Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 11 Issue: 4, 346 - 361, 30.12.2020
https://doi.org/10.21031/epod.706475

Abstract

References

  • Akbaş, A. (1989). Ergenlerin kendini gerçekleştirme düzeylerini etkileyen bazı faktörler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-12. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/188143
  • Aksoy, İ. (2011). Türklerde aile ve çocuk eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 11-19. Retrieved from https://www.sosyalarastirmalar.com/cilt4/sayi16_pdf/aksoy_ilhan.pdf
  • Aksüllü, N., & Doğan, S. (2004). Relationship of social support and depression in institutionalized and non-institutionalized elderly. Anatolian Journal of Psychiatry, 5, 76-84. Retrieved from https://search.proquest.com/openview/777659b5add12fe4592a68b9685eef8a/1?cbl=136214&pq-origsite=gscholar
  • Anıl, D., & Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87655
  • Anıl, D., & İnal, H. (2019). Psikofizikte ölçekleme uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arslantaş, H., & Ergin, F. (2011). 50-65 yaş arasındaki bireylerde yalnızlık, depresyon, sosyal destek ve etki eden faktörler. Turkish Journal of Geriatrics, 14(2), 135-144 Baykul, F., & Turgut, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bozo, Ö., Toksabay, N. E., & Kürüm, O. (2009). Activities of daily living, depression, and social support among elderly Turkish people. The Journal of Psychology, 143(2), 193-206. doi: 10.3200/JRLP.143.2.193-206
  • Burger, J. (2006). Kişilik: Psikoloji biliminin insan doğasına dair söyledikleri. İstanbul: Kaknüs Psikoloji.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Crump, C. A. (1995). Motivating students: A teacher’s challenge. Paper presented at the Sooner Communication Conference, Norman, Oklahoma.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi.
  • Doğan, T. (2016). Psikolojik belirtilerin yordayıcısı olarak sosyal destek ve iyilik hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 30-44. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200121
  • Dwyer, A. L., & Cummings A. L. (2001). Stress, self-efficacy, social support, and coping strategies in university students. Canadian Journal of Counselling, 35(3), 208-220. Retrieved from https://cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/58672/44160
  • Engin, A. O., Özen, Ş., & Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarılarını etkileyen bazı temel değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 125-156. Retrieved from https://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/sobedergi/file/003/03%20(9).pdf
  • Ercoşkun, M. H., & Nalçacı, A. (2005). Öğretimde psikolojik ihtiyaçların yeri ve önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 353-370. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/31453
  • Farmer, R. (1984). Humanistic education and self-actualization theory. Education, 105(2), 162-172.
  • Gençtanırım, D. (2013). Bireysel farklılıklar. In Ş. I. Terzi (Ed.), Eğitim psikolojisi (pp. 251-286). Ankara: Pegem Akademi.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods. New York: McGraw-Hill.
  • Haskan-Avcı, Ö., & Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87085
  • Hoşgörür, V. (2006). İletişim. In Z. Kaya (Ed.), Sınıf yönetimi (pp. 151-179). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Elips Kitap.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Khallad, Y., & Jabr, F. (2016). Effects of perceived social support and family demands on college students’ mental well-being: A cross-cultural investigation. International Journal of Psychology, 51(5), 348-355. doi: 10.1002/ijop.12177
  • Lin, J., Thompson, M. P., & Kaslow, N. J. (2009). The mediating role of social support in the community environment psychological distress link among low-income African American women. Journal Of Communıty Psychology, 37(4), 459-470. doi: 10.1002/jcop.20307
  • Mallinckrodt, B. (1988). Students retention, social support, and dropout intention: Comparison of black and white students. Journal of Counseling Psychology, 129(1), 60-64. Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2nd ed.). NewYork: Harper and Row.
  • McConnell, J. V., & Philipchalk, R. P. (1992). Understanding human behaviour (7th ed.). Florida: International Edition.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O., & Oğuzhanoğlu, N. K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155-161. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Nalan_Oguzhanoglu/publication/265922906_Universite_ogrencilerinde_depresif_belirtiler_ ve_sosyodemografik_ozelliklerle_iliskisi/links/551514bb0cf260a7cb2e7cc8.pdf
  • Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş (Trans. T. Geniş). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Rahat, E., & İlhan, T. (2016). Coping styles, social support, relational self-construal, and resilience in predicting students’ adjustment to university life. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(1), 187-208. doi: 10.12738/estp.2016.1.0058
  • Roediger, H. L., Capaldi, E. D., Paris, S. G., Polivy, J., & Herman, C. P. (1996). Psychology (4th ed.). Minnesota: Best West Publishing Company.
  • Sarı, İ., Yenigün, O., Altıncı, E., & Öztürk, A. (2011). Temel psikolojik ihtiyaçların tatmininin genel öz yeterlik ve sürekli kaygı üzerine etkisi (Sakarya üniversitesi spor yöneticiliği bölümü örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IX(4). 149-156. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/602163
  • Seker, S. E. (2014). Maslow’un ihtiyaçlar piramiti. YBS Ansiklopedisi, 1(1), 43-45. Retrieved from http://ybsansiklopedi.com/wp-content/uploads/2014/10/15.Maslow%E2%80%99un-%C4%B0htiya%C3%A7lar-Piramiti.pdf
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı yayınevi.
  • Shaughnessy, M. Moffitt, B., & Cordova, M. (2018). Maslow, basic needs and contemporary teacher training ıssues. Archives of Current Research International, 14(4), 1-7. doi: 10.9734/ACRI/2018/42858
  • Slavin, R. E. (2013). Educational psychology theory and practice (10th ed.), (Trans. G. Yüksel). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597-608. Retrieved from https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1240-20120208173433-sunbul.pdf
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. Retrieved from http://turkpdrdergisi.com/index.php/pdr/article/view/239/169
  • Tinajero, C., Martínez-López, Z., Rodríguez, M. S., Guisande M. A., & Páramo, M. F. (2015), Gender and socioeconomic status differences in university students’ perception of social support. European Journal of Psychology of Education, 30, 227-244. doi: 10.1007/s10212-014-0234-5
  • Türkdoğan, T., & Duru, E (2012). Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2429-2446.
  • Yıldırım, İ., & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87880
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 81-87. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/88127
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E., & Karaca, F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18(2), 71-79. Retrieved from http://geneltip.org/upload/sayi/56/GTD-00447.pdf

Examination of Meeting the Needs of University Students from Social Support Systems

Year 2020, Volume: 11 Issue: 4, 346 - 361, 30.12.2020
https://doi.org/10.21031/epod.706475

Abstract

In this study, it is aimed to determine which social support systems respectively preferred by students to meet their basic needs. The research was conducted with 347 university students from Sakarya University Faculty of Education, 243 of whom were female and 104 of whom were male. A ranking chart was used to determine the rank of fulfilment of the five basic needs of the students, as in the Maslow's hierarchy of needs, (physiological, safety, love and belonging, esteem, and self-actualization), by social support systems (family, relatives, friends, teacher-school, and society). The data was analyzed by rank order judgment scaling. As a result of the research, it was found that university students regard family as the primary social support system in meeting all their needs (physiological, safety, love and belonging, esteem, and self-actualization). The ranking does not change in meeting the needs of safety, love and belonging, and esteem; in meeting the physiological needs, it was observed that relatives are preferred more than friends. Another finding of the research is that in meeting the need for self-actualization, relatives are preferred the least.

References

  • Akbaş, A. (1989). Ergenlerin kendini gerçekleştirme düzeylerini etkileyen bazı faktörler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-12. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/188143
  • Aksoy, İ. (2011). Türklerde aile ve çocuk eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 11-19. Retrieved from https://www.sosyalarastirmalar.com/cilt4/sayi16_pdf/aksoy_ilhan.pdf
  • Aksüllü, N., & Doğan, S. (2004). Relationship of social support and depression in institutionalized and non-institutionalized elderly. Anatolian Journal of Psychiatry, 5, 76-84. Retrieved from https://search.proquest.com/openview/777659b5add12fe4592a68b9685eef8a/1?cbl=136214&pq-origsite=gscholar
  • Anıl, D., & Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87655
  • Anıl, D., & İnal, H. (2019). Psikofizikte ölçekleme uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arslantaş, H., & Ergin, F. (2011). 50-65 yaş arasındaki bireylerde yalnızlık, depresyon, sosyal destek ve etki eden faktörler. Turkish Journal of Geriatrics, 14(2), 135-144 Baykul, F., & Turgut, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bozo, Ö., Toksabay, N. E., & Kürüm, O. (2009). Activities of daily living, depression, and social support among elderly Turkish people. The Journal of Psychology, 143(2), 193-206. doi: 10.3200/JRLP.143.2.193-206
  • Burger, J. (2006). Kişilik: Psikoloji biliminin insan doğasına dair söyledikleri. İstanbul: Kaknüs Psikoloji.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Crump, C. A. (1995). Motivating students: A teacher’s challenge. Paper presented at the Sooner Communication Conference, Norman, Oklahoma.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi.
  • Doğan, T. (2016). Psikolojik belirtilerin yordayıcısı olarak sosyal destek ve iyilik hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 30-44. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200121
  • Dwyer, A. L., & Cummings A. L. (2001). Stress, self-efficacy, social support, and coping strategies in university students. Canadian Journal of Counselling, 35(3), 208-220. Retrieved from https://cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/58672/44160
  • Engin, A. O., Özen, Ş., & Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarılarını etkileyen bazı temel değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 125-156. Retrieved from https://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/sobedergi/file/003/03%20(9).pdf
  • Ercoşkun, M. H., & Nalçacı, A. (2005). Öğretimde psikolojik ihtiyaçların yeri ve önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 353-370. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/31453
  • Farmer, R. (1984). Humanistic education and self-actualization theory. Education, 105(2), 162-172.
  • Gençtanırım, D. (2013). Bireysel farklılıklar. In Ş. I. Terzi (Ed.), Eğitim psikolojisi (pp. 251-286). Ankara: Pegem Akademi.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods. New York: McGraw-Hill.
  • Haskan-Avcı, Ö., & Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87085
