This research aims to increase energy efficiency in drive axles used in construction site trucks. In this study, the data of the torque values of the pinion gear designed during rotation were collected with specially developed torque measurement equipment. The effect of temperature and felt speed on torque caused by friction was investigated. Various coatings have been tried to reduce friction-induced torque. Torque on pinion seal was calculated theoretically and compared with experimental data. As a result, torque losses in the system were evaluated. As a result of the evaluation, there was a 25% increase in torque with an increase in rotation speed up to 90 °C. After 90 °C, due to the change in the physical properties of the material, the torque value decreased by 30%. Our study will continue towards establishing a correlation between radial force, temperature, torque and rotational speed.
Bu araştırmanın temel amacı olarak şantiye kamyonlarında kullanılan tahrik akslarında enerji verimliliğini arttırmaktır. Bu çalışma kapsamında tasarlanan pinyon dişlisinin dönme sırasındaki tork değerlerine ait veriler özel olarak geliştirilen tork ölçüm ekipmanı ile toplanmıştır. Sıcaklığın ve keçe devrinin sürtünmeden kaynaklı oluşan tork üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çeşitli kaplamalar denenerek sürtünme kaynaklı tork düşürülmeye çalışılmıştır. Pinyon keçe üzerindeki tork teorik olarak hesaplanmış ve deneysel erilerle karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak sistemdeki tork kayıpları değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirme sonucunda 90 °C e kadar Rpm in artmasıyla %25 civarında tork artışı olmuştur. 90 °C den sonra malzemenin fiziksel özelliklerinde değişme meydana geldiği için tork değeri %30 civarında azalmıştır. Çalışmamız radyal kuvvet, sıcaklık, tork ve dönüş hızı arasında bir korelasyon kurulması yönünde devam edecktir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 31 |