Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 41 - 48, 31.12.2020

Abstract

References

  • Akandere M, Baştuğ, G. ve Güler D. E. (2009). Ortaöğretim Kurumlarında Spora Katılımın Çocuğun Ahlaki Gelişimine Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59–68.
  • Alpman, C.( 1972). Eğitim Bütünlüğü İçinde Beden Eğitim ve Çağlar Boyu Gelişimi. İstanbul: Millî Basımevi. Arnold P.J.(1998). Sport, ethics and education. London: Cassell.
  • Balçıkanlı, S.(2010). Çok yönlü sportmenlik ölçeği çalışması. Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 15(1), 1-10.
  • Bredemeier JBL.(1994). Children’s Moral Reasoning and Their Assertive, Aggressive, and Submissive Tendencies in Sportand Daily Life, Journal of Sport&Exercise Psychology, 16(1), 1-14.
  • Çalayır, Ö. Yıldız, N., Yaldız, Ö., ve Çoknaz, H. (2017). Hokey Müsabakalarına Katılan Sporcuların Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi. İ.Ü Spor Bilimleri Dergisi,7(2),27-37.
  • Duda, J. L., Olson, LK., Templin, TJ. (1991). The Relationship of Task and Ego Orientation to Sportsmanship Attitudes and the Perceived Legitimacy of Injurious Acts. Research Quarterly For Exercise and Sport, 62, 79-87.
  • Elik T. (2017). Güneydoğu Anadolu Bölgesi Futbol Takımlarında Amatör Olarak Futbol Oynayan Sporcuların Sportmenlik Yönelimleri Ve Empatik Eğilim Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdemli A .(1996). İnsan, Spor ve Olimpizm (1 baskı,). İstanbul. Sarmal Yayınevi: 151.
  • Gencheva N. Angelcheva M. Marinov T. Ignatov I.(2017). Assessment of Sportsmanship in Case of Institutionalized Adolescents, Deprived of Parental Cares. Journal of Health, Medicine and Nursing; 42, 103-109.
  • Güllü S, Şahin S. (2018). Milli Güreşçilerin Sportmenlik Yönelim Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Turkish Studies, 13(18), 705-718.
  • Karasar, N. (2009). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kavussanu M. Stamp R. Slade G. Ring C.(2009). Observed Prosocial and Antisocial Behaviors in Male and Female Soccer Players, Journal of Applied Sport Psychology, 21(1), 62-76.
  • Kaya A. ve Siyez D.M.( 2010). KA-Sİ Çocuk ve Ergenler İçin Empatik Eğilim Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Education and Science. 35(156), 110-125.
  • Kaya, S. (2011) İlköğretim Okul Yöneticilerinin, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ve Öğrencilerinin Okul Spor Programlarındaki Fair-Play Anlayışları: Bolu İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Keating JW.(2007). Sportsman ship as a moral category. In: Morgan WJ, (Editor) Ethics in Sport. Human Kinetics: 141-152.
  • Koç, Y., ve Güllü, M. (2017). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 19-30.
  • Pehlivan, Z.(2004). Fair-Play Kavramının Geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri Ve Önemi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 49-53.
  • Shields D. L. & Bredemeier B. J. L.( 1995). Character development and physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Stornes T. and Bru E.(2002). Sports personship and Perceptions of Leader ship: An Investigation of Adolescent Handball Players’ Perception of sport spersonship and Associations with Perceived Leadership, European Journal of Sport Science, 2(6), 1-15.
  • Şenel, E., & Yıldız, M. (2016). The Investigation of Bodily / Kinesthetic Intelligence and Sportspersonship Orientation of Students in School of Physical Education And Sport. SSTB, 19, 54-61.
  • Tekeli H. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersinde Sportmenlik Davranışlar Sergileme Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tsai, E., Fung, L. (2005). Sportspersonship in Youth Basketball and Volleyball Players. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psychology, 7 (2), 37-46.
  • Yetim, A.( 2011). Sosyoloji ve spor. BerikanYayınevi ISBN; 9752673571 Ankara.
  • Yıldıran İ. (1992). Sporda Fair-Play Kavramının Tarihsel Boyutları, Spor Bilimleri II. Ulusal Kongresi Bildirileri (20-22 Kasım 1992, Hacettepe Üniv., Ankara), Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yay. No. 3, Ankara: Onlar Ajans: 174- 179.
  • Yıldıran İ.(2011). Fair-play: Etimolojik, Semantik ve Tarihsel Bir Bakış. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 3–18.
  • Yılmaz, A., Esentürk O, Pala S , İlhan E. (2017). Original article sports envıronment perceptıons of preschool children. Science, Movement And Health, 17 (2), 147-155.

Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 41 - 48, 31.12.2020

Abstract

The aim of this research is to determine the sportsmanship levels of individuals who do table tennis in the youth category in Kyrgyzstan in 2019. Screening method was used in this study. This study has a descriptive and inferential quality. The working group of this research consists of 278 participants, 93 women and 185 men, who are engaged in table tennis in the youth category in Kyrgyzstan in 2019.The study was shaped on the basis of voluntary participation criteria. In this study, the personal information form prepared by the researcher and the Sportsmanship Scale were used to collect data. Personal information form; It consists of questions of gender, sports age, education level, and place of residence. In addition, in order to determine the sportsmanship levels of the participants; a Versatile sportsmanship scale used. The sportsmanship scale is a scale consisting of 20 questions created by Sezen Balçıkanlı (2010) in order to measure the levels of sportsmanship. When the scale was examined, the factor of "Compliance with Social Norms" was grouped as "Respect for Rules and Management" factor, "Commitment to Responsibilities in Sports" and "Respect for the opponent" factor. It is a Likert-type scale in which the respondent ticked one of the five boxes suitable for him/her. It was concluded that the table tennis athletes participating in the study showed a significant difference in demographic variables such as gender, sports age, educational status and place of residence. In shaping the sportsmanship levels of table tennis athletes, it was concluded that gender is in favour of males, in favour of those who are 10 years and above in terms of sports age, in favour of secondary school graduates in terms of education, and in favour of those living in the village in the variable of the place of residence.

