Research Article
BibTex RIS Cite

Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 541 - 565, 15.12.2023
https://doi.org/10.52637/kiid.1327397

Abstract

İnsana neyin iyi, doğru, güzel, faydalı olduğu konusunda bir ölçüt sağlayan değerler insan davranışlarının referans kaynaklarıdır. Aile ise değerler açısından hem bizatihi kendisi değer hem de değerlerin kazanılacağı, hayata geçirileceği ve yaşatılacağı yerdir. Değerlerin aktarılması konusunda toplumun bütün fertlerinin sorumluluğu olsa da asıl sorumluluk aileye aittir. Sorumluluklarının bilincinde olan ailelerin değerleri koruma, kazandırma ve yaşatma konusundaki hassasiyetleri; birey, toplum, insanlık için kıymetli olan davranış kalıplarının uygulama yoluyla gelecek nesillere aktarımını sağlamaktadır. Böylece hem kültürün manevi öğelerinin yaşatılması hem de bir değer olarak ailenin temellerinin güçlendirilmesi mümkün olmaktadır. Araştırmanın konusu ailede değerlerin inşasının psikolojik ve pedagojik perspektiften incelenmesi olarak belirlenmiştir. Araştırmanın amacı hem erdemli bireyler yetiştirmeyi mümkün kılan hem de aileyi ayakta tutan değerlerin ailede kazanılması ve yaşatılmasını psikolojik ve pedagojik bakış açısıyla ele almak; sevgi, saygı, sabır, hoşgörü değerlerini bu bağlamda incelemektir. Araştırmada yöntem olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Modern çağın aile kurumunu tehdit eden yapısı karşısında ailenin korunmasına yardımcı olacak faktörlerin başında değerler gelmektedir. Karakter güçleri ve erdemlerle ilişkisi nedeniyle değer kazandırmak aynı zamanda psikososyal uyuma ve güçlü kişiliğe sahip bireyler yetiştirmenin yollarından biridir. Değerlerin ailede yaşatılması bir taraftan değerlerine bağlı nesiller yetiştirme hedefine hizmet ederken diğer taraftan vazgeçilmez bir değer olan ailenin korunmasına yardımcı olacağından araştırma konusu önem taşımaktadır. Değerlerin inşasında çocukluk dönemi kritik öneme sahiptir. Çocukluğun ilk dönemlerinde öğrenme yöntemi taklit olduğu için değerler öncelikle aile bireylerini taklit yoluyla öğrenilebilir. Sonrasında aile bireylerinin davranışlarında örtük biçimde bulunan değerler, model alma yoluyla kazanılabilir. Çocuklar değerleri kazanırken taklit ve model almanın bir türü olan özdeşimi de tercih edebilirler. Ebeveyninin veya diğer aile bireylerinin davranışlarını seçip kendi davranış şemalarına yerleştiren çocuk, onlarla özdeşleşmiş olur. Ancak bu metotlardan hangisinin kullanılacağı, çocuğun yaşı ve gelişim düzeyiyle ilişkilidir. Değerlerin eğitimi ve öğretimi, değerlerin pratiğinden ayrı düşünülemez. Ailede değerlerin eğitim yoluyla kazandırılması, değerlerin tutum haline gelmesi için gerekli olan bilişsel alt yapıyı oluşturacağından önemlidir. Ancak çocuklar ailelerinin basit bir kopyası olmadıklarından değerlerin kazanılması ve yaşatılmasında aile içi etkileşim sürecinde etkilenen taraf olabilecekleri gibi sadece pasif bir alıcı olmayıp etkileyen taraf da olabilirler. Araştırma aile kurumunu koruyan, onun devamını sağlayan, ideal aile modeline kaynaklık edebilecek ve aile içi ilişkiler açısından önem taşıyan “saygı”, “sevgi”, “sabır”, “hoşgörü” değerleri ile sınırlandırılmıştır. Bu değerlerin başında gelen sevgi aile için temel değer olup hem diğer değerlerden beslenen hem de onları besleyen bir özellik taşır. Ancak ailede kazandırılan sevgi değerinin “duyarlı sevgi” ve “koşulsuz sevgi” olması önemlidir. Aile gibi yakın ilişkilerin olduğu topluluklar için sevgi kadar önemi tartışılmaz bir değer de saygıdır. Saygı değeri ailede kazandırılırken “kendine saygı” ve koşulsuz itaat anlamına gelmeyen “koşulsuz saygı” üzerinde durulması gereken konulardandır. Sabır değeri de ailenin sağlıklı bir şekilde devamını sağlayacak, onu koruyacak ve güçlendirecek değerlerden biridir. Bu değer kazandırılırken ebeveynlerin ve aile büyüklerinin model olmaları önemli olmakla birlikte sabırla karıştırılan bazı tutumlardan sabrı ayırmak için sabır eğitimi vermek, bazı sabır pratikleri ile bu tutumu geliştirmek yararlı olabilir. Aile için önemli bir değer de hoşgörüdür. Hoşgörü değerinin kazandırılmasında ebeveynlerin ve aile büyüklerinin hoşgörülü olmaları önemlidir. Aile bireylerinin farklılıkları kabul edip ayrıştırma ve ötekileştirme yerine hoşgörülü davranmayı tercih etmeleri, aileden tüm topluma yayılan bir barış ikliminin oluşmasını sağlayabilir.

