Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algılarının İncelenmesi

Year 2023, Volume: 1 Issue: 2, 71 - 80, 25.09.2023

Abstract

Bu araştırmanın amacı, COVID-19 pandemisinde hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği algılarını incelenmektir. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu araştırma, 1-15 Ekim 2021 tarihlerinde, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören hemşirelik bölümü öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyerek evrenin tamamına ulaşılmak hedeflenmiştir. Veriler “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği (HMAÖ)” ile toplanmıştır. Veriler, SPSS 21 programında, Mann Whitney U Testi ile Kruskal Wallis Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerinin cinsiyetleri (p=0.016), en uzun süre yaşadığı yer (p=0.019) ve sınıfı (p=0.007) ile meslek algıları arasında anlamlı sonuç varken, diğer değişkenler ile anlamlı sonuç saptanmamıştır. Yapılan araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği algılarının olumlu yönde olduğu fakat COVID-19 pandemisinin öğrencilerin meslek algılarını etkilemediği belirlenmiştir.

References

  • Ak, B., Çıtak Bilgin, N., Erol, F., & Cerit, B. (2021). Üniversite öğrenci̇leri̇ni̇n hemşi̇reli̇k mesleği̇ ili̇şki̇n algılarının beli̇rlenmesi̇. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 23(3), 559–568. https://doi.org/10.24938/kutfd.970979
  • Baykara Mat, S. T., & Baykal, Ü. (2021). Birinci basamak sağlık hizmetlerinden yararlananların hemşirelik imajına ilişkin algıları ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(3), 357–364. https://doi.org/10.17049/ataunihem.770806
  • Bijani, M., Tehranineshat, B., & Torabizadeh, C. (2019). Nurses’, nursing students’, and nursing instructors’ perceptions of professional values: A comparative study. Nursing Ethics, 26(3), 870–883. https://doi.org/10.1177/0969733017727153
  • Bilgehan, T., & İnkaya, B. (2021). Mezuniyete ramak kala hemşirelik öğrencilerinin mesleki algıları: Nitel bir çalışma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 90–96. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/sagakaderg
  • Browne, C., Wall, P., Batt, S., & Bennett, R. (2018). Understanding perceptions of nursing professional identity in students entering an Australian undergraduate nursing degree. Nurse Education in Practice, 32(October 2017), 90–96. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.07.006
  • Cerit, B., & Coşkun, S. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyinin meslek algısına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283–289.
  • Çevik Aktura, S., & Özden, G. (2020). Salgının psi̇koloji̇k etki̇leri̇: COVID-19 hemşi̇releri̇. Journal of International Social Research, 13(73), 1146–1151. https://doi.org/10.17719/jisr.11049
  • Ciotti, M., Ciccozzi, M., Terrinoni, A., Jiang, W. C., Wang, C. Bin, & Bernardini, S. (2020). The COVID-19 pandemic. Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences, 57(6), 365–388. https://doi.org/10.1080/10408363.2020.1783198
  • Çınar, Y. Ş., Kocaçal Güler, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim göre hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 27(3), 1–8.
  • Crismon, D., Mansfield, K. J., Hiatt, S. O., Christensen, S. S., & Cloyes, K. G. (2021). COVID-19 pandemic impact on experiences and perceptions of nurse graduates. Journal of Professional Nursing, 37(5), 857–865. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.06.008
  • Dağhan, Ş., Akin, R., Sözerİ, M., & Uyanik, G. (2020). Öğrenci hemşirelerin meslek algıları ve akademik motivasyonlarının “Y Kuşağı” özelliklerine göre incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 139–148.
  • Dost, A., Aslan Huyar, D., & Tunçay, H. B. (2021). COVID-19 pandemisi döneminde intörn hemşirelerin mesleki imaj algılarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 270–284.
  • Eser, E., Yüksel, H., Baydur, H., Erhart, M., Saatli, G., Özyurt, B. C. İ. Z., Özcan, C., & Ravens-Sieberer, U. (2008). The psychometric properties of the new turkish generic health-related quality of life questionnaire for children (Kid-KINDL). Journal of Turkish Psychiatry, 19(4), 409–417.
  • Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2006). Hemşirelik mesleğini algılama ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 10(1), 31–39.
  • Güdük, Ö., Vural, A., & Güdük, Ö. (2022). COVID-19 salgını döneminde sağlık çalışanlarının iş doyumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 54–62. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.888358
  • Güven, Ş. D., & Ünsal, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği algılarının incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 52–61. https://doi.org/10.21733/ibad.756180
  • Kızılcık Özkan, Z., Ünver, S., Avcıbaşı, İ. M., Semerci, R., & Yıldız-Fındık, Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(1), 38–47.
  • Kocabaş, D., & Erdem, R. (2019). Hemşirelik mesleği̇ne yöneli̇k kalıpyargılar üzeri̇ne bi̇r derleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(25), 650–657. https://doi.org/10.21076/vizyoner.566158
  • Köktürk, N., İtil, B. O., Altınışık, G., Adıgüzel, N., Akgün, M., Akyıldız, L., … Bayram, H. (2020). COVID-19 pandemic and the global perspective of turkish thoracic society. Turkish Thoracic Journal, 21(6), 419–432. https://doi.org/10.5152/TurkThoracJ.2020.20174
  • Lovrić, R., Farčić, N., Mikšić, Š., & Včev, A. (2020). Studying during the COVID-19 pandemic: A qualitative inductive content analysis of nursing students’ perceptions and experiences. Education Sciences, 10(7), 1–18. https://doi.org/10.3390/EDUCSCI10070188
  • Poorchangizi, B., Borhani, F., Abbaszadeh, A., Mirzaee, M., & Farokhzadian, J. (2019). The importance of professional values from nursing students’ perspective. BMC Nursing, 18(1), 1–7. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0351-1
  • Swaminathan, R., Mukundadura, B. P., & Prasad, S. (2022). Impact of enhanced personal protective equipment on the physical and mental well-being of healthcare workers during COVID-19. Postgraduate Medical Journal, 98(1157), 231–233. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2020-139150
  • Tülüce, D., & Kaplan Serin, E. (2022). Nursing students’ opinions about COVID-19: A qualitative study. Omega (United States), (Early review), 1–14. https://doi.org/10.1177/00302228211067041
  • Tunc, D., & Ergin, E. (2021). Nursing students ’ professional image perceptions during the COVID-19 pandemic. International Journal of Caring Sciences, 14(3), 1677–1686.
  • Yilmaz, M., Gölbaşi, Z., Türk, K. E., & Hançer, A. T. (2019). Hemşire, hekim ve hastaların hemşirelik imajına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 38–44.
  • Yılmaz, S., & Ordu, Y. (2022). The perceptions of nursing students regarding coronavirus and occupation according to gender: A qualitative study. Nursing Forum, (Early review), 1–10. https://doi.org/10.1111/nuf.12693
  • Yüncü, V., & Yılan, Y. (2020). COVID- 19 pandemisinin sağlık çalışanlarına etkilerinin incelenmesi: Bir durum analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Ek sayı, 373–401.

Investigation of Nursing Students’ Perceptions of Profession in the COVID-19 Pandemic

Year 2023, Volume: 1 Issue: 2, 71 - 80, 25.09.2023

Abstract

The aim of this study is to investigation nursing students’ perceptions of the nursing profession in the COVID-19 pandemic. This descriptive and cross-sectional study was conducted on 1-15 October 2021 with nursing students studying at a state university. In the study, it was aimed to reach the entire population by not choosing a sample. Data were collected with the “Descriptive Information Form”, “Nursing Profession Perception Scale”. The data were analyzed using the Mann Whitney U Test and the Kruskal Wallis Test in the SPSS 21 program. While there were significant results between students’ gender (p=0.016), place of residence (p=0.019) and class (p=0.007) and their profession perceptions, no significant results were found with other variables. As a result of this research, it was determined that the nursing students' perceptions of the nursing profession were positive, but the COVID-19 pandemic did not affect the students' perceptions of their profession.

References

  • Ak, B., Çıtak Bilgin, N., Erol, F., & Cerit, B. (2021). Üniversite öğrenci̇leri̇ni̇n hemşi̇reli̇k mesleği̇ ili̇şki̇n algılarının beli̇rlenmesi̇. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 23(3), 559–568. https://doi.org/10.24938/kutfd.970979
  • Baykara Mat, S. T., & Baykal, Ü. (2021). Birinci basamak sağlık hizmetlerinden yararlananların hemşirelik imajına ilişkin algıları ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(3), 357–364. https://doi.org/10.17049/ataunihem.770806
  • Bijani, M., Tehranineshat, B., & Torabizadeh, C. (2019). Nurses’, nursing students’, and nursing instructors’ perceptions of professional values: A comparative study. Nursing Ethics, 26(3), 870–883. https://doi.org/10.1177/0969733017727153
  • Bilgehan, T., & İnkaya, B. (2021). Mezuniyete ramak kala hemşirelik öğrencilerinin mesleki algıları: Nitel bir çalışma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 90–96. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/sagakaderg
  • Browne, C., Wall, P., Batt, S., & Bennett, R. (2018). Understanding perceptions of nursing professional identity in students entering an Australian undergraduate nursing degree. Nurse Education in Practice, 32(October 2017), 90–96. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.07.006
  • Cerit, B., & Coşkun, S. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyinin meslek algısına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283–289.
  • Çevik Aktura, S., & Özden, G. (2020). Salgının psi̇koloji̇k etki̇leri̇: COVID-19 hemşi̇releri̇. Journal of International Social Research, 13(73), 1146–1151. https://doi.org/10.17719/jisr.11049
  • Ciotti, M., Ciccozzi, M., Terrinoni, A., Jiang, W. C., Wang, C. Bin, & Bernardini, S. (2020). The COVID-19 pandemic. Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences, 57(6), 365–388. https://doi.org/10.1080/10408363.2020.1783198
  • Çınar, Y. Ş., Kocaçal Güler, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim göre hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 27(3), 1–8.
  • Crismon, D., Mansfield, K. J., Hiatt, S. O., Christensen, S. S., & Cloyes, K. G. (2021). COVID-19 pandemic impact on experiences and perceptions of nurse graduates. Journal of Professional Nursing, 37(5), 857–865. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.06.008
  • Dağhan, Ş., Akin, R., Sözerİ, M., & Uyanik, G. (2020). Öğrenci hemşirelerin meslek algıları ve akademik motivasyonlarının “Y Kuşağı” özelliklerine göre incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 139–148.
  • Dost, A., Aslan Huyar, D., & Tunçay, H. B. (2021). COVID-19 pandemisi döneminde intörn hemşirelerin mesleki imaj algılarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 270–284.
  • Eser, E., Yüksel, H., Baydur, H., Erhart, M., Saatli, G., Özyurt, B. C. İ. Z., Özcan, C., & Ravens-Sieberer, U. (2008). The psychometric properties of the new turkish generic health-related quality of life questionnaire for children (Kid-KINDL). Journal of Turkish Psychiatry, 19(4), 409–417.
  • Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2006). Hemşirelik mesleğini algılama ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 10(1), 31–39.
  • Güdük, Ö., Vural, A., & Güdük, Ö. (2022). COVID-19 salgını döneminde sağlık çalışanlarının iş doyumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 54–62. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.888358
  • Güven, Ş. D., & Ünsal, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği algılarının incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 52–61. https://doi.org/10.21733/ibad.756180
  • Kızılcık Özkan, Z., Ünver, S., Avcıbaşı, İ. M., Semerci, R., & Yıldız-Fındık, Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(1), 38–47.
  • Kocabaş, D., & Erdem, R. (2019). Hemşirelik mesleği̇ne yöneli̇k kalıpyargılar üzeri̇ne bi̇r derleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(25), 650–657. https://doi.org/10.21076/vizyoner.566158
  • Köktürk, N., İtil, B. O., Altınışık, G., Adıgüzel, N., Akgün, M., Akyıldız, L., … Bayram, H. (2020). COVID-19 pandemic and the global perspective of turkish thoracic society. Turkish Thoracic Journal, 21(6), 419–432. https://doi.org/10.5152/TurkThoracJ.2020.20174
  • Lovrić, R., Farčić, N., Mikšić, Š., & Včev, A. (2020). Studying during the COVID-19 pandemic: A qualitative inductive content analysis of nursing students’ perceptions and experiences. Education Sciences, 10(7), 1–18. https://doi.org/10.3390/EDUCSCI10070188
  • Poorchangizi, B., Borhani, F., Abbaszadeh, A., Mirzaee, M., & Farokhzadian, J. (2019). The importance of professional values from nursing students’ perspective. BMC Nursing, 18(1), 1–7. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0351-1
  • Swaminathan, R., Mukundadura, B. P., & Prasad, S. (2022). Impact of enhanced personal protective equipment on the physical and mental well-being of healthcare workers during COVID-19. Postgraduate Medical Journal, 98(1157), 231–233. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2020-139150
  • Tülüce, D., & Kaplan Serin, E. (2022). Nursing students’ opinions about COVID-19: A qualitative study. Omega (United States), (Early review), 1–14. https://doi.org/10.1177/00302228211067041
  • Tunc, D., & Ergin, E. (2021). Nursing students ’ professional image perceptions during the COVID-19 pandemic. International Journal of Caring Sciences, 14(3), 1677–1686.
  • Yilmaz, M., Gölbaşi, Z., Türk, K. E., & Hançer, A. T. (2019). Hemşire, hekim ve hastaların hemşirelik imajına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 38–44.
  • Yılmaz, S., & Ordu, Y. (2022). The perceptions of nursing students regarding coronavirus and occupation according to gender: A qualitative study. Nursing Forum, (Early review), 1–10. https://doi.org/10.1111/nuf.12693
  • Yüncü, V., & Yılan, Y. (2020). COVID- 19 pandemisinin sağlık çalışanlarına etkilerinin incelenmesi: Bir durum analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Ek sayı, 373–401.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nurse Education, Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Kırşan Büyüktarakçı 0000-0002-5854-4743

Ebru Cirban Ekrem 0000-0003-4442-0675

Aylin Kurt 0000-0002-5521-0828

Publication Date September 25, 2023
Submission Date May 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Kırşan Büyüktarakçı, M., Cirban Ekrem, E., & Kurt, A. (2023). COVID-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algılarının İncelenmesi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 71-80.

Qualified studies in the following fields can be published in the BSEU-FHSJ;

Health management, nursing, social work, midwifery, child development, occupational therapy, orthotics and prosthesis,
speech and language therapy, audiology, physiotherapy and rehabilitation, nutrition and dietetics, other multidisciplinary studies.

CC BY-NC 4.0

88x31.png

     2707_18db_Logo.webp