Research Article
BibTex RIS Cite

Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi

Year 2021, Volume: 41 Issue: 1, 415 - 439, 26.04.2021

Abstract

Günümüzde bilgi ve teknolojinin artan bir ivme ile değişmesi yaşam boyu öğrenmeyi gerekli kılmaktadır. Dolayısıyla bireylerin kendi öğrenmelerini gerçekleştirmeleri ve buna bağlı olarak öğrenmeye yönelik olumlu tutumlara sahip olması önem arz etmektedir. Bu doğrultuda bu araştırmada meslek yüksekokulu öğrencilerinin öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Karabük Üniversitesi ve Kastamonu Üniversitesi meslek yüksekokullarında öğrenim gören 420 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Çetin ve Çetin (2019) tarafından geliştirilen “Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonuçları MYO öğrencilerinin öğrenmeye yönelik tutumlarının olumlu olduğunu göstermektedir. MYO öğrencilerinin sınıf düzeyleri ile anne ve babalarının eğitim durumlarına göre öğrenmeye tutumlarında anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Kadın MYO öğrencilerinin erkeklere göre, teknik bilimler programı öğrencilerinin sağlık bilimlerine göre ve lisans düzeyinde eğitim almak isteyen öğrencilerin lisans düzeyinde eğitim almak istemeyenlere göre öğrenmeye yönelik tutumları daha yüksektir.

References

  • Adıgüzel, A. & Dolmacı, A. (2018). Öğretmen adaylarının öğrenmeye yönelik tutumlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve ÖğretimDergisi,6(2),63-79. htps://dergipark.org.tr/en/pub/ajeli/issue/41881/438499
  • Alanoğlu, M. (2020). Öğretmen adaylarının algılanan sosyal destek düzeyleri ile öğrenmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişki. SDU International Journal of Educational Studies, 7 (2) , 305-319. DOI: 10.33710/sduijes.753571
  • Aktürk, A.O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297
  • Aşkın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Anghelache, V. (2013). Determinant factors of students’ attitudes toward learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 478-482. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.223
  • Aydın, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 2(2), 75-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/jilses/issue/26873/299092
  • Avrupa Komisyonu (2005). Proposal for a Reccomendation of the european Parliament and of the Council on Key Competences for Lifelong Learning. http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0548:FINEN:PDF Erişim tarihi: 19.02.2021
  • Biçer, H. & Korucu, A. (2020). E-öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10 (1) , 237-256. DOI: 10.17943/etku.632178
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Brookfield, S. D. (2009). Self-directed learning. Maclean, R. and Wilson, D. (Eds). International handbook of education for the changing world of work. New York: Springer Science and Business Media.
  • Candeias, A. A., Rebelo, N., & Oliveira, M. (2010). Student’ Attitudes Toward Learning and School – Study of Exploratory Models about the Effects of Socio-demographics and Personal Attributes. http://www.projectored.uevora.pt/ documentos/LICE.pdf. Erişim tarihi: 20.02.2021
  • Çetin, Ş. & Çetin, F. (2019). Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği (ÖYTÖ) Geliştirme Çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(1), 140-157.
  • Demir, K. & Akpınar, E. (2016). Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 59-79. https://doi.org/10.17943/etku.83341 Demir Tümen, S. (2019). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin öğrenmeye ilişkin tutumları: bolu bilsem örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(5), 257-267. https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/45617/575428
