ise erken çocukluk dönemini kapsayan çalışma
bulunmamaktadır. Çalışmaların çoğunda nitel yöntem kullanılmıştır. İncelenen
çalışmalarda sırası ile çocuklara matematik becerilerinin kazandırılmasında
çocuk kitaplarının kullanılmasının önemi, çocuk kitaplarının nasıl
kullanılacağı ve seçim kriterleri konuları ele alınmıştır.
This study has been carried out in order to identify
status of the studies conducted both national and international scale about
developing mathematical skills through children’s books during early childhood
period between 2000 and 2016. Qualitative research design was utilized and data
was collected through document analysis. It is limited to 40 full text
studies which were conducted on
developing mathematical skills through children’s books between 2000-2016 and
were accessed through EbscoHost, Elsevier
Science Direct, Scopus, ISI Web of Knowledge - Web of Science, adnd Google Scholar databases. Collected
data was analyzed through content analysis method. According to the results of
the study, the number of the studies is limited at international scale. There
is no study about the subject that includes early childhood period at a
national scale. Most of the studies
utilized qualitative design. It is seen that in the studies examined in
children’s acquisition of mathematical skills, the significance of using
children’s books, how they would be used and selection criteria were discussed
respectively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2018 |
Acceptance Date | November 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.