This study investigated the effect of the using analogy on the teaching of identifying and controlling variables on the brightness of a bulb. The study was conducted with the participation of 98 fifth grade students. 49 students were in the experimental group and 49 students were in the control group. The unmatched control group pretest and posttest method was used in this study, interviews were done with the students. Analogy was used in the experimental group and analogy was not used in the control group in the implementation process. A data collection form consisting of two questions was used in this study. In the first question, the students were asked to choose two circuits that they could see the effect of the battery’s number on the bulb’s brightness from four simple electrical circuits. In the second question, the students were asked to choose two circuits that they could see the effect of the bulb’s number on the bulb’s brightness from four simple electrical circuits. Data were analyzed using content analysis. As a result of the research, it has been found that the using of analogy is effective on the learning and elimination of misconceptions. Teaching with analogy is focused interest and attention on the issue, made the lesson fun. It is thought that these situations have an effect on the result.
Bu araştırmada lamba
parlaklığı konusunda değişkenleri belirleme ve kontrol etmenin öğretiminde
analoji kullanımının öğrenme ve kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki
etkisi incelenmiştir. Araştırmaya ortaokul beşinci sınıfta öğrenim görmekte
olan 98 öğrenci katılmıştır. 49 öğrenci deney, 49 öğrenci kontrol grubunda yer
almıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntem çeşitlerinden eşitlenmemiş kontrol
gruplu ön ve son test yöntemi kullanılmış, yarı yapılandırılmış görüşmeler
yapılmıştır. Deney grubunda analoji kullanılarak, kontrol grubunda ise analoji
kullanılmadan ders işlenmiştir. Araştırmada iki sorudan oluşan bir veri toplama
aracı kullanılmıştır. Birinci soruda öğrencilerden dört basit elektrik devresi
içinden pil sayısının lamba parlaklığı üzerindeki etkisini görebilecekleri iki
devre seçmeleri istenmiştir. İkinci soruda öğrencilerden dört basit elektrik
devresi içinden lamba sayısının lamba parlaklığı üzerindeki etkisini
görebilecekleri iki devre seçmeleri istenmiştir. Veriler içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda
analoji kullanımının öğrenme ve kavram yanılgılarının giderilmesi üzerinde
etkili olduğu saptanmıştır. Bu sonuç üzerinde analoji ile gerçekleştirilen
öğretimin ilgi ve dikkatleri konu üzerinde yoğunlaştırmasının, dersi eğlenceli
hale getirmesinin etkili olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | March 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |