Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLERİN KİŞİSEL GELİŞİM ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ

Year 2023, Issue: 18, 83 - 108, 30.06.2023
https://doi.org/10.53440/bad.1309066

Abstract

Bu çalışma, Bingöl kent merkezindeki devlet okullarında çalışan 218 öğretmenin kişisel gelişim algısını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, öğretmenlerin kişisel gelişim için harcadıkları çaba ile sosyoekonomik ve sosyodemografik değişkenler arasındaki ilişki incelenmiştir. Veriler frekans analizleriyle değerlendirilmiş ve Ki-Kare testi kullanılarak ilişkiler incelenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, öğretmenlerin önemli bir kısmı kişisel gelişim yönelimiyle ilgili davranışları sık sık sergilemektedir. Öğretmenlerin çoğunluğu kişisel gelişim için fırsatları araştırmakta, kendini geliştirmek için aktif bir şekilde çalışmakta, değişim ihtiyaçlarını belirleyebilmekte, gerçekçi hedefler belirleyebilmekte ve değişiklik yapmaya çalıştığında plan yapabilmektedir. Ayrıca öğretmenlerin birçoğu öfke kontrolüne dikkat etmektedir. Öğretmenlerin kişisel gelişim eğitimine yönelik faaliyetlerine bakıldığında, problem çözme tekniklerini, beden dilini, zaman yönetimi tekniklerini, yaratıcı düşünme tekniklerini, diksiyon ve güzel konuşma tekniklerini ve stres yönetimi tekniklerini sık sık kullandıkları görülmektedir. Ayrıca bir kısmı kişisel gelişim için eğitim almaktadır ve hızlı okuma tekniklerini kullanmaktadır. Psikolojik faktörlere katılımın değerlendirildiği çalışmada, öğretmenlerin çoğunluğu gelecekle ilgili korku ve kaygılarının kişisel gelişimlerine katkı sağlayabileceğini, prestijli bir meslek edinme arzusunun, başkalarına yardım etme isteğinin, rahat yaşama arzusunun, sevilme ve takdir edilme isteğinin kişisel gelişimlerine katkı sağlayabileceğini düşünmektedir. Ayrıca liderlik özelliklerinin kişisel gelişime katkı sağladığı da vurgulanmıştır. Ancak dışlanma korkusunun kişisel gelişime katkı sağladığına inanan öğretmenlerin oranı bulunmuştur.

References

  • Ajani, O. A. (2018). Needs for in-service professional development of teachers to improve students’ academic performance in Sub-Saharan Africa. Arts and Social Sciences Journal, 9(2), 1-7 doi: 10.4172/2151-6200.1000330
  • Arslan, H. (2013). Hizmetiçi eğitim kurslarının bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleki ve kişisel gelişimine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Atıcı, M., Sanberk, İ., ve Ortakale, M.Y. (2011). Mesleki ve kişisel gelişim açısından PDR üçüncü sınıf öğrencilerinin grup rehberliği etkinliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 459-474.
  • Burden, P.R. (1981). Teachers' perceptions of their personal and professional development. Erişim tarihi:05.05.2023, https://eric.ed.gov/?id=ED210258
  • Çağatay, Ş.M. (2016). Öğretmen yetiştirmede öğrencilerin akademik, mesleki ve kişisel gelişimlerine ilişkin yönetsel uygulamalar (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çayır, N. A., ve Gökbulut, Ö. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile öğretmen yeterliklerinden kişisel gelişim üzerine nitel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 252-270,
  • Çetin, Y.C. ve Ünsal, S. (2022). Öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algıları ile mesleki dayanıklılık inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 63, 1-15. doi: 10.21764/maeuefd.872532
  • Çoruk, A. (2012). Öğretmen adaylarının kişisel gelişime yönelik algıları ve kişisel gelişim çabaları. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 233-246.
  • Dalbudak, K., ve Özgenel, M. (2022). Okul Etkililiği, okul imajı, öğretmenlerin performansı ve öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler örüntüsü. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 1-15.
  • Darling-Hammond, L., ve Bransford, J. ((2017). preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do. Almanya: Wiley.
  • Demir, B., Atalay, A., ve Öztürk, M. (2018). Muhasebe ve denetim bölümü öğrencilerinin sosyal medya ve kişisel gelişim ile ilgili görüşleri: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu örneği. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 326-335.
  • Demiröz, S., ve Kavak, Y. (2019). Öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ve öğrenci başarıları arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 231-246.
  • Erakkuş, Ö. (2004). Eğitim kurumlarında yönetici ve öğretmenlerin, kişisel gelişim düzeylerindeki artışın öğrenci verimliliğine etkisi ve bir uygulama (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Karaaslan, A., Oktay, E., Uçan, F., Çamkaya, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Gelişim Algısının Araştırılması, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kıral, T. (2006). Kişisel gelişim eğitimlerine yöneticilerin tutumları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Limoncu, A. (2015). Kişisel gelişim çabası ve iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesi: hekim ve hemşireler üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Louis, K. ve Marks, H. (1998). Does professional community affect the classroom? teachers' work and student experiences in restructuring schools. American Journal of Education, 106(4), 532-575. doi:10.1086/444197
  • Özer, Ö. (2019). Kurumlarda kişisel gelişim eğitimlerinin etkinliğine yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Smet, M. (2022). Professional development and teacher job satisfaction: Evidence from a multilevel model. Mathematics, 10(1), 51.
  • Thahir, M., Komariah, A., Kurniady, D. A., Suharto, N., Kurniatun, T. C., Widiawati, W.,ve Nurlatifah, S. (2021). Professional development and job satisfaction on teaching performance. Linguistics and Culture Review, 5(S4), 2507-2522.
  • Türker, M.K. (2020). Kişisel gelişimde mobbing etkisi: Öğretmenler üzerinde bir uygulama (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Gebze Teknik Üniversitesi, Gebze.
  • Yalçın, İ., ve Malkoç, A. (2013). Kişisel gelişim yönelimi ölçeği II’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerin incelenmesi. Düşünen Adam, 26(3), 258-266.
  • Yanar, E. (2015). Ergenlerin Sosyal medya tutumlarının kişisel gelişimleri üzerine etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Yaşar, M.E., ve Baydaş, A. (2017). Kişilik Özellikleri Açısından E-Ticaretten Alışveriş Memnuniyetinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 502-524.
Year 2023, Issue: 18, 83 - 108, 30.06.2023
https://doi.org/10.53440/bad.1309066

