Research Article
BibTex RIS Cite

ASTROLOJİNİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ

Year 2019, Volume: 29 Issue: 1, 299 - 321, 31.01.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.538704

Abstract

Bireylerin ihtiyaçlarını ve isteklerini tatmin etmek amacıyla bir ürünü
seçmesi, satın alması ve kullanmasına yönelik yapmış olduğu bireysel aktiviteler
tüketici davranışını oluşturmaktadır. Tüketici davranışları ve bu davranışları
etkileyen faktörler, hem pazarlama faaliyetlerine hem de satış artırma
çabalarına yön vermektedir. Tüketici davranışları değişken ve karmaşık bir
yapıya sahip olduğu için tüketicilerin kişilik, karakter, tavır, tutum gibi
özelliklerinin etkisi olduğu düşünülen astrolojinin tüketici davranışları ile
ilişkisinin olup olmadığının da araştırılması gerektiği düşünülmüştür. Bu çalışmada tüketicilerin astrolojik özelliklerinin
satın alma davranışları üzerinde etkisinin olup olmadığı belirlenmiştir ve
dörtlü burçlar olan kardinal, sabit ve değişken burçların etkisi ilk kez
araştırılmıştır. Verileri toplamak için yüz yüze anket yöntemi kullanılmıştır
ve elde edilen anket verileri SPSS 25 kullanılarak analiz edilmiştir. Ortalamalar,
frekanslar gibi tanımlayıcı istatistikler ile ki-kare bağımsızlık testleri
uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre, tüketicilerin üçlü ve dörtlü burçlara
göre astrolojinin etkilerine daha eğilimli oldukları görülmektedir. Astrolojinin
tüketici davranışları üzerindeki etkisi konusunda literatürde yapılan çalışma 

References

  • Baş, M. ve Kubilay, Y. (2016). The effect of astrology on women’s buying behaviour. Journal of Business Research Turk. 8/3 2803-303.
  • Clobert, M., Cappellen, P. V., Bourdon, M., Cohen, A. B. (2016). Good day for leos: Horoscope’s influence on perception, Cognitive performances and creativity, Personality And Individual Differences, 101, 348-355.
  • Çelik, D., (1994). Astroloji El Kitabı.
  • Demir, Ş. Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde tüketici davranışı modelini oluşturan aşamalar arasındaki ilişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt:22 Sayı:1, 19-34.
  • Fitchen, C. S., & Sunnerton, B. (1983). Popular horoscopes and the barnum effect. Journal of Psychology, 114, 123–134
  • Gülmez, M. & Kitapçi, O. & Dörtyol, İ. T. (2011). The effect of astrology on young costumer, Studies in Business and Economics, 6(3): 97-109.
  • Hürmeriç, P.& Baban E. (2012). Simmel, Veblen ve Sombart’ın penceresinden hedonik tüketim: Ütopyada Negotium ve Otium”, Global Media Journal Turkish Edition, 2(4), 87 – 101.
  • İlhan, B., (2004). Astroloji Dersleri (Derleyen: Ayşem Aksoy), İlhan Yayınevi ve Danışmanlık.
  • Jung, C. G. (1961). The theory of psychoanalysis, Collected Works, Vol. 4. Princeton: Princeton University Press.
  • Keskin, S. ve Baş, M. (2015). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisinin belirlenmesi, Gazi Üniversitesi, İdari ve İktisadi Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:17 sayı:3, s: 51-69.
  • Koç, E. (2008). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri global ve yerel yaklaşımlar. (2. Basım). Ankara: Seçkin Yayınları
  • Korur, M. G. & Kimzan, H. S. (2016). Kompulsif Satın Alma Eğilimi ve Alışveriş Sonrası Pişmanlık İlişkisinde Kontrolsüz Kredi Kartı Kullanımının Rolü: AVM Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Cilt:8 Sayı:1, s:43-71.
  • Kwak, H. & Jaju, A. & Zinkhan, G.M.,(2000). Astrology: Its influence on consumer’s buying Patterns and consumer’s evaluations of product and services, University of georgia. Developments In Marketing Science, cilt:23, s:94-98.
  • Mayo,J. &White,D. & Eyscenk, H. J., (1978). Anemprical study of the relationship between astrological factors and personality, Journal of Social Psychology, 105: 229–236.
  • Migone, A., (2004), “ Hedonistic Consumerism: From want-satisfaction to whim satisfaction”, CGPE Working Paper 04-05, Department of Political Science Simon Fraser University, January, s: 1-26.
  • Mitchell, V. W. (1995). "Using astrology in market segmentation.": Management Decision, 33(1),48–57.
  • Mitchell, V. W., & Tate, E. (1998). Do consumer's star signs influence what they buy? Marketing İntelligence & Planning, 16 (4) ,s: 249-259).
  • Mitchell, V. W. & Haggett, S. (1997). Sun-sign astrology in market segmentation: An Empirical Investigation, Journal of Consumer Marketing, 14 (2), s:113-131.
  • Moore, P., (2002). Philip’s Astronomy Encylopedia, London.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2002) Tüketici Davranışı, Media Cat Kitapları, İstanbul.
  • Özkan, B. (2017). Hedonik Tüketim, Kadınlar ve Burçlar. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt:13 sayı:1, s:117-135.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. 1.Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi
  • Pingree, D., (2014). “Astrology”. “Transactions of the American Philosophical Society”. 104(3): 13-15.
  • Van Rooij, J. J. F. (1994). Introversion-extraversion: Astrology versus psychology. Personality and Individual Differences, 16, 985–988.
  • Yaşar, M., (2017). Hedonik ve faydacı tüketim bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Gençlerin hedonik tüketim eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Doktora tezi, Kütahya dumlupınar üniversitesi, Sosyal bilimler enstitüsü, İktisat anabilim dalı.
  • Yetkin, B., (2016). Yıldızların Altında İktidar Savaşı: Hegemonyanın ve Kimliğin İnşası, Akdeniz İletişi Dergisi, sayı:25 s:34-63.
  • http://www.pudra.com/astroloji/burclar/burclara-gore-alisveris-aliskanliklari-11120.htm, Erişim Tarihi: 22.10.2018.
  • http://www.twitburc.com.tr/yazi/alsveris-clgn-burclar.html , Erişim Tarihi: 22.10.2018.

