Kamusal hayatta etkinliğini arttıran kadınların özel alandaki iş yükü azalmamakla birlikte, “annelik ve ev işleri” öncelikli görevleri olmaya devam etmektedir. Her iki alandaki sorumluluklarını yerine getirmeye çalışan kadınlar için en önemli olgulardan biri “zaman”dır. Bu çalışmada zaman tasarrufu için giyim-kuşam alışverişlerini internet üzerinde yapan kadınların demografik özellikleri araştırılmıştır. Çalışma; İstanbul’un sosyo-ekonomik düzeyi en yüksek olan 16 ilçesinde yaşayan 400 kadın üzerinde yapılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden yüz yüze anket uygulaması kullanılmıştır. Saha çalışması ile desteklenen araştırmada elde edilen sonuçlar analiz edildiğinde; interneti giyim kuşam tüketimi için zamandan tasarruf etmek amacıyla, hem kamusal alanda, hem de özel alanda yükümlülükleri olan 30 yaş ve üstü, evli ve çocuk sahibi olan kadınların kullandığı sonucuna varılmıştır.
İstanbul Üniversitesi BAP
22739
Though women have become more involved in public life, this did not serve to lighten their private workload and “motherhood and housework” have continued to be their primary duties. For women trying to tackle the responsibilities of both the private and the public aspects of life, “time” is one of the most important resources. In this study, the demographic features of women doing their shopping of clothes and accessories through the internet to save time was researched. Subjects of this research were 400 women, living in the 16 districts of Istanbul with the highest socioeconomic level. The data gathering method used in this research was face to face surveying. The results that were obtained through field research indicate that the internet was used in consuming clothing and accessories to save time by working women at the age of 30 and above, who are married and have children.
22739
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 22739 |
Publication Date | July 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |