Research Article
BibTex RIS Cite

Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması

Year 2020, Volume: 20 Issue: 2, 356 - 361, 20.05.2020
https://doi.org/10.35414/akufemubid.676472

Abstract

TTaşıtlarda frenleme yokuş aşağı iniş gibi durumlarda sürekli fren şeklinde olabileceği gibi trafik seyrine bağlı olarak farklı süreli bas çek şeklinde de olabilmektedir. Bazı sürücüler trafik ışığı gibi bir engele yaklaşırken gaz pedalına basmayı sürdürmekte sonrasında ise sertçe frenleme yapmaktadır. Bütün bu durumlar yakıt tasarrufunu olumsuz etkilemektedir. Bu çalışmada, fren test cihazında 3000 d/d 4. vitesteki bir araçta 4, 5, 6 ve 7 bar fren sistemi basınçlarında 120 saniye sürecek şekilde her 20 saniyede bir fren pedalına kuvvet uygulanmıştır. Deney esnasında fren kuvvetleri ve yakıt tüketimleri kaydedilerek karşılaştırma yapılmıştır. Fren basıncı değerleri artışına bağlı olarak tekerleklerde elde edilen fren kuvveti değerleri de artış göstermiştir. Yakıt tüketimi değerleri ise benzer şekilde frenleme kuvvetlerinin artmasına bağlı olarak artış göstermiştir. Deney sırasında motorun devri 3000 d/d’da sabit tutulmuştur. Frenleme ile birlikte motorun sabit devirde kalma durumuna bağlı olarak da yakıt tüketiminde artışlar meydana gelmiştir.

Supporting Institution

Afyon Kocatepe Üniversitesi BAPK

Project Number

18.FEN.BİL.46

Thanks

Bu çalışma Afyon Kocatepe Üniversitesi 18.FEN.BİL.46 numaralı BAP projesi tarafından desteklenmiştir.

References

  • Barkenbus, N.J., 2010. Eco-driving: an overlooked climate change initiative. Energy policy, 38, 762-769.
  • Bayrakçeken, H. and Altıparmak, D., 2007. Fren test cihazı tasarımı ve frenleme kuvveti ölçüm ve modellemesi. J. Fac. Eng. Arch. Gazi Univ. Vol 22, No 1, 21-26.
  • Bayrakçeken, H., Aysal, F.E. and Mutlu, İ., 2016. Fren süspansiyon test cihazı tasarımı ve imalatı. AKU J. Sci. Eng., 16, 025903. 454‐460.
  • Bayrakçeken, H., Girgin, Z., Aysal, F.E. and Babagiray, M., 2019. Nonlineer İteratif Regresyon Analizi Kullanılarak Düşük Lastik Şişirme Basıncının Yunuslama Kuvvetine Etkisinin İncelenmesi. AKU J. Sci. Eng., 19, 027101. 490‐495.
  • Coloma, F. J., Garcia, M. and Wang, Y., 2018. Eco-driving effects depending on the travelled road. Correlation between fuel consumption parameters. Transportation research procedia, 33, 259-266. Dhir, K.D., 2018. Thermo-mechanical performance of automotive discs brakes. Materials Today: Proceedings, 5,1864–1871.
  • Dobre, A., 2019. Theoretical study regarding the fuel consumption performance for a vehicle equipped with a mechanical transmission. Procedia manufacturing, 32, 537-544.
  • Han, J., Vahidi, A. and Sciarretta., 2019. Fundamentals of energy efficient driving for combustion engine and electric vehicles: an optimal control perspective. Automotica, 103, 558-572.
  • Ho, S-H., Wong Y-D. and Chang V.W-C., 2015. What can eco-driving do for sustainable road transport? Perspectives from a city (Singapore) eco-driving programme. Sustainable cities and society, 14, 82-88.
  • Huang, Y., Ng, E.C.Y., Zhou, J.L., Surawski, N.C., Chan, E.F.C. and Hong, G., 2018. Eco-driving technology for sustainable road transport: a review. Renewable and sustainable energy reviews, 93, 596-609.
  • Lois, D., Wang, Y., Alessandra, B. M. and Monzon, A., 2019 Multivariate analysis of fuel consumption related to eco-driving: interaction of driving patterns and external factors. Transportation research part, 72, 232-242.
  • Shanker, P. S., 2018. A review on properties of conventional and metal matrix composite materials in manufacturing of disc brake. Materials Today: Proceedings, 5, 5864–5869.
  • Toledo, G. and Shiftan, Y., 2016. Can feedback from in-vehicle data recorders improve driver behavior and reduce fuel consumption? Transportation research part A, 94, 194-204.

