İktisat biliminin inceleme konusu olan tüketici davranışları üzerinde psikolojik faktörlerin etkili olduğu görülmektedir. Tüketicilerin satın alma karar süreçlerine etki eden bu psikolojik faktörler iktisat bilimi içinde yeni bir alanın oluşmasını sağlamıştır. İktisat-psikoloji ilişkisi sosyal bilim dallarının birlikte ele alınarak incelenmesine zemin hazırlamıştır. Bu yeni perspektif davranışsal iktisat olarak kavramsallaştırılmıştır. Davranışsal iktisat, iktisadi hayatta bireylerin davranışlarının anlamlandırılmasına ve açıklanamayan kısımların gerçek sebepleriyle birlikte ortaya konmasını sağlamaktadır.
Amaç - Kocaeli’de yaşamını sürdüren evli ve bekâr tüketicilerin tüketim eğilimlerinin açıklanması amaçlanmaktadır.
Yöntem/Metodoloji/Dizayn- Bu çalışmada bir anket uygulaması yapılmıştır. Anket soruları literatür incelemeleri ile evli ve bekâr tüketicilerin tüketim alışkanlıkları dikkate alınarak hazırlanmıştır.
Sonuçlar- Tüketici davranışlarında psikolojik faktörlerin etkisinin araştırılmasıyla yeni bir alan olarak doğan davranışsal iktisat, ana akım iktisadi anlayışın katı duruşunun esnek bir hal almasını sağlamıştır. Tüketicilerin tüketim kararlarını verirken medeni durumları bu kararlar üzerinde etkili olmaktadır. Bekâr tüketiciler bir tüketim eğilimine rasyonel tavır sergilerken evli tüketicilerin aynı tüketim eğilimine farklı bir tavır sergilediği görülmektedir. Tam aksi bir şekilde bekâr tüketiciler bir tüketim kararında irrasyonel davranırken evli tüketicilerin rasyonel davranış sergileyebileceği tespit edilmektedir.
It is seen that psychological factors are effective on consumer behavior, which is the subject of economics. These psychological factors, which affect the purchasing decision processes of consumers, have created a new field in economics. The relationship between economics and psychology laid the groundwork for examining the branches of social sciences together. This new perspective is conceptualized as behavioral economics. Behavioral economics provides to make sense of the behaviors of individuals in economic life and to reveal the unexplained parts with their real reasons.
Purpose- It is aimed to explain the consumption trends of married and single consumers living in Kocaeli.
Methodology/Approach/Design- In this study, a questionnaire was applied. The survey questions were prepared by considering the consumption habits of married and single consumers with literature reviews.
Findings-. Behavioral economics, which emerged as a new field with the investigation of the effect of psychological factors on consumer behavior, enabled the rigid stance of the mainstream economic understanding to become flexible. While making consumption decisions of consumers, their marital status is effective on these decisions. It is seen that while single consumers display a rational attitude towards a consumption tendency, married consumers display a different attitude towards the same consumption tendency. On the contrary, it is determined that while single consumers behave irrationally in a consumption decision, married consumers can exhibit rational behavior.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Submission Date | August 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 2 |
@DergisiBilgi Bilgi Google Scholar Account Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.