The aim of this study is to determine the mediating
role of the spiral of silence on the effect of achievement orientation on life
orientation in students preparing for the exam of higher education
institutions. According to the quota sampling method 300 students studying in
11th and 12th grades of various secondary schools.were surveyed and the data
obtained were analyzed. Participants were asked to respond to 5 demographic
factors, 26 about achievement orientation, 12 about life orientation, and 7
statements on spiral of silence. The data were analyzed by using SPSS 24
program, Amos 24 program and Process macro. As a result of the regression
analysis was determined the achievement orientation on the spiral of silence
and life orientation; the spiral of silence has a significant effect on life
orientation. As a result of the study, it was seen that the effect of the
achievement orientation on life orientation was the full mediator effect of the
spiral of silence.
Bu çalışmanın amacı yükseköğretim kurumları
sınavına hazırlanan öğrencilerde başarı yöneliminin yaşam yönelimi üzerindeki
etkisinde suskunluk sarmalının aracılık etkisini belirlemektir. Kota örnekleme yöntemine göre çeşitli
ortaöğretim kurumlarının 11 ve 12. Sınıfında öğrenim gören 300 öğrenciye anket
yapılmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Katılımcılardan demografik
etkenlerle ilgili 5, başarı yönelimi ile ilgili 26, yaşam yönelimi ile ilgili 12
ve suskunluk sarmalı ile ilgili 7 ifadeye cevap vermeleri istenilmiştir. Elde
edilen veriler SPSS 24 programı, Amos 24 programı ve Process makrosu
kullanılarak analiz edilmiştir. Regresyon analizi sonucunda başarı yöneliminin,
yaşam yönelimi ve suskunluk sarmalı üzerinde; suskunluk sarmalının yaşam
yönelimi üzerinde anlamlı etkisinin olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, başarı
yöneliminin yaşam yönelimi üzerindeki etkisinde suskunluk sarmalının tam aracı
etkisinin olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 3, 2019 |
Acceptance Date | October 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
All articles sent to the journal are checked by the plagiarism program before the evaluation process.
USOBED works under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/