Comparison of Fuel Consumption and Braking Force at Different Braking Pressures in Vehicles

Year 2020, Volume: 20 Issue: 2, 356 - 361, 20.05.2020
https://doi.org/10.35414/akufemubid.676472

Abstract

Braking in vehicles can be in the form of continuous braking in cases such as downhill descent, or in the form of push-pulls of different duration depending on the traffic course. Some drivers continue to depress the accelerator pedal when approaching an obstacle, such as a traffic light, and then braking firmly. All these situations adversely affect fuel economy. In this study, the brake tester was applied to the brake pedal every 20 seconds, lasting 120 seconds at 4, 5, 6 and 7 bar braking system pressures in a vehicle with 3000 rpm 4th gear. During the experiment, braking forces and fuel consumption were recorded and compared. The braking force values of the wheels increased due to the increase in brake pressure values. Fuel consumption values also increased due to the increase in braking forces. During the experiment, the engine speed was kept constant at 3000 rpm. With braking, there has also been an increase in fuel consumption due to constant engine speed.

Project Number

18.FEN.BİL.46

References

  • Barkenbus, N.J., 2010. Eco-driving: an overlooked climate change initiative. Energy policy, 38, 762-769.
  • Bayrakçeken, H. and Altıparmak, D., 2007. Fren test cihazı tasarımı ve frenleme kuvveti ölçüm ve modellemesi. J. Fac. Eng. Arch. Gazi Univ. Vol 22, No 1, 21-26.
  • Bayrakçeken, H., Aysal, F.E. and Mutlu, İ., 2016. Fren süspansiyon test cihazı tasarımı ve imalatı. AKU J. Sci. Eng., 16, 025903. 454‐460.
  • Bayrakçeken, H., Girgin, Z., Aysal, F.E. and Babagiray, M., 2019. Nonlineer İteratif Regresyon Analizi Kullanılarak Düşük Lastik Şişirme Basıncının Yunuslama Kuvvetine Etkisinin İncelenmesi. AKU J. Sci. Eng., 19, 027101. 490‐495.
  • Coloma, F. J., Garcia, M. and Wang, Y., 2018. Eco-driving effects depending on the travelled road. Correlation between fuel consumption parameters. Transportation research procedia, 33, 259-266. Dhir, K.D., 2018. Thermo-mechanical performance of automotive discs brakes. Materials Today: Proceedings, 5,1864–1871.
  • Dobre, A., 2019. Theoretical study regarding the fuel consumption performance for a vehicle equipped with a mechanical transmission. Procedia manufacturing, 32, 537-544.
  • Han, J., Vahidi, A. and Sciarretta., 2019. Fundamentals of energy efficient driving for combustion engine and electric vehicles: an optimal control perspective. Automotica, 103, 558-572.
  • Ho, S-H., Wong Y-D. and Chang V.W-C., 2015. What can eco-driving do for sustainable road transport? Perspectives from a city (Singapore) eco-driving programme. Sustainable cities and society, 14, 82-88.
  • Huang, Y., Ng, E.C.Y., Zhou, J.L., Surawski, N.C., Chan, E.F.C. and Hong, G., 2018. Eco-driving technology for sustainable road transport: a review. Renewable and sustainable energy reviews, 93, 596-609.
  • Lois, D., Wang, Y., Alessandra, B. M. and Monzon, A., 2019 Multivariate analysis of fuel consumption related to eco-driving: interaction of driving patterns and external factors. Transportation research part, 72, 232-242.
  • Shanker, P. S., 2018. A review on properties of conventional and metal matrix composite materials in manufacturing of disc brake. Materials Today: Proceedings, 5, 5864–5869.
  • Toledo, G. and Shiftan, Y., 2016. Can feedback from in-vehicle data recorders improve driver behavior and reduce fuel consumption? Transportation research part A, 94, 194-204.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Bayrakçeken 0000-0002-1572-4859

Hicri Yavuz 0000-0001-8427-5164

Faruk Emre Aysal 0000-0002-9514-1425

Tuğçe Türkbay 0000-0001-7263-9741

Project Number 18.FEN.BİL.46
Publication Date May 20, 2020
Submission Date January 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Bayrakçeken, H., Yavuz, H., Aysal, F. E., Türkbay, T. (2020). Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(2), 356-361. https://doi.org/10.35414/akufemubid.676472
AMA Bayrakçeken H, Yavuz H, Aysal FE, Türkbay T. Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. May 2020;20(2):356-361. doi:10.35414/akufemubid.676472
Chicago Bayrakçeken, Hüseyin, Hicri Yavuz, Faruk Emre Aysal, and Tuğçe Türkbay. “Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi Ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20, no. 2 (May 2020): 356-61. https://doi.org/10.35414/akufemubid.676472.
EndNote Bayrakçeken H, Yavuz H, Aysal FE, Türkbay T (May 1, 2020) Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20 2 356–361.
IEEE H. Bayrakçeken, H. Yavuz, F. E. Aysal, and T. Türkbay, “Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 20, no. 2, pp. 356–361, 2020, doi: 10.35414/akufemubid.676472.
ISNAD Bayrakçeken, Hüseyin et al. “Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi Ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20/2 (May 2020), 356-361. https://doi.org/10.35414/akufemubid.676472.
JAMA Bayrakçeken H, Yavuz H, Aysal FE, Türkbay T. Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020;20:356–361.
MLA Bayrakçeken, Hüseyin et al. “Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi Ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 20, no. 2, 2020, pp. 356-61, doi:10.35414/akufemubid.676472.
Vancouver Bayrakçeken H, Yavuz H, Aysal FE, Türkbay T. Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020;20(2):356-61.