Research Article
BibTex RIS Cite

Psikolojik Danışmanlarda Çok Boyutlu İyi Oluşun Yordayıcıları Olarak Bilinçli Farkındalıklı Öz-Bakım ve Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 14 Issue: 2, 829 - 846, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1272570

Abstract

Bu çalışmanın amacı psikolojik danışmanlarda çok boyutlu iyi oluşun yordayıcıları olarak bilinçli farkındalıklı öz bakım ve duygu düzenleme becerilerinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modelinde uygun örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu 104 kadın (%54.5) ve 87 erkek (%45.5) olmak üzere toplam 191 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Bilinçli Farkındalıklı Öz Bakım Ölçeği, Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği ve Perma İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada kurulan modelin sonucunda bilinçli farkındalıklı öz bakım ve duygu düzenleme becerilerinin çok boyutlu iyi oluşu anlamlı şekilde yordadığı ve birlikte varyansın %57’sini açıkladığı görülmüştür. Yordayıcı değişkenin bağımlı değişkendeki varyansın ne kadarını açıkladığını tespit etmek üzere yapılan yarı kısmi korelasyon analizi sonucunda bilinçli farkındalıklı öz bakım becerilerinin tek başına varyansın %20’sini, duygu düzenleme becerilerinin ise varyansın %3’ünü açıkladığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre psikolojik danışmanların çok boyutlu iyi oluşlarında bilinçli farkındalıklı öz bakım ve duygu düzenleme becerilerinin önemli bir etken olduğu görülmektedir. Sonuçlar alan yazın ışığında tartışılarak ilgili öneriler sunulmuştur.

References

  • Akyüz Uçar, G. A., & Savi Çakar, F. (2021). Ergenlerin duygu düzenleme becerileri, öznel iyi oluşu artırma stratejileri ve yas düzeyinin riskli davranışları üzerindeki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 256-280. doi: 10.9779/pauefd.811383.
  • Amjad, A., & Dasti, R. (2020). Humor styles, emotion regulation and subjective well-being in young adults. Current Psychology, 1-10. doi: 10.1007/s12144-020-01127-y.
  • Aydın Sünbül, Z., Malkoç, A., Aslan Gördesli, M., Arslan, R., & Çekici, F. (2018). Mindful Self-Care Scale (MSCS): Adaptation and validation in a normative Turkish sample. European Journal of Educational Research, 6(4), 887-892. doi: 10.12973/eu-jer.7.4.887.
  • Balzarotti, S., Biassoni, F., Villani, D., Prunas, A., & Velotti, P. (2014). Individual differences in cognitive emotion regulation: Implications for subjective and psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 17 (1), 125-143.
  • Barnett, J. E., Baker, E. K., Elman, N. S., & Schoener, G. R. (2007). In pursuit of wellness: The self-care imperative. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 603-612. doi: 10.1037/0735-7028.38.6.603.
  • Berking, M. & Znoj, H. (2008). Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur standardisierten Selbsteinschätzung emotionaler Kompetenzen [Development and validation of a self-report mea-sure for the assessment of emotion-regulation skills]. Z Psychiatrie Psychol Psychother, 56:141-152.
  • Berking M., & Whitley, B. (2014). Affect regulation training: A practitioner’s model. Springer.
  • Boero, M. E., Caviglia, M. L., Monteverdi, R., Braida, V., Fabello, M., & Zorzella, L. M. (2005). Spirituality of health workers: A descriptive study. International Journal of Nursing Studies, 42,915-921.
  • Braime, H. (2013). From coping to thriving: How to turn self-care into a way of life. Individuate Press.
  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Burrows, G. D., & McGrath, C. (2000). Stress and mental health professionals. Stress Medicine, 16, 269-270. doi: 10.1002/1099-1700.
  • Butler, J., & Kern, M. L. (2015). The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. Unpublished manuscript. http://www.peggykern.org/questionnaires.html adresinden ulaşılabilir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.