  • Hoşgörür, V. (2006). İletişim. In Z. Kaya (Ed.), Sınıf yönetimi (pp. 151-179). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Elips Kitap.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Khallad, Y., & Jabr, F. (2016). Effects of perceived social support and family demands on college students’ mental well-being: A cross-cultural investigation. International Journal of Psychology, 51(5), 348-355. doi: 10.1002/ijop.12177
  • Lin, J., Thompson, M. P., & Kaslow, N. J. (2009). The mediating role of social support in the community environment psychological distress link among low-income African American women. Journal Of Communıty Psychology, 37(4), 459-470. doi: 10.1002/jcop.20307
  • Mallinckrodt, B. (1988). Students retention, social support, and dropout intention: Comparison of black and white students. Journal of Counseling Psychology, 129(1), 60-64. Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2nd ed.). NewYork: Harper and Row.
  • McConnell, J. V., & Philipchalk, R. P. (1992). Understanding human behaviour (7th ed.). Florida: International Edition.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O., & Oğuzhanoğlu, N. K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155-161. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Nalan_Oguzhanoglu/publication/265922906_Universite_ogrencilerinde_depresif_belirtiler_ ve_sosyodemografik_ozelliklerle_iliskisi/links/551514bb0cf260a7cb2e7cc8.pdf
  • Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş (Trans. T. Geniş). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Rahat, E., & İlhan, T. (2016). Coping styles, social support, relational self-construal, and resilience in predicting students’ adjustment to university life. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(1), 187-208. doi: 10.12738/estp.2016.1.0058
  • Roediger, H. L., Capaldi, E. D., Paris, S. G., Polivy, J., & Herman, C. P. (1996). Psychology (4th ed.). Minnesota: Best West Publishing Company.
  • Sarı, İ., Yenigün, O., Altıncı, E., & Öztürk, A. (2011). Temel psikolojik ihtiyaçların tatmininin genel öz yeterlik ve sürekli kaygı üzerine etkisi (Sakarya üniversitesi spor yöneticiliği bölümü örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IX(4). 149-156. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/602163
  • Seker, S. E. (2014). Maslow’un ihtiyaçlar piramiti. YBS Ansiklopedisi, 1(1), 43-45. Retrieved from http://ybsansiklopedi.com/wp-content/uploads/2014/10/15.Maslow%E2%80%99un-%C4%B0htiya%C3%A7lar-Piramiti.pdf
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı yayınevi.
  • Shaughnessy, M. Moffitt, B., & Cordova, M. (2018). Maslow, basic needs and contemporary teacher training ıssues. Archives of Current Research International, 14(4), 1-7. doi: 10.9734/ACRI/2018/42858
  • Slavin, R. E. (2013). Educational psychology theory and practice (10th ed.), (Trans. G. Yüksel). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597-608. Retrieved from https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1240-20120208173433-sunbul.pdf
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. Retrieved from http://turkpdrdergisi.com/index.php/pdr/article/view/239/169
  • Tinajero, C., Martínez-López, Z., Rodríguez, M. S., Guisande M. A., & Páramo, M. F. (2015), Gender and socioeconomic status differences in university students’ perception of social support. European Journal of Psychology of Education, 30, 227-244. doi: 10.1007/s10212-014-0234-5
  • Türkdoğan, T., & Duru, E (2012). Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2429-2446.
  • Yıldırım, İ., & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87880
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 81-87. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/88127
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E., & Karaca, F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18(2), 71-79. Retrieved from http://geneltip.org/upload/sayi/56/GTD-00447.pdf
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Betül Düşünceli 0000-0002-6794-8811

Tuğba Seda Çolak 0000-0002-7219-1999

Süleyman Demir 0000-0003-3136-0423

Mustafa Koç 0000-0002-8644-4109

Publication Date December 30, 2020
Acceptance Date October 26, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Düşünceli, B., Çolak, T. S., Demir, S., Koç, M. (2020). Examination of Meeting the Needs of University Students from Social Support Systems. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(4), 346-361. https://doi.org/10.21031/epod.706475