Birtakım benzerliklerine karşın toplumların kültürel değerleri birbirinden farklıdır. Her toplumun yiyecek tüketimi ve beslenme anlayışı, toplumların kültürel değerleri ve eko‐ nomik gelişmişlik düzeyleriyle yakından ilişkilidir. Bu nedenle, toplumların yiyecek tüketi‐ mini değerIendirirken toplumsal kültürel değerlerini ve tüketim alışkanlıklarını dikkate almak önemlidir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı yiyecek harcama düzeyi ile kültürel değerler ve yiyecek tüketim kalıpları arasındaki ilişkiyi bir arada değerlendirmektir. Bu ça‐ lışma Hofstede'ın 1980a "Kültürel Boyutlar Modeli" çalışmasıyla Menzel ve D’Aluisio'nun 2005 "Aç Gezegen: Dünya Ne Yemektedir?" çalışması kapsamında ikincil verilere dayalı olarak hazırlanmıştır. Sağlıklı bir karşılaştırma yapabilmek için birbirinden bağımsız olarak hazırlanmış olan her iki çalışmada da yer alan ülkeler ele alınmıştır. Bulgu‐ lara göre, yüksek güç mesafesi olan ülkelerde yiyecek tüketim harcaması düşükken, bi‐ reyselliğin yüksek olduğu ülkelerde yiyecek tüketim harcaması yüksektir.
Cultural value of each society differs, though there may be some similarities in some as‐pects. Food consumption and nourishment understanding of each society are affected both by cultural values and their level of economic development. Therefore, when eva‐luating the food consumption parameters, it is important to take into account the cultu‐ral values and consumption habits. In this respect, the aim of this study is to analyze the level of food spending and cultural values and food consumption parameters. This study is based on the secondary data obtained from the following two studies: one is the Hofstede's 1980a grouping of various cultures in his study of "Cultural Dimension Mo‐del" and the other is the Menzel and D’Aluisio's 2005 study of "Hungry Planet: What the World Eats?". The countries included in both studies have been included in this study as well to make an evaluation in a comparative manner. The findings indicate that there is a tendency of low food consumption spending in the countries where the large power distance exists. On the other hand, there is a tendency of high food consumption spen‐ding in the countries which have individualistic cultural values in their own nature.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 1 |
Çatalhöyük International Journal of Tourism and Social Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).