Bu çalışmanın amacı, ortaokul fen bilimleri dersi programında yer alan basınç konusu ile ilgili çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir başarı testi geliştirmektir. Başarı testinin geçerliğini sağlamak için, 2 fen alanı uzmanı ve 2 fen bilimleri öğretmeni tarafından incelenmesi sonucu, öğrenci seviyesi ve kapsam açısından uygun bulunmayan 5 maddenin testten çıkarılmasına karar verilmiştir. Uzman görüşü neticesinde ortaya çıkan 20 sorudan oluşan başarı testinin pilot uygulaması yapılmıştır. Güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapmak amacıyla, hazırlanan başarı testi 2018-2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde, ülkemizdeki 4 büyükşehirde öğrenim görmekte olan 7. sınıftaki 200 öğrenciye uygulanmıştır. Başarı testinin güvenirliğini belirlemek için ise KR-20 iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış ve KR-20 iç tutarlılık katsayısı .73 olarak bulunmuştur. Yapılan analizler sonucu, geliştirilen 20 maddelik başarı testi güvenilir ve geçerlidir.
The aim of this study is to develop an achievement test consisting of
multiple choice questions about the topic of pressure covered in the secondary school
science curriculum. In order to ensure the validity of the achievement test, it
was decided, as a result of examination by 2 science experts and 2 science
teachers, to remove 5 items which were not found suitable in terms of student
level and scope. The piloting of the 20-question achievement test constructed
as a result of expert opinion was carried out. For the purpose of reliability
and validity checks, the achievement test was given to 200 grade 7 students who
were studying in state schools in four of the metropolitan cities in Turkey in
the spring semester of the 2018-2019 academic year. In order to determine the
reliability of the achievement test, the internal consistency coefficient of
KR-20 was calculated and the KR-20 internal consistency coefficient was found
as .73. The analyses of the data showed that the 20-item achievement test is
reliable and valid.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Submission Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International