Investigation of Mindful Self-Care and Emotion Regulation Skills as Predictors of Multidimensional Well-Being in Psychological Counselors

Year 2023, Volume: 14 Issue: 2, 829 - 846, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1272570

Abstract

The aim of this study is to examine mindful self-care and emotion regulation skills as predictors of multidimensional well-being in psychological counselors. The study group of the research, in which the convenient sampling method was used in the relational screening model, consists of a total of 191 psychological counselors, 104 females (54.5%) and 87 males (45.5%). The study used the Personal Information Form, Mindful Self-Care Scale, Emotion Regulation Skills Scale, and Perma Well-Being Scale as data collection tools. As a result of the model established in the research, it was seen that mindful self-care and emotion regulation skills significantly predicted multidimensional well-being and together explained 57% of the variance. As a result of the semi-partial correlation analysis, it was determined that mindful self-care skills alone explained 20% of the variance and emotion regulation skills 3%. According to the results obtained, it is seen that mindful self-care and emotion regulation skills are essential factors in the multidimensional well-being of psychological counselors. The results were discussed in the light of the literature and suggestions were presented.

References

  • Akyüz Uçar, G. A., & Savi Çakar, F. (2021). Ergenlerin duygu düzenleme becerileri, öznel iyi oluşu artırma stratejileri ve yas düzeyinin riskli davranışları üzerindeki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 256-280. doi: 10.9779/pauefd.811383.
  • Amjad, A., & Dasti, R. (2020). Humor styles, emotion regulation and subjective well-being in young adults. Current Psychology, 1-10. doi: 10.1007/s12144-020-01127-y.
  • Aydın Sünbül, Z., Malkoç, A., Aslan Gördesli, M., Arslan, R., & Çekici, F. (2018). Mindful Self-Care Scale (MSCS): Adaptation and validation in a normative Turkish sample. European Journal of Educational Research, 6(4), 887-892. doi: 10.12973/eu-jer.7.4.887.
  • Balzarotti, S., Biassoni, F., Villani, D., Prunas, A., & Velotti, P. (2014). Individual differences in cognitive emotion regulation: Implications for subjective and psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 17 (1), 125-143.
  • Barnett, J. E., Baker, E. K., Elman, N. S., & Schoener, G. R. (2007). In pursuit of wellness: The self-care imperative. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 603-612. doi: 10.1037/0735-7028.38.6.603.
  • Berking, M. & Znoj, H. (2008). Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur standardisierten Selbsteinschätzung emotionaler Kompetenzen [Development and validation of a self-report mea-sure for the assessment of emotion-regulation skills]. Z Psychiatrie Psychol Psychother, 56:141-152.
  • Berking M., & Whitley, B. (2014). Affect regulation training: A practitioner’s model. Springer.
  • Boero, M. E., Caviglia, M. L., Monteverdi, R., Braida, V., Fabello, M., & Zorzella, L. M. (2005). Spirituality of health workers: A descriptive study. International Journal of Nursing Studies, 42,915-921.
  • Braime, H. (2013). From coping to thriving: How to turn self-care into a way of life. Individuate Press.
  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Burrows, G. D., & McGrath, C. (2000). Stress and mental health professionals. Stress Medicine, 16, 269-270. doi: 10.1002/1099-1700.
  • Butler, J., & Kern, M. L. (2015). The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. Unpublished manuscript. http://www.peggykern.org/questionnaires.html adresinden ulaşılabilir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Özgür Tönbül 0000-0001-5046-3140

Ferah Çekici 0000-0003-4672-2116

Early Pub Date October 24, 2023
Publication Date December 28, 2023
Submission Date March 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Tönbül, Ö., & Çekici, F. (2023). Psikolojik Danışmanlarda Çok Boyutlu İyi Oluşun Yordayıcıları Olarak Bilinçli Farkındalıklı Öz-Bakım ve Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 829-846. https://doi.org/10.51460/baebd.1272570