Conference Paper
BibTex RIS Cite

İRANLI TURİSTLERİN TÜRKİYE’Yİ TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ ÜZERİNE MEMNUNİYET VE DESTİNASYON HİZMET KALİTESİ ALGILARININ ETKİSİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 87 - 101, 31.03.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.825606

Abstract

Turizm sektörü ekonomik açıdan ulaştığı seviye nedeniyle dünya genelinde saygı değer bir iş alanı olarak kabul görmektedir. Bundan dolayı da ülkeler arasında turizm rekabeti ve kazanç elde etme arzusu giderek artmaktadır. İş alanı olarak yükselme gösteren turizm sektörü gelişme gösterdiği bölgeye kültürel ve sosyal açıdan katkı sağlamaktadır. Ülkelerin yaşadığı en önemli ekonomik sorun cari açıktır. Turizm sektörü ile söz konusu bölgede iş imkanının genişlemesi ve gelen turist sayısı ile cari açık azalmaktadır. Türkiye, turizm sektöründe bu artıların farkında olup; çeşitli yatırımlar gerçekleştirmekte ve turizm sektörüne büyük önem vermektedir. Bu çalışmada İranlı turistlerin seyahatlerinde Türkiye’yi tercih etme niyetleri incelenmiş olup Türkiye’yi tercih etmelerindeki faktörler belirlenerek, seyahat sırasında yaşamış oldukları sorunlara çözüm önerisi getirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Yapılan anket çalışmasıyla İranlı turistlerin beklenti ve memnuniyet düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Anketten elde edilen verilerin analizi sonucunda, katılımcıların %87,9’unun üniversite mezun oldukları görülmüştür. Katılımcıların Türkiye’de tatil yaptıkları süreleri ortalama bir hafta ve seyahatlerini de büyük oranda acenteler aracılığıyla gerçekleştirmektedir. Konaklama türü seçiminde ise; en çok her şey dahil sistem tercih edildiği anlaşılmıştır. Destinasyon Hizmet Kalitesi ve memnuniyet değişkenlerinin tekrar ziyaret etmeyi anlamlı bir şekilde etkiledikleri görülmüştür. Özellikle beş yıldızlı otellere giden İranlı turistlerin destinasyon hizmet kalitesi algısı dört ve üç yıldızlı otellere göre daha fazladır.

References

  • Acuner, Ş. A. (2006). Alternatif Turizm Türlerinin Doğu Karadeniz Bölgesi Turizm Potansiyelinin Gelişimine Etkisi, Milli Prodüktivite Merkezi, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Çetinel, F. G. (2001). Turizmde Tamtim ve Reklam Faaliyetlerinin Önemi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 151-161.
  • Doğaner, S. (2001). Türkiye turizm coğrafyası. Çantay Kitabevi.
  • Duman, T. (2004). Turistik Ürün Değeri: Bir model Önerisi. Hafta sonu turizm konferansı IX, Turistik Yerlerin (Destinasyonların) Pazarlanması. Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksek Okulu: 37-54.
  • Duman, M. Z. (2016). Van'a Gelen İranlı Turistlerin Profilleri Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 9(46)
  • Duman, T., ve Öztürk, A. B. (2005). Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Niyetleri ile İlgili Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 9-23.
  • Khodadadi, M. (2016). A new dawn? The Iran nuclear deal and the future of the Iranian tourism industry. Tourism Management Perspectives, 18, 6-9.
  • Kozak, M. (2001). Repeaters' behavior at two distinct destinations. Annals of tourism research, 28(3), 784-807.
  • Kozak, M. ve Rimmington, M. (2000). Tourist Satisfaction With Malorca, Spain, As An Off- Season Holiday Destination, Journal Of Travel Research, 38: 260-269.
  • Kozak, N. (2012). Genel Turizm Bilgisi, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
  • Köse, S. K. (2011) Korelasyon ve regresyon analizi. http://www.scribd.com/doc/2066772/korelasyonanalizi adresinden 15.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Küçük, M., A. (2013). İnanç Turizmi Açısından Türkiye’de Dini Mekanlar (YahudilikHristiyanlık Örneği). Berikan Yayınevi. Ankara.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2018). Turizm İstatistikleri Sistemi, Erişim Adresi: https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Monshizadeh, R. (1997). Tourism. Tehran: Bazargani publications.
  • Nuri, M., kharraziyan, B., ve Mardani Moghanaki., Z. (2018), Statistical Yearbook of 2016 Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization
  • Orhan, A., (2015). Türkiye'de Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektörü İle İlgili Algılarının Çalışma Niyetleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Önen, M. O. (2008). Dünya’da ve Türkiye’de Turizm. Türkiye Kalkınma Bankası Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Müdürlüğü, Ankara.
  • Rasoulzadeh, A. S., Mirmohammadtabar, S. A., Adlipour, S. ve Zeynivand, Y. (2016). Opportunities and Limitations of Tourism Industry in Iran, Journal of Sociology Studies 8/30, 63-80.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizmin sosyo-kültürel temelleri. Detay yayıncılık.
  • Sanı, A. R. (2011). Türkiye’deki Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Her Şey Dâhil Sistemin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkisinin Ölçülmesi: İranlı Turistler Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şanlıer, N. (2005). Yerli ve yabancı turistlerin Türk mutfağı hakkındaki görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 213-227.
  • Taysumov, D. (2010). Türkiye Rusya arasındaki tatil turizmi: Rus turistlerin türkiye'yi tercih etme nedenlerine ilişkin bir araştırma, Doktora Tezi, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü.

