Research Article
BibTex RIS Cite

Konaklama İşletmelerinde Atık Yönetimi ve Geri Dönüşüm: İnönü Üniversitesi Kale Göl Otel Örneği

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 225 - 234, 11.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.309791

Abstract

Bu
çalışmada, konaklama işletmelerinde atık yönetimi ve geri dönüşüm ile ilgili
süreçlerin tanımlanmasına ve Yeşil Yıldız kriterleri çerçevesinde bir konaklama
işletmesinde bu kriterlerin gerçekleştirilme düzeylerinin ve sorunların
belirlenmesine yönelik nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sonucunda
işletmenin genel yönetim süreçlerinde önemli eksikliklerin olduğu buna karşın
projelendirme aşamalarındaki ekolojik mimariye dikkat edilmesinin ve
üniversiteye bağlı bir kamu kuruluşu olması dolayısıyla eğitim konusundaki
avantajların işletmenin kriterleri karşılama düzeyini artırdığı tespit
edilmiştir. İşletmenin kriterleri karşılama düzeyini üst seviyelere çıkarması
önemli yatırımları da beraberinde getirecek olsa da orta ve uzun vadede hem
maliyet hem de müşteri memnuniyeti açısından önemli katkılar sağlayacağı
değerlendirilmiştir. Bununla beraber kısa vadede sadece yönetim anlayışında
yapılacak değişiklikler ve çevreci bir bakış açısının benimsenmesiyle
kriterlerin karşılanma düzeyinde önemli bir artış sağlanabileceği
belirlenmiştir.

References

  • Atay, L., & Dilek, S. E. (2013). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Ibis Otel Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 203-219.
  • Ateşoğlu, İ. (2011). Nitel Araştırmalar ve Nitel Verilerin Analizi, iç. Pazarlama Araştırması. (Ed. Ayşe Şahin & Burak Kartal), s. 403-418. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Ateşoğlu, İ., & Türker, A. (2010). Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerine Yaklaşımı: Muğla İli Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 207-226.
  • Aykan, E., & Sevim, B. (2013). Konaklama İşletmelerinde Çevre Yönetimi Uygulamaları ve Algılanan Kurumsal İtibar Üzerindeki Etkisi: Kayseri ve Nevşehir Otelleri Üzerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 93-113.
  • Bolis, I., Morioka, S. N., & Sznelwar, L. I. (2017). Review: Are We Making Decisions in A Sustainable Way? A Comprehensive Literature Review About Rationalities For Sustainable Development. Journal of Cleaner Production, 145, 310-322.
  • Borges, M. R., Eusébio, C., & Carvalho, N. (2014). Governance For Sustainable Tourism: A Review and Directions For Future Research. European Journal of Tourism Research, 7(1), 45-56.
  • Buckley, R. (2012). Sustainability Reporting and Certification in Tourism. Tourism Recreation Research, 37(1), 85-90.
  • Christian, M. (2017). Protecting tourism labor? Sustainable labels and private governance. GeoJournal, 82(4), 805-821.
  • Cömert, M., & Özata, E. (2016). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Yeşil Yıldız Çevreye Duyarlılık Projesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 47(9), 1169-1178.
  • Doğancili, O.S., & Akbulut, B.A. (2015). Yeşil Yıldız Çevre Etiketine Sahip Otellerin Web Sitelerinde Yeşil Pazarlamayı Kullanmalarına İlişkin İçerik Analizi. 16. Ulusal Turizm Kongresi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, 12-13 Kasım 2015.
  • Dolmacı, N., & Bulgan, G. (2013). Turizm Etiği Kapsamında Çevresel Duyarlılık. Journal of Yasar University, 29(9), 4853-487.