References

  • Akın, Sabri N. "İslam'da İnsan Sevgisi". Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/17 (2007), 137-147.
  • Akın, Zeliha – Öztürk, Ergün. “Değer Eğitimi Sürecinde Okul Aile İşbirliği: Bir Nitel Çalışma”. Değerler Eğitimi Dergisi 19/42 (2021), 73-112. https://doi.org/10.34234/ded.912583
  • Akyüz, İsmail. “Türkiye’de Gençlik, Din ve Değerler Konusunda Yapılan Ampirik Araştırmaların Yöntem ve İçerik Analizi”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/30 (2014), 1-20.
  • Aluş, Yadigar - Selçukkaya, Suzan. "Türk Ailesinde Mutluluk Algısı ve Değerleri". Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi 1/2 (2016), 151-175.
  • Arıcı, İsmail - Tokur, Behlül. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Tanrı Algıları Ve Hoşgörü Eğilim Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Turkish Studies 12/10 (2017), 31-48. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.11991
  • Aslan, Ömer. "Hoşgörü ve Tolerans Kavramlarına Etimolojik Açıdan Analitik Bir Yaklaşım". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/2 (2001), 357-380.
  • Aristoteles. Nikomakos’a Etik. çev. Saffet Babür. Ankara: Kebikeç Yayınları, 2005.
  • Arslan, Adem – Ulaş, Abdulhak Halim. "Değer Odaklı Aile Eğitim Programına Yönelik Ebeveynlerin Çocuklarının Kazanmalarını İstedikleri Kök Değerlerin Belirlenmesi". Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 5/1 (2021), 63-78. https://doi.org/10.38015/sbyy.857482
  • Aybey, Salih. “Ailenin Dini Değerleri Aktarmadaki Rolü ve Bu Süreçte Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 7/2 (2018), 544-560. https://doi.org/10.15869/itobiad.398540
  • Avcı, Mahmut. ‘Tehzîbu’l-Ahlâk’da Sevgi Erdemi”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22 (2018 -Özel Sayı), 3021-3033.
  • Avery, Robert vd. Redhouse Sözlük. İstanbul: Redhouse Yayınevi, 1993.
  • Bacanlı, Hasan. “Değer, Değer midir?”. Eğitime Bakış 7/3, 18-21.
  • Balcı Arvas, Fatma. Aile Psikolojisi, Din ve Değerler. Bursa: Emin Yayınları, 2020.
  • Belen, Fatma Zeynep. “Eşlerarası İletişime Manevi Psikolojik Yaklaşım”. Toplum Bilimleri Dergisi 8/15 (2014), 177-194.
  • Bilgin, Beyza. “İslam ve Hoşgörü”. Diyanet İlmi Dergi 34/1 (1998), 115-128.
  • Bolay, Süleyman Hayri. Felsefe Doktrinleri ve Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları, 9. Basım, 2004.
  • John Bowlby. Bağlanma. çev. Tuğrul Veli Soylu. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2012,
  • Budak, Selçuk. Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 5. Basım, 2017.
  • Cesur, Sevim vd. “Bir Değerler Skalasının Geliştirilmesi ve Bu Skalanın Politik ve Dini Yönelimle İlişkisi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 17/66 (2018), 401-420. https://doi.org/10.17755/esosder.307101
  • Cevizci, Ahmet. “Hoşgörü”. Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2005.
  • Çağan, Kenan. “Ailenin İşlevleri”. Aile Sosyolojisi. ed. Kadir Canatan - Ergün Yıldırım. 83-93. İstanbul: Açılım Kitap, 2013.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Sabır”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Ankara: TDV Yayınları, 2008. 35/337-339.
  • Çetin, Veysal. “Cinsellik, Sevgi ve Aşkın Diyalektiği”, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi 9 (2010), 49-76.
  • Demirutku, Kürşad. Değerlerin Edinilmesinde Ailenin Rolü. Ankara: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, 2017.
  • Doğan, Mebrure. Sabır Psikolojisi. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 2016.
  • Düzgün, Şaban Ali. "Sevginin İstismarı ve Sevgide Aşırılık (Kültler)". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 52 (2011), 5-25. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001054
  • Ekin, Yunus. “Sevgiye Götüren Yollar ve Sevgi Önündeki Engeller”. İslam' da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2010.
  • Elmalı, Osman. “Liberal Bireyciliğin Ahlaksal Zayıflığına Bir Eleştiri: Macıntyre'ın Toplumsal Erdem Anlayışı”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (2010), 391-410.
  • Ergil, Doğu. ”Tahammül Hoşgörü ve Ahlak”. Bugün Gündem Gazetesi (18 Ağustos, 2011).
  • Ermiş, Egemen- İmamoğlu, Osman. “Değişik Fakültelerdeki Öğrencilerin Sabır Eğilimlerinin Araştırılması”. OPUS International Journal of Society Researches 13/19 (2019), 263-280.
  • Ersanlı, Kurtman. “Aile İçi İlişkilerin Dayandığı Psikolojik Temeller”. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty 5/1 (1990), 51-54.
  • Fromm, Eric. Sevme Sanatı. çev. Özden Saatçi Karadana. İzmir: İlya, 6. Basım, 2011.
  • Gazâli. İhyau’ Ulumi’d-Din. çev. Ahmet Serdaroğlu. IV. İstanbul: Bedir Yayınevi, trs.
  • Gençtanırım, Dilek. “Bireysel Farklılıklar”. Eğitim Psikolojisi. ed. Şerife Işık. 269-306. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2016.
  • Gene, Yıldırım – Bulut, Sefa. “Duyarlı Sevgi”. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi 6/2 (2021), 145–156. https://doi.org/10.36657/ihcd.2021.82
  • Göcen, Gülüşan. Kavram Atlası. Ankara: Gazi Yayınları, 2020.
  • Göz, Kemal. "Kınalızâde'nin Aile Ahlâkına Bakışı". Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/1 (2020), 1-25. https://doi.org/10.17859/pauifd.723865
  • Gül, Hatice. “Değişen Kent Ailesinde Sevgi Anlayışları ve İlişkilerine Sosyolojik Bir Yaklaşım”. Din ve Bilim- Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 3/2 (2020), 83-96. https://doi.org/10.47145/dinbil.837193
  • Güncel Türkçe Sözlük. Erişim 23 Aralık 2022. http://sozluk.gov.tr
  • Güngör, Erol. Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları, 1998.
  • Hançerlioğlu, Orhan. Ruhbilim Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003.
  • Gürer, Banu. “Ailede Din ve Ahlak Eğitimi”. Aile Yazıları/7. ed. Saim Sakaoğlu vd. Ankara: Başak Matbaacılık, 2015.
  • Hazan, Cindy – Shaver, Philip R. “Bağlanma: Yakın İlişkilerle İlgili Araştırmalar İçin Bir Çerçeve”. çev. Ali Dönmez. Psychological Inquiry 5/1 (1998), 1-49. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000242
  • Hökelekli, Hayati. Çocuk, Genç, Aile Psikolojisi ve Din. İstanbul: Dem Yayınları, 2009.
  • Hökelekli, Hayati. Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları, 2013.
  • Hökelekli, Hayati. Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler. İstanbul: Dem Yayınları, 2013.
  • Işık, Sefer Yetkin. “Küçükleri Saymak: Geleneksel Saygı Anlayışının Krizi ve Değişime Çocuklardan Başlamak”. Saygı. ed. İlker Özdemir, Sefer Yetkin Işık. 5-30. Bursa: Ezgi Kitabevi, 2016.
  • Işık, Şerife. “Edimsel Koşullanma”. Eğitim Psikolojisi. ed. Şerife Işık. 392-423. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2016.
  • İsfahanî, Ragıb. Müfredat Elfazi’l Kur’an-Kur’an Kavramları Sözlüğü. çev. Yusuf Türker. İstanbul: Pınar Yayınları, 2012.
  • Karaca, Faruk. Dini Gelişim Psikolojisi. Trabzon: Eser Ofset Yayıncılık, 2016.
  • Karaca, Faruk- Güzel Fahri. "Sevgi Eksenli Dindarlığın İmkânı Üzerine". Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/19 (2023), 205-232. https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.1175550
  • Kıral, Erkan. “Kayıp Giden Bir Değer: Saygı”. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi 5/1 (2018), 4-10.
  • Kabakçı, Ömer Faruk. “Karakter Güçleri ve Erdemli Oluş: Güçlü Yanlara-Dayalı Psikolojik Danışma ve Değerler Eğitimine Yeni Bir Yaklaşım”. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal 6/45 (2016), 25-40.
