Book Review
BibTex RIS Cite

POZİTİVİZM, POSTPOZİTİVİZM VE ANTİPOZİTİVİZM ÇERÇEVESİNDEN ‘EĞİTİM YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR’ ESERİNİN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 45 - 55, 31.05.2022

Abstract

Bu çalışmanın amacı ‘Eğitim Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar’ kitabının eğitim yönetimi bilim dalının epistemolojik bunalımı çerçevesinde incelenmesi ve pozitivizm, post-pozitivizm ve anti-pozitivizm bağlamında eserin bu bunalım sürecinde sağlamakta olduğu olumlu katkının değerlendirilmesidir. Çalışmada kısaca epistemolojik bunalımın nedenleri ve tarihsel olarak bu nedenlerin ortaya çıkışı tanıtıldıktan sonra ‘Eğitimde Yeni Yaklaşımlar’ eserinin içeriğine ilişkin bilgi sunulmuştur. Son bölümde ise eserin epistemolojik bunalım kapsamında eğitim yönetimini alanına katkısı ele alınmıştır.

References

  • Adem, M. (1997). Eğitim planlaması. Şafak Matbaacılık.
  • Ateş, H. (2002). Kamu örgütlerine yönelik yönetsel bilgi ve siyasa aktarımı: Eleştirel bir inceleme. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 7, 7 – 26.
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. Dördüncü Basım. Hatipoğlu Yayınevi.
  • Balkız, B. (2004). Frankfurt Okulu ve eleştirel teori: Sosyolojik pozitivizmin eleştirisi. Sosyoloji Dergisi Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, (12-13), 135-158.
  • Baltaci, A., & Balcı, A. (2017). Complexity leadership: A theorical perspective. International Journal of Educational Leadership and Management, 5(1), 30-58.
  • Balyer, A. (2019). Eğitim yönetiminde yeni yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Banerjee, S., & Erçetin, Ş. Ş. (Eds.). (2014). Chaos, complexity and leadership 2012. Springer Netherlands.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim Yönetimi. Beşinci Basım. Yargıcı Matbaası.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem Yayıncılık.
  • Dönmez, B., Uğurlu, C. T., & Cömert, M. (2011). Gevşek yapılı sistemler olarak ilköğretim okullarında karar verme, liderlik ve çatışma: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 1-29.
  • Fowler, F. C. (2014). Policy studies for educational leaders: An introduction. Pearson Higher Ed.
  • Greenfield, T. B. (1974). Theory in the study of organizations and administrative structures: A new perspective. 3. Uluslararası Invervisitation on Educational Administration programında sunulmuş yayınlanmamış metin.
  • Greenfield, T. B. (1978). Reflections on organization theory and the truths of irreconsilable realities. Educational Administration Quarterly 14(2), 1 – 23.
  • Husserl, E. (2001). Logical Investigations (Vol. 1). Routledge.
  • Klikauer T (2007) Communication and Management at Work. Palgrave.
  • Klikauer, T. (2015). What is managerialism? Critical Sociology, 41(7-8), 1103-1119.
  • Korumaz, M., & Tufan, M. (2020). Ortaokul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları ile öğretmenlerin inisiyatif alma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 727-742.
  • McMillan, E. (2004). Complexity, organizations and change. Routledge.
  • Meşeci Giorgetti, F. (2016). Eğitim ritüelleri. Yeni İnsan Yayın Evi
  • Mueller, F., & Carter, C. (2005). The “HRM project” and managerialism: Or why some discourses are more equal than others. Journal of Organizational Change Management, 18(4), 369–382.
  • Oplatka, I. (2016). Eğitim yönetiminin mirası (Çev: S. Turan, F. Bektaş, M. Yalçın). Pegem Akademi.
  • Özdemir, M. (2011). Kamu yönetimi ve işletme yönetimi arakesitinde bir bilim: Eğitim yönetimi. Amme İdaresi Dergisi, 44(2), 29-42.
  • Özdemir, M. (2018). A critique of traditional science in educational administration: thoughts on Evers and Lakomski’s naturalistic coherent epistemology.
  • Rowan, B. (2002). Rationality and reality in organizational management: Using the coupling metaphor to understand educational (and other) organizations–a concluding comment. Journal of Educational Administration, 40(6), 604-611
  • Sayğan, S. (2014). Örgüt biliminde karmaşıklık teorisi/Complexity theory in organization science. Ege Akademik Bakış, 14(3), 413.
  • Silverman, D. (Ed.). (2020). Qualitative research. Sage.
  • Tan, M. (1993). Eğitim Sosyolojisinde Değişik Yaklaşımlar: Yorumcu Paradigma. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 26(1), 65-89.

