Research Article
BibTex RIS Cite

STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİNDE PAYDAŞ ANALİZİ VE KATILIMCILIK BOYUTU ÇORUM BELEDİYESİ ÖRNEĞİ

Year 2022, Issue: 10, 160 - 184, 30.12.2022
https://doi.org/10.48131/jscs.1199544

Abstract

Yönetimler, şimdiye kadar bulunmuş en üst yönetim biçimi olan temsili demokrasi uygulamasını geliştirmek için çeşitli yöntemler denemektedirler. Bu anlamda yönetime katılımın gerçekleşmesi, demokratik bir yönetim için önem arz etmektedir. Bunun da bir yolu halkın doğrudan ya da dolaylı bir biçimde katılımının sağlanarak kendilerini ifade etmelerinden geçmektedir. Bununda yeni yol ve yöntemlerinin bulunması, ortaya koyulması ve geliştirilmesi gerekmektedir. Yönetişim kavramı, katılımı da içine alan geniş bir kavramdır. Yönetişim ilk defa on yedinci yüzyıl Fransa’sında adı duyulmuştur. Kamu yönetimi yazınında yönetişim, dünya genelindeki neoliberal dönüşümle beraber adından sıkça tartışılmıştır. Birleşmiş Milletler (BM), Dünya Bankası (WB), Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) uluslararası örgütlerinde politikalarında yer vermesiyle yaygınlaşmıştır. Yönetişimin aktörü devlet, halk, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarıdır. Kamu kurumlarında paydaş katılımı için çeşitli yasal düzenlemeler yapılmaktadır. 5018 sayılı Kanun, 5216 sayılı Kanun, 5302 sayılı Kanun ve 5393 sayılı Kanun’da bu yönde değişiklikler yapılmıştır. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı paydaş katılımının sağlanması yönünde çalışmalar yapmaktadır. Stratejik plan sürecinde bir yerel yönetim birimi olan belediyelerin 2019 yılından itibaren paydaş katılımı sağlamaları yasal zorunluluk olmuştur. Kamu kurumlarında ve yerel yönetim birimi olan belediyelerde uygulanması zorunluluğu getirilen stratejik planın yapım sürecinde, iç ve dış paydaşların yönetime katılımlarının sağlanması gerekmektedir.
Çalışmanın amacı, Çorum Belediyesi örneğinde stratejik planlama sürecinde paydaşların yönetime katılma düzeyini ölçmektir. Bu nedenle iç paydaş olarak belediye personeli (118 kişi), dış paydaş (274 kişi) olarak il merkezinde yaşayan halk, özel sektör ve sivil toplum kuruluşu temsilcilerine ulaşılmıştır. Önceden hazırlanmış soru formları sorularak yönetime katılım ve memnuniyet düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Belediye hizmetleri ve yönetime katılıma dair sorulara iç ve dış paydaşlarca, her bir soruya konu başlıkları çerçevesinde olumlu veya olumsuz olmak üzere cevaplar vermişlerdir. İç paydaşların belediyede çalışmaktan daha memnun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akıncı, S. (2014). Siyasal Katılım Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı:7. 33-47.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2021, Ekim). Belediyeler İçin Stratejik Planlama Rehberi 2019.http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/2nABM+Belediyeler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi.pdf.
  • Demirhan, H. (2019). Stratejik Planlama Sürecinde Paydaş Analizi ve Katılımcılık Boyutu: Mardin Büyükşehir Belediyesi Örneği. III. Uluslararası Ekonomi, Siyaset ve Yönetim Sempozyumu (10-12 Ekim 2019, Diyarbakır). https://www.researchgate.net/publication/337915172_STRATEJIK_PLANLAMA_SURECINDE_PAYDAS_ANALIZI_VE_KATILIMCILIK_BOYUTU_MARDIN_BUYUKSEHIR_BELEDIYESI_ORNEGI.
  • Doğan, K. C. (2016). Postmodern Kamu Yönetimi, Yerel Yönetimler ve Katılım: Yerel Yönetişim Odaklı Bir Yaklaşım. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3(2). 73-99.
  • Ergen, Z. (2012). Yönetimden Yönetişime: Katılımcı Bütçeleme Modeli. Maliye Dergisi. Sayı: 163. 316-334.
  • Emini, F. T. (2013). Sivil Toplum Kuruluşlarının Politika Belirleme Sürecindeki Rolü: TÜSİAD Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Sayı: 36 43-56.
  • Kocaoğlu, M., Medine F. (2018). Yerel Yönetimlerde Yönetişim Uygulamaları: Serik Belediyesi Örneği. International Journal of Social Sciences, Sayı: 6 AGP Sempozyumu Özel Sayı. 150-166.
  • Öksüz, B. (2014). Yönetişim Sürecinde Kurumsal İletişimin Rolü ve Önemi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2(4). 181-210.
  • Önder, Ö., Güler, E. (2016). Türkiye’de Yerel Demokrasi Açısından Kent Konseyleri Üzerine Bir Araştırma: Kütahya Kent Konseyi Örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(1). 881-902.
  • Özer, M. H. (2008). Günümüz İtibariyle Sivil Toplum Kuruluşlarının İktisadi ve Sosyal Fonksiyonlar, Electronic Journal of Social Sciences. Vol.7. 86-97.
  • Pierre, J. (2002). Debating Governance; Authority, Steering and Democracy, Newyork: Oxford University Press.
  • Resmi Gazete (2005, 13 Temmuz). Belediyeler Kanunu. (Sayı: 25531). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/07/20050713-6.htm.
  • Resmi Gazete. (2004, 23 Temmuz). Büyükşehir Belediyesi Kanunu. (Sayı: 25874). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2004/07/20040723.htm#1.
  • Resmi Gazete. (2005, 04 Mart). İl Özel İdaresi Kanunu (Sayı: 25745). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/03/20050304-1.htm.
  • Resmi Gazete. (2003, 24 Aralık). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (Sayı: 25326). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2003/12/20031224.htm#1.
  • Tepeli, Ö. D. (2018). Yönetişim, STK’lar ve Ötesi, M.A. Özer ve U. Ayhan (Edt.), Kamu Yönetimi Tartışmaları içerisinde (ss. 117-154). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2021, Kasım). Belediyeler İçin Stratejik Planlama Rehberi 2019. http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/2nABM+Belediyeler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi.pdf
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021, Ağustos). Nüfus ve Demografi. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=il%20n%C3%BCfuslar%C4%B1&dil=1.
  • Yaman, F. T. (2017). Katılımcı Demokrasi: Kapsam ve Unsurlar, Trakya İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergisi. 6(2). 136-160.

STAKEHOLDER ANALYSIS AND DIMENSION OF PARTICIPATION IN THE STRATEGIC PLANNING PROCESS: A CASE OF ÇORUM MUNICIPALITY

Year 2022, Issue: 10, 160 - 184, 30.12.2022
https://doi.org/10.48131/jscs.1199544

Abstract

Governments are experimenting with various methods to improve the practice of representative democracy, which is the highest regime ever found. In this sense, participation in governance is important for a democratic administration. One way to do this is by ensuring the direct or indirect participation of the people and their expression of themselves. In this regard, it is necessary to find, reveal and develop new ways and methods. The concept of governance is a broad concept that also includes participation. Governance was first mentioned in seventeenth-century France. In the public administration literature, governance was frequently discussed by name with the neoliberal transformation worldwide. It became widespread with the inclusion of the United Nations (UN), the World Bank (WB), the International Monetary Fund (IMF) and the Organization for Economic Development and Cooperation (OECD) in their policies in international organizations. The actors of governance are the state, public, private sector and non-governmental organizations. Various legal arrangements are made for stakeholder participation in public institutions. Amendments were made in this direction in Law No. 5018, Law No. 5216, Law No. 5302 and Law No. 5393. The Presidency of Strategy and Budget of Republic of Türkiye are working to ensure stakeholder participation. As a local government unit in the strategic plan process, it has been a legal obligation for municipalities to provide stakeholder participation since 2019. It is necessary to ensure the participation of internal and external stakeholders in the construction of the strategic plan, which must be implemented in public institutions and also municipalities that are local government units.
The objective of the study is to measure the participation level of stakeholders in management for strategic planning process in the case of Çorum Municipality. For this reason, municipal representations (118 subjects) as internal stakeholders and public, private sector and non-governmental organization representations living in the city center as external stakeholders (274 subjects) were contacted. It was aimed to determined participation levels by asking pre-fabricated questionnaires. Questions regarding municipal services and participation levels were answered positively or negatively by both stakeholders within the framework of subject titles. It was concluded that internal stakeholders were more satisfied with working in the municipality.