  • Kandemir, Mehmet. “Bilişsel Gelişim”. Eğitim Psikolojisi. ed. Şerife Işık. 89-146. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2016.
  • Kızılgeçit, Muhammet. Din Psikolojisinin 100’ü. Ankara: Otto Yayıncılık, trz.
  • Kur’an-ı Kerim Meali. Çev. Halil Altuntaş- Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 12. Basım, 2011.
  • Kutluer, İlhan. “Muhabbet”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Ankara: TDV Yayınları, 2020. 30/386-388.
  • Meydan, Hasan. "Okulda Değerler Eğitiminin Yeri ve Değerler Eğitimi Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme". Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2014), 93-108.
  • Meydan, Hasan vd. Zonguldak’ta Hayatın Anlamı ve Aile Değerleri Üzerine Olgusal Bir Araştırma. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 2017.
  • Özdemir Bişkin, Serap – Sop, Aylin. “Karakter Güçleri Envanteri Erken Çocukluk Formu’nun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2021), 177-193. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-654580
  • Özen, Yener – Gülaçtı, Fikret. “Duyuşsal Alan Öğrencilerinden Sevgi ve Sevgi Kuramları (Sevgiye Dair Söylenceler”. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1/2 (2010), 135-149.
  • Özen, Yener– Cavanmirza, Fadime. “İnsanın Rahmani Yanı Bir Erdem Olarak Adalet ve Hoşgörü (İnsanın Tanrısal Yanına Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım)”. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/2 (2011), 457-472.
  • Sağlam, Halil İbrahim. Bir Değer ve Eğitim Merkezi Olarak Aile. Ankara: Pegem Akademi, 2017. https://doi.org/10.14527/9786052411308
  • Sayar, Kemal. “Aşkın ve Sevginin Psikolojisi”. İslam' da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2010.
  • Schnitker, Sarah Ann. An Examination of Patience and Well-being. California: Philosophy in Psychology, Doctora Thesis, 2010.
  • Schnitker, Sarah Ann. “An Examination of Patience and Well-Being”, The Journal of Positive Psycholog 7/4 (2012), 263-280. https://doi.org/10.1080/17439760.2012.697185
  • Seyyar, Ali. Ahlak Terimleri ( Ansiklopedik Sözlük). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım, 2003.
  • Şahin, Şeyma- Kılıç, Abdurrahman. “Öğrencilerin Sevgi Algılarına İlişkin Kavram Ağları”. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi n53/53 (2021), 287-308.
  • Şenel, Asuman-Şenel, Osman Emir. “Sanat-Sabır İlişkisinde Geleneksel Ebrû Örneği”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 30 (2022), 270-277. DOI: 10.54600/igdirsosbilder.1025098
  • Tarhan, Nevzat. Duyguların Psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları, 2011.
  • Tarhan, Nevzat. “Toplumsal ve İnsani Boyutta İmkân ve İmtihan Alanı Olarak Aile”. Çocuk ve Medeniyet 6/11 (2021), 17-29. https://doi.org/10.47646/CMD.2021.243
  • Turfe, Tallal Alie. Patience in İslam: Sabr.New York: Tahrike Tarsile Qur’an Inc., 1996.
  • Uysal, Enver. "Değerler Üzerine Bazı Düşünceler ve Bir Erdem Tasnifi Denemesi: İnsanî Erdemler–İslâmî Erdemler". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12 /1 (2003), 51-69.
  • Yapıcı, Asım. Din, Kimlik ve Ön Yargı: Biz ve Onlar. Adana: Karahan Kitabevi, 2004.
  • Yeğin, Abdullah vd. Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Büyük Lügat. İstanbul: Türdav Yayınları, 1987.
  • Yeniterzi, Emine. “Hz. Mevlana’nın Hoşgörü Anlayışı”. Keşkül Dergisi 19 (2011), 110-115.
  • Yıldırım, Neşide. “Yaşam Döngüsünde Aile, Aile Bireyleri ve Akrabalıklar”. Aile Yazıları/7. ed. Saim Sakaoğlu vd. 35-62. Ankara: Başak Matbaacılık, 2015.
  • Yılmaz, Hüseyin. "Hz. Peygamber'in Eğitiminde Bir İlke Olarak Hoşgörü". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (2004), 109-132.
  • Yılmaz, Hüseyin. “Bir Değer Eğitimcisi Olarak Peygamber (s.a.v.) ve Hoşgörü Eğitimi”. Toplumsal Bütünleşmede Değerler ve Eğitimi (Bildiriler Kitabı). ed. Hasan Meydan. Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 2018.
