Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK KURUMLARINDA YALIN YÖNETİM

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 13 - 40, 23.06.2019

Abstract

Rekabet şartlarının giderek zorlaştığı günümüzde işletmeler diğer işletmelerden bir adım öne geçebilmek için farklı yöntemler aramaya başlamışlardır. İşletme yöneticilerinin amacı kar etmenin yanı sıra maliyeti düşürerek kaliteli, hızlı hizmet sunmak, müşteri memnuniyetini ve sadakatini sağlamak ve bunu sürdürmektir. Bu amaç doğrultusunda işletmeler, müşterinin ihtiyaç duyduğunu ihtiyaç duyduğu yerde ve zamanda sağlamalıdır. Üretim sektöründe mü şteri olarak adlandırılan birey sağlık sektöründe hasta olarak ifade edilmektedir. Üretim sektöründe yalın üretim olarak adlandırılan kavram ise hizmet sektöründe yalın yönetim olarak adlandırılmaktadır. Yalın yönetim sağlık kurumlarına rekabet avantajı sağlayacak bir yönetim tarzı olarak karşımıza çıkmaktadır. Yalın yönetim ile sağlık kurumları diğer kurumlara göre hizmeti doğru zamanda, doğru yerde ve istenilen şekilde sunabileceklerdir.
Bu çalışmamızın birinci kısmında sağlık, sağlık hizmetleri kavramları açıklanmıştır. İkinci kısımda ise yalın ve yalın yönetim ile sağlık kurumlarında yalın yönetim anlatılarak çalışmanın çerçevesi tamamlanmıştır.

References

  • BARNAS, K. ve ADAMS, E., (2016). Sağlık Sektörü İçin Yalın Yönetim Sistemi, Çeviren: Ayşe SOYDAN, Optimist Yayım ve Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • BATEMAN T. S. ve SNELL, S. A., (2004). Management the New Competitive Landscape, 6th ed., McGraw Hill, New York.
  • BYRNE, A., (2018). Yalın Dönüşüm, Çeviren: Melis İnan, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • CAN, A. V. ve GÜNEŞLİK, M., (2013). Yalın Yönetim Felsefesinin Önemli Bir Boyutu Olarak Muhasebede Yalınlaşma Düşüncesi ve Bir Yalın Muhasebe Uygulaması Örneği: ‘’Kendine Faturalama’’, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, s. 1-21.
  • DİNÇER, Ö., (2003). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • DÜREN, Z., (2002). 2000’li Yıllarda Yönetim, 2. Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • GEORGE, M. L., (2003). Leans Six Sigma for Service-How to Use Lean Speed and Six Sigma Quality to Improve Services and Transactions, Mc Graw Hill Inc, USA
  • GEORGEOPOULOS, B. S., (1981). Distinguishing Features of Hospitals, İçinde: Wieland E. G. (Ed) Improving Health Care Management: Organization Development and Organization Change, Ann Arbor: Health Administration Press, s. 9-12.
  • GRABAN, M., (2009). Lean Hospitals, Crc Pres Taylor&Francis Group, USA.
  • GRABAN, M., (2011). Yalın Hastane, Çeviren: Pınar Şengözer, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • GRABAN, M., (2018). Yalın Hastane, Çeviren: Pınar Şengözer, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • KATKO, N., (2014). Yalın CFO Yalın Yönetim Sisteminin Mimarisi, Çeviren: Tunç Sancı, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • KAVUNCUBAŞI, Ş., (2000). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, 2. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • KAVUNCUBAŞI, Ş. ve YILDIRIM, S., (2015). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, 4. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • LIKER, J. K., (2004). Toyota Tarzı, Çeviren: Ümit Şensoy, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • ODABAŞI, Y., (2001). Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • SARKAR, D., (2007). Lean for Service Organizations and Offices: A Holistic Approach for Achieving Operational Excellence and Improvements. ASQ Quality Press.
  • SCHULZ, R. ve JOHNSON, A. C., (1976). Management of Hospitals, McGraw Hill Book Company, New York.
  • SEÇİM, H., (1991). Hastane Yönetimi ve Organizasyonu: Türkiye’de Hastanelerin Organizasyonu İçin Bir Model Önerisi, İ.Ü. İşletme İktisadı Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • SHORTELL, S. M. ve KALUNZY, A. D., (1983). Organization Theory and Health Care Management, İçinde: Shortell S. M., Kalunzy A.D. (Ed) Health Care Management: A text in Organization Theory and Behavior, New York, John Wiley and Sıns, s. 5-37.
  • TENGİLİMOĞLU, D., AKBOLAT, M. ve IŞIK, O., (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi, 7. Basım, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • ÜLGEN, H., ve MİRZE, S. K., (2006). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, 3. Baskı, İstanbul.
  • YÜKSEL, H., (2012), Yalın Sağlık, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 13 - 40, 23.06.2019

