Review
BibTex RIS Cite

Strategic Marketing Accounting In Providing Sustainable Competitive Superiority In Globalization Process

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 181 - 194, 22.04.2018
https://doi.org/10.29029/busbed.373709

Abstract

           Nowadays, in the commercial competition environment brought by
globalization, the businesses in almost all sectors have gone through a number
of changes and development stages together with the effects of globalization.
Businesses operating in different sectors have started to use Strategic
Marketing Accounting (SMA), which is occurred as an interaction between the
Marketing Information System (MIS) and the Accounting Information System (AIS),
as a tool in order to be able to provide customer satisfaction with the
globalization process and to maintain sustainability, to make strategic
marketing decisions, to achieve strategic marketing goals and to provide sustainable
competitive advantage. Strategic Marketing Accountancy (SMA) is an accounting
discipline that focuses on the marketing and sales activities of the business
and on the indirect analysis of the activities such as supply, production and
R&D and that is resultant from the assignments of strategic marketing in
the business and that features strategic marketing decisions and strategic
information marketing needs. The aim of this study is to address the importance
of Strategic Marketing Accounting in providing sustainable competitive
superiority of businesses in the globalization process. For this purpose,
product / service costs and product / service pricing activities, which
constitute the most important point of intersection of Marketing Information System
(MIS) and Accounting Information System (AIS), were tried to be considered in
terms of SMA; firstly the information about the MIS was given, then the
information about the AIS was given and the relation between the MIS and the
AIS was explained theoretically and the importance of the definition of SMA and
its importance in terms of present businesses was mentioned.