  • Yolcu, Ayfer. “Sevginin Birey, Aile, Toplum ve Eğitim Üzerindeki Etkileri". Academic Platform Journal of Halal Lifestyle 4/2 (2022), 59-71.

A Psychological and Pedagogical Approach for the Establishment of Values in the Family: Sample of Love, Respect, Patience, Tolerance Values

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 541 - 565, 15.12.2023
https://doi.org/10.52637/kiid.1327397

Abstract

Values that provide a standard about what is good, correct, beautiful, and beneficial to a human are reference sources of human behaviours. On the other hand, with regard to values, the family is both a value in itself and a place where values will be acquired, actualised, and sustained. In the issue of the transmission of values, although all the individuals of the society have the responsibility, essential responsibility belongs to the family. Sensitivities of the families that are conscious of their responsibilities in the issue of protection, acquisition, and sustenance of values ensure the transmission of behavioural patterns which are valuable for the individual, society, and humanity to future generations through application. Thereby, both the sustenance of culture’s moral constituents and reinforcement of the family’s bases as a value are possible. The research theme has been defined as the analysis of the establishment of values in the family from a psychological and pedagogical perspective. The aim of the research is to discuss the acquisition and sustenance of values both enabling raising virtuous individuals and sustaining the family in the family with a psychological and pedagogical approach and to analyse the love, respect, patience, and tolerance values within this context. Document analysis was used as a method in the research. Values are the leading factors that help to protect the family against the modern era’s structure threatening the family institution. Due to its relationship with character strengths and merits, the acquisition of value is also one of the ways to raise individuals who have psychosocial harmony and a strong personality. Keeping values alive in the family serves the goal of raising generations that are loyal to their values on the one hand, and on the other hand, it will help protect the family, which is an indispensable value, so the subject of the research is important. Childhood period is critical in the establishment of values. Since the learning method during the first periods of childhood is imitation, values can be learnt by primarily imitating family members. After that, the values which are found implicitly in the behaviours of the family members can be acquired by modelling. Children can also prefer identification which is a type of imitation and modelling while acquiring values. A child who selects the behaviours of his/her parents or other family members and places them into his/her behaviour schemes identifies with them. However, which of these methods will be used is connected with the child’s age and development level. The education and teaching of values cannot be dissociated from the practice of values. Acquiring values in the family through education is essential because it will prepare a cognitive substructure necessary for become an attitude of values. However, since children are not a simple copy of their families, they can be the affected side in the acquisition and sustenance of values; however, they can also be the affecting side by not being only passive receivers in the process of domestic interaction. The research was limited to the values of "respect", "love", "patience" and "tolerance", which protect the family institution, ensure its continuity, can be a source of the ideal family model and are important in terms of intra-family relations. Love which is the leading value among these values is the primary value for the family, and it has the characteristics of both being nourished from other values and nourishing them. However, it is significant that the love value acquired in the family is “sensitive love” and “unconditional love”. For the communities like families in which there are close links, another value whose importance is unquestionable as love is respect. While the value of respect is acquired in the family, “self-respect” and “unconditional respect” which does not mean unconditional obedience are among the issues that should be emphasized. The value of patience is also one of the values providing the family’s healthy continuance and protecting and strengthening the family. Although parents and family elders being a model is significant while acquiring this value, it can be beneficial to give patience training in order to separate patience from some attitudes confused with patience and develop this attitude through some patience practices. Other significant value for the family is tolerance. In the acquisition of the value of tolerance, parents and family elders being tolerant is significant. Family members accepting differences and preferring to behave tolerantly rather than degradation and marginalisation can ensure the emergence of a climate of peace spreading from the family to the whole society.

References

  • Akın, Sabri N. "İslam'da İnsan Sevgisi". Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/17 (2007), 137-147.
  • Akın, Zeliha – Öztürk, Ergün. “Değer Eğitimi Sürecinde Okul Aile İşbirliği: Bir Nitel Çalışma”. Değerler Eğitimi Dergisi 19/42 (2021), 73-112. https://doi.org/10.34234/ded.912583
  • Akyüz, İsmail. “Türkiye’de Gençlik, Din ve Değerler Konusunda Yapılan Ampirik Araştırmaların Yöntem ve İçerik Analizi”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/30 (2014), 1-20.
  • Aluş, Yadigar - Selçukkaya, Suzan. "Türk Ailesinde Mutluluk Algısı ve Değerleri". Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi 1/2 (2016), 151-175.
  • Arıcı, İsmail - Tokur, Behlül. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Tanrı Algıları Ve Hoşgörü Eğilim Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Turkish Studies 12/10 (2017), 31-48. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.11991
  • Aslan, Ömer. "Hoşgörü ve Tolerans Kavramlarına Etimolojik Açıdan Analitik Bir Yaklaşım". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/2 (2001), 357-380.
  • Aristoteles. Nikomakos’a Etik. çev. Saffet Babür. Ankara: Kebikeç Yayınları, 2005.
  • Arslan, Adem – Ulaş, Abdulhak Halim. "Değer Odaklı Aile Eğitim Programına Yönelik Ebeveynlerin Çocuklarının Kazanmalarını İstedikleri Kök Değerlerin Belirlenmesi". Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 5/1 (2021), 63-78. https://doi.org/10.38015/sbyy.857482
  • Aybey, Salih. “Ailenin Dini Değerleri Aktarmadaki Rolü ve Bu Süreçte Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 7/2 (2018), 544-560. https://doi.org/10.15869/itobiad.398540
  • Avcı, Mahmut. ‘Tehzîbu’l-Ahlâk’da Sevgi Erdemi”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22 (2018 -Özel Sayı), 3021-3033.
  • Avery, Robert vd. Redhouse Sözlük. İstanbul: Redhouse Yayınevi, 1993.
  • Bacanlı, Hasan. “Değer, Değer midir?”. Eğitime Bakış 7/3, 18-21.
  • Balcı Arvas, Fatma. Aile Psikolojisi, Din ve Değerler. Bursa: Emin Yayınları, 2020.
  • Belen, Fatma Zeynep. “Eşlerarası İletişime Manevi Psikolojik Yaklaşım”. Toplum Bilimleri Dergisi 8/15 (2014), 177-194.
  • Bilgin, Beyza. “İslam ve Hoşgörü”. Diyanet İlmi Dergi 34/1 (1998), 115-128.
  • Bolay, Süleyman Hayri. Felsefe Doktrinleri ve Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları, 9. Basım, 2004.
  • John Bowlby. Bağlanma. çev. Tuğrul Veli Soylu. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2012,
  • Budak, Selçuk. Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 5. Basım, 2017.
  • Cesur, Sevim vd. “Bir Değerler Skalasının Geliştirilmesi ve Bu Skalanın Politik ve Dini Yönelimle İlişkisi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 17/66 (2018), 401-420. https://doi.org/10.17755/esosder.307101
  • Cevizci, Ahmet. “Hoşgörü”. Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2005.
  • Çağan, Kenan. “Ailenin İşlevleri”. Aile Sosyolojisi. ed. Kadir Canatan - Ergün Yıldırım. 83-93. İstanbul: Açılım Kitap, 2013.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Sabır”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Ankara: TDV Yayınları, 2008. 35/337-339.
  • Çetin, Veysal. “Cinsellik, Sevgi ve Aşkın Diyalektiği”, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi 9 (2010), 49-76.
  • Demirutku, Kürşad. Değerlerin Edinilmesinde Ailenin Rolü. Ankara: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, 2017.
  • Doğan, Mebrure. Sabır Psikolojisi. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 2016.
  • Düzgün, Şaban Ali. "Sevginin İstismarı ve Sevgide Aşırılık (Kültler)". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 52 (2011), 5-25. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001054
  • Ekin, Yunus. “Sevgiye Götüren Yollar ve Sevgi Önündeki Engeller”. İslam' da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2010.
  • Elmalı, Osman. “Liberal Bireyciliğin Ahlaksal Zayıflığına Bir Eleştiri: Macıntyre'ın Toplumsal Erdem Anlayışı”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (2010), 391-410.
  • Ergil, Doğu. ”Tahammül Hoşgörü ve Ahlak”. Bugün Gündem Gazetesi (18 Ağustos, 2011).
  • Ermiş, Egemen- İmamoğlu, Osman. “Değişik Fakültelerdeki Öğrencilerin Sabır Eğilimlerinin Araştırılması”. OPUS International Journal of Society Researches 13/19 (2019), 263-280.
  • Ersanlı, Kurtman. “Aile İçi İlişkilerin Dayandığı Psikolojik Temeller”. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty 5/1 (1990), 51-54.
  • Fromm, Eric. Sevme Sanatı. çev. Özden Saatçi Karadana. İzmir: İlya, 6. Basım, 2011.
  • Gazâli. İhyau’ Ulumi’d-Din. çev. Ahmet Serdaroğlu. IV. İstanbul: Bedir Yayınevi, trs.
  • Gençtanırım, Dilek. “Bireysel Farklılıklar”. Eğitim Psikolojisi. ed. Şerife Işık. 269-306. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2016.
  • Gene, Yıldırım – Bulut, Sefa. “Duyarlı Sevgi”. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi 6/2 (2021), 145–156. https://doi.org/10.36657/ihcd.2021.82
  • Göcen, Gülüşan. Kavram Atlası. Ankara: Gazi Yayınları, 2020.