THE EFFECT OF SATISFACTION AND DESTINATION SERVICE QUALITY PERCEPTIONS ON IRANIAN TOURISTS REVISIT INTENTION TO TURKEY

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 87 - 101, 31.03.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.825606

Abstract

The tourism sector is accepted as a respected business area worldwide at the level it reaches
economically. As a result of this level reached, the tourism competition and the desire to gain
earnings are increasing. The tourism sector, which is rising as a business area, contributes
culturally and socially to the region where it develops. The most important economic problem
faced by countries is the current account deficit. Along with the tourism sector, the current
account deficit is reduced with the expansion of job opportunities ın the region and the number
of tourists coming. Turkey, the tourism industry is aware of these pros attaches great
importance to the tourism sector and carry out investments in this regard. The intention of this
study were examined in Iranian tourists prefer Turkey trip in determining factor in choosing
Turkey, aimed to bring solutions to the problems they have experienced during travel.
Questionnaire technique, one of the quantitative research methods, was used in the study.
Expectations and satisfaction levels of Iranian tourists were tried to be determined with the
survey study. As a result of the analysis of the data obtained from the survey, it was seen that
87.9% of the participants graduated from university. Participants' average trip times a week
and perform at their holiday in Turkey is largely through agencies. In the choice of
accommodation type; It is understood that the most preferred system is all-inclusive system.
It has been observed that the variables of destination service quality and satisfaction
significantly affect the revisit intentions. Iranian tourists, especially those who go to five-star
hotels, have a higher perception of destination service quality than four and three-star hotels.

References

  • Acuner, Ş. A. (2006). Alternatif Turizm Türlerinin Doğu Karadeniz Bölgesi Turizm Potansiyelinin Gelişimine Etkisi, Milli Prodüktivite Merkezi, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Çetinel, F. G. (2001). Turizmde Tamtim ve Reklam Faaliyetlerinin Önemi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 151-161.
  • Doğaner, S. (2001). Türkiye turizm coğrafyası. Çantay Kitabevi.
  • Duman, T. (2004). Turistik Ürün Değeri: Bir model Önerisi. Hafta sonu turizm konferansı IX, Turistik Yerlerin (Destinasyonların) Pazarlanması. Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksek Okulu: 37-54.
  • Duman, M. Z. (2016). Van'a Gelen İranlı Turistlerin Profilleri Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 9(46)
  • Duman, T., ve Öztürk, A. B. (2005). Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Niyetleri ile İlgili Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 9-23.
  • Khodadadi, M. (2016). A new dawn? The Iran nuclear deal and the future of the Iranian tourism industry. Tourism Management Perspectives, 18, 6-9.
  • Kozak, M. (2001). Repeaters' behavior at two distinct destinations. Annals of tourism research, 28(3), 784-807.
  • Kozak, M. ve Rimmington, M. (2000). Tourist Satisfaction With Malorca, Spain, As An Off- Season Holiday Destination, Journal Of Travel Research, 38: 260-269.
  • Kozak, N. (2012). Genel Turizm Bilgisi, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
  • Köse, S. K. (2011) Korelasyon ve regresyon analizi. http://www.scribd.com/doc/2066772/korelasyonanalizi adresinden 15.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Küçük, M., A. (2013). İnanç Turizmi Açısından Türkiye’de Dini Mekanlar (YahudilikHristiyanlık Örneği). Berikan Yayınevi. Ankara.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2018). Turizm İstatistikleri Sistemi, Erişim Adresi: https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html, Erişim Tarihi: 10.04.2020.
  • Monshizadeh, R. (1997). Tourism. Tehran: Bazargani publications.
  • Nuri, M., kharraziyan, B., ve Mardani Moghanaki., Z. (2018), Statistical Yearbook of 2016 Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization
  • Orhan, A., (2015). Türkiye'de Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektörü İle İlgili Algılarının Çalışma Niyetleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Önen, M. O. (2008). Dünya’da ve Türkiye’de Turizm. Türkiye Kalkınma Bankası Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Müdürlüğü, Ankara.
  • Rasoulzadeh, A. S., Mirmohammadtabar, S. A., Adlipour, S. ve Zeynivand, Y. (2016). Opportunities and Limitations of Tourism Industry in Iran, Journal of Sociology Studies 8/30, 63-80.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizmin sosyo-kültürel temelleri. Detay yayıncılık.
  • Sanı, A. R. (2011). Türkiye’deki Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Her Şey Dâhil Sistemin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkisinin Ölçülmesi: İranlı Turistler Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şanlıer, N. (2005). Yerli ve yabancı turistlerin Türk mutfağı hakkındaki görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 213-227.
  • Taysumov, D. (2010). Türkiye Rusya arasındaki tatil turizmi: Rus turistlerin türkiye'yi tercih etme nedenlerine ilişkin bir araştırma, Doktora Tezi, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Marziyehsadat Tabatabaeinasab This is me 0000-0002-8815-0497

Bekir Eşitti 0000-0002-5240-9233

Publication Date March 31, 2021
Submission Date November 13, 2020
Acceptance Date January 5, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Tabatabaeinasab, M., & Eşitti, B. (2021). İRANLI TURİSTLERİN TÜRKİYE’Yİ TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ ÜZERİNE MEMNUNİYET VE DESTİNASYON HİZMET KALİTESİ ALGILARININ ETKİSİ. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(1), 87-101. https://doi.org/10.32958/gastoria.825606