Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ

Year 2023, Volume: 10 Issue: 20, 83 - 111, 20.12.2023

Abstract

Bireylerin yaşamlarını mutlu bir şekilde sürdürebilmeleri için en önemli faktör sağlıklı olmalarıdır. Günümüz toplumlarının sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeylerinin en önemli göstergelerinden biri sağlık hizmetlerinin sunumudur. Son yıllarda verimli ve kaliteli sağlık hizmeti sunmak amacıyla Toplam Kalite Yönetimi uygulamaları hız kazanmıştır. Sağlık hizmeti sunan kurumların varlıklarını sürdürebilmeleri, kar elde edebilmeleri ve rekabet edebilmeleri için hizmet kalitesine ve hasta memnuniyetine önem vermeleri gerekmektedir. Sağlık ve sağlık hizmeti sunumu, insan yaşamının sürdürülmesinde, yaşam kalitesinin oluşturulmasında ve sürdürülmesinde özel bir öneme sahiptir. Sağlık hizmeti veren kurumlarda kalitenin artırılması için kalite standartları uygulamalarının eksiksiz olarak uygulanması gerekmektedir. Sağlık kurum ve kuruluşlarının sunduğu sağlık hizmetlerinin kaliteli olması, sağlık hizmetinden yararlananların beklentilerinin ne ölçüde karşılandığı ve hizmetin nasıl algılandığı ile doğrudan ilişkilidir.
Araştırmanın genel sonuçlarına göre yöneticilerin sağlıkta toplam kalite yönetimine ve kalite standartlarına önem verdikleri, kurumda daha iyi sağlık hizmeti sunulması için yoğun çaba sarf ettikleri, eksiklik ve hataların düzeltilmesi için değerlendirmelerde bulundukları tespit edilmiştir.

References

  • ALTINIŞIK, M. (2016), Sağlık Sektöründe Kalite ve Hizmet Kalitesi Ölçümü, Yüksek Lisans Tezi, Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ARISOY, D. (2017), Sağlık Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi ve Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi ile Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • AVCI, K. (2019), Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme Ortaklığı Yöntemini Etkili Bir Şekilde Anlama ve Uygulama, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, s. 37-43.
  • DEMİRBİLEK, S. - ÇOLAK, M. (2008), Sağlık Hizmetlerinde Kalite: Manisa İli Örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2), s. 91-111.
  • İNCEBOZ, T. (2009), Sağlıkta Kalite Uygulamaları ve ISO 15189:2007 (Tıbbi Laboratuvarların Akreditasyonu) Akreditasyon Uygulamalarının Öncesi ve Sonrası Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • KARACA, Ş. (2014), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi ve Hasta Beklen-tileri Konusunda Bir Uygulama (Aydın Devlet Hastanesi Üzerine Bir Çalışma), Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • KARAGÖZ, S. (2015), Türkiye’de Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Harcamaları, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KAYA, S. (2013), Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1821, Editör Prof. Dr. Sıdıka KAYA, I. Baskı, Eskişehir.
  • KOCA, R. (2015), Türkiye’de Son Dönem Sağlık Harcamalarının Dağılımı ve Temel Sağlık Göstergeleriyle İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • KÜÇÜK, F. (2010), Toplam Kalite Yönetiminde Sorunların Önemsenme Düzeyinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Kamu-İş, 11(3), s. 29-53.
  • OKSAY, A. (2016), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek?, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.8, Sayı.14, s. 181-192.
  • PAPATYA, G.-PAPATYA, N.-HAMŞIOĞLU, A. (2012), Sağlık İşletmele-rinde Algılanan Hizmet Kalitesi ve Hasta Memnuniyeti: İki Özel Hastanede Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), s. 87-108.
  • SEVGEN, S. (2015), Sağlık Hizmetleri Talep Tahmini: Adana İli Hastane Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • SÖYÜK, S. - YENİDİKİCİ, A. (2010), Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı, İstanbul.
  • ŞAHİN, Ö. (2001), Edirne Şehir Merkezinde Halkın Sağlık Hizmeti Tercihlerine Etki Eden Faktörler ve Kişiye Yönelik Koruyucu Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı, Tıpta Uzmanlık Tezi, Trakya Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Edirne.
  • ŞENOL, V. (2006), Kayseri İl Merkezinde Sağlık Hizmetleri Kullanımı ve Algılanan Sağlık ile İlişkisi, Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • TALMAÇ, N. (2020), Hizmet Kalitesinin Hastalar Tarafından Değerlen-dirilmesi: Adana Şehir Hastanesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • UÇAK, H. (2020), Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi Kapsamında Otelcilik Hizmetlerinin İncelenmesi: Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • YALKIN, S. (2010), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi ve Kalitenin Servqual Yöntemi ile Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • YAZGAN, M. (2009), Sağlık İşletmelerinde, Hizmet Kalitesinin Sağlık Hizmeti Sunan ve Sağlık Hizmeti Alan Taraflarca Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • YURTSEVER, A. (2015), Acil Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Hasta Mem-nuniyeti, Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Year 2023, Volume: 10 Issue: 20, 83 - 111, 20.12.2023