  • Dikmen, M. Tuncer, M. & Şimsek, M. (2018) Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (57) http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.2456
  • Elçiçek, M., & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 17-33. https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/11235/134212
  • Güven, G, Azkeskin, K . (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerin Düşünme Stilleri ile Öğrenmeye İlişkin Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 633-650. DOI: 10.19171/uefad.505622
  • Hamurcu, H. (2018). Examination of attitudes to learning and educational stress in prospective primary school teachers: İzmir Buca sample. Educational Research and Reviews, 13(2), pp. 92-105, 23. DOI: 10.5897/ERR2017.3431 Hakkari, F. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin öğrenme sorumluluğu düzeyinin çeşitli değişkenlere göre belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 650-661 . DOI: 10.24106/kefdergi.693444
  • Izgar, H. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim stresi ve öğrenmeye karşı tutumları üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 385-399. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/17275/180474
  • Fraenkel J., Wallen N., & Hyu, H. (2012). How to design and evaluate research in education. Newyork: McGraw-Hill,
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/issue/6146/82503
  • Karaman, D. & Aydoğmuş, U. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri uşak üniversitesi eşme myo’da bir uygulama. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 23-44. DOI: 10.30783/nevsosbilen.357554
  • Kozikoğlu, İ. (2014). Üniversite ve meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(3) https://dergipark.org.tr/en/pub/jitte/issue/25085/264736
  • Marton, F. & Saljo, R. (1997). Approaches to Learning. In Marton, F., Hounsell, D., Entwistle, N.(ed.). The Experience of Learning. Edinburgh: Scottish Academic Press.
  • Mazana, Y. M., Suero Montero, C., & Olifage, C. R. (2019). Investigating students' attitude towards learning mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14 (1) pp. 207-231 https://doi.org/10.29333/iejme/3997
  • Orhan, Y. & Komşu, D. (2016). Akademisyenlerde Özyeterlik Algılarının ve Tükenmişlik Düzeylerinin, Öğrenmeye Yönelik Tutuma ve İş Tatminine Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 1-18. DOI: 10.18037/ausbd.390321 Díez-Palomar, J., García-Carrión, R., Hargreaves, L., Vieites, M. (2020). Transforming students’ attitudes towards learning through the use of successful educational actions. PLoS ONE 15(10). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0240292
  • Rahimi, M., & Hassani, M. (2012). Attitude towards EFL textbooks as a predictor of attitude towards learning English as a foreign language. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 66-72. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.018
  • Sarmasoğlu, Ş. & Görgülü, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme hazıroluş düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13-25.
  • Sert Agir, M. (2019) Students' Attitudes towards learning, a study on their academic achievement and internet addiction. World Journal of Education, 9(4) 109-122. doi:10.5430/wje.v9n4p109
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Wan, F. Y., & Zainun, M. A. (2012). Urban students’ attitude towards learning chemistry. Procedia-Social and Behavioral Sciences 68. 295-304.
  • Yavuz Konokman G. & Yanpar Yelken T. (2014). Okul öncesi öğretmeni adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının ve girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (3), 648-665 DOI: http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2014.03.013
Year 2021, Volume: 41 Issue: 1, 415 - 439, 26.04.2021