References

  • Akıncı, S. (2014). Siyasal Katılım Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı:7. 33-47.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2021, Ekim). Belediyeler İçin Stratejik Planlama Rehberi 2019.http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/2nABM+Belediyeler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi.pdf.
  • Demirhan, H. (2019). Stratejik Planlama Sürecinde Paydaş Analizi ve Katılımcılık Boyutu: Mardin Büyükşehir Belediyesi Örneği. III. Uluslararası Ekonomi, Siyaset ve Yönetim Sempozyumu (10-12 Ekim 2019, Diyarbakır). https://www.researchgate.net/publication/337915172_STRATEJIK_PLANLAMA_SURECINDE_PAYDAS_ANALIZI_VE_KATILIMCILIK_BOYUTU_MARDIN_BUYUKSEHIR_BELEDIYESI_ORNEGI.
  • Doğan, K. C. (2016). Postmodern Kamu Yönetimi, Yerel Yönetimler ve Katılım: Yerel Yönetişim Odaklı Bir Yaklaşım. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3(2). 73-99.
  • Ergen, Z. (2012). Yönetimden Yönetişime: Katılımcı Bütçeleme Modeli. Maliye Dergisi. Sayı: 163. 316-334.
  • Emini, F. T. (2013). Sivil Toplum Kuruluşlarının Politika Belirleme Sürecindeki Rolü: TÜSİAD Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Sayı: 36 43-56.
  • Kocaoğlu, M., Medine F. (2018). Yerel Yönetimlerde Yönetişim Uygulamaları: Serik Belediyesi Örneği. International Journal of Social Sciences, Sayı: 6 AGP Sempozyumu Özel Sayı. 150-166.
  • Öksüz, B. (2014). Yönetişim Sürecinde Kurumsal İletişimin Rolü ve Önemi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2(4). 181-210.
  • Önder, Ö., Güler, E. (2016). Türkiye’de Yerel Demokrasi Açısından Kent Konseyleri Üzerine Bir Araştırma: Kütahya Kent Konseyi Örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(1). 881-902.
  • Özer, M. H. (2008). Günümüz İtibariyle Sivil Toplum Kuruluşlarının İktisadi ve Sosyal Fonksiyonlar, Electronic Journal of Social Sciences. Vol.7. 86-97.
  • Pierre, J. (2002). Debating Governance; Authority, Steering and Democracy, Newyork: Oxford University Press.
  • Resmi Gazete (2005, 13 Temmuz). Belediyeler Kanunu. (Sayı: 25531). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/07/20050713-6.htm.
  • Resmi Gazete. (2004, 23 Temmuz). Büyükşehir Belediyesi Kanunu. (Sayı: 25874). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2004/07/20040723.htm#1.
  • Resmi Gazete. (2005, 04 Mart). İl Özel İdaresi Kanunu (Sayı: 25745). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/03/20050304-1.htm.
  • Resmi Gazete. (2003, 24 Aralık). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (Sayı: 25326). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2003/12/20031224.htm#1.
  • Tepeli, Ö. D. (2018). Yönetişim, STK’lar ve Ötesi, M.A. Özer ve U. Ayhan (Edt.), Kamu Yönetimi Tartışmaları içerisinde (ss. 117-154). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2021, Kasım). Belediyeler İçin Stratejik Planlama Rehberi 2019. http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/2nABM+Belediyeler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi.pdf
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021, Ağustos). Nüfus ve Demografi. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=il%20n%C3%BCfuslar%C4%B1&dil=1.
  • Yaman, F. T. (2017). Katılımcı Demokrasi: Kapsam ve Unsurlar, Trakya İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergisi. 6(2). 136-160.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science
Journal Section Research Articles
Authors

Songül Demirel Değirmenci 0000-0003-0982-0796

Nazlı Tekin 0000-0002-8243-1140

Publication Date December 30, 2022
Submission Date November 4, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 10

Cite

APA Demirel Değirmenci, S., & Tekin, N. (2022). STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİNDE PAYDAŞ ANALİZİ VE KATILIMCILIK BOYUTU ÇORUM BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Toplum Ve Kültür Araştırmaları Dergisi(10), 160-184. https://doi.org/10.48131/jscs.1199544

“Journal of Social and Cultural Studies” (J-SCS) is published in Turkish and English. “Journal of Social and Cultural Studies” (J-SCS) is published only in electronic form through its website and adopts open access policy. The journal is published twice a year, in June and December. No fees are charged for publications, no fees are paid to the editors, the editorial board and the referees and their owners. It is accepted that the authors who submit articles to the contact address for publication in the journal should read and acknowledge this copyright statement.

“Journal of Social and Cultural Studies” is open to the work of all researchers who have the title “PhD” or “PhD student”. It is not obligatory that the second, third and fourth authors of the article have the title “PhD” or “PhD student”. An article should has been written by max. four authors. The articles prepared in accordance with the writing rules are presented to the referee for review after they have passed the editorial review. The reviewer may ask for a correction to the article, directly refuse or accept it. For the articles declined as a result of the reviewer evaluation, a second reviewer may be requested by the author, If the editors’ board finds that the request is appropriate, the article will be sent to a second reviewer.

The articles previously published in another publication or in the evaluation stage by another publication are not accepted into “Journal of Social and Cultural Studies” publication process. All the ethical and legal responsibilities related to the published articles belong to the authors.