Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 145 - 157, 01.06.2022
https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157

Abstract

İnsan dünyaya geldiği andan itibaren öğrenmeye programlanmıştır. Öğrenmenin her çeşidini kavrayabilen insan, gelişimi devam ettiği müddetçe öğrenmeye açıktır. Zamanla gelişen teknoloji ve öğrenme modelleri de bu duruma göre değişkenlik göstermiştir. Bireyin, küçük yaşlardan itibaren öğrenme hızı diğer yaşlara oranla daha hızlı ve basittir. Bu sebeple sanat eğitimi küçük yaşlardan öğrenilmeye başlandIğında diğer bilimlerde de kolay bir biçimde öğrenmeye zemin hazırlayacaktır. Sanat eğitimi herkes tarafından anlaşılabilir olmalıdır. Okul öncesi dönemde sanat eğitimine başlanması, bireyin gelişiminde olumlu katkılar sağlayacaktır. Gelişen dünya içinde teknolojiden yararlanarak okul öncesi bireylerin sanat eğitimi için aplikasyon uygulaması geliştirmek onların görsel zekalarının öğrenme üzerindeki devamlılığını sağlayarak güçlenmesine yardımcı olacaktır. Okul öncesi bireyin gelişimine uygun olarak hazırlanacak olan uygulamaların kişinin, dikkatini çeken grafiklerin bir arada kullanılması öğrenmeyi hızlandıracaktır. Okul öncesi 4-6 yaş aralığındaki bireyler üzerinde geliştirilen sanat eğitimi aplikasyon uygulaması, yapboz tekniği kullanılarak hazırlanmıştır. Devlet ve özel anaokullarında olan bireylerin tablet kullanımındaki öğrenme durumu karşılaştırılmıştır. Bu uygulamanın içeriğinde dünyaca ünlü ressamlar ve eserleri kullanılmıştır. Ressamlar ve eserleri bireylerin öğrenme düzeylerine göre seçilerek hazırlanmıştır. Geliştirilen aplikasyonla, okul öncesi bireylerin, sanat eğitim kazanımlarının arttırılmasına, yaşam boyu öğrenme kültürünün yerleşmesine ve gelişimlerini destekleyerek akademik becerilerine aktarmaları amaçlanarak hazırlanmıştır.

References

  • Bolgan, N. (2012). From it to Tablet: Current Use and Future Needs in Kindergartens. Nordic Journal of Digital Literacy, 3-7.
  • Flewitt R, M. D. (2014). Institute of Education, University of London, UK. 15(3). New Directions For Early Literacy In A Digital Age: The Ipad Journal Of Early Childhood Literacy., 289-310.
  • Geist, E. (2014). Using tablet computers with toddlers and young pre-schoolers. . Young Children 69(March), 58-63.
  • Kelekçi Olgun, M. (2017). Okul Öncesi Dönemde Dijital Yolla Sanat Eğitimini Destekleyen Örnek Bir Çalışma,. Beykoz Akademi, 5(2), 123-133.
  • Kelekçi Olgun, M. (2018). Okul Öncesi Sanat Eğitimi için Geliştirilen Grafik Aplikasyon Öğrenme Modeli. İstanbul: Basılmış Doktora Tezi-Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • L.S., V. (1978). Mind and Society: The Development of Higher Mental Processes. Cambridge: Harvard University Press.
  • Livingstone S, M. J.-W. (2014). Young Children (0-8) And Digital Technology: A Qualitative Exploratory Study National Report. Luxembourg: Joint Research Centre, European Commission,.
  • Marsh J, Y.-R. D. (2015). Exploring Play and Creativity in Pre-Schoolers’ Use of Apps: Technology and Play. Economic and Social Research Council.
  • Michael Cohen Group, U. .. (2011). Young children, apps and iPad. New York: Michael Cohen Group.
  • Moser, T. B. (2005). Forslag til revidert rammeplan for barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
  • Neumann M.M, N. D. (2014). The Use Of Touch Screen Tablets At Home And Pre-School To Foster Emergent Literacy. Australia: Griffith Institute for Educational Research.

