Bu
araştırmada lamba parlaklığını nasıl değiştirebileceğimizin öğretiminde analoji
kullanımının öğrenme ve kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 49’u deney, 49’u kontrol grubunda olmak
üzere beşinci sınıfta öğrenim görmekte olan 98 öğrenci katılmıştır. Araştırmada
eşitlenmemiş kontrol gruplu ön ve son test desen kullanılmış, yarı
yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Dersler deney grubunda analoji, kontrol grubunda analoji
kullanılmadan işlenmiştir. İki sorudan
oluşan veri toplama aracıyla toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda analoji kullanımının öğrenme ve kavram yanılgılarının
giderilmesi üzerinde etkili olduğu saptanmıştır.
This study aims to
examine effect of using analogy on the teaching of “How can we change the brightness of a bulb?”, learning and elimination of misconceptions. The study was executed
with 98 fifth grade students, 49
students were in experiment group and 49 students were in the control group. The unmatched control group pretest and
posttest design was used in this study, interviews were done in this study. While
the lessons in the experimental group were taught with analogy, the lessons in
the control group were taught without analogy. A data collection form consisting of two questions was used in this
study. Data was analyzed using content analysis. As a result of the research,
it has been found that the using of analogy is more effective on the learning
and elimination of misconceptions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | April 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 1 |