A REVIEW OF THE WORK 'NEW APPROACHES IN EDUCATIONAL ADMINISTRATION FROM THE FRAMEWORK OF POSITIVISM, POSTPOSITIVISM AND ANTIPOSITIVISM

Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 45 - 55, 31.05.2022

Abstract

The aim of this study is to examine the book New Approaches in Educational Administration within the framework of the epistemological crisis of the discipline of educational administration and to evaluate the positive contribution of the work in this crisis process in the context of positivism, post-positivism and anti-positivism. In the study, after briefly introducing the causes of epistemological crisis and the historical emergence of these reasons, information about the content of the work is presented. In the last part, the contribution of the work to the field of educational administration within the scope of epistemological crisis is discussed.

References

  • Adem, M. (1997). Eğitim planlaması. Şafak Matbaacılık.
  • Ateş, H. (2002). Kamu örgütlerine yönelik yönetsel bilgi ve siyasa aktarımı: Eleştirel bir inceleme. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 7, 7 – 26.
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. Dördüncü Basım. Hatipoğlu Yayınevi.
  • Balkız, B. (2004). Frankfurt Okulu ve eleştirel teori: Sosyolojik pozitivizmin eleştirisi. Sosyoloji Dergisi Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, (12-13), 135-158.
  • Baltaci, A., & Balcı, A. (2017). Complexity leadership: A theorical perspective. International Journal of Educational Leadership and Management, 5(1), 30-58.
  • Balyer, A. (2019). Eğitim yönetiminde yeni yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Banerjee, S., & Erçetin, Ş. Ş. (Eds.). (2014). Chaos, complexity and leadership 2012. Springer Netherlands.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim Yönetimi. Beşinci Basım. Yargıcı Matbaası.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem Yayıncılık.
  • Dönmez, B., Uğurlu, C. T., & Cömert, M. (2011). Gevşek yapılı sistemler olarak ilköğretim okullarında karar verme, liderlik ve çatışma: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 1-29.
  • Fowler, F. C. (2014). Policy studies for educational leaders: An introduction. Pearson Higher Ed.
  • Greenfield, T. B. (1974). Theory in the study of organizations and administrative structures: A new perspective. 3. Uluslararası Invervisitation on Educational Administration programında sunulmuş yayınlanmamış metin.
  • Greenfield, T. B. (1978). Reflections on organization theory and the truths of irreconsilable realities. Educational Administration Quarterly 14(2), 1 – 23.
  • Husserl, E. (2001). Logical Investigations (Vol. 1). Routledge.
  • Klikauer T (2007) Communication and Management at Work. Palgrave.
  • Klikauer, T. (2015). What is managerialism? Critical Sociology, 41(7-8), 1103-1119.
  • Korumaz, M., & Tufan, M. (2020). Ortaokul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları ile öğretmenlerin inisiyatif alma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 727-742.
  • McMillan, E. (2004). Complexity, organizations and change. Routledge.
  • Meşeci Giorgetti, F. (2016). Eğitim ritüelleri. Yeni İnsan Yayın Evi
  • Mueller, F., & Carter, C. (2005). The “HRM project” and managerialism: Or why some discourses are more equal than others. Journal of Organizational Change Management, 18(4), 369–382.
  • Oplatka, I. (2016). Eğitim yönetiminin mirası (Çev: S. Turan, F. Bektaş, M. Yalçın). Pegem Akademi.
  • Özdemir, M. (2011). Kamu yönetimi ve işletme yönetimi arakesitinde bir bilim: Eğitim yönetimi. Amme İdaresi Dergisi, 44(2), 29-42.
  • Özdemir, M. (2018). A critique of traditional science in educational administration: thoughts on Evers and Lakomski’s naturalistic coherent epistemology.
  • Rowan, B. (2002). Rationality and reality in organizational management: Using the coupling metaphor to understand educational (and other) organizations–a concluding comment. Journal of Educational Administration, 40(6), 604-611
  • Sayğan, S. (2014). Örgüt biliminde karmaşıklık teorisi/Complexity theory in organization science. Ege Akademik Bakış, 14(3), 413.
  • Silverman, D. (Ed.). (2020). Qualitative research. Sage.
  • Tan, M. (1993). Eğitim Sosyolojisinde Değişik Yaklaşımlar: Yorumcu Paradigma. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 26(1), 65-89.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Reviews
Authors

Orhun Kaptan 0000-0002-1700-9365

Publication Date May 31, 2022
Submission Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Kaptan, O. (2022). POZİTİVİZM, POSTPOZİTİVİZM VE ANTİPOZİTİVİZM ÇERÇEVESİNDEN ‘EĞİTİM YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR’ ESERİNİN İNCELENMESİ. Alanyazın, 3(1), 45-55.