Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Prospective Teacher's Learning Strategies and Motivational Beliefs According to Some Variables

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 223 - 244, 02.04.2017

Abstract

The aim of this study was to investigate
prospective teachers’ motivational beliefs and learning strategies of Science
Research Methods course. This study used relational survey method with 325
prospective teachers (90 male and 235 female) in Amasya University. Motivated
Strategies for Learning Scale adapted into Turkish was used to collect data.
Results indicate that prospective teachers’ self-efficacy, metacognitive
self-regulation and critical thinking differentiated over the course period.

References

  • Akgün, L. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri dersine ilişkin öğretmen adaylarının algı ve beklentileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 21-30.
  • Altun, S. ve Erden, M. (2006). Öğrenmede motive edici stratejiler ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yeditepe Üniversitesi Edu7, 2(1), 1-16.
  • Arsal, Z. (2010). The effects of diaries on self-regulation strategies of preservice science teachers. International Journal of Environmental and Science Education, 5(1), 85-103.
  • Arsal, Z. ve Özen, R. (2007). Sınıf öğretmen adaylarının öğrenme stratejileri ve öğrenme biçimi stratejilerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 151-164.
  • Artino, A. R. (2005). Review of the motivated strategies for learning questionnaire. Retrived January 24, 2016, from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED499083.pdf
  • Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50, 248-287.
  • Birenbaum, M., & Rosenau, S. (2007). Assessment preferences, learning orientations, and learning strategies of pre‐service and in‐service teachers. Journal of Education for Teaching, 32(2), 213-225.
  • Boekaerts, M., & Corno, L. (2005). Self-regulation in the classroom: A Perspective on assessment and intervention. Applied Psychology: An International Review, 54(2), 199-231.
  • Buluş, M., Duru, E., Balkıs, M. ve Duru, S. (2011). Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. Eğitim ve Bilim, 36(161), 186-198.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cebesoy, Ü. B (2013). Pre-service science teachers' perceptions of self-regulated learning in physics. Turkish Journal of Education, 2, 14-18.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalişmalarina giriş (6. bs.). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • De Corte, E., Verschaffel, L., & Masui, C. (2004). The CLIA-model: a framework for designing powerful learning environments for thinking and problem solving. European Journal of Psychology of Education, 19(4), 365-384.
  • Demirel, M., Erdoğan Ö. ve Aydın, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öz-düzenleyici öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(8), 69-84.
  • Doğan, C. D. (2013). Öğretmen adaylarının durum belirleme tercihlerinde etkili olan etmenlere ilişkin bir modelleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1607-1627.
  • Doğanay, A., Akbulut-Taş, M. ve Erden, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin bir güncel tartışmalı konu bağlamında eleştirel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 511-546.
  • Duncan, T. G., & McKeachie, W. J. (2005). The making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Psychologist, 40, 117-128.
  • Godson, I. (1994). Studying teacher’s life and work. Teaching and Teachers Education. 10(1), 29-37.
  • Gömleksiz, M. N ve Demiralp, D. (2012). Öğretmen adaylarının öz-düzenleyici öğrenme becerilerine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 777-795.
  • Gürşimşek, I. (2002). Öğretmen adaylarında öğrenmeye ilişkin motivasyonel inançlar ve strateji kullanımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 135-155.
  • Hofer, B. K., Yu, S. L., & Pintrich P. R. (1998). Teaching college students to be self-regulated learners. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning from teaching to self- reflective practice (pp. 57-85). London: Guilford Press.
  • İlhan, N., Sözbilir, M., Şekerci, A. R. ve Yıldırım, A. (2015). Turkish science teachers’ use of educational research and resources. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(6), 1231-1248.
  • Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., Akgün, A. Ö., Kılıç-Çakmak, E. ve Demirel, F. (2008). The Turkish adaptation study of motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ) for 12–18 year old children: results of confirmatory factor analysis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7(4), 108-117.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Knight, P. (2002). A systemic approach to professional development: Learning as practice. Teaching and Teacher Education, 18, 229-241.
  • Kramarski, B., & Michalsky, T. (2009). Investigating preservice teachers’ professional growth in self-regulated learning environments. Journal of Educational Psychology, 101(1), 161-175.
  • Kramarski, B., & Michalsky, T. (2010). Preparing preservice teachers for self-regulated learning in the context of technological pedagogical content knowledge. Learning and Instruction, 20(5), 434-447.
  • Kreber, C., Castleden, H., Erfani, N., & Wright, T. (2005). Self-regulated learning about university teaching: An exploratory study. Teaching in Higher Education, 10(1), 75-97.
  • Leach, B. T., & Good, D. W. (2011). Critical thinking skills as related to university students’ gender and academic discipline. International Journal of Humanities and Social Science, 1(21), 100-106. Retrieved from http://www.ijhssnet.com/journal/index/686 .
  • Lee, I.-S. (2002). Gender differences in self-regulated on-line learning strategies within Korea’s university context. Educational Technology Research and Development, 50(1), 101-109.
  • Lee, J., Turner, J. E., & Thomson, M. M. (2015). A structural equation model of pre-service teachers' perceptions of future goals and current course-related motivation. Japanese Psychological Research, 57, 231–241.
  • Leung, M., & Chan, K. (1998). Gender and elective differences in the motivated strategies for learning of pre-service teacher education in Hong Kong. Retrieved June 03, 2016, from http://www.aare.edu.au/data/publications/1998/leu98366.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/alanfen.html Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • Moos, D. C., & Honkomp, B. (2011). Adventure learning: motivating students in a Minnesota middle school. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 231-252. Retrived from http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ918906.pdf
  • Ng, B. L. L., Liu, W. C., & Wang, J. C. (2015). Student motivation and learning in mathematics and science: A cluster analysis. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-18.
  • Ocak, G. ve Yamaç, A. (2013). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları, matematiğe yönelik tutum ve başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 369-387.
  • Paris, S. G., & Winograd, P. (2003). The role of self-regulated learning in contextual teaching: principals and practices for teacher preparation. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED479905.pdf
  • Perry, N. E., Phillips, L., & Hutchinson, L. (2006). Mentoring student teachers to support self-regulated learning. Elementary School Journal, 106(3), 237-254.
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.
  • Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self–regulated learning. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self–regulation (pp. 451–502). San Diego: Academic Press.
  • Sağırlı, M. Ö., Çiltaş, A., Azapağası, E. ve Zehir, K. (2010). Yüksek öğretimin öz-düzenlemeyi öğrenme becerilerine etkisi (Atatürk Üniversitesi Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2) 587- 596.
  • Schunk, D., & Zimmerman, B. (1994). Self-regulation of learning and performance. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sungur, S. (2004). An implementation of problem based learning in high school biology courses. (Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara).
  • Tanrıseven, I. (2014). A tool that can be effective in the self-regulated learning of pre-service teachers: the mind map. Australian Journal of Teacher Education, 39(1). 65-80.
  • Tomakin, E. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri dersinin etkin öğretilmesinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 37-65.
  • Tosun, C. (2014). Pre-service teachers’ opinions about the course on scientific research methods and the levels of knowledge and skills they gained in this course. Australian Journal of Teacher Education, 39(10). 96-112.
  • Turgut, H., Öztürk, N., Ercan, S. ve Bozkurt, E. (2014). Araştırma kültürünü geliştirmek: Sinop üniversitesi fen bilgisi öğretmen adayları örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 101-122.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250–260.
  • Vrieling, E., Bastiaens, T., & Stijnen, S. (2012). Consequences of increased self-regulated learning opportunities on student teachers’ motivation and use of metacognitive skills. Australian Journal of Teacher Education, 37(8), 102-117.
  • Yavuz Konokman, G., Yelken, T. ve Yokuş, G. (2015). Preschool teacher candidates’ research qualifications and their anxiety level towards research. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 57-74.
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Niğde.
  • Yıldırım, A., İlhan, N., Şekerci, A. R. ve Sözbilir, M. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme, anlama ve uygulamalarda kullanma düzeyleri: Erzurum ve Erzincan örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 81-100.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: YÖK.
  • Zimmerman, B. J., & Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628.
  • Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Students differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
  • Zimmerman, B. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45, 166–183.

Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 223 - 244, 02.04.2017

Abstract

Araştırma öğretmen adaylarının bilimsel araştırma
yöntemleri dersindeki motivasyonel inançları ve öğrenme stratejilerinin
incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. İlişkisel tarama yönteminden yararlanılan
araştırmanın örneklemini Amasya Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 90
erkek, 235 kadın olmak üzere toplam 325 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Pintrich ve De Groot (1990) tarafından
geliştirilen Altun ve Erden (2006) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ‘Öğrenmede
Motive Edici Stratejiler Ölçeği, ÖMSÖ’ kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara
göre öğretmen adaylarının öz-yeterliliklerinin, bilişüstü öz-düzenlemelerinin
ve eleştirel düşünmelerinin dersi alma zamanına göre anlamlı farklılık
gösterdiği bulunmuştur.  

References

  • Akgün, L. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri dersine ilişkin öğretmen adaylarının algı ve beklentileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 21-30.
  • Altun, S. ve Erden, M. (2006). Öğrenmede motive edici stratejiler ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yeditepe Üniversitesi Edu7, 2(1), 1-16.
  • Arsal, Z. (2010). The effects of diaries on self-regulation strategies of preservice science teachers. International Journal of Environmental and Science Education, 5(1), 85-103.
  • Arsal, Z. ve Özen, R. (2007). Sınıf öğretmen adaylarının öğrenme stratejileri ve öğrenme biçimi stratejilerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 151-164.
  • Artino, A. R. (2005). Review of the motivated strategies for learning questionnaire. Retrived January 24, 2016, from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED499083.pdf
  • Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50, 248-287.
  • Birenbaum, M., & Rosenau, S. (2007). Assessment preferences, learning orientations, and learning strategies of pre‐service and in‐service teachers. Journal of Education for Teaching, 32(2), 213-225.
  • Boekaerts, M., & Corno, L. (2005). Self-regulation in the classroom: A Perspective on assessment and intervention. Applied Psychology: An International Review, 54(2), 199-231.
  • Buluş, M., Duru, E., Balkıs, M. ve Duru, S. (2011). Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. Eğitim ve Bilim, 36(161), 186-198.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cebesoy, Ü. B (2013). Pre-service science teachers' perceptions of self-regulated learning in physics. Turkish Journal of Education, 2, 14-18.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalişmalarina giriş (6. bs.). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • De Corte, E., Verschaffel, L., & Masui, C. (2004). The CLIA-model: a framework for designing powerful learning environments for thinking and problem solving. European Journal of Psychology of Education, 19(4), 365-384.
  • Demirel, M., Erdoğan Ö. ve Aydın, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öz-düzenleyici öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(8), 69-84.
  • Doğan, C. D. (2013). Öğretmen adaylarının durum belirleme tercihlerinde etkili olan etmenlere ilişkin bir modelleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1607-1627.
  • Doğanay, A., Akbulut-Taş, M. ve Erden, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin bir güncel tartışmalı konu bağlamında eleştirel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 511-546.
  • Duncan, T. G., & McKeachie, W. J. (2005). The making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Psychologist, 40, 117-128.
  • Godson, I. (1994). Studying teacher’s life and work. Teaching and Teachers Education. 10(1), 29-37.
  • Gömleksiz, M. N ve Demiralp, D. (2012). Öğretmen adaylarının öz-düzenleyici öğrenme becerilerine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 777-795.
  • Gürşimşek, I. (2002). Öğretmen adaylarında öğrenmeye ilişkin motivasyonel inançlar ve strateji kullanımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 135-155.
  • Hofer, B. K., Yu, S. L., & Pintrich P. R. (1998). Teaching college students to be self-regulated learners. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning from teaching to self- reflective practice (pp. 57-85). London: Guilford Press.
  • İlhan, N., Sözbilir, M., Şekerci, A. R. ve Yıldırım, A. (2015). Turkish science teachers’ use of educational research and resources. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(6), 1231-1248.
  • Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., Akgün, A. Ö., Kılıç-Çakmak, E. ve Demirel, F. (2008). The Turkish adaptation study of motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ) for 12–18 year old children: results of confirmatory factor analysis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7(4), 108-117.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Knight, P. (2002). A systemic approach to professional development: Learning as practice. Teaching and Teacher Education, 18, 229-241.
  • Kramarski, B., & Michalsky, T. (2009). Investigating preservice teachers’ professional growth in self-regulated learning environments. Journal of Educational Psychology, 101(1), 161-175.