  • Duglio, S., Ivanov, S., Magliano, F., & Ivanova, M. (2017). Motivation, Costs and Benefits of the Adoption of the European Ecolabel in the Tourism Sector: An Exploratory Study of Italian Accommodation Establishments. Izvestiya Journal of Varna University of Economics, 61(1), 83-95.
  • Dziuba, R. (2016). Sustainable Development of Tourism – EU Ecolabel Standards Illustrated Using The Example of Poland. Comparative Economic Research, 19(2), 111-128.
  • European Commission (2017). Ecolabel. (Erişim. 30.04.2017), http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/
  • Erdal, M., Görçün, Ö. F., Görçün, Ö., & Saygılı, M. S., (2010). Entegre Lojistik Yönetimi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Font, X. (2002). Environmental Certification in Tourism and Hospitality Progress, Process and Prospects. Tourism Management, 23, 197-205.
  • Getob (2017). 25 Türk Oteli TUI’nin Çevreci Oteller Listesine Girdi. (Erişim: 30.04.2017), http://www.getob.org/?p=2762
  • Giritlioğlu, İ., & Güzel, M.O. (2015). Otel İşletmelerinde Yeşil Yıldız Uygulamaları Gaziantep ve Hatay Bölgesinde Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 40(8), 889-904.
  • Graci, S., & Dodds, R. (2015). Certification and Labeling, iç. The Routledge Handbook of Tourism and Sustainability. (Ed. C. Michael Hall, Stefan Gössling & Daniel Scott), s. 200-208. London: Routledge.
  • Greenglobe (2017). Green Globe Certification. (Erişim: 30.04.2017), https://greenglobe.com/
  • Greenkey (2017). Green Key Global. (Erişim: 30.04.2017), http://www.greenkey.global/
  • Griffin, T., & DeLacey, T. (2002). Green Globe: Sustainability Accreditation For Tourism, iç. Sustainable Tourism: A Global Perspective. (Ed. Rob Harris, Tony Griffin & Peter Williams), s. 58-88. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Han, H., Hsu, L. T. J., Lee, J. S., & Sheu, C. (2011). Are lodging customers ready to go green? An examination of attitudes, demographics, and eco-friendly intentions. International Journal of Hospitality Management, 30(2), 345-355.
  • Karaman, H. (2015). Otellerin Kurumsal Çevre Politikalarının ve Mutfaklarında Çevreye Duyarlı Uygulamalarının Mutfak Personeli Aracılığıyla Belirlenmesi (Konya Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2014). Yeşil Yıldız Bilgi Broşürü. (Erişim: 30.04.2017), http://tuyup.turizm.gov. tr/Yayinlar/Yeşil%20Yıldız%20Bilgi%20Broşürü.pdf
  • Mesci, Z. (2014). Otellerin Çevreci Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Yeşil Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Örnek Olay Çalışması. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(1), 90-102.
  • Middleton, V.T.C., & Hawkins, R. (1998). Sustainable tourism: A marketing perspective. Oxford: Butterworth-Heinamann.
  • Özer, L., Kement, Ü., & Gültekin, B. (2015). Genişletilmiş Planlanmış Davranış Teorisi Kapsamında Yeşil Yıldızlı Otelleri Tekrar Ziyaret Etme. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(4), 59-85.
  • Özgen, I. (2005). Büyük Ölçekli Otel İşletmelerinde Atık Yönetimi ve İber Otel Sarıgerme Park Örneği. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Paraskevas, A. (2001). Exploring hotel internal service chains: a theoretical approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 251-258.
  • Peri, G., & Rizzo, G. (2012). The Overall Classification of Residential Buildings: Possible Role of Tourist EU Ecolabel Award Scheme. Building and Environment, 56, 151-161.

