The aim of this study is to examine the postgraduate studies on the undesirable behaviors of the classroom teachers with the document analysis. In line with the purpose of the study, a total of 50 postgraduate theses conducted between the years 2015-2022 were examined. Within the scope of this purpose, the main features of studies examining undesirable student behaviors are discussed. The document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. As a data analysis method, descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used. According to the research findings; It is seen that the most thesis about the undesirable student behaviors they encounter and the coping methods they use were made in 2022 and quantitative research methods were preferred as the research type. At the same time, when the theses are examined according to the research themes, the undesirable student behaviors disrupting the educational practices of the student is at a level that attracts attention.
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin istenmeyen davranışları üzerine üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2015-2022 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 50 lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu amaç kapsamında istenmeyen öğrenci davranışlarını inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve kullandıkları başa çıkma yöntemleri ile ilgili en fazla tezin 2022 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde istenmeyen öğrenci davranışları öğrencinin eğitsel uygulamaları sekteye uğratma davranış teması dikkat çekecek düzeydedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems Education, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2023 |
Publication Date | November 3, 2023 |
Acceptance Date | October 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 5 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала