Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Politik Becerileri İle Çatışma Yönetimi Stratejilerini Kullanımları Arasındaki İlişki

Year 2021, Issue: 28, 452 - 469, 30.10.2021

Abstract

Araştırmada 2020-2021 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin çatışma stratejilerini kullanma düzeyleri ile politik beceri düzeylerine göre göstermiş olduğu değişkenliğin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma öğretmenlerin çatışma yönetimi stratejileri ve politik beceri gösterme düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmış ilişkisel tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın evreni 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Bursa ilinde, kamu okullarında görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmaya katılmayı kabul eden tüm öğretmenler araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (n=128). Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu, Özdemir ve Gören (2015) tarafından da Türkçeye uyarlanmış olan Politik Beceri Ölçeği ileÖzgan (2005) tarafından geliştirilenÇatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Veriler SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin samimi görünmede en yüksek ortalamaya sahipken; ilişki ağı kurmada en düşük ortalamaya sahip oldukları; en fazla bütünleştirme stratejisini kullanırken en az kullandıkları strateji ise kaçınma olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; okullarda öğretmenlerin belli zaman aralıklarıyla bir araya gelmeleri ve politik becerilerini geliştirme ve çatışma yönetim stratejileri etkili kullanmaları amacıyla fikir alışverişinde bulunmaları önerilmektedir.

References

  • Ali İlker Gümüşeli, “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Çatışma Yönetim Stilleri ile Öğretmenlerin Doyumları Arasındaki İlişki”, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 2004, s. 4-25.
  • Ali Seyyar & Yusuf Genç (2010). Sosyal Hizmet Terimleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ayşe Cingöz, “Politik Yetenekler ve Öz-Yönlendirmenin (Kendini Kurgulamanın) Algılanan Kariyer Başarısı Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(26), 2013, s. 153-179.
  • Duygu Bilgin, Understanding the relationship between happiness and creativity in terms of the dimensions of psychological and subjective well-being, Yüksek Lisans Tezi, Istanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018, s. 96.
  • Elif Uğurlu & Aynur B. Bostancı, “Öğretmenlerin politik yetileri ile örgütsel muhalefet düzeyleri arasındaki ilişki,” Journal of Human Sciences, 14(4), 2017, s. 4050- 4064.
  • Emin Karip, Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem, 2013, s. 23.
  • Eren Erol, (2009). Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayıncılık, 2009, s. 41.
  • Eren, Erol, Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları, 1993, s. 19.
  • Esra Asıcı & Fatma Ebru İkiz, “Okulda Öznel İyi Oluşun Okul İklimi ve Öz-Yeterlik Açısından Yordanması”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 2018, s. 621-638.
  • Habib Özgan, İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma yönetimi stratejilerinin incelenmesi, Doktora Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006, s.76.
  • Haluk Yavuzer, Çocuk Eğitimi El Kitabı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2001, s. 9.
  • Hasan Tan, Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Ankara: Alkım Yayınları, 1992, s.39.
  • Jason M Bird, Robert S Markle, “Subjective Well-Being in School Environments: Promoting Positive Youth Development Through Evidence-Based Assessment and Intervention”, American Journal of Orthopsychiatry, 82(1), 2012, s. 61-66.
  • Murat Özdemir & Safiye Çiğdem Gören, “Politik Beceri ve Psikolojik Sermaye Arasındaki İlişkinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 2016, s. 333-345.
  • Murat Özdemir, “Liderlik Yönelimi ve Politik Beceri Arasındaki İlişkinin Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi”, Ege Eğitim Dergisi Ege Journal of Education, 19(1), 2018, s. 116-134.
  • Osman Düzgün, Ortaokulda görev yapmakta olan öğretmenlerin mutluluk düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016, s. 54.
  • Özlem Korkmaz, “Müzik Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 20, 2004, s. 125-148.
  • Semra Bulut, Üniversite öğrencilerinin sahip olduğu değerler psikolojik iyi oluş ve mutluluk düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018, s. 42.
  • Tokay Gedikoğlu, Liderlik ve Okul Yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık, 2015, s. 23.
  • Umut Aktaş, Örgüt ikliminin politik davranışlara olan etkisinde algılanan örgütsel adaletin aracılık rolü, Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017, s. 25.
  • Yeliz Bursalı Mohan, Örgütsel politikaların işleyişi: örgütsel politika algısı ve politik davranış arasındaki ilişkiler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008, s.17.
  • Yerten Kalfa, Okul büyüklüğünün kalite, verim ve öğrenci başarısına etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006, s. 84.
Year 2021, Issue: 28, 452 - 469, 30.10.2021

