Research Article
BibTex RIS Cite

Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 373 - 396, 16.12.2019

Abstract



Özet





Bu
çalışmanın amacı, bilişim teknolojileri öğretmenlerinin programlama araçlarına
yönelik fikirlerinin belirlenmesidir. Çalışma 2018-2019 eğitim öğretim yılının
güz döneminde Giresun ilinde ortaokulda görev yapan 10 Bilişim Teknolojileri
Rehber Öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden
biri olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Olgubilim deseni ile yürütülen
çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan
mülakatlar kullanılmıştır. Mülakat soruları öğretmenlerin programlama sürecinde
kullandıkları araçlar, öğrencilerin ve öğretmenlerin süreçte karşılaştığı
zorluklar ve çözüm önerileri ve sürecin öğrenciler üzerindeki etkisine
yöneliktir. Elde edilen bulgular çerçevesinde, öğretmenlerin büyük çoğunun
süreçte kolay ve adım adım ilerleyen code.org uygulamasını kullandığı
belirlenmiştir. Code.org uygulamasının yanı sıra scratch, kodu game lab,
blocky, mblock, algo dijital ile programlamayı derslerine entegre ettiklerine
yer verilmiştir. Bu araçların öğrenme sürecinde kullanımının öğrencilerin
dikkatini çektiği, eğlenerek ve kalıcı öğrenmesine yardımcı olduğu, problem
çözme ve yaratıcılıklarını geliştirdiği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra
öğrencilerin soyut düşünememesi, bireysel çalışma yürütememesi, algoritma
mantığının anlaşılamaması, döngü konusu ve değişkenler mantığını
anlamlandıramaması, kod bloklarını anlamlı bir şekilde bir araya getirememesi
gibi olumsuz durumlara yönelik sorunlar yaşadığı da tespit edilmiştir. Ayrıca
öğretmenler programlama öğretiminde farkındalık oluşturmak adına çeşitli
yarışmalar düzenleyerek, bu süreçte veli öğrenci işbirliğine de yer verilmesi
gerektiğini belirtmektedir. Çalışma sonucunda kalıcı öğrenmenin arttırılması
için sık sık eğitici oyunlara yer verilmesi, öğrencilerin teknolojiyi kullanan
bireylerin yanı sıra teknolojileri üreten bireylerde olması için uygun öğrenme
ortamlarının sağlanması önerilmektedir. Öğrenme ortamlarının grup çalışması ve
proje üretim süreci ile de desteklenerek öğrencilerin kendilerini
keşfetmelerine yardımcı olacağı düşünülmektedir. 

References

  • Akpınar, Y. ve Altun, Y. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13 (1), 1-4.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Qualitative researching with text, image and sound (pp. 131-151). London: Sage.
  • Calder, N. (2010). Using Scratch: An integrated problem-solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom (APMC), 15 (4), 9-14.Çatlak, Ş., TekdaL, M., & Baz, F. Ç. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(3),13-25.
  • Choi, H, (2013). Learners’ reflections on computer programming using Scratch: Korean primary pre-service teachers’ perspective. 10th International Conference for Media in Education 2012 (ICoME), 22-24 August 2012, Beijing Normal University, China.
  • Ersoy, H., Madran, R. ve Gülbahar, Y. (2011). Programlama dilleri öğretimine bir model önerisi: robot programlama. Akademik Bilişim 2011 Konferansı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Fesakis G. & Serafeim K. (2009). Influence of the Familiarization with Scratch on Future Teachers’ Opinions and Attitudes about Programming and ICT in Education. In proceedings of the 14th Annual ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE-2009), pp. 258-262, Vol II, ACM, New York, NY, USA.
  • Flanagan, S. (2015). Introduce Programming in a Fun, Creative Way. Teach Digital Citizenship and Literacy. [Çevrim-içi: http://goo.gl/NBWzVG , Erişim Tarihi: 05.08.2015]
  • Genç, Z., & Karakuş, S. (2011). Tasarımla Öğrenme: Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımında Scratch Kullanımı. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS), Elazığ, Turkey. [Çevrim-içi: http://goo.gl/KX5Psz , Erişim Tarihi: 11.08.2015].
  • Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational thinking in K–12: A review of the state of the field. Educational researcher, 42(1), 38-43.
  • Lamb, A., & Johnson, L., (2011), Scratch: computer programming for 21st century learners. Teacher Librarian, 38 (4), 64-68.
  • Lin, J. M.C., & Liu, S.F. (2012), An investigation into parent-child collaboration in learning computer programming. Educational Technology & Society, 15 (1), 162–173.Ozoran, D., Çağıltay, N.E. & Topallı, D. (2012). Using scratch in introduction to programming course for engineering students. 2nd International Engineering Education Conference (IEEC2012), Antalya, 125-132.
  • Pinto, A., & Escudeiro, P. (2014). The use of Scratch for the development of 21st century learning skills in ICT. In Information Systems and Technologies (CISTI), 2014 9th Iberian Conference on (pp. 1-4). IEEE.. [Çevrim-içi:10.1109/CISTI.2014.6877061, Erişim Tarihi: 11.08.2015.
  • Resnick, M., Kafai, Y. and Maeda, J. (2003). A Networked, Media-Rich Programming Environment to Enhance Technological Fluency at After-School Centers in Economically-Disadvantage Communities., United States.
  • Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hern, S., & Kafai, Y. (2009). Scratch: programming for all. Commun. ACM, 52(11), 60-67. [Çevrim-içi: doi: 10.1145/1592761.1592779, Erişim Tarihi: 14.07.2015].
  • Saracaloğlu, A. S., & Çelik, B. (2018). Web tasarımı ve programlama dersi öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 323-333.
  • Saygıner, Ş., ve Tüzün, H. (2017). Programlama eğitiminde yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. 5th International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium. İzmir.
  • Schwartz, J., Stagner, J. & Morrison, W. (2006). Kid’s programming language (kpl). 3rd International Conference and Exhibition on Computer Graphics and Interactive Techniques, 9 Nov - 2 Dec 2006, Boston, Massachusetts.
  • Taylor, M., Harlow, A., & Forret, M. (2010). Using a computer programming environment and an interactive whiteboard to investigate some mathematical thinking. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 561-570.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yukselturk, E., & Altıok, S. (2016). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının programlama öğretiminde Scratch aracının kullanımına ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1),39-52.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 373 - 396, 16.12.2019

Abstract

References

  • Akpınar, Y. ve Altun, Y. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13 (1), 1-4.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Qualitative researching with text, image and sound (pp. 131-151). London: Sage.
  • Calder, N. (2010). Using Scratch: An integrated problem-solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom (APMC), 15 (4), 9-14.Çatlak, Ş., TekdaL, M., & Baz, F. Ç. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(3),13-25.
  • Choi, H, (2013). Learners’ reflections on computer programming using Scratch: Korean primary pre-service teachers’ perspective. 10th International Conference for Media in Education 2012 (ICoME), 22-24 August 2012, Beijing Normal University, China.
  • Ersoy, H., Madran, R. ve Gülbahar, Y. (2011). Programlama dilleri öğretimine bir model önerisi: robot programlama. Akademik Bilişim 2011 Konferansı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Fesakis G. & Serafeim K. (2009). Influence of the Familiarization with Scratch on Future Teachers’ Opinions and Attitudes about Programming and ICT in Education. In proceedings of the 14th Annual ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE-2009), pp. 258-262, Vol II, ACM, New York, NY, USA.
  • Flanagan, S. (2015). Introduce Programming in a Fun, Creative Way. Teach Digital Citizenship and Literacy. [Çevrim-içi: http://goo.gl/NBWzVG , Erişim Tarihi: 05.08.2015]
  • Genç, Z., & Karakuş, S. (2011). Tasarımla Öğrenme: Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımında Scratch Kullanımı. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS), Elazığ, Turkey. [Çevrim-içi: http://goo.gl/KX5Psz , Erişim Tarihi: 11.08.2015].
  • Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational thinking in K–12: A review of the state of the field. Educational researcher, 42(1), 38-43.
  • Lamb, A., & Johnson, L., (2011), Scratch: computer programming for 21st century learners. Teacher Librarian, 38 (4), 64-68.
  • Lin, J. M.C., & Liu, S.F. (2012), An investigation into parent-child collaboration in learning computer programming. Educational Technology & Society, 15 (1), 162–173.Ozoran, D., Çağıltay, N.E. & Topallı, D. (2012). Using scratch in introduction to programming course for engineering students. 2nd International Engineering Education Conference (IEEC2012), Antalya, 125-132.
  • Pinto, A., & Escudeiro, P. (2014). The use of Scratch for the development of 21st century learning skills in ICT. In Information Systems and Technologies (CISTI), 2014 9th Iberian Conference on (pp. 1-4). IEEE.. [Çevrim-içi:10.1109/CISTI.2014.6877061, Erişim Tarihi: 11.08.2015.
  • Resnick, M., Kafai, Y. and Maeda, J. (2003). A Networked, Media-Rich Programming Environment to Enhance Technological Fluency at After-School Centers in Economically-Disadvantage Communities., United States.
  • Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hern, S., & Kafai, Y. (2009). Scratch: programming for all. Commun. ACM, 52(11), 60-67. [Çevrim-içi: doi: 10.1145/1592761.1592779, Erişim Tarihi: 14.07.2015].
  • Saracaloğlu, A. S., & Çelik, B. (2018). Web tasarımı ve programlama dersi öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 323-333.
  • Saygıner, Ş., ve Tüzün, H. (2017). Programlama eğitiminde yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. 5th International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium. İzmir.
  • Schwartz, J., Stagner, J. & Morrison, W. (2006). Kid’s programming language (kpl). 3rd International Conference and Exhibition on Computer Graphics and Interactive Techniques, 9 Nov - 2 Dec 2006, Boston, Massachusetts.
  • Taylor, M., Harlow, A., & Forret, M. (2010). Using a computer programming environment and an interactive whiteboard to investigate some mathematical thinking. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 561-570.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yukselturk, E., & Altıok, S. (2016). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının programlama öğretiminde Scratch aracının kullanımına ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1),39-52.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Necla Dönmez Usta 0000-0002-8075-7446

Ebru Turan Güntepe 0000-0002-4858-2180

Publication Date December 16, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Dönmez Usta, N., & Turan Güntepe, E. (2019). Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 373-396.
AMA Dönmez Usta N, Turan Güntepe E. Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. December 2019;8(2):373-396.
Chicago Dönmez Usta, Necla, and Ebru Turan Güntepe. “Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no. 2 (December 2019): 373-96.
EndNote Dönmez Usta N, Turan Güntepe E (December 1, 2019) Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 2 373–396.
IEEE N. Dönmez Usta and E. Turan Güntepe, “Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 2, pp. 373–396, 2019.
ISNAD Dönmez Usta, Necla - Turan Güntepe, Ebru. “Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (December 2019), 373-396.
JAMA Dönmez Usta N, Turan Güntepe E. Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;8:373–396.
MLA Dönmez Usta, Necla and Ebru Turan Güntepe. “Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 2, 2019, pp. 373-96.
Vancouver Dönmez Usta N, Turan Güntepe E. Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Programlama Araçlarına İlişkin Deneyimlerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;8(2):373-96.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)