References

  • Akdemir, A. (2012). İşletmeciliğin Temel Bilgileri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Akgemci, T. (2007). Stratejik Yönetim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aykaç, M., Parlak, Z. ve Özdemir, S. (2008). Küreselleşme Sürecinde Rekabet Gücünün Arttırılması ve Türkiye'de KOBİ'ler. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayın No: 2008-24.
  • Badem, C. ve Fırat, D. (2011). “Temel Pazarlama Bileşenleri Açısından Muhasebe Verilerinin Kullanılması: Pazarlama Muhasebesi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 21, 77-101.
  • Barney, J. B. (1991). “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Management, 17(1), 99-120.
  • Barney, J.B., ve Hesterly W. S. (2012). Strategic Management and Competitive Advantage. New Jersey, USA: Pearson Prentice Hall.
  • Bozkurt, V. (2000). Küreselleşme: Kavram, Gelişim ve Yaklaşımlar, Küreselleşmenin İnsani Yüzü, (Der. Veysel Bozkurt), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Ceylan, A. ve Anbar, A. (2014). Modern İşletmecilik. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Ceran, Y. ve İnal, M. E. (2004). “Maliyet Bilgileri Temeline Dayalı Pazarlama Kararları İçin Pazarlama Muhasebesi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 22, 63-83.
  • Ceran, Y. ve Bezirci, M. (2011). “Pazarlama Bilgi Sistemi - Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisine Stratejik Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 26, 103-115.
  • Çetintürk, İ. (2014). “Turizmde Sürdürülebilir Rekabetçi Üstünlük Kaynağı Olarak Yenilik Yeteneği: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü.
  • Dalgıç, T., ve Yeniçeri, T. (2013). Customer-Oriented Marketing Strategy: Theory and Practice. New York: Business Expert Press.
  • Dinç, E. ve Varıcı, İ. (2008). ”Muhasebe Bilgi Sisteminin Kurumsallaşma Düzeyine Etkisi: Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 10(1), 67-85.
  • Dinçer B. ve Dinçer, C. (2005). “Otel Yönetiminde Muhasebe Bilgi Sistemleri ve Pazarlama Kararları”, Review of Social, Economic & Business Studies, Cilt: 5/6, 353-365.
  • Dinç, E. ve Abdioğlu, H. (2009). “İşletmelerde Kurumsal Yönetim Anlayışı ve Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisi: İMKB-100 Şirketleri Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 157-184.
  • Elmacı, O., Uslu, M. ve Tutkavul, K. (2013). “Sürdürülebilir Rekabet Gücünün Sağlanmasında Altı Sigma’nın Yönteminin Kullanılması ve Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.’De Bir Uygulama Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, EYİ 2013 Özel Sayısı, 465-494.
  • Erdoğan, B. Z. vd. (2014). Pazarlama İlkeler ve Yönetim. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Ergin, H. (1997). Stratejik Yönetim Muhasebesi. Kütahya: Ekspres Matbaası.
  • Eren, E. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Gündoğmuş, M. E. ve Köroğlu, Ç. (2017). “Pazarlama Bilgi Sistemi İle Muhasebe Bilgi Sistemi Arasındaki İlişkinin Stratejik Pazarlama Muhasebesi Açısından İncelenmesi: X Otel İşletmesinde Uygulama”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, (50), 1-20.
  • Hyvönen, T. (2003). “Management Accounting and Information Systems: ERP VersusBoB”, Europen Accounting Review, 12(1), 155-173.
  • Kotler, P. (2003). Marketing Management, New Jersey: Pearson Education International.
  • Lazol, İ. (2017). Genel Muhasebe. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Minars, D. (2003). Accounting, Barron’s Educational Series, Inc: New York.
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama İlkeleri. İstanbul. Türkmen Kitabevi.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlamada Araştırma Teknikleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Papatya N. (2003). Sürdürülebilir Rekabette Stratejik Yönetim ve Pazarlama Odağı Kaynak Tabanlılık Görüşü Kavramsal ve Kuramsal Yaklaşım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Papatya, N., Papatya, G. ve Songur, A. (2015). “Sürdürülebilir Rekabetçi Üstünlük Sağlamada Kaynak Tabanlı İhracat Performansı: Türkiye İSO-500 İhracatçı İmalat İşletmelerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 21, 1-30.
  • Roslender, R. ve Hart, S. J. (2002). “Integrating Management Accounting and Marketing in the Pursuit of Competitive Advantage; The Case for Strategic Management Accounting”, Critical Perspectives on Accounting, 13(2), 255-277.
  • Reinecke, S. & Janz, S. (2007). Marketing-Controlling, Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH,
  • Sayılır, A. ve Dirlik, S. (2009). Yönetim Bilişim Sistemlerinin Örgüt Yapısına ve Karar Vermeye Etkisi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Sürmeli, F., (2005). Muhasebe Bilgi Sistemi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Talvinen, J. M. (1995). “Information Systems in Marketing Indentifying Opportunities for New Applications”, European Journal of Marketing, 29 (1),
  • Tutkavul, K. (2016). “İşletmelerin Sürdürülebilir Rekabet Gücü Ve Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Verecekleri Stratejik Kararların Kaynak Tüketim Muhasebesi Modeliyle Doğrulanmasına Yönelik Amprik Bir Çalışma”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcı, N. (2010). “Bir Bilgi Sistemi Olarak Muhasebenin Kobi’lerin Yönetim Kararlarına Etkisi: Erzurum Araştırması”, MUFAD, Sayı: 47, 202-212.
  • Yükçü, S. (2014). Yeni TTK Uyumlu, TMS ve UFRS Örnekli Genel Muhasebe. İzmir: Altın Nokta Yayınevi.

KÜRESELLEŞME SÜRECİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ SAĞLAMADA STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 181 - 194, 22.04.2018
https://doi.org/10.29029/busbed.373709