Abstract

References

  • BARNAS, K. ve ADAMS, E., (2016). Sağlık Sektörü İçin Yalın Yönetim Sistemi, Çeviren: Ayşe SOYDAN, Optimist Yayım ve Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • BATEMAN T. S. ve SNELL, S. A., (2004). Management the New Competitive Landscape, 6th ed., McGraw Hill, New York.
  • BYRNE, A., (2018). Yalın Dönüşüm, Çeviren: Melis İnan, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • CAN, A. V. ve GÜNEŞLİK, M., (2013). Yalın Yönetim Felsefesinin Önemli Bir Boyutu Olarak Muhasebede Yalınlaşma Düşüncesi ve Bir Yalın Muhasebe Uygulaması Örneği: ‘’Kendine Faturalama’’, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, s. 1-21.
  • DİNÇER, Ö., (2003). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • DÜREN, Z., (2002). 2000’li Yıllarda Yönetim, 2. Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • GEORGE, M. L., (2003). Leans Six Sigma for Service-How to Use Lean Speed and Six Sigma Quality to Improve Services and Transactions, Mc Graw Hill Inc, USA
  • GEORGEOPOULOS, B. S., (1981). Distinguishing Features of Hospitals, İçinde: Wieland E. G. (Ed) Improving Health Care Management: Organization Development and Organization Change, Ann Arbor: Health Administration Press, s. 9-12.
  • GRABAN, M., (2009). Lean Hospitals, Crc Pres Taylor&Francis Group, USA.
  • GRABAN, M., (2011). Yalın Hastane, Çeviren: Pınar Şengözer, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • GRABAN, M., (2018). Yalın Hastane, Çeviren: Pınar Şengözer, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • KATKO, N., (2014). Yalın CFO Yalın Yönetim Sisteminin Mimarisi, Çeviren: Tunç Sancı, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • KAVUNCUBAŞI, Ş., (2000). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, 2. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • KAVUNCUBAŞI, Ş. ve YILDIRIM, S., (2015). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, 4. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • LIKER, J. K., (2004). Toyota Tarzı, Çeviren: Ümit Şensoy, Optimist Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti., İstanbul.
  • ODABAŞI, Y., (2001). Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • SARKAR, D., (2007). Lean for Service Organizations and Offices: A Holistic Approach for Achieving Operational Excellence and Improvements. ASQ Quality Press.
  • SCHULZ, R. ve JOHNSON, A. C., (1976). Management of Hospitals, McGraw Hill Book Company, New York.
  • SEÇİM, H., (1991). Hastane Yönetimi ve Organizasyonu: Türkiye’de Hastanelerin Organizasyonu İçin Bir Model Önerisi, İ.Ü. İşletme İktisadı Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • SHORTELL, S. M. ve KALUNZY, A. D., (1983). Organization Theory and Health Care Management, İçinde: Shortell S. M., Kalunzy A.D. (Ed) Health Care Management: A text in Organization Theory and Behavior, New York, John Wiley and Sıns, s. 5-37.
  • TENGİLİMOĞLU, D., AKBOLAT, M. ve IŞIK, O., (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi, 7. Basım, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • ÜLGEN, H., ve MİRZE, S. K., (2006). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, 3. Baskı, İstanbul.
  • YÜKSEL, H., (2012), Yalın Sağlık, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İrem Tanyıldızı

Özcan Demir

Publication Date June 23, 2019
Submission Date April 13, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Tanyıldızı, İ., & Demir, Ö. (2019). SAĞLIK KURUMLARINDA YALIN YÖNETİM. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 13-40.