  • Göz, Kemal. "Kınalızâde'nin Aile Ahlâkına Bakışı". Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/1 (2020), 1-25. https://doi.org/10.17859/pauifd.723865
  • Gül, Hatice. “Değişen Kent Ailesinde Sevgi Anlayışları ve İlişkilerine Sosyolojik Bir Yaklaşım”. Din ve Bilim- Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 3/2 (2020), 83-96. https://doi.org/10.47145/dinbil.837193
  • Güncel Türkçe Sözlük. Erişim 23 Aralık 2022. http://sozluk.gov.tr
  • Güngör, Erol. Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları, 1998.
  • Hançerlioğlu, Orhan. Ruhbilim Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003.
  • Gürer, Banu. “Ailede Din ve Ahlak Eğitimi”. Aile Yazıları/7. ed. Saim Sakaoğlu vd. Ankara: Başak Matbaacılık, 2015.
  • Hazan, Cindy – Shaver, Philip R. “Bağlanma: Yakın İlişkilerle İlgili Araştırmalar İçin Bir Çerçeve”. çev. Ali Dönmez. Psychological Inquiry 5/1 (1998), 1-49. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000242
  • Hökelekli, Hayati. Çocuk, Genç, Aile Psikolojisi ve Din. İstanbul: Dem Yayınları, 2009.
  • Hökelekli, Hayati. Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları, 2013.
  • Hökelekli, Hayati. Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler. İstanbul: Dem Yayınları, 2013.
  • Işık, Sefer Yetkin. “Küçükleri Saymak: Geleneksel Saygı Anlayışının Krizi ve Değişime Çocuklardan Başlamak”. Saygı. ed. İlker Özdemir, Sefer Yetkin Işık. 5-30. Bursa: Ezgi Kitabevi, 2016.
  • Işık, Şerife. “Edimsel Koşullanma”. Eğitim Psikolojisi. ed. Şerife Işık. 392-423. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2016.
  • İsfahanî, Ragıb. Müfredat Elfazi’l Kur’an-Kur’an Kavramları Sözlüğü. çev. Yusuf Türker. İstanbul: Pınar Yayınları, 2012.
  • Karaca, Faruk. Dini Gelişim Psikolojisi. Trabzon: Eser Ofset Yayıncılık, 2016.
  • Karaca, Faruk- Güzel Fahri. "Sevgi Eksenli Dindarlığın İmkânı Üzerine". Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/19 (2023), 205-232. https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.1175550
  • Kıral, Erkan. “Kayıp Giden Bir Değer: Saygı”. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi 5/1 (2018), 4-10.
  • Kabakçı, Ömer Faruk. “Karakter Güçleri ve Erdemli Oluş: Güçlü Yanlara-Dayalı Psikolojik Danışma ve Değerler Eğitimine Yeni Bir Yaklaşım”. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal 6/45 (2016), 25-40.
  • Kandemir, Mehmet. “Bilişsel Gelişim”. Eğitim Psikolojisi. ed. Şerife Işık. 89-146. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2016.
  • Kızılgeçit, Muhammet. Din Psikolojisinin 100’ü. Ankara: Otto Yayıncılık, trz.
  • Kur’an-ı Kerim Meali. Çev. Halil Altuntaş- Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 12. Basım, 2011.
  • Kutluer, İlhan. “Muhabbet”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Ankara: TDV Yayınları, 2020. 30/386-388.
  • Meydan, Hasan. "Okulda Değerler Eğitiminin Yeri ve Değerler Eğitimi Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme". Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2014), 93-108.
  • Meydan, Hasan vd. Zonguldak’ta Hayatın Anlamı ve Aile Değerleri Üzerine Olgusal Bir Araştırma. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 2017.
  • Özdemir Bişkin, Serap – Sop, Aylin. “Karakter Güçleri Envanteri Erken Çocukluk Formu’nun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2021), 177-193. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-654580
  • Özen, Yener – Gülaçtı, Fikret. “Duyuşsal Alan Öğrencilerinden Sevgi ve Sevgi Kuramları (Sevgiye Dair Söylenceler”. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1/2 (2010), 135-149.
  • Özen, Yener– Cavanmirza, Fadime. “İnsanın Rahmani Yanı Bir Erdem Olarak Adalet ve Hoşgörü (İnsanın Tanrısal Yanına Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım)”. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/2 (2011), 457-472.
  • Sağlam, Halil İbrahim. Bir Değer ve Eğitim Merkezi Olarak Aile. Ankara: Pegem Akademi, 2017. https://doi.org/10.14527/9786052411308
  • Sayar, Kemal. “Aşkın ve Sevginin Psikolojisi”. İslam' da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2010.
