The purpose of this research is to examine residents’ perceptions towards economic, socio-cultural and environmental effects of
university and university student depending some personal characteristics. For this purpose, based on quantitative methods,
the data was collected by convenience sampling method from 634 residents in Aksaray population with a tool created by use of
pre-tested the validity and reliability of scales in the literature. The data were analyzed by SPSS statistical software program
through the descriptive statistics, factor analysis, the correlation analysis (Pearson) and multivariate analysis of variance
(MANOVA). The results exposed to residents’ perceptions towards effects of university and university student consist of three
dimensions including economic, socio-cultural and environmental effects and some negative perceptions also detected but these
are generally positive. In addition, it determined that these perceptions can differentiate by personal characteristics such as
gender, age and education..
Residents’ Perception of University Residents’ Perception of University Student Economic Socio-Cultural and Environmental Effects of University
Bu araştırmanın amacı, üniversitenin ve üniversite öğrencilerinin kente olan sosyo-ekonomik, kültürel ve çevresel etkilerine
yönelik yerel halkın algısını bazı kişisel özelliklere bağlı olarak incelemektir. Bu amaçla, nicel yöntem esas alınarak, alanyazında
geçerlik ve güvenirlikleri önceden sınanmış ölçeklerden yararlanılarak oluşturulan bir veri toplama aracı ile Aksaray evreninde
yer alan 634 kişiden oluşan yerel halktan kolayda örnekleme yöntemine göre veri toplanmıştır. Veriler, SPSS istatistik yazılım
programı yoluyla betimsel istatistiklerden, faktör analizinden, korelasyon analizinden (Pearson) ve çok değişkenli varyans
analizinden (MANOVA) yararlanarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, yerel halkın üniversitenin ve öğrencilerin
etkilerine yönelik algılarının ekonomik, sosyal-kültürel ve çevresel olmak üzere üç boyuttan oluştuğunu ve yer yer bazı
olumsuz algılar da söz konusu olmakla birlikte bu algıların genel anlamda olumlu olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, bu
algıların cinsiyet, yaş, eğitim durumu gibi kişisel özelliklere göre farklılaşabildiği de saptanmıştır.
Halkın Üniversite Algısı; Halkın Öğrenci Algısı; Üniversitenin Ekonomik Sosyo-Kültürel ve Çevresel Etkileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 8 Issue: 4 |