Research Article
BibTex RIS Cite

INDSERV ÖLÇEĞİNİN İMALAT SEKTÖRÜ ÜZERİNDE UYGULANABİLİRLİĞİ VE ÖLÇEĞE KATILIM DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR SAHA ARAŞTIRMASI: ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ

Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 178 - 204, 31.12.2023
https://doi.org/10.54282/inijoss.1367524

Abstract

Bu çalışmanın amacı INDSERV hizmet kalitesi ölçeğinin Türkiye’deki imalat sektöründe uygulanabilirliğini test etmek ve çalışmaya katılan imalatçı işletmelerin ölçek ifadelerine katılım düzeylerini belirlemektir. Bu amaçla çalışmanın ana kütlesini oluşturan Elazığ ve Ticaret Sanayi Odası’na kayıtlı 289 imalatçı işletme üzerinde bir saha çalışması yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama araştırma ve veri toplama yöntemlerinden anket kullanılmıştır. Ana kütleden 251 anket formu toplanmış, yapılan kontroller sonrasında 246 anket formu veri analizlerinde kullanılmıştır. Veri analizlerinde Açımlayıcı Faktör Analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi, Madde Analizi, Güvenilirlik Analizi ve Normallik Analizi yapılmıştır. Ölçekteki ifadelere katılım düzeylerini ve imalatçı işletmelerin özelliklerini belirlemek için Frekans Tablosu ve Betimleyici İstatistikten faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda INDSERV hizmet kalitesi ölçeğinin Türkiye’deki imalat sektöründe uygulanabilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra imalatçı işletmelerin ölçek ifadelerine katılım düzeyleri tespit edilmiştir

References

  • Aksaraylı, M., & Saygın, Ö. (2011). Algılanan hizmet kalitesi ve lojistik regresyon analizi ile hizmet tercihine etkisinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 21-37.
  • Armstrong, G., & Kotler, P. (2020). Marketing: an introduction. (Fourteen Edition/Global Edition), Pearson Education.
  • Arslan, F.M. (2014). Endüstriyel pazarlama rekabetsel yaklaşım. (2.Baskı), Beta Yayınları. Augustyn, M., & Ho., S.K. (1998). Service quality and tourism. Journal of Travel Research, 37(1), 71-75.
  • Balta, N.F. (2006). Endüstriyel pazarlama örgütsel pazarlamanın tüketim ürünleri pazarlamasında farklı yönleri. (1.Baskı), Nobel Yayın.
  • Berthon, P., Ewing, M., & Hah, L.L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172.
  • Boomgaarden, C. (2015). Identifying critical service issues in the service encounter-a first step in the development of a conceptual model for the shipping industry. Master Thesis, Lund University, Lund.
  • Brady, M.K., & Cronin, J.J. (2001). Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchical approach. Journal of Marketing, 65(3), 34-49.
  • Buttle, F. (1996). Servqual: review, critque, research agenda. European Journal of Marketing, 30(1). 8-32.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (19.Baskı), Pegem Akademi.

A FIELD STUDY ON THE APPLICABILITY OF THE INDSERV SCALE ON THE MANUFACTURING SECTOR AND DETERMINING THE LEVEL OF PARTICIPATION IN THE SCALE: ELAZIG PROVINCE EXAMPLE

Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 178 - 204, 31.12.2023
https://doi.org/10.54282/inijoss.1367524

Abstract

The purpose of this study is to test the applicability of the INDSERV service quality scale in the manufacturing sector in Turkey and to determine the level of participation of the manufacturing enterprises participating in the study to the scale statements. For this purpose, a field study was conducted on 289 manufacturing enterprises registered to Elazığ Chamber of Commerce and Industry. Survey research from quantitative research designs and questionnaire from data collection methods were used in the study. 251 questionnaire forms were collected from the main mass and 246 questionnaire forms were used in the data analysis after the controls. Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, Item Analysis, Reliability Analysis and Normality Analysis were performed in data analysis. Frequency Tables and Descriptive Statistics were used to determine the level of participation in the statements in the scale and the characteristics of the manufacturing enterprises. As a result of the study, it was determined that the INDSERV service quality scale is an applicable scale in the manufacturing sector in Turkey. In addition, the level of participation of manufacturing enterprises to the scale statements was determined.

References

  • Aksaraylı, M., & Saygın, Ö. (2011). Algılanan hizmet kalitesi ve lojistik regresyon analizi ile hizmet tercihine etkisinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 21-37.
  • Armstrong, G., & Kotler, P. (2020). Marketing: an introduction. (Fourteen Edition/Global Edition), Pearson Education.
  • Arslan, F.M. (2014). Endüstriyel pazarlama rekabetsel yaklaşım. (2.Baskı), Beta Yayınları. Augustyn, M., & Ho., S.K. (1998). Service quality and tourism. Journal of Travel Research, 37(1), 71-75.
  • Balta, N.F. (2006). Endüstriyel pazarlama örgütsel pazarlamanın tüketim ürünleri pazarlamasında farklı yönleri. (1.Baskı), Nobel Yayın.
  • Berthon, P., Ewing, M., & Hah, L.L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172.
  • Boomgaarden, C. (2015). Identifying critical service issues in the service encounter-a first step in the development of a conceptual model for the shipping industry. Master Thesis, Lund University, Lund.
  • Brady, M.K., & Cronin, J.J. (2001). Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchical approach. Journal of Marketing, 65(3), 34-49.
  • Buttle, F. (1996). Servqual: review, critque, research agenda. European Journal of Marketing, 30(1). 8-32.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (19.Baskı), Pegem Akademi.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Industrial Marketing, Customer Relationship Management, Consumer Behaviour
Journal Section Research Article
Authors

Melike Halifeoğlu 0000-0001-8454-0490

Mevlüt Türk 0000-0003-1316-5800

Early Pub Date December 30, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Halifeoğlu, M., & Türk, M. (2023). INDSERV ÖLÇEĞİNİN İMALAT SEKTÖRÜ ÜZERİNDE UYGULANABİLİRLİĞİ VE ÖLÇEĞE KATILIM DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR SAHA ARAŞTIRMASI: ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 178-204. https://doi.org/10.54282/inijoss.1367524

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.