Determination the Effect of Astrology on Consumer Behaviors

Year 2019, Volume: 29 Issue: 1, 299 - 321, 31.01.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.538704

Abstract

The
individual activities of humans to select, buy and use a product in order to
satisfy their needs and desires constitute the consumer behavior. Consumer
behavior and the factors affecting these behaviors lead both marketing
activities and sales improvement efforts. Due to the complex nature of consumer
behavior, astrology is thought to be effective in the personality, character,
attitude and attitudes of individuals. Therefore, it is necessary to
investigate whether there is a relationship between consumer behavior and
astrology. In this study, it has been determined whether the astrological
characteristics of consumers have an impact on purchasing behavior. And the
effect of cardinal, fixed and variable bushes which are quartet bushes were
investigated first. Face-to-face survey method was used to collect data. The
survey data were analyzed using SPSS 25. Descriptive statistics such as means,
frequencies and chi-square independence tests were applied.
According to the results of the
study, it is seen that consumers are more inclined to the effects of astrology
than the trio and quartet signs. This study is thought to be the source of
further studies due to the limited number of studies in the literature on the
effect of astrology on consumer behaviors. 

References

  • Baş, M. ve Kubilay, Y. (2016). The effect of astrology on women’s buying behaviour. Journal of Business Research Turk. 8/3 2803-303.
  • Clobert, M., Cappellen, P. V., Bourdon, M., Cohen, A. B. (2016). Good day for leos: Horoscope’s influence on perception, Cognitive performances and creativity, Personality And Individual Differences, 101, 348-355.
  • Çelik, D., (1994). Astroloji El Kitabı.
  • Demir, Ş. Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde tüketici davranışı modelini oluşturan aşamalar arasındaki ilişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt:22 Sayı:1, 19-34.
  • Fitchen, C. S., & Sunnerton, B. (1983). Popular horoscopes and the barnum effect. Journal of Psychology, 114, 123–134
  • Gülmez, M. & Kitapçi, O. & Dörtyol, İ. T. (2011). The effect of astrology on young costumer, Studies in Business and Economics, 6(3): 97-109.
  • Hürmeriç, P.& Baban E. (2012). Simmel, Veblen ve Sombart’ın penceresinden hedonik tüketim: Ütopyada Negotium ve Otium”, Global Media Journal Turkish Edition, 2(4), 87 – 101.
  • İlhan, B., (2004). Astroloji Dersleri (Derleyen: Ayşem Aksoy), İlhan Yayınevi ve Danışmanlık.
  • Jung, C. G. (1961). The theory of psychoanalysis, Collected Works, Vol. 4. Princeton: Princeton University Press.
  • Keskin, S. ve Baş, M. (2015). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisinin belirlenmesi, Gazi Üniversitesi, İdari ve İktisadi Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:17 sayı:3, s: 51-69.
  • Koç, E. (2008). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri global ve yerel yaklaşımlar. (2. Basım). Ankara: Seçkin Yayınları
  • Korur, M. G. & Kimzan, H. S. (2016). Kompulsif Satın Alma Eğilimi ve Alışveriş Sonrası Pişmanlık İlişkisinde Kontrolsüz Kredi Kartı Kullanımının Rolü: AVM Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Cilt:8 Sayı:1, s:43-71.
  • Kwak, H. & Jaju, A. & Zinkhan, G.M.,(2000). Astrology: Its influence on consumer’s buying Patterns and consumer’s evaluations of product and services, University of georgia. Developments In Marketing Science, cilt:23, s:94-98.
  • Mayo,J. &White,D. & Eyscenk, H. J., (1978). Anemprical study of the relationship between astrological factors and personality, Journal of Social Psychology, 105: 229–236.
  • Migone, A., (2004), “ Hedonistic Consumerism: From want-satisfaction to whim satisfaction”, CGPE Working Paper 04-05, Department of Political Science Simon Fraser University, January, s: 1-26.
  • Mitchell, V. W. (1995). "Using astrology in market segmentation.": Management Decision, 33(1),48–57.
  • Mitchell, V. W., & Tate, E. (1998). Do consumer's star signs influence what they buy? Marketing İntelligence & Planning, 16 (4) ,s: 249-259).
  • Mitchell, V. W. & Haggett, S. (1997). Sun-sign astrology in market segmentation: An Empirical Investigation, Journal of Consumer Marketing, 14 (2), s:113-131.
  • Moore, P., (2002). Philip’s Astronomy Encylopedia, London.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2002) Tüketici Davranışı, Media Cat Kitapları, İstanbul.
  • Özkan, B. (2017). Hedonik Tüketim, Kadınlar ve Burçlar. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt:13 sayı:1, s:117-135.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. 1.Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi
  • Pingree, D., (2014). “Astrology”. “Transactions of the American Philosophical Society”. 104(3): 13-15.
  • Van Rooij, J. J. F. (1994). Introversion-extraversion: Astrology versus psychology. Personality and Individual Differences, 16, 985–988.
  • Yaşar, M., (2017). Hedonik ve faydacı tüketim bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Gençlerin hedonik tüketim eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Doktora tezi, Kütahya dumlupınar üniversitesi, Sosyal bilimler enstitüsü, İktisat anabilim dalı.
  • Yetkin, B., (2016). Yıldızların Altında İktidar Savaşı: Hegemonyanın ve Kimliğin İnşası, Akdeniz İletişi Dergisi, sayı:25 s:34-63.
  • http://www.pudra.com/astroloji/burclar/burclara-gore-alisveris-aliskanliklari-11120.htm, Erişim Tarihi: 22.10.2018.
  • http://www.twitburc.com.tr/yazi/alsveris-clgn-burclar.html , Erişim Tarihi: 22.10.2018.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Sevilay Uslu Divanoğlu

Tuba Uslu

Publication Date January 31, 2019
Submission Date November 23, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Uslu Divanoğlu, S., & Uslu, T. (2019). ASTROLOJİNİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 299-321. https://doi.org/10.18069/firatsbed.538704