The aim of the
study was to investigate the relationship between attitudes of prospective
preschool teachers towards the teaching profession, their academic motivations
and achievements. Relational survey model was used as the research design. The
study group was made up of a total of 112 senior students (prospective
teachers) who voluntarily accepted to participate in the study from Preschool
Education Programs at Marmara University and Yıldız Technical University.
Demographic form which was developed by the researchers, grade point average of
prospective teachers, Attitude Scale of Teaching Profession developed by
Üstüner (2006) and Academic Motivation Scale, which was developed by Vallerand
et al. (1992; cited in Karagüven (2012) and adapted to Turkish by Karagüven
(2012) were used for the data collection. The results showed that as the
positive attitudes of the prospective teachers towards teaching as a profession
increased, their academic motivations and grade point average (GPA) also increased
while GPA differed only by the type of high school they graduated.
teacher candidate attitudes towards the teaching profession academic motivation academic success
Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile akademik motivasyonları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeliyle tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu X Üniversitesi ve Y Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği dördüncü sınıf öğrencileri (öğretmen adayları) arasından çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden toplam 112 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Üstüner (2006) tarafından geliştirilen Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ile Vallerand ve ark. (1992; akt. Karagüven, 2012) tarafından geliştirilip Türkçe uyarlaması Karagüven (2012) tarafından yapılan Akademik Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu tutumları arttıkça, akademik motivasyonlarının ve genel akademik not ortalamalarının da arttığı ve genel akademik not ortalamalarının yalnızca mezun olunan lise türüne göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | November 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 4 |