Abstract

References

  • Ajani, O. A. (2018). Needs for in-service professional development of teachers to improve students’ academic performance in Sub-Saharan Africa. Arts and Social Sciences Journal, 9(2), 1-7 doi: 10.4172/2151-6200.1000330
  • Arslan, H. (2013). Hizmetiçi eğitim kurslarının bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleki ve kişisel gelişimine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Atıcı, M., Sanberk, İ., ve Ortakale, M.Y. (2011). Mesleki ve kişisel gelişim açısından PDR üçüncü sınıf öğrencilerinin grup rehberliği etkinliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 459-474.
  • Burden, P.R. (1981). Teachers' perceptions of their personal and professional development. Erişim tarihi:05.05.2023, https://eric.ed.gov/?id=ED210258
  • Çağatay, Ş.M. (2016). Öğretmen yetiştirmede öğrencilerin akademik, mesleki ve kişisel gelişimlerine ilişkin yönetsel uygulamalar (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çayır, N. A., ve Gökbulut, Ö. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile öğretmen yeterliklerinden kişisel gelişim üzerine nitel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 252-270,
  • Çetin, Y.C. ve Ünsal, S. (2022). Öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algıları ile mesleki dayanıklılık inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 63, 1-15. doi: 10.21764/maeuefd.872532
  • Çoruk, A. (2012). Öğretmen adaylarının kişisel gelişime yönelik algıları ve kişisel gelişim çabaları. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 233-246.
  • Dalbudak, K., ve Özgenel, M. (2022). Okul Etkililiği, okul imajı, öğretmenlerin performansı ve öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler örüntüsü. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 1-15.
  • Darling-Hammond, L., ve Bransford, J. ((2017). preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do. Almanya: Wiley.
  • Demir, B., Atalay, A., ve Öztürk, M. (2018). Muhasebe ve denetim bölümü öğrencilerinin sosyal medya ve kişisel gelişim ile ilgili görüşleri: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu örneği. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 326-335.
  • Demiröz, S., ve Kavak, Y. (2019). Öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ve öğrenci başarıları arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 231-246.
  • Erakkuş, Ö. (2004). Eğitim kurumlarında yönetici ve öğretmenlerin, kişisel gelişim düzeylerindeki artışın öğrenci verimliliğine etkisi ve bir uygulama (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Karaaslan, A., Oktay, E., Uçan, F., Çamkaya, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Gelişim Algısının Araştırılması, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kıral, T. (2006). Kişisel gelişim eğitimlerine yöneticilerin tutumları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Limoncu, A. (2015). Kişisel gelişim çabası ve iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesi: hekim ve hemşireler üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Louis, K. ve Marks, H. (1998). Does professional community affect the classroom? teachers' work and student experiences in restructuring schools. American Journal of Education, 106(4), 532-575. doi:10.1086/444197
  • Özer, Ö. (2019). Kurumlarda kişisel gelişim eğitimlerinin etkinliğine yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Smet, M. (2022). Professional development and teacher job satisfaction: Evidence from a multilevel model. Mathematics, 10(1), 51.
  • Thahir, M., Komariah, A., Kurniady, D. A., Suharto, N., Kurniatun, T. C., Widiawati, W.,ve Nurlatifah, S. (2021). Professional development and job satisfaction on teaching performance. Linguistics and Culture Review, 5(S4), 2507-2522.
  • Türker, M.K. (2020). Kişisel gelişimde mobbing etkisi: Öğretmenler üzerinde bir uygulama (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Gebze Teknik Üniversitesi, Gebze.
  • Yalçın, İ., ve Malkoç, A. (2013). Kişisel gelişim yönelimi ölçeği II’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerin incelenmesi. Düşünen Adam, 26(3), 258-266.
  • Yanar, E. (2015). Ergenlerin Sosyal medya tutumlarının kişisel gelişimleri üzerine etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Yaşar, M.E., ve Baydaş, A. (2017). Kişilik Özellikleri Açısından E-Ticaretten Alışveriş Memnuniyetinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 502-524.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Abdurrahman Bitmez 0009-0007-1501-3444

Halim Tatlı 0000-0002-7940-0087

Publication Date June 30, 2023
Submission Date June 2, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 18

Cite

APA Bitmez, A., & Tatlı, H. (2023). ÖĞRETMENLERİN KİŞİSEL GELİŞİM ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ. Bingöl Araştırmaları Dergisi(18), 83-108. https://doi.org/10.53440/bad.1309066

17434