Abstract

References

  • Adıgüzel, A. & Dolmacı, A. (2018). Öğretmen adaylarının öğrenmeye yönelik tutumlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve ÖğretimDergisi,6(2),63-79. htps://dergipark.org.tr/en/pub/ajeli/issue/41881/438499
  • Alanoğlu, M. (2020). Öğretmen adaylarının algılanan sosyal destek düzeyleri ile öğrenmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişki. SDU International Journal of Educational Studies, 7 (2) , 305-319. DOI: 10.33710/sduijes.753571
  • Aktürk, A.O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297
  • Aşkın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Anghelache, V. (2013). Determinant factors of students’ attitudes toward learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 478-482. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.223
  • Aydın, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 2(2), 75-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/jilses/issue/26873/299092
  • Avrupa Komisyonu (2005). Proposal for a Reccomendation of the european Parliament and of the Council on Key Competences for Lifelong Learning. http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0548:FINEN:PDF Erişim tarihi: 19.02.2021
  • Biçer, H. & Korucu, A. (2020). E-öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10 (1) , 237-256. DOI: 10.17943/etku.632178
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Brookfield, S. D. (2009). Self-directed learning. Maclean, R. and Wilson, D. (Eds). International handbook of education for the changing world of work. New York: Springer Science and Business Media.
  • Candeias, A. A., Rebelo, N., & Oliveira, M. (2010). Student’ Attitudes Toward Learning and School – Study of Exploratory Models about the Effects of Socio-demographics and Personal Attributes. http://www.projectored.uevora.pt/ documentos/LICE.pdf. Erişim tarihi: 20.02.2021
  • Çetin, Ş. & Çetin, F. (2019). Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği (ÖYTÖ) Geliştirme Çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(1), 140-157.
  • Demir, K. & Akpınar, E. (2016). Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 59-79. https://doi.org/10.17943/etku.83341 Demir Tümen, S. (2019). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin öğrenmeye ilişkin tutumları: bolu bilsem örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(5), 257-267. https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/45617/575428
  • Dikmen, M. Tuncer, M. & Şimsek, M. (2018) Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (57) http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.2456
  • Elçiçek, M., & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 17-33. https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/11235/134212
  • Güven, G, Azkeskin, K . (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerin Düşünme Stilleri ile Öğrenmeye İlişkin Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 633-650. DOI: 10.19171/uefad.505622
  • Hamurcu, H. (2018). Examination of attitudes to learning and educational stress in prospective primary school teachers: İzmir Buca sample. Educational Research and Reviews, 13(2), pp. 92-105, 23. DOI: 10.5897/ERR2017.3431 Hakkari, F. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin öğrenme sorumluluğu düzeyinin çeşitli değişkenlere göre belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 650-661 . DOI: 10.24106/kefdergi.693444
  • Izgar, H. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim stresi ve öğrenmeye karşı tutumları üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 385-399. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/17275/180474
  • Fraenkel J., Wallen N., & Hyu, H. (2012). How to design and evaluate research in education. Newyork: McGraw-Hill,
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/issue/6146/82503
  • Karaman, D. & Aydoğmuş, U. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri uşak üniversitesi eşme myo’da bir uygulama. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 23-44. DOI: 10.30783/nevsosbilen.357554
  • Kozikoğlu, İ. (2014). Üniversite ve meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(3) https://dergipark.org.tr/en/pub/jitte/issue/25085/264736
  • Marton, F. & Saljo, R. (1997). Approaches to Learning. In Marton, F., Hounsell, D., Entwistle, N.(ed.). The Experience of Learning. Edinburgh: Scottish Academic Press.
  • Mazana, Y. M., Suero Montero, C., & Olifage, C. R. (2019). Investigating students' attitude towards learning mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14 (1) pp. 207-231 https://doi.org/10.29333/iejme/3997
  • Orhan, Y. & Komşu, D. (2016). Akademisyenlerde Özyeterlik Algılarının ve Tükenmişlik Düzeylerinin, Öğrenmeye Yönelik Tutuma ve İş Tatminine Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 1-18. DOI: 10.18037/ausbd.390321 Díez-Palomar, J., García-Carrión, R., Hargreaves, L., Vieites, M. (2020). Transforming students’ attitudes towards learning through the use of successful educational actions. PLoS ONE 15(10). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0240292
  • Rahimi, M., & Hassani, M. (2012). Attitude towards EFL textbooks as a predictor of attitude towards learning English as a foreign language. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 66-72. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.018
  • Sarmasoğlu, Ş. & Görgülü, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme hazıroluş düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13-25.
  • Sert Agir, M. (2019) Students' Attitudes towards learning, a study on their academic achievement and internet addiction. World Journal of Education, 9(4) 109-122. doi:10.5430/wje.v9n4p109
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Wan, F. Y., & Zainun, M. A. (2012). Urban students’ attitude towards learning chemistry. Procedia-Social and Behavioral Sciences 68. 295-304.
  • Yavuz Konokman G. & Yanpar Yelken T. (2014). Okul öncesi öğretmeni adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının ve girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (3), 648-665 DOI: http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2014.03.013
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cennet Göloğlu Demir 0000-0002-8770-6107

Publication Date April 26, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Göloğlu Demir, C. (2021). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 415-439.
AMA Göloğlu Demir C. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. GEFAD. April 2021;41(1):415-439.
Chicago Göloğlu Demir, Cennet. “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, no. 1 (April 2021): 415-39.
EndNote Göloğlu Demir C (April 1, 2021) Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41 1 415–439.
IEEE C. Göloğlu Demir, “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”, GEFAD, vol. 41, no. 1, pp. 415–439, 2021.
ISNAD Göloğlu Demir, Cennet. “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41/1 (April 2021), 415-439.
JAMA Göloğlu Demir C. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. GEFAD. 2021;41:415–439.
MLA Göloğlu Demir, Cennet. “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 41, no. 1, 2021, pp. 415-39.
Vancouver Göloğlu Demir C. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. GEFAD. 2021;41(1):415-39.