Research Article
BibTex RIS Cite

POTANSİYEL TURİSTLERİN HELAL TURİZME BAKIŞ AÇISI DİNDARLIK DÜZEYİNE GÖRE DEĞİŞİR Mİ?

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 152 - 168, 02.07.2021
https://doi.org/10.24013/jomelips.899721

Abstract

Helal turizm günümüzde birçok çalışmaya konu olmaktadır. Bu çalışma Trabzon ilinde yerleşik olarak yaşayan halkın helal turizm konusuna bakış açıları ile dindarlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ele almaktadır. Halkın dindarlık düzeyi ve helal turizme olan bakış açısıyla ilgili bilgileri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda oluşturulan anket formu Trabzon’da yerleşik olarak yaşayan katılımcılara doldurtulmuştur. Çalışma nicel bir çalışmadır. Evreni temsil edecek kişilerin seçilmesi için kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Elde edilen verilere frekans analizleri, yüzde analizleri ve korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırmaya katılanların %59,7’lik çoğunluğunun helal turizmle ilgili bilgi sahibi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan bireylerin yalnızca %7,4’lük kısmı daha önce helal tesislerde bulunmuştur. Çalışmada dindarlık düzeyi ile helal otellere bakış açısı arasında istatistiki olarak anlamlı ve pozitif yönlü yüksek düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir Araştırma sonucunda ilgili taraflar için çeşitli öneriler sunulmuştur

References

  • Aji, H. M., Muslichah, I., & Seftyono, C. (2020). The determinants of Muslim travellers’ intention to visit non-Islamic countries: a halal tourism implication. Journal of Islamic Marketing. https://doi.org/10.1108/JIMA-03-2020-0075
  • Asad, M., Noriah, R., & Bader, A. (2016). Halal tourism: Emerging Opportunities. Tourism Management Perspectives, 19, 137-143.
  • Ayengin, T. (2017). Helal Turizmde Kullanılabilecel Temel Dini Kavramlar ve Güncel Yansımaları. 1. International Halal Tourism Congress. Alanya.
  • Battour, M. (2018). The perception of non-Muslim tourists towards halal tourism: Evidence from Turkey and Malaysia. Journal of Islamic Marketing, 9(4).
  • Battour, M., & Mohd, N. (2016). Halal tourism: Concepts, practises, challenges and future. Tourism Management Perspectives, 19, 150-154.
  • Bayhan , İ., Şengül, S., & Yücel, R. (2018). Sürdürülebilir Turizm Girişimlerinde Önem ve Performans Değerlendirmeleri: Göynük Tarihi Konakları Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(23), 204-226.
  • Bayram, N. (2015). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi (5 b.). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bhoola, S. (2020). Halal food tourism: Perceptions of relevance and viability for South African destinations. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 9(3), 288–301. https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720-19
  • Bhuiyan, M., & Darda, M. (2017). Prospects and Potentials of Halal TourismDevelopment in Bangladesh. 1. International Halal Tourism Congress.
  • Boğan, E., Batman , O., & Sarıışık , M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 3rd International Congress of Tourism & Management Researches.
  • Elaziz, M. F., & Kurt, A. (2017). Religiosity, consumerism and hala! tourism: A study of seaside tourism organizations in Turkey. Tourism, 65(1), 115–128.
  • Fakir, F., & Erraoui, E. (2019). Moroccan Tourist’s Perceptions Toward Halal Tourism. 2nd International Halal Tourism Congress/04-06 April 2019/Anatalya-Turkey, November, 1–13.
  • Fikri, M. El, & Pane, D. N. (2019). Study of Halal Medan City Tourism Destination In Tourism Marketing Perception. 1st International Halal Conference & Exhibition 2019, 44–50.
  • Kalaycı , Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayınları.
  • Kıngır , S., & Kardeş, N. (2017). Türkiye'de Yükselen Bir Turizm Çeşidi: Helal Turizm. Yönetim, Ekonomi, Edebiyat, İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 2(1), 22-35.
  • Kozak, N., Akoğlan Kozak, M., & Kozak, N. (2017). Genel Turizm (19 b.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Moshin, A., Brochado, A., & Rodrigues, H. (2020). Halal tourism is traveling fast: Community perceptions and implications. Journal of Destination Marketing and Management, 18(December), 100503. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100503
  • Oflaz, M. (2015). Turistik Ürün Çeşiti Olarak Helal Turizm Konsepti Uygulayan Konaklama Tesislerinde Müşteri Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Prayag, G. (2020). Halal tourism: looking into the future through the past. Tourism Recreation Research, 45(4), 557–559. https://doi.org/10.1080/02508281.2020.1762044
  • Rahman, M., Moghavvemi, S., Thirumoorthi, T., & Rahman, M. K. (2020). The impact of tourists’ perceptions on halal tourism destination: a structural model analysis. Tourism Review, 75(3), 575–594. https://doi.org/10.1108/TR-05-2019-0182
  • Uçkun, S. (2004). İşletme ve İşleme Türleri, Turizm İşletmeleri,. İstanbul: Değişim Yayınları
  • Yanpar, A. (2014). İslami Finans İlkeler, Araçlar ve Kurumlar (2. Baskı b.). İstanbul: Scala Yayınevi.
  • Yıldız, Z. (2011). Turizm Sektörünün Gelişimi ve İstahdam Üzerindeki Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(5), 54-71.
  • Zengin, B., Şen, M., Üstün, M., & Bozkurt, E. (2017). Türk Halkının Helal Turizme Bakış Açısı: Sakarya Örneği. 1. Halal Tourism Congress. Antalya.

