Kırgızistan bağımsızlığını kazandıktan sonra milli kimliğini inşa sürecinde politikalar oluştur-maya çalışmaktadır. Politikaların belirlendiği alanlardan birini de eğitim oluşturmaktadır. Bu alanda önemli sorunlar görülmektedir. Türkistan’da, 1917 Ekim Devrimimden sonra oluşan sosyalist sistem varlığını sürdürmek ve “homosovyeticus” (sovyet insan tipi) oluşturmak için eğitim alanında önemli yatırımlar yapmıştır. 1940’lara kadar süren kollektifleştirme ve konar geçerlerin iskânı siyaseti ile şekillenen eğitim faaliyetleri bu kimliğin oluşmasında ve pekişmesinde oldukça etkili olmuştur. Bu kapsamda Kırgızistan’da eğitimin yaygınlaşması ve belirli bir program esasında şekillenmesinin 1940’lı yıllardan sonra
gerçekleştiğini belirtebiliriz. Sovyetler Birliğinin dağılmasından sonra, 1991 yılında bağımsızlığını kazanan Kırgızistan’ın eğitim politikalarını oluşturmak için önemli çabalar harcadığı görülmektedir. Bu dönemde, Kırgız milli epik kahramanı Manas’ın ideolojik bir nesne ola-rak sunulduğu görülmektedir. Kırgız toplumu için Manas rol-model olarak geliştirilmektedir. Ma-nas’ın yedi öğüdünün icadı ve okutulması zorunlu olan “Manastanu” derslerinin konulması bunun bir yansımasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2015 |
Publication Date | December 31, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 17 |
Açık Erişim Politikası