Abstract

Günümüzde küreselleşmenin getirdiği ticari rekabet
ortamında hemen hemen tüm sektördeki işletmeler, küreselleşmenin etkileri ile
birlikte bir takım değişim ve gelişim aşamalarından geçmişlerdir. Farklı
sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler, küreselleşme süreci ile birlikte
müşteri memnuniyetini sağlayabilmek ve bu sayede sürdürülebilirliklerini
korumak, stratejik pazarlama kararları almak ve stratejik pazarlama hedeflerine
ulaşabilmek, sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlayabilmek için Pazarlama
Bilgi Sistemi (PBS) ve Muhasebe Bilgi Sistemi (MBS) arasındaki etkileşimin
ortaya çıkardığı bir yaklaşım olan Stratejik Pazarlama Muhasebesi’ni (SPM) bir
araç olarak kullanmaya başlamışlardır. Stratejik Pazarlama Muhasebesi (SPM),
işletmenin pazarlama ve satışla ilgili faaliyetlerine; tedarik, üretim, Ar-Ge
gibi faaliyetlerin dolaylı olarak analiz edilmesine odaklanan, işletmede
stratejik pazarlamanın görevlerinden meydana gelen, stratejik pazarlama
kararlarına ve pazara ilişkin bilgi ihtiyacını karşılamayı ön plana çıkaran bir
muhasebe disiplinidir. Bu çalışmanın amacı, küreselleşme sürecinde işletmelerin
sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlamalarında Stratejik Pazarlama
Muhasebesi’nin önemini ele almaktır. Bu amaçla, Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
ile Muhasebe Bilgi Sistemi (MBS)’nin en önemli kesişme noktasını oluşturan
ürün/hizmet maliyetleri ile ürün/hizmet fiyatlama faaliyetleri, SPM açısından
ele alınmaya çalışılmış, ilk önce PBS ile ilgili bilgilere yer verilmiş, daha
sonra MBS ile ilgili bilgilere yer verilerek PBS ile MBS arasındaki ilişki
teorik olarak açıklanmaya çalışılarak SPM’nin tanımına ve günümüz işletmeleri
açısından önemine değinilmiştir.

