Her kesimin dahil olduğu
kapsayıcı mali yapılar ekonomik gelişmenin sağlanmasına katkı sağlamaktadır. Öte
yandan firmalar ve hanehalklarının finansal işlemlerini artırabilmeleri için ülkedeki
finansal erişim ağının gelişmiş olması gerekmektedir. Bu sebeple çalışmada
finansal erişimin belirleyicileri araştırılmıştır. Araştırmada Türkiye ve
Avrasya Ekonomileri için 2004-2016 yılları arasında panel veri analizleri
kullanılmıştır. İlk olarak seriler arasında yatay kesit bağımlılığı olduğu tespit
edilmiştir. Daha sonra bu duruma uygun birim kök testleri uygulanmıştır. Serilerin
durağan olduğunun belirlenmesinin ardından, tesadüfi etkiler modeli kapsamında
katsayı tahminleri yapılmıştır. Analiz sonuçları finansal erişim ile
yükseköğretimde okullaşma oranı ve tasarruf oranı arasında pozitif ve anlamlı
ilişkiler olduğunu göstermiştir. Yani eğitim ve tasarruf düzeyi ne ölçüde
artarsa finansal hizmetlere erişimde o ölçüde yükselecektir.
The inclusive financial
structures of each segment is to contribute to economic development. On the
other hand, the financial access network in the country needs to be developed
in order to increase the financial transactions of firms and households. For
this reason, determinants of financial access in the study have been sought.
Between the years 2004-2016 panel data analysis for research in Turkey and
Eurasian Economies are used. First, it was determined that there was cross
section dependency between the series. Then appropriate unit root tests were
applied to this situation. Coefficient estimates made under the random effects
model, after determining that the series were stationary. The results of the
analysis show that there is a positive and significant relationship between
financial access and the schooling in higher education rate and saving rate. In
other words, the level of education and savings shall increase in the extent of
access to financial services.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 8 Issue: 16 |