Research Article
BibTex RIS Cite

Place of Educational Methods in Accounting Education: Ondokuz Mayıs University Sample

Year 2023, Volume: 14 Issue: 3, 980 - 989, 09.10.2023

Abstract

The objective of this study is to analyze whether educational methods such as expression, discussion, question-answer, collaborative education, research and case study of students studying accounting education differentiating or not in accordance with demographical features. In this context, eighteen hypotheses were constituted, and survey was conducted to 372 students who are receiving education in Ondokuz Mayıs University Faculty of Economics and Administrative Sciences. Frequency, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used in analysis of data obtained. In accordance with the findings of the research, it may be claimed that there are significant differences in collaborative education method with reference to sex variable of students, question-answer method with reference to age variable, and discussion, collaborative education and research methods with reference to department variable out of educational methods.

References

  • Awla, H.A. (2014). Learning styles and their relation to teaching styles. International Journal of Language and Linguistics, 2(3), 241-245.
  • Bostancı, S. (2018). Muhasebe Öğretiminde Yöntem: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Chrismastuti, A.A. & V. Purnamasari. (2015). The effectiveness of IT usage in accounting education, International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS), 3(4).
  • Cameron, D., Epton, T., Norman, P., Sheeran, P., Harris, P.R., Webb, T.L., Julious, S.A., Brennan, A.,Thomas, C.,
  • Petroczi, A., Naughton, D. & Shah, I. (2015). A Theory-Based Online Health Behaviour Intervention For New University Students (U@Uni:Lifeguide): Results From A Repeat Randomized Controlled Trial, Biomed Central, 2-15.
  • Çelik, S., Yıldırım, D., Batur, Ö., Çime, E., Çapraz, F. & Kubat, N. (2014). Öğrenci hemşirelerin öğrenme stratejileri ve stillerinin belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 13(1), 13-27.
  • Çelenk, S. & Karakış, Ö. (2007). Farklı Öğrenme stillerine sahip öğrencilerin genel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri AİBÜ Örneği. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 34-52.
  • Çukacı, Y.C. & Elagöz, G. (2006). Muhasebe derslerinde kullanılan öğretim yöntemleri ile öğrenme stillerinin ilişkisinin ortaya konulması ve Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde Bir Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 147-164.
  • Demirkan, S. (2001). Muhasebe Eğitim Yöntemleri, XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Demir, T. (2008). Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Bunların Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi (Gazi Üniversitesi Örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 129-148.

Öğretim Yöntemlerinin Muhasebe Eğitimdeki Yeri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği

Year 2023, Volume: 14 Issue: 3, 980 - 989, 09.10.2023

Abstract

Bu çalışmanın muhasebe eğitimi alan öğrencilerin öğretim yöntemlerinden anlatım, tartışma, soru-cevap, işbirlikli öğrenme, araştırma ve örnek olayın demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Bu doğrultuda on sekiz hipotez oluşturulmuş ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde öğrenim gören 372 öğrenciye anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre öğretim yöntemlerinden işbirlikli öğrenme, yaş değişkenine göre soru-cevap ve bölüm değişkenine göre ise tartışma, işbirlikli ve araştırma yöntemlerinde anlamlı farklılıkların olduğu söylenebilmektedir.

References

  • Awla, H.A. (2014). Learning styles and their relation to teaching styles. International Journal of Language and Linguistics, 2(3), 241-245.
  • Bostancı, S. (2018). Muhasebe Öğretiminde Yöntem: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Chrismastuti, A.A. & V. Purnamasari. (2015). The effectiveness of IT usage in accounting education, International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS), 3(4).
  • Cameron, D., Epton, T., Norman, P., Sheeran, P., Harris, P.R., Webb, T.L., Julious, S.A., Brennan, A.,Thomas, C.,
  • Petroczi, A., Naughton, D. & Shah, I. (2015). A Theory-Based Online Health Behaviour Intervention For New University Students (U@Uni:Lifeguide): Results From A Repeat Randomized Controlled Trial, Biomed Central, 2-15.
  • Çelik, S., Yıldırım, D., Batur, Ö., Çime, E., Çapraz, F. & Kubat, N. (2014). Öğrenci hemşirelerin öğrenme stratejileri ve stillerinin belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 13(1), 13-27.
  • Çelenk, S. & Karakış, Ö. (2007). Farklı Öğrenme stillerine sahip öğrencilerin genel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri AİBÜ Örneği. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 34-52.
  • Çukacı, Y.C. & Elagöz, G. (2006). Muhasebe derslerinde kullanılan öğretim yöntemleri ile öğrenme stillerinin ilişkisinin ortaya konulması ve Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde Bir Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 147-164.
  • Demirkan, S. (2001). Muhasebe Eğitim Yöntemleri, XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Demir, T. (2008). Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Bunların Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi (Gazi Üniversitesi Örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 129-148.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Financial Accounting
Journal Section Articles
Authors

Büşra Tosunoğlu 0000-0001-6292-2770

Sultan Yılmaz 0000-0001-7079-0106

Publication Date October 9, 2023
Submission Date June 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Tosunoğlu, B., & Yılmaz, S. (2023). Place of Educational Methods in Accounting Education: Ondokuz Mayıs University Sample. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 980-989. https://doi.org/10.36362/gumus.1315420