References

  • Akdemir, A. (2012). İşletmeciliğin Temel Bilgileri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Akgemci, T. (2007). Stratejik Yönetim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aykaç, M., Parlak, Z. ve Özdemir, S. (2008). Küreselleşme Sürecinde Rekabet Gücünün Arttırılması ve Türkiye'de KOBİ'ler. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayın No: 2008-24.
  • Badem, C. ve Fırat, D. (2011). “Temel Pazarlama Bileşenleri Açısından Muhasebe Verilerinin Kullanılması: Pazarlama Muhasebesi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 21, 77-101.
  • Barney, J. B. (1991). “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Management, 17(1), 99-120.
  • Barney, J.B., ve Hesterly W. S. (2012). Strategic Management and Competitive Advantage. New Jersey, USA: Pearson Prentice Hall.
  • Bozkurt, V. (2000). Küreselleşme: Kavram, Gelişim ve Yaklaşımlar, Küreselleşmenin İnsani Yüzü, (Der. Veysel Bozkurt), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Ceylan, A. ve Anbar, A. (2014). Modern İşletmecilik. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Ceran, Y. ve İnal, M. E. (2004). “Maliyet Bilgileri Temeline Dayalı Pazarlama Kararları İçin Pazarlama Muhasebesi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 22, 63-83.
  • Ceran, Y. ve Bezirci, M. (2011). “Pazarlama Bilgi Sistemi - Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisine Stratejik Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 26, 103-115.
  • Çetintürk, İ. (2014). “Turizmde Sürdürülebilir Rekabetçi Üstünlük Kaynağı Olarak Yenilik Yeteneği: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü.
  • Dalgıç, T., ve Yeniçeri, T. (2013). Customer-Oriented Marketing Strategy: Theory and Practice. New York: Business Expert Press.
  • Dinç, E. ve Varıcı, İ. (2008). ”Muhasebe Bilgi Sisteminin Kurumsallaşma Düzeyine Etkisi: Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 10(1), 67-85.
  • Dinçer B. ve Dinçer, C. (2005). “Otel Yönetiminde Muhasebe Bilgi Sistemleri ve Pazarlama Kararları”, Review of Social, Economic & Business Studies, Cilt: 5/6, 353-365.
  • Dinç, E. ve Abdioğlu, H. (2009). “İşletmelerde Kurumsal Yönetim Anlayışı ve Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisi: İMKB-100 Şirketleri Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 157-184.
  • Elmacı, O., Uslu, M. ve Tutkavul, K. (2013). “Sürdürülebilir Rekabet Gücünün Sağlanmasında Altı Sigma’nın Yönteminin Kullanılması ve Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.’De Bir Uygulama Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, EYİ 2013 Özel Sayısı, 465-494.
  • Erdoğan, B. Z. vd. (2014). Pazarlama İlkeler ve Yönetim. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Ergin, H. (1997). Stratejik Yönetim Muhasebesi. Kütahya: Ekspres Matbaası.
  • Eren, E. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Gündoğmuş, M. E. ve Köroğlu, Ç. (2017). “Pazarlama Bilgi Sistemi İle Muhasebe Bilgi Sistemi Arasındaki İlişkinin Stratejik Pazarlama Muhasebesi Açısından İncelenmesi: X Otel İşletmesinde Uygulama”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, (50), 1-20.
  • Hyvönen, T. (2003). “Management Accounting and Information Systems: ERP VersusBoB”, Europen Accounting Review, 12(1), 155-173.
  • Kotler, P. (2003). Marketing Management, New Jersey: Pearson Education International.
  • Lazol, İ. (2017). Genel Muhasebe. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Minars, D. (2003). Accounting, Barron’s Educational Series, Inc: New York.
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama İlkeleri. İstanbul. Türkmen Kitabevi.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlamada Araştırma Teknikleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Papatya N. (2003). Sürdürülebilir Rekabette Stratejik Yönetim ve Pazarlama Odağı Kaynak Tabanlılık Görüşü Kavramsal ve Kuramsal Yaklaşım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Papatya, N., Papatya, G. ve Songur, A. (2015). “Sürdürülebilir Rekabetçi Üstünlük Sağlamada Kaynak Tabanlı İhracat Performansı: Türkiye İSO-500 İhracatçı İmalat İşletmelerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 21, 1-30.
  • Roslender, R. ve Hart, S. J. (2002). “Integrating Management Accounting and Marketing in the Pursuit of Competitive Advantage; The Case for Strategic Management Accounting”, Critical Perspectives on Accounting, 13(2), 255-277.
  • Reinecke, S. & Janz, S. (2007). Marketing-Controlling, Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH,
  • Sayılır, A. ve Dirlik, S. (2009). Yönetim Bilişim Sistemlerinin Örgüt Yapısına ve Karar Vermeye Etkisi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Sürmeli, F., (2005). Muhasebe Bilgi Sistemi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Talvinen, J. M. (1995). “Information Systems in Marketing Indentifying Opportunities for New Applications”, European Journal of Marketing, 29 (1),
  • Tutkavul, K. (2016). “İşletmelerin Sürdürülebilir Rekabet Gücü Ve Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Verecekleri Stratejik Kararların Kaynak Tüketim Muhasebesi Modeliyle Doğrulanmasına Yönelik Amprik Bir Çalışma”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcı, N. (2010). “Bir Bilgi Sistemi Olarak Muhasebenin Kobi’lerin Yönetim Kararlarına Etkisi: Erzurum Araştırması”, MUFAD, Sayı: 47, 202-212.
  • Yükçü, S. (2014). Yeni TTK Uyumlu, TMS ve UFRS Örnekli Genel Muhasebe. İzmir: Altın Nokta Yayınevi.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Fatma Temelli 0000-0001-7436-5289

Güzide Öncü Eroğlu Pektaş 0000-0001-9685-5334

Publication Date April 22, 2018
Published in Issue Year 2018Volume: 8 Issue: 15

Cite

APA Temelli, F., & Eroğlu Pektaş, G. Ö. (2018). KÜRESELLEŞME SÜRECİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ SAĞLAMADA STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 181-194. https://doi.org/10.29029/busbed.373709