Waste Management and Recycling in Hospitality Businesses: A Case of İnönü University Kale Göl Hotel

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 225 - 234, 11.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.309791

Abstract

In this
study, qualitative research method was carried out to identify the processes of
waste management and recycling in hospitality businesses and to determine the
level of implementation of these criteria and the problems in a lodging
operation within the frame of the Green Star criteria. As a result of this
research, it has been found that the operator has significant deficiencies in
the general management processes, but the attention of the ecological
architects at the projecting stages and the advantages of the education have
increased the level of meeting the criteria. Although it would bring
significant investments to bring the level of meeting the criteria to the
highest level with the operator, it is considered that it would provide
important contributions both in terms of cost and customer satisfaction in
medium and long term. Nevertheless, it has been determined that only a moderate
increase in the level of meeting the criteria can be achieved with the adoption
of changes in the management approach and an environmentalist perspective in
the short term.   

References

  • Atay, L., & Dilek, S. E. (2013). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Ibis Otel Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 203-219.
  • Ateşoğlu, İ. (2011). Nitel Araştırmalar ve Nitel Verilerin Analizi, iç. Pazarlama Araştırması. (Ed. Ayşe Şahin & Burak Kartal), s. 403-418. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Ateşoğlu, İ., & Türker, A. (2010). Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerine Yaklaşımı: Muğla İli Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 207-226.
  • Aykan, E., & Sevim, B. (2013). Konaklama İşletmelerinde Çevre Yönetimi Uygulamaları ve Algılanan Kurumsal İtibar Üzerindeki Etkisi: Kayseri ve Nevşehir Otelleri Üzerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 93-113.
  • Bolis, I., Morioka, S. N., & Sznelwar, L. I. (2017). Review: Are We Making Decisions in A Sustainable Way? A Comprehensive Literature Review About Rationalities For Sustainable Development. Journal of Cleaner Production, 145, 310-322.
  • Borges, M. R., Eusébio, C., & Carvalho, N. (2014). Governance For Sustainable Tourism: A Review and Directions For Future Research. European Journal of Tourism Research, 7(1), 45-56.
  • Buckley, R. (2012). Sustainability Reporting and Certification in Tourism. Tourism Recreation Research, 37(1), 85-90.
  • Christian, M. (2017). Protecting tourism labor? Sustainable labels and private governance. GeoJournal, 82(4), 805-821.
  • Cömert, M., & Özata, E. (2016). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Yeşil Yıldız Çevreye Duyarlılık Projesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 47(9), 1169-1178.
  • Doğancili, O.S., & Akbulut, B.A. (2015). Yeşil Yıldız Çevre Etiketine Sahip Otellerin Web Sitelerinde Yeşil Pazarlamayı Kullanmalarına İlişkin İçerik Analizi. 16. Ulusal Turizm Kongresi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, 12-13 Kasım 2015.
  • Dolmacı, N., & Bulgan, G. (2013). Turizm Etiği Kapsamında Çevresel Duyarlılık. Journal of Yasar University, 29(9), 4853-487.
  • Duglio, S., Ivanov, S., Magliano, F., & Ivanova, M. (2017). Motivation, Costs and Benefits of the Adoption of the European Ecolabel in the Tourism Sector: An Exploratory Study of Italian Accommodation Establishments. Izvestiya Journal of Varna University of Economics, 61(1), 83-95.
  • Dziuba, R. (2016). Sustainable Development of Tourism – EU Ecolabel Standards Illustrated Using The Example of Poland. Comparative Economic Research, 19(2), 111-128.
  • European Commission (2017). Ecolabel. (Erişim. 30.04.2017), http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/
  • Erdal, M., Görçün, Ö. F., Görçün, Ö., & Saygılı, M. S., (2010). Entegre Lojistik Yönetimi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Font, X. (2002). Environmental Certification in Tourism and Hospitality Progress, Process and Prospects. Tourism Management, 23, 197-205.
  • Getob (2017). 25 Türk Oteli TUI’nin Çevreci Oteller Listesine Girdi. (Erişim: 30.04.2017), http://www.getob.org/?p=2762
  • Giritlioğlu, İ., & Güzel, M.O. (2015). Otel İşletmelerinde Yeşil Yıldız Uygulamaları Gaziantep ve Hatay Bölgesinde Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 40(8), 889-904.
  • Graci, S., & Dodds, R. (2015). Certification and Labeling, iç. The Routledge Handbook of Tourism and Sustainability. (Ed. C. Michael Hall, Stefan Gössling & Daniel Scott), s. 200-208. London: Routledge.
  • Greenglobe (2017). Green Globe Certification. (Erişim: 30.04.2017), https://greenglobe.com/
  • Greenkey (2017). Green Key Global. (Erişim: 30.04.2017), http://www.greenkey.global/
  • Griffin, T., & DeLacey, T. (2002). Green Globe: Sustainability Accreditation For Tourism, iç. Sustainable Tourism: A Global Perspective. (Ed. Rob Harris, Tony Griffin & Peter Williams), s. 58-88. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Han, H., Hsu, L. T. J., Lee, J. S., & Sheu, C. (2011). Are lodging customers ready to go green? An examination of attitudes, demographics, and eco-friendly intentions. International Journal of Hospitality Management, 30(2), 345-355.
  • Karaman, H. (2015). Otellerin Kurumsal Çevre Politikalarının ve Mutfaklarında Çevreye Duyarlı Uygulamalarının Mutfak Personeli Aracılığıyla Belirlenmesi (Konya Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2014). Yeşil Yıldız Bilgi Broşürü. (Erişim: 30.04.2017), http://tuyup.turizm.gov. tr/Yayinlar/Yeşil%20Yıldız%20Bilgi%20Broşürü.pdf
  • Mesci, Z. (2014). Otellerin Çevreci Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Yeşil Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Örnek Olay Çalışması. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(1), 90-102.
  • Middleton, V.T.C., & Hawkins, R. (1998). Sustainable tourism: A marketing perspective. Oxford: Butterworth-Heinamann.
  • Özer, L., Kement, Ü., & Gültekin, B. (2015). Genişletilmiş Planlanmış Davranış Teorisi Kapsamında Yeşil Yıldızlı Otelleri Tekrar Ziyaret Etme. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(4), 59-85.
  • Özgen, I. (2005). Büyük Ölçekli Otel İşletmelerinde Atık Yönetimi ve İber Otel Sarıgerme Park Örneği. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Paraskevas, A. (2001). Exploring hotel internal service chains: a theoretical approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 251-258.
  • Peri, G., & Rizzo, G. (2012). The Overall Classification of Residential Buildings: Possible Role of Tourist EU Ecolabel Award Scheme. Building and Environment, 56, 151-161.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Deste

Hulisi Binbaşıoğlu

Mevlüt Türk

Publication Date April 11, 2018
Acceptance Date February 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Deste, M., Binbaşıoğlu, H., & Türk, M. (2018). Konaklama İşletmelerinde Atık Yönetimi ve Geri Dönüşüm: İnönü Üniversitesi Kale Göl Otel Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 225-234. https://doi.org/10.18506/anemon.309791

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.