DOES THE PERSPECTIVE OF POTENTIAL TOURISTS ON HALAL TOURISM CHANGE DEPENDING ON THE RELIGIOUSNESS LEVEL?

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 152 - 168, 02.07.2021
https://doi.org/10.24013/jomelips.899721

Abstract

Nowadays, halal tourism is the subject to many studies. This study approaches to the relationship between the perspective of people living in Trabzon Province on halal tourism and their level of religiousness. It aims to present the information regarding the public's level of religiousness and their perspective on halal tourism. The questionnaire form, which was prepared in line with these purposes, was filled by the participants residing in Trabzon. The study is a quantitative study. The sampling method was preferred for the selection of the people to represent the sample universe. Frequency analyses, percentage analyses and correlation analysis were applied to the data obtained. It was found that 45,4% of the participants did not have any knowledge about halal tourism. Only 7,4% of the participants were found to have visited halal facilities before. In the study, a statistically significant and positive relationship was found between the level of religiosity and the perspective of halal hotels. Various suggestions were presented for the related parties as a result of the research.

References

  • Aji, H. M., Muslichah, I., & Seftyono, C. (2020). The determinants of Muslim travellers’ intention to visit non-Islamic countries: a halal tourism implication. Journal of Islamic Marketing. https://doi.org/10.1108/JIMA-03-2020-0075
  • Asad, M., Noriah, R., & Bader, A. (2016). Halal tourism: Emerging Opportunities. Tourism Management Perspectives, 19, 137-143.
  • Ayengin, T. (2017). Helal Turizmde Kullanılabilecel Temel Dini Kavramlar ve Güncel Yansımaları. 1. International Halal Tourism Congress. Alanya.
  • Battour, M. (2018). The perception of non-Muslim tourists towards halal tourism: Evidence from Turkey and Malaysia. Journal of Islamic Marketing, 9(4).
  • Battour, M., & Mohd, N. (2016). Halal tourism: Concepts, practises, challenges and future. Tourism Management Perspectives, 19, 150-154.
  • Bayhan , İ., Şengül, S., & Yücel, R. (2018). Sürdürülebilir Turizm Girişimlerinde Önem ve Performans Değerlendirmeleri: Göynük Tarihi Konakları Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(23), 204-226.
  • Bayram, N. (2015). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi (5 b.). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bhoola, S. (2020). Halal food tourism: Perceptions of relevance and viability for South African destinations. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 9(3), 288–301. https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720-19
  • Bhuiyan, M., & Darda, M. (2017). Prospects and Potentials of Halal TourismDevelopment in Bangladesh. 1. International Halal Tourism Congress.
  • Boğan, E., Batman , O., & Sarıışık , M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 3rd International Congress of Tourism & Management Researches.