  • Kramarski, B., & Michalsky, T. (2010). Preparing preservice teachers for self-regulated learning in the context of technological pedagogical content knowledge. Learning and Instruction, 20(5), 434-447.
  • Kreber, C., Castleden, H., Erfani, N., & Wright, T. (2005). Self-regulated learning about university teaching: An exploratory study. Teaching in Higher Education, 10(1), 75-97.
  • Leach, B. T., & Good, D. W. (2011). Critical thinking skills as related to university students’ gender and academic discipline. International Journal of Humanities and Social Science, 1(21), 100-106. Retrieved from http://www.ijhssnet.com/journal/index/686 .
  • Lee, I.-S. (2002). Gender differences in self-regulated on-line learning strategies within Korea’s university context. Educational Technology Research and Development, 50(1), 101-109.
  • Lee, J., Turner, J. E., & Thomson, M. M. (2015). A structural equation model of pre-service teachers' perceptions of future goals and current course-related motivation. Japanese Psychological Research, 57, 231–241.
  • Leung, M., & Chan, K. (1998). Gender and elective differences in the motivated strategies for learning of pre-service teacher education in Hong Kong. Retrieved June 03, 2016, from http://www.aare.edu.au/data/publications/1998/leu98366.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/alanfen.html Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • Moos, D. C., & Honkomp, B. (2011). Adventure learning: motivating students in a Minnesota middle school. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 231-252. Retrived from http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ918906.pdf
  • Ng, B. L. L., Liu, W. C., & Wang, J. C. (2015). Student motivation and learning in mathematics and science: A cluster analysis. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-18.
  • Ocak, G. ve Yamaç, A. (2013). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları, matematiğe yönelik tutum ve başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 369-387.
  • Paris, S. G., & Winograd, P. (2003). The role of self-regulated learning in contextual teaching: principals and practices for teacher preparation. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED479905.pdf
  • Perry, N. E., Phillips, L., & Hutchinson, L. (2006). Mentoring student teachers to support self-regulated learning. Elementary School Journal, 106(3), 237-254.
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.
  • Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self–regulated learning. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self–regulation (pp. 451–502). San Diego: Academic Press.
  • Sağırlı, M. Ö., Çiltaş, A., Azapağası, E. ve Zehir, K. (2010). Yüksek öğretimin öz-düzenlemeyi öğrenme becerilerine etkisi (Atatürk Üniversitesi Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2) 587- 596.
  • Schunk, D., & Zimmerman, B. (1994). Self-regulation of learning and performance. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sungur, S. (2004). An implementation of problem based learning in high school biology courses. (Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara).
  • Tanrıseven, I. (2014). A tool that can be effective in the self-regulated learning of pre-service teachers: the mind map. Australian Journal of Teacher Education, 39(1). 65-80.
  • Tomakin, E. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri dersinin etkin öğretilmesinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 37-65.
  • Tosun, C. (2014). Pre-service teachers’ opinions about the course on scientific research methods and the levels of knowledge and skills they gained in this course. Australian Journal of Teacher Education, 39(10). 96-112.
  • Turgut, H., Öztürk, N., Ercan, S. ve Bozkurt, E. (2014). Araştırma kültürünü geliştirmek: Sinop üniversitesi fen bilgisi öğretmen adayları örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 101-122.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250–260.
  • Vrieling, E., Bastiaens, T., & Stijnen, S. (2012). Consequences of increased self-regulated learning opportunities on student teachers’ motivation and use of metacognitive skills. Australian Journal of Teacher Education, 37(8), 102-117.
  • Yavuz Konokman, G., Yelken, T. ve Yokuş, G. (2015). Preschool teacher candidates’ research qualifications and their anxiety level towards research. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 57-74.
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Niğde.
  • Yıldırım, A., İlhan, N., Şekerci, A. R. ve Sözbilir, M. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme, anlama ve uygulamalarda kullanma düzeyleri: Erzurum ve Erzincan örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 81-100.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: YÖK.
  • Zimmerman, B. J., & Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628.
  • Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Students differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
  • Zimmerman, B. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45, 166–183.
There are 57 citations in total.

Details

Journal Section Dissertation Articles
Authors

Çiğdem Akkanat

Neşe Kutlu Abu

Recep Çakır

Murat Gökdere

Publication Date April 2, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Akkanat, Ç., Kutlu Abu, N., Çakır, R., Gökdere, M. (2017). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. HAYEF Journal of Education, 14(1), 223-244.
AMA Akkanat Ç, Kutlu Abu N, Çakır R, Gökdere M. Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. HAYEF Journal of Education. April 2017;14(1):223-244.
Chicago Akkanat, Çiğdem, Neşe Kutlu Abu, Recep Çakır, and Murat Gökdere. “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları Ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”. HAYEF Journal of Education 14, no. 1 (April 2017): 223-44.
EndNote Akkanat Ç, Kutlu Abu N, Çakır R, Gökdere M (April 1, 2017) Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. HAYEF Journal of Education 14 1 223–244.
IEEE Ç. Akkanat, N. Kutlu Abu, R. Çakır, and M. Gökdere, “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, HAYEF Journal of Education, vol. 14, no. 1, pp. 223–244, 2017.
ISNAD Akkanat, Çiğdem et al. “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları Ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”. HAYEF Journal of Education 14/1 (April 2017), 223-244.
JAMA Akkanat Ç, Kutlu Abu N, Çakır R, Gökdere M. Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. HAYEF Journal of Education. 2017;14:223–244.
MLA Akkanat, Çiğdem et al. “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları Ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”. HAYEF Journal of Education, vol. 14, no. 1, 2017, pp. 223-44.
Vancouver Akkanat Ç, Kutlu Abu N, Çakır R, Gökdere M. Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersindeki Motivasyonel İnançları ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. HAYEF Journal of Education. 2017;14(1):223-44.