Abstract

References

  • Ali İlker Gümüşeli, “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Çatışma Yönetim Stilleri ile Öğretmenlerin Doyumları Arasındaki İlişki”, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 2004, s. 4-25.
  • Ali Seyyar & Yusuf Genç (2010). Sosyal Hizmet Terimleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ayşe Cingöz, “Politik Yetenekler ve Öz-Yönlendirmenin (Kendini Kurgulamanın) Algılanan Kariyer Başarısı Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(26), 2013, s. 153-179.
  • Duygu Bilgin, Understanding the relationship between happiness and creativity in terms of the dimensions of psychological and subjective well-being, Yüksek Lisans Tezi, Istanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018, s. 96.
  • Elif Uğurlu & Aynur B. Bostancı, “Öğretmenlerin politik yetileri ile örgütsel muhalefet düzeyleri arasındaki ilişki,” Journal of Human Sciences, 14(4), 2017, s. 4050- 4064.
  • Emin Karip, Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem, 2013, s. 23.
  • Eren Erol, (2009). Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayıncılık, 2009, s. 41.
  • Eren, Erol, Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları, 1993, s. 19.
  • Esra Asıcı & Fatma Ebru İkiz, “Okulda Öznel İyi Oluşun Okul İklimi ve Öz-Yeterlik Açısından Yordanması”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 2018, s. 621-638.
  • Habib Özgan, İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma yönetimi stratejilerinin incelenmesi, Doktora Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006, s.76.
  • Haluk Yavuzer, Çocuk Eğitimi El Kitabı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2001, s. 9.
  • Hasan Tan, Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Ankara: Alkım Yayınları, 1992, s.39.
  • Jason M Bird, Robert S Markle, “Subjective Well-Being in School Environments: Promoting Positive Youth Development Through Evidence-Based Assessment and Intervention”, American Journal of Orthopsychiatry, 82(1), 2012, s. 61-66.
  • Murat Özdemir & Safiye Çiğdem Gören, “Politik Beceri ve Psikolojik Sermaye Arasındaki İlişkinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 2016, s. 333-345.
  • Murat Özdemir, “Liderlik Yönelimi ve Politik Beceri Arasındaki İlişkinin Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi”, Ege Eğitim Dergisi Ege Journal of Education, 19(1), 2018, s. 116-134.
  • Osman Düzgün, Ortaokulda görev yapmakta olan öğretmenlerin mutluluk düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016, s. 54.
  • Özlem Korkmaz, “Müzik Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 20, 2004, s. 125-148.
  • Semra Bulut, Üniversite öğrencilerinin sahip olduğu değerler psikolojik iyi oluş ve mutluluk düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018, s. 42.
  • Tokay Gedikoğlu, Liderlik ve Okul Yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık, 2015, s. 23.
  • Umut Aktaş, Örgüt ikliminin politik davranışlara olan etkisinde algılanan örgütsel adaletin aracılık rolü, Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017, s. 25.
  • Yeliz Bursalı Mohan, Örgütsel politikaların işleyişi: örgütsel politika algısı ve politik davranış arasındaki ilişkiler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008, s.17.
  • Yerten Kalfa, Okul büyüklüğünün kalite, verim ve öğrenci başarısına etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006, s. 84.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Selda Düzyol 0000-0003-1216-3758

Şükrü Ada 0000-0003-3329-9494

Publication Date October 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 28

Cite

APA Düzyol, S., & Ada, Ş. (2021). Öğretmenlerin Politik Becerileri İle Çatışma Yönetimi Stratejilerini Kullanımları Arasındaki İlişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(28), 452-469.