Research Article
BibTex RIS Cite

DÜZCE ÜNİVERSİTESİNDE LİSANS EĞİTİMİ ALAN AFRİKA KÖKENLİ ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ALANLARI VE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 654 - 672, 31.12.2022
https://doi.org/10.55179/dusbed.1020579

Abstract

Bu çalışmada Afrika kökenli uluslararası lisans öğrencilerinin problem alanları ve başa çıkma yöntemleri incelenmiştir. Araştırma bir nitel araştırma olup kişilerin deneyimleri incelendiği için fenomenoloji çalışması olarak yürütülmüştür. Bu çalışmada nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden odak grup görüşmesi yöntemi ve yarı yapılandı rılmış görüşme soruları yoluyla veri toplanmıştır. Odak grup görüşmesi, Düzce Üniversitesi’nde eğitim almakta olan yaşları 19-26 arasındaki 9 (4 kadın, 5 erkek) Afrika kökenli uluslararası öğrenciyle yapılmıştır. Odak grup görüşmesi sonucunda elde edilen veriler doküman haline getirilerek içerik analizi için çerçeve oluşturulmuştur. Odak grup görüşmesinde öğrencilerden elde edilen ses ve görüntü kayıtları tematik olarak analiz edilmiştir. Görüşme verileri temalar ve alt temalar şeklinde gruplandırılmıştır. Elde edilen temalar içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular; Afrika kökenli uluslararası lisans öğrencilerinin Türkiye’de eğitimleri sürecinde dilsel, ekonomik ve sosyal-kültürel alanlarda problemler yaşadıkları ve başa çıkma yöntemlerinin kişilik özellikleri, dini faktörler ve sosyal destek olarak belirginleştiğini göstermektedir. Elde edilen bulgular, literatür ışığında tartışılmış ve hem sonraki çalışmalar hem de uygulama açısından öneriler sunulmuştur.

References

  • Abdulrahim, A. (2020). Problem and Challenges Faced by the African Students in Adana and Some Solutions to the Problems. Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları, 47, ss.27 38.
  • Acquaye, H.E., Jo, H. ve Güngör, A. (2017). Resilience Experiences of Non-Native Speakers of English in US Education Doctoral Programs. Journal of Pedagogical Research, 1(1), ss.21-33.
  • Açıkalın, A., Demirel, Ö. ve Önsoy, R. (1996). Türkiye’de Yükseköğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri Öğrencilerinin Sorunları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alpaydin, Y. (2018). Educational Experiences of the International Students in Graduate Programs in Turkey. Journal of Education and Learning, 7(2), 89-99.
  • Ana, Z.M. (2020). Türkiye’de Yaşayan Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyum Sürecine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi: Nitel Bir Yaklaşım, Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö. ve Fidan, T. (2018). Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik: Kuramsal Bir İnceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), ss.37-75.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), ss.23-28.
  • Biernacki, P., & Waldorf, D. (1981). Snowball Sampling: Problems and Techniques of Chain Referral Sampling. Sociological Methods & Research, 10(2), ss.141-163.
  • Bjorck, J.P., Cuthbertson, W., Thurman, J.W., & Lee, Y.S. (2001). Ethnicity, Coping, and Distress Among Korean Americans, Filipino Americans, and Caucasian Americans. Journal of Social Psychology, 141(4), 421–442.
  • Cetinkaya-Yildiz, E., Cakir, S. G. ve Kondakci, Y. (2011). Psychological Distress Among International Students in Turkey. International Journal of Intercultural Relations, 35(5), ss.534-539.
  • Corbin J, Strauss A. (2008). Strategies For Qualitative Data Analysis İçinde T. Oaks, Basics Of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 3. Baskı, , CA: Sage Publications.
  • Creswell, J. (2015). Educational research, 4. Baskı, India: Pearson.
  • Çavuş M.F. ve Pekkan N.Ü. (2015). Üniversite Öğrencilerinin kişilik özellikleri ile başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. 14. İşletmecilik Kongresi, Aksaray.
  • Durna, U. (2004). Stres, A ve B Tipi Kişilik Yapısı ve Bunlar Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), ss. 191-206.
  • Dzıwornu, M. G., Yakar, M. ve Temurçin, K. (2016). Migration Intentions of International Students in Turkey: A Case Study of African Students at Süleyman Demirel University. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (38), ss.227-250.
  • Ercan, M.S. (2012). Uluslararası Öğrencilerin Uyum Sorunlarının İncelenmesi ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Beklentilerin Araştırılması. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Gebhard, J. G. (2012). International Students’ Adjustment Problems And Behaviors. Journal of International Students, 2(2), ss. 158-164.
  • Gündüz, M., & Alakbarov, N. (2019). Analysis of Social Adjustment Factors of International Students in Turkey. Journal of International Students, 9(4), ss. 1155-1171.
  • Huntley, H. S. (1993). Adult International Students: Problems of Adjustment. Eric Document Reproduction Service, ss. 355 - 886.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), ss.26-39.
  • Krueger R.A. ve Casey M.A. (2000) Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research, 3. Baskı, CA: Sage Publications.
  • Lee, J.S., Koeske, G.F., & Sales, E. (2004). Social Support Buffering of Acculturative Stress: A Study of Mental Health Symptoms Among Korean International Students. International Journal of Intercultural Relations, 28, ss.399–414.
  • Lin, M. (2012). Students of Different Minds: Bridging The Gaps of International Students Studying in The US. US-China Education Review. 3, ss.333-344.
  • Merriam, S. B., ve Tisdell, E. J. (2015). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. John Wiley & Sons.
  • Oghenerhoro, A. A. (2020). Homesickness Among International Students in Famagusta, North Cyprus. Yüksek Lisans Tezi, Eastern Mediterranean University, Gazimağusa, North Cyprus.
  • Osmanlı, Ü. (2018). Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Adaptasyonuna Yönelik Bir Araştırma: LAÜ örneği. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), ss.49-74.
  • Özcan, Z. (2019). Mülteci Öğrencilerin Kültürel Uyumları ile Dinî Başa Çıkmaları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 23(1), ss.127-147.
  • Özoğlu, M. Gür, B. S. ve Coşkun, İ. (2012). Küresel Eğilimler Işığında Türkiye’de Uluslar Arası Öğrenciler. Ankara: SETA.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods, 3. Baskı. CA: Sage.
  • Sağır, Z. (2018). Suriyeli Kadın Mültecilerde Kültürel Uyum, Ruh Sağlığı ve Din. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sağıroğlu, A. Z. (2016): Dünyada ve Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Trendleri, International Student Symposium Book, UDEF, Istanbul, Türkiye, ss.33-43.
  • Saral, K. (2013). Yetiştirme Yurdunda Kalan Ergenlerin Stresle Başa Çıkma Tarzları Eğitim Öğretim Yaşantılarında Stresle Başa Çıkma Ve Sosyal Karşılaştırma Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensitüsü, İstanbul.
  • Savaşan, F. (2015). Renkli Kampüsler. PESA Görüş Yazısı (2015, Şubat).
  • Snoubar, Y. (2015). Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Ve Sosyal Hizmet Gereksinimleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Soyutürk, M. (2000). Balkan Ülkelerinden Eğitim-Öğretim İçin Gelen Öğrencilerin (Batı Trakya Örneği) Sosyal Yapıya Uyumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, M., ve Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Akademik Başarı Düzeyleri, Yaşadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44 (204), ss.88-113.
  • Topal, F., & Tauscher, S. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), ss.309-344.
  • Torun, B. U., ve Bozkurt, E. (2019). Uluslararası Öğrencilerin Kültürleşme Stresi: Selçuk Üniversitesinde Okuyan Afrikalı Öğrenciler Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim Dergisi, 12(1), ss.405-424.
  • Ullah, R. (2019). How Voluntary Organisations Can Solve the Problems of International Students: Examples of Turkey İçinde Yardım, M., Karaaslan, F. ve Alkın, RC (Editörler), Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Olmak, 1, 51-62.
  • Wang, J. (2009). A Study of Resiliency Characteristics in the Adjustment of International Graduate Students at American Universities. Journal of Studies in International Education, 13(1), ss. 22–45.
  • Wenhua, H., ve Zhe, Z. (2013). International Students‟ Adjustment Problems At University: A Critical Literature Review. Academic Research International, 4(2), ss.400-406.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F., & Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), ss.203-254.
  • Yelken, C., Yazıcı, H. & Altun, F. (2020). YÖS ile Üniversiteye Yerleşen Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Stresle Başa Çıkma Stilleri, Problem Çözme Becerileri ve Yardım Arama Davranışları. Yükseköğretim Dergisi, 10(1), ss.27-37. DOI: 10.2399/yod.19.015.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 654 - 672, 31.12.2022
https://doi.org/10.55179/dusbed.1020579

Abstract

References

  • Abdulrahim, A. (2020). Problem and Challenges Faced by the African Students in Adana and Some Solutions to the Problems. Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları, 47, ss.27 38.
  • Acquaye, H.E., Jo, H. ve Güngör, A. (2017). Resilience Experiences of Non-Native Speakers of English in US Education Doctoral Programs. Journal of Pedagogical Research, 1(1), ss.21-33.
  • Açıkalın, A., Demirel, Ö. ve Önsoy, R. (1996). Türkiye’de Yükseköğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri Öğrencilerinin Sorunları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alpaydin, Y. (2018). Educational Experiences of the International Students in Graduate Programs in Turkey. Journal of Education and Learning, 7(2), 89-99.
  • Ana, Z.M. (2020). Türkiye’de Yaşayan Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyum Sürecine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi: Nitel Bir Yaklaşım, Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö. ve Fidan, T. (2018). Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik: Kuramsal Bir İnceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), ss.37-75.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), ss.23-28.
  • Biernacki, P., & Waldorf, D. (1981). Snowball Sampling: Problems and Techniques of Chain Referral Sampling. Sociological Methods & Research, 10(2), ss.141-163.
  • Bjorck, J.P., Cuthbertson, W., Thurman, J.W., & Lee, Y.S. (2001). Ethnicity, Coping, and Distress Among Korean Americans, Filipino Americans, and Caucasian Americans. Journal of Social Psychology, 141(4), 421–442.
  • Cetinkaya-Yildiz, E., Cakir, S. G. ve Kondakci, Y. (2011). Psychological Distress Among International Students in Turkey. International Journal of Intercultural Relations, 35(5), ss.534-539.
  • Corbin J, Strauss A. (2008). Strategies For Qualitative Data Analysis İçinde T. Oaks, Basics Of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 3. Baskı, , CA: Sage Publications.
  • Creswell, J. (2015). Educational research, 4. Baskı, India: Pearson.
  • Çavuş M.F. ve Pekkan N.Ü. (2015). Üniversite Öğrencilerinin kişilik özellikleri ile başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. 14. İşletmecilik Kongresi, Aksaray.
  • Durna, U. (2004). Stres, A ve B Tipi Kişilik Yapısı ve Bunlar Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), ss. 191-206.
  • Dzıwornu, M. G., Yakar, M. ve Temurçin, K. (2016). Migration Intentions of International Students in Turkey: A Case Study of African Students at Süleyman Demirel University. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (38), ss.227-250.
  • Ercan, M.S. (2012). Uluslararası Öğrencilerin Uyum Sorunlarının İncelenmesi ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Beklentilerin Araştırılması. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Gebhard, J. G. (2012). International Students’ Adjustment Problems And Behaviors. Journal of International Students, 2(2), ss. 158-164.
  • Gündüz, M., & Alakbarov, N. (2019). Analysis of Social Adjustment Factors of International Students in Turkey. Journal of International Students, 9(4), ss. 1155-1171.
  • Huntley, H. S. (1993). Adult International Students: Problems of Adjustment. Eric Document Reproduction Service, ss. 355 - 886.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), ss.26-39.
  • Krueger R.A. ve Casey M.A. (2000) Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research, 3. Baskı, CA: Sage Publications.
  • Lee, J.S., Koeske, G.F., & Sales, E. (2004). Social Support Buffering of Acculturative Stress: A Study of Mental Health Symptoms Among Korean International Students. International Journal of Intercultural Relations, 28, ss.399–414.
  • Lin, M. (2012). Students of Different Minds: Bridging The Gaps of International Students Studying in The US. US-China Education Review. 3, ss.333-344.
  • Merriam, S. B., ve Tisdell, E. J. (2015). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. John Wiley & Sons.
  • Oghenerhoro, A. A. (2020). Homesickness Among International Students in Famagusta, North Cyprus. Yüksek Lisans Tezi, Eastern Mediterranean University, Gazimağusa, North Cyprus.
  • Osmanlı, Ü. (2018). Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Adaptasyonuna Yönelik Bir Araştırma: LAÜ örneği. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), ss.49-74.
  • Özcan, Z. (2019). Mülteci Öğrencilerin Kültürel Uyumları ile Dinî Başa Çıkmaları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 23(1), ss.127-147.
  • Özoğlu, M. Gür, B. S. ve Coşkun, İ. (2012). Küresel Eğilimler Işığında Türkiye’de Uluslar Arası Öğrenciler. Ankara: SETA.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods, 3. Baskı. CA: Sage.
  • Sağır, Z. (2018). Suriyeli Kadın Mültecilerde Kültürel Uyum, Ruh Sağlığı ve Din. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sağıroğlu, A. Z. (2016): Dünyada ve Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Trendleri, International Student Symposium Book, UDEF, Istanbul, Türkiye, ss.33-43.
  • Saral, K. (2013). Yetiştirme Yurdunda Kalan Ergenlerin Stresle Başa Çıkma Tarzları Eğitim Öğretim Yaşantılarında Stresle Başa Çıkma Ve Sosyal Karşılaştırma Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensitüsü, İstanbul.
  • Savaşan, F. (2015). Renkli Kampüsler. PESA Görüş Yazısı (2015, Şubat).
  • Snoubar, Y. (2015). Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Ve Sosyal Hizmet Gereksinimleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Soyutürk, M. (2000). Balkan Ülkelerinden Eğitim-Öğretim İçin Gelen Öğrencilerin (Batı Trakya Örneği) Sosyal Yapıya Uyumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, M., ve Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Akademik Başarı Düzeyleri, Yaşadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44 (204), ss.88-113.
  • Topal, F., & Tauscher, S. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), ss.309-344.
  • Torun, B. U., ve Bozkurt, E. (2019). Uluslararası Öğrencilerin Kültürleşme Stresi: Selçuk Üniversitesinde Okuyan Afrikalı Öğrenciler Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim Dergisi, 12(1), ss.405-424.
  • Ullah, R. (2019). How Voluntary Organisations Can Solve the Problems of International Students: Examples of Turkey İçinde Yardım, M., Karaaslan, F. ve Alkın, RC (Editörler), Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Olmak, 1, 51-62.
  • Wang, J. (2009). A Study of Resiliency Characteristics in the Adjustment of International Graduate Students at American Universities. Journal of Studies in International Education, 13(1), ss. 22–45.
  • Wenhua, H., ve Zhe, Z. (2013). International Students‟ Adjustment Problems At University: A Critical Literature Review. Academic Research International, 4(2), ss.400-406.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F., & Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), ss.203-254.
  • Yelken, C., Yazıcı, H. & Altun, F. (2020). YÖS ile Üniversiteye Yerleşen Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Stresle Başa Çıkma Stilleri, Problem Çözme Becerileri ve Yardım Arama Davranışları. Yükseköğretim Dergisi, 10(1), ss.27-37. DOI: 10.2399/yod.19.015.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Merve Sayıkoğlu Uçar 0000-0002-9914-8544

Nur Hilal Yıldırım 0000-0002-5146-2083

Abdi Güngör 0000-0002-7945-0906

Early Pub Date December 15, 2022
Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Sayıkoğlu Uçar, M., Yıldırım, N. H., & Güngör, A. (2022). DÜZCE ÜNİVERSİTESİNDE LİSANS EĞİTİMİ ALAN AFRİKA KÖKENLİ ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ALANLARI VE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 654-672. https://doi.org/10.55179/dusbed.1020579