References

  • Akandere M, Baştuğ, G. ve Güler D. E. (2009). Ortaöğretim Kurumlarında Spora Katılımın Çocuğun Ahlaki Gelişimine Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59–68.
  • Alpman, C.( 1972). Eğitim Bütünlüğü İçinde Beden Eğitim ve Çağlar Boyu Gelişimi. İstanbul: Millî Basımevi. Arnold P.J.(1998). Sport, ethics and education. London: Cassell.
  • Balçıkanlı, S.(2010). Çok yönlü sportmenlik ölçeği çalışması. Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 15(1), 1-10.
  • Bredemeier JBL.(1994). Children’s Moral Reasoning and Their Assertive, Aggressive, and Submissive Tendencies in Sportand Daily Life, Journal of Sport&Exercise Psychology, 16(1), 1-14.
  • Çalayır, Ö. Yıldız, N., Yaldız, Ö., ve Çoknaz, H. (2017). Hokey Müsabakalarına Katılan Sporcuların Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi. İ.Ü Spor Bilimleri Dergisi,7(2),27-37.
  • Duda, J. L., Olson, LK., Templin, TJ. (1991). The Relationship of Task and Ego Orientation to Sportsmanship Attitudes and the Perceived Legitimacy of Injurious Acts. Research Quarterly For Exercise and Sport, 62, 79-87.
  • Elik T. (2017). Güneydoğu Anadolu Bölgesi Futbol Takımlarında Amatör Olarak Futbol Oynayan Sporcuların Sportmenlik Yönelimleri Ve Empatik Eğilim Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdemli A .(1996). İnsan, Spor ve Olimpizm (1 baskı,). İstanbul. Sarmal Yayınevi: 151.
  • Gencheva N. Angelcheva M. Marinov T. Ignatov I.(2017). Assessment of Sportsmanship in Case of Institutionalized Adolescents, Deprived of Parental Cares. Journal of Health, Medicine and Nursing; 42, 103-109.
  • Güllü S, Şahin S. (2018). Milli Güreşçilerin Sportmenlik Yönelim Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Turkish Studies, 13(18), 705-718.
  • Karasar, N. (2009). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kavussanu M. Stamp R. Slade G. Ring C.(2009). Observed Prosocial and Antisocial Behaviors in Male and Female Soccer Players, Journal of Applied Sport Psychology, 21(1), 62-76.
  • Kaya A. ve Siyez D.M.( 2010). KA-Sİ Çocuk ve Ergenler İçin Empatik Eğilim Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Education and Science. 35(156), 110-125.
  • Kaya, S. (2011) İlköğretim Okul Yöneticilerinin, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ve Öğrencilerinin Okul Spor Programlarındaki Fair-Play Anlayışları: Bolu İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Keating JW.(2007). Sportsman ship as a moral category. In: Morgan WJ, (Editor) Ethics in Sport. Human Kinetics: 141-152.
  • Koç, Y., ve Güllü, M. (2017). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 19-30.
  • Pehlivan, Z.(2004). Fair-Play Kavramının Geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri Ve Önemi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 49-53.
  • Shields D. L. & Bredemeier B. J. L.( 1995). Character development and physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Stornes T. and Bru E.(2002). Sports personship and Perceptions of Leader ship: An Investigation of Adolescent Handball Players’ Perception of sport spersonship and Associations with Perceived Leadership, European Journal of Sport Science, 2(6), 1-15.
  • Şenel, E., & Yıldız, M. (2016). The Investigation of Bodily / Kinesthetic Intelligence and Sportspersonship Orientation of Students in School of Physical Education And Sport. SSTB, 19, 54-61.
  • Tekeli H. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersinde Sportmenlik Davranışlar Sergileme Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tsai, E., Fung, L. (2005). Sportspersonship in Youth Basketball and Volleyball Players. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psychology, 7 (2), 37-46.
  • Yetim, A.( 2011). Sosyoloji ve spor. BerikanYayınevi ISBN; 9752673571 Ankara.
  • Yıldıran İ. (1992). Sporda Fair-Play Kavramının Tarihsel Boyutları, Spor Bilimleri II. Ulusal Kongresi Bildirileri (20-22 Kasım 1992, Hacettepe Üniv., Ankara), Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yay. No. 3, Ankara: Onlar Ajans: 174- 179.
  • Yıldıran İ.(2011). Fair-play: Etimolojik, Semantik ve Tarihsel Bir Bakış. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 3–18.
  • Yılmaz, A., Esentürk O, Pala S , İlhan E. (2017). Original article sports envıronment perceptıons of preschool children. Science, Movement And Health, 17 (2), 147-155.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Medicine
Journal Section Articles
Authors

Ünal Türkçapar 0000-0002-4205-6446

Ayhan Kayabaşı 0000-0001-7570-4748

Aygerim Kudaybergenova 0000-0003-3514-5245

Publication Date December 31, 2020
Acceptance Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Türkçapar, Ü., Kayabaşı, A., & Kudaybergenova, A. (2020). Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes. The Journal of Eurasia Sport Sciences and Medicine, 2(2), 41-48.
AMA Türkçapar Ü, Kayabaşı A, Kudaybergenova A. Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes. JESSM. December 2020;2(2):41-48.
Chicago Türkçapar, Ünal, Ayhan Kayabaşı, and Aygerim Kudaybergenova. “Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes”. The Journal of Eurasia Sport Sciences and Medicine 2, no. 2 (December 2020): 41-48.
EndNote Türkçapar Ü, Kayabaşı A, Kudaybergenova A (December 1, 2020) Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes. The Journal of Eurasia Sport Sciences and Medicine 2 2 41–48.
IEEE Ü. Türkçapar, A. Kayabaşı, and A. Kudaybergenova, “Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes”, JESSM, vol. 2, no. 2, pp. 41–48, 2020.
ISNAD Türkçapar, Ünal et al. “Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes”. The Journal of Eurasia Sport Sciences and Medicine 2/2 (December 2020), 41-48.
JAMA Türkçapar Ü, Kayabaşı A, Kudaybergenova A. Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes. JESSM. 2020;2:41–48.
MLA Türkçapar, Ünal et al. “Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes”. The Journal of Eurasia Sport Sciences and Medicine, vol. 2, no. 2, 2020, pp. 41-48.
Vancouver Türkçapar Ü, Kayabaşı A, Kudaybergenova A. Determining the Sportsmanship Levels of Table Tennis Athletes. JESSM. 2020;2(2):41-8.