  • Elaziz, M. F., & Kurt, A. (2017). Religiosity, consumerism and hala! tourism: A study of seaside tourism organizations in Turkey. Tourism, 65(1), 115–128.
  • Fakir, F., & Erraoui, E. (2019). Moroccan Tourist’s Perceptions Toward Halal Tourism. 2nd International Halal Tourism Congress/04-06 April 2019/Anatalya-Turkey, November, 1–13.
  • Fikri, M. El, & Pane, D. N. (2019). Study of Halal Medan City Tourism Destination In Tourism Marketing Perception. 1st International Halal Conference & Exhibition 2019, 44–50.
  • Kalaycı , Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayınları.
  • Kıngır , S., & Kardeş, N. (2017). Türkiye'de Yükselen Bir Turizm Çeşidi: Helal Turizm. Yönetim, Ekonomi, Edebiyat, İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 2(1), 22-35.
  • Kozak, N., Akoğlan Kozak, M., & Kozak, N. (2017). Genel Turizm (19 b.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Moshin, A., Brochado, A., & Rodrigues, H. (2020). Halal tourism is traveling fast: Community perceptions and implications. Journal of Destination Marketing and Management, 18(December), 100503. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100503
  • Oflaz, M. (2015). Turistik Ürün Çeşiti Olarak Helal Turizm Konsepti Uygulayan Konaklama Tesislerinde Müşteri Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Prayag, G. (2020). Halal tourism: looking into the future through the past. Tourism Recreation Research, 45(4), 557–559. https://doi.org/10.1080/02508281.2020.1762044
  • Rahman, M., Moghavvemi, S., Thirumoorthi, T., & Rahman, M. K. (2020). The impact of tourists’ perceptions on halal tourism destination: a structural model analysis. Tourism Review, 75(3), 575–594. https://doi.org/10.1108/TR-05-2019-0182
  • Uçkun, S. (2004). İşletme ve İşleme Türleri, Turizm İşletmeleri,. İstanbul: Değişim Yayınları
  • Yanpar, A. (2014). İslami Finans İlkeler, Araçlar ve Kurumlar (2. Baskı b.). İstanbul: Scala Yayınevi.
  • Yıldız, Z. (2011). Turizm Sektörünün Gelişimi ve İstahdam Üzerindeki Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(5), 54-71.
  • Zengin, B., Şen, M., Üstün, M., & Bozkurt, E. (2017). Türk Halkının Helal Turizme Bakış Açısı: Sakarya Örneği. 1. Halal Tourism Congress. Antalya.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Said Kıngır 0000-0002-5459-3484

Ayhan Karakaş 0000-0001-9285-0552

Nilüfer Şahin Tezcan 0000-0002-0403-5150

Publication Date July 2, 2021
Submission Date March 19, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kıngır, S., Karakaş, A., & Şahin Tezcan, N. (2021). POTANSİYEL TURİSTLERİN HELAL TURİZME BAKIŞ AÇISI DİNDARLIK DÜZEYİNE GÖRE DEĞİŞİR Mİ?. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami Ve Politik Bilimler Dergisi, 6(1), 152-168. https://doi.org/10.24013/jomelips.899721

Papers are controlled by the Ithenticate program against plagiarism

             All published articles have the DOI number.



  cc by nc sa 4.0 ile ilgili görsel sonucu JOMELIPS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

.