Abstract

References

  • ALTINIŞIK, M. (2016), Sağlık Sektöründe Kalite ve Hizmet Kalitesi Ölçümü, Yüksek Lisans Tezi, Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ARISOY, D. (2017), Sağlık Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi ve Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi ile Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • AVCI, K. (2019), Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirme Ortaklığı Yöntemini Etkili Bir Şekilde Anlama ve Uygulama, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, s. 37-43.
  • DEMİRBİLEK, S. - ÇOLAK, M. (2008), Sağlık Hizmetlerinde Kalite: Manisa İli Örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2), s. 91-111.
  • İNCEBOZ, T. (2009), Sağlıkta Kalite Uygulamaları ve ISO 15189:2007 (Tıbbi Laboratuvarların Akreditasyonu) Akreditasyon Uygulamalarının Öncesi ve Sonrası Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • KARACA, Ş. (2014), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi ve Hasta Beklen-tileri Konusunda Bir Uygulama (Aydın Devlet Hastanesi Üzerine Bir Çalışma), Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • KARAGÖZ, S. (2015), Türkiye’de Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Harcamaları, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KAYA, S. (2013), Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1821, Editör Prof. Dr. Sıdıka KAYA, I. Baskı, Eskişehir.
  • KOCA, R. (2015), Türkiye’de Son Dönem Sağlık Harcamalarının Dağılımı ve Temel Sağlık Göstergeleriyle İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • KÜÇÜK, F. (2010), Toplam Kalite Yönetiminde Sorunların Önemsenme Düzeyinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Kamu-İş, 11(3), s. 29-53.
  • OKSAY, A. (2016), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek?, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.8, Sayı.14, s. 181-192.
  • PAPATYA, G.-PAPATYA, N.-HAMŞIOĞLU, A. (2012), Sağlık İşletmele-rinde Algılanan Hizmet Kalitesi ve Hasta Memnuniyeti: İki Özel Hastanede Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), s. 87-108.
  • SEVGEN, S. (2015), Sağlık Hizmetleri Talep Tahmini: Adana İli Hastane Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • SÖYÜK, S. - YENİDİKİCİ, A. (2010), Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlık Yönetimi Ön Lisans Programı, İstanbul.
  • ŞAHİN, Ö. (2001), Edirne Şehir Merkezinde Halkın Sağlık Hizmeti Tercihlerine Etki Eden Faktörler ve Kişiye Yönelik Koruyucu Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı, Tıpta Uzmanlık Tezi, Trakya Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Edirne.
  • ŞENOL, V. (2006), Kayseri İl Merkezinde Sağlık Hizmetleri Kullanımı ve Algılanan Sağlık ile İlişkisi, Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • TALMAÇ, N. (2020), Hizmet Kalitesinin Hastalar Tarafından Değerlen-dirilmesi: Adana Şehir Hastanesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • UÇAK, H. (2020), Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi Kapsamında Otelcilik Hizmetlerinin İncelenmesi: Bir Alan Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • YALKIN, S. (2010), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi ve Kalitenin Servqual Yöntemi ile Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • YAZGAN, M. (2009), Sağlık İşletmelerinde, Hizmet Kalitesinin Sağlık Hizmeti Sunan ve Sağlık Hizmeti Alan Taraflarca Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • YURTSEVER, A. (2015), Acil Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Hasta Mem-nuniyeti, Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Urban Economics
Journal Section Research Articles
Authors

Umut Kılıç 0000-0003-0482-9855

Hasan Uzun 0000-0002-3526-2540

Publication Date December 20, 2023
Submission Date November 18, 2023
Acceptance Date December 9, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 20

Cite

APA Kılıç, U., & Uzun, H. (2023). SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 10(20), 83-111.
AMA Kılıç U, Uzun H. SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. December 2023;10(20):83-111.
Chicago Kılıç, Umut, and Hasan Uzun. “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 10, no. 20 (December 2023): 83-111.
EndNote Kılıç U, Uzun H (December 1, 2023) SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 10 20 83–111.
IEEE U. Kılıç and H. Uzun, “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ”, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, vol. 10, no. 20, pp. 83–111, 2023.
ISNAD Kılıç, Umut - Uzun, Hasan. “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 10/20 (December 2023), 83-111.
JAMA Kılıç U, Uzun H. SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 2023;10:83–111.
MLA Kılıç, Umut and Hasan Uzun. “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, vol. 10, no. 20, 2023, pp. 83-111.
Vancouver Kılıç U, Uzun H. SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 2023;10(20):83-111.