COMPARISON OF RESEARCH MODEL PREPARED FOR SUPPORTING ART EDUCATION IN PRE-SCHOOL

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 145 - 157, 01.06.2022
https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157

Abstract

Human being is programmed to learning from the moment came into the world. The human being able to comprehend all kinds of learning is open to learning as long as its development continues. The technology and learning models that evolved in time have also changed according to this situation. The learning speed of an individual from a young age is faster and simpler than other ages. For this reason, when art education starts being learned from an early age, it will cause for easy learning in other sciences too. Art education should be understandable by everyone. Beginning art education in pre-school period will make positive contributions to the development of the individual. Developing an application program for pre-school individuals' art education by using technology within the developing world will help them strengthen their visual intelligence by providing continuity on learning. In the applications prepared in accordance with the development of the preschooler, using a combination of graphics attracting the attention of the person will accelerate learning. The program of art education, developed on preschoolers aged between 4 and 6 years, was prepared using a jigsaw technique. The learning status of individuals in state and private kindergartens was compared with the use of tablets. World famous painters and their works are used in this application. The painters and their works were selected according to the learning levels of the individuals. With the developed application, it is aimed to increase the educational attainment of the preschool individuals, to establish the culture of lifelong learning and to support their development and to transfer them to their academic skills.

References

  • Bolgan, N. (2012). From it to Tablet: Current Use and Future Needs in Kindergartens. Nordic Journal of Digital Literacy, 3-7.
  • Flewitt R, M. D. (2014). Institute of Education, University of London, UK. 15(3). New Directions For Early Literacy In A Digital Age: The Ipad Journal Of Early Childhood Literacy., 289-310.
  • Geist, E. (2014). Using tablet computers with toddlers and young pre-schoolers. . Young Children 69(March), 58-63.
  • Kelekçi Olgun, M. (2017). Okul Öncesi Dönemde Dijital Yolla Sanat Eğitimini Destekleyen Örnek Bir Çalışma,. Beykoz Akademi, 5(2), 123-133.
  • Kelekçi Olgun, M. (2018). Okul Öncesi Sanat Eğitimi için Geliştirilen Grafik Aplikasyon Öğrenme Modeli. İstanbul: Basılmış Doktora Tezi-Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • L.S., V. (1978). Mind and Society: The Development of Higher Mental Processes. Cambridge: Harvard University Press.
  • Livingstone S, M. J.-W. (2014). Young Children (0-8) And Digital Technology: A Qualitative Exploratory Study National Report. Luxembourg: Joint Research Centre, European Commission,.
  • Marsh J, Y.-R. D. (2015). Exploring Play and Creativity in Pre-Schoolers’ Use of Apps: Technology and Play. Economic and Social Research Council.
  • Michael Cohen Group, U. .. (2011). Young children, apps and iPad. New York: Michael Cohen Group.
  • Moser, T. B. (2005). Forslag til revidert rammeplan for barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
  • Neumann M.M, N. D. (2014). The Use Of Touch Screen Tablets At Home And Pre-School To Foster Emergent Literacy. Australia: Griffith Institute for Educational Research.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Merva Kelekcı 0000-0002-9670-5771

Publication Date June 1, 2022
Submission Date September 27, 2021
Acceptance Date May 9, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Kelekcı, M. (2022). OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI. Beykoz Akademi Dergisi, 10(1), 145-157. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157
AMA Kelekcı M. OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI. Beykoz Akademi Dergisi. June 2022;10(1):145-157. doi:10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157
Chicago Kelekcı, Merva. “OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI”. Beykoz Akademi Dergisi 10, no. 1 (June 2022): 145-57. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157.
EndNote Kelekcı M (June 1, 2022) OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI. Beykoz Akademi Dergisi 10 1 145–157.
IEEE M. Kelekcı, “OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI”, Beykoz Akademi Dergisi, vol. 10, no. 1, pp. 145–157, 2022, doi: 10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157.
ISNAD Kelekcı, Merva. “OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI”. Beykoz Akademi Dergisi 10/1 (June 2022), 145-157. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157.
JAMA Kelekcı M. OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10:145–157.
MLA Kelekcı, Merva. “OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI”. Beykoz Akademi Dergisi, vol. 10, no. 1, 2022, pp. 145-57, doi:10.14514/BYK.m.26515393.2022.10/1.145-157.
Vancouver Kelekcı M. OKUL ÖNCESİNDE SANAT EĞİTİMİNİ DESTEKLEME AMACIYLA HAZIRLANAN ARAŞTIRMA MODELİNİN OKULLAR ARASINDA KARŞILAŞTIRILMASI. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10(1):145-57.