  • Schnitker, Sarah Ann. An Examination of Patience and Well-being. California: Philosophy in Psychology, Doctora Thesis, 2010.
  • Schnitker, Sarah Ann. “An Examination of Patience and Well-Being”, The Journal of Positive Psycholog 7/4 (2012), 263-280. https://doi.org/10.1080/17439760.2012.697185
  • Seyyar, Ali. Ahlak Terimleri ( Ansiklopedik Sözlük). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım, 2003.
  • Şahin, Şeyma- Kılıç, Abdurrahman. “Öğrencilerin Sevgi Algılarına İlişkin Kavram Ağları”. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi n53/53 (2021), 287-308.
  • Şenel, Asuman-Şenel, Osman Emir. “Sanat-Sabır İlişkisinde Geleneksel Ebrû Örneği”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 30 (2022), 270-277. DOI: 10.54600/igdirsosbilder.1025098
  • Tarhan, Nevzat. Duyguların Psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları, 2011.
  • Tarhan, Nevzat. “Toplumsal ve İnsani Boyutta İmkân ve İmtihan Alanı Olarak Aile”. Çocuk ve Medeniyet 6/11 (2021), 17-29. https://doi.org/10.47646/CMD.2021.243
  • Turfe, Tallal Alie. Patience in İslam: Sabr.New York: Tahrike Tarsile Qur’an Inc., 1996.
  • Uysal, Enver. "Değerler Üzerine Bazı Düşünceler ve Bir Erdem Tasnifi Denemesi: İnsanî Erdemler–İslâmî Erdemler". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12 /1 (2003), 51-69.
  • Yapıcı, Asım. Din, Kimlik ve Ön Yargı: Biz ve Onlar. Adana: Karahan Kitabevi, 2004.
  • Yeğin, Abdullah vd. Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Büyük Lügat. İstanbul: Türdav Yayınları, 1987.
  • Yeniterzi, Emine. “Hz. Mevlana’nın Hoşgörü Anlayışı”. Keşkül Dergisi 19 (2011), 110-115.
  • Yıldırım, Neşide. “Yaşam Döngüsünde Aile, Aile Bireyleri ve Akrabalıklar”. Aile Yazıları/7. ed. Saim Sakaoğlu vd. 35-62. Ankara: Başak Matbaacılık, 2015.
  • Yılmaz, Hüseyin. "Hz. Peygamber'in Eğitiminde Bir İlke Olarak Hoşgörü". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (2004), 109-132.
  • Yılmaz, Hüseyin. “Bir Değer Eğitimcisi Olarak Peygamber (s.a.v.) ve Hoşgörü Eğitimi”. Toplumsal Bütünleşmede Değerler ve Eğitimi (Bildiriler Kitabı). ed. Hasan Meydan. Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, 2018.
  • Yolcu, Ayfer. “Sevginin Birey, Aile, Toplum ve Eğitim Üzerindeki Etkileri". Academic Platform Journal of Halal Lifestyle 4/2 (2022), 59-71.
There are 80 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Islamic Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mebrure Doğan 0000-0002-9027-144X

Publication Date December 15, 2023
Submission Date July 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Doğan, M. (2023). Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği. Kocatepe İslami İlimler Dergisi, 6(2), 541-565. https://doi.org/10.52637/kiid.1327397
AMA Doğan M. Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği. Kocatepe İslami İlimler Dergisi. December 2023;6(2):541-565. doi:10.52637/kiid.1327397
Chicago Doğan, Mebrure. “Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik Ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği”. Kocatepe İslami İlimler Dergisi 6, no. 2 (December 2023): 541-65. https://doi.org/10.52637/kiid.1327397.
EndNote Doğan M (December 1, 2023) Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği. Kocatepe İslami İlimler Dergisi 6 2 541–565.
IEEE M. Doğan, “Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği”, Kocatepe İslami İlimler Dergisi, vol. 6, no. 2, pp. 541–565, 2023, doi: 10.52637/kiid.1327397.
ISNAD Doğan, Mebrure. “Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik Ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği”. Kocatepe İslami İlimler Dergisi 6/2 (December 2023), 541-565. https://doi.org/10.52637/kiid.1327397.
JAMA Doğan M. Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği. Kocatepe İslami İlimler Dergisi. 2023;6:541–565.
MLA Doğan, Mebrure. “Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik Ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği”. Kocatepe İslami İlimler Dergisi, vol. 6, no. 2, 2023, pp. 541-65, doi:10.52637/kiid.1327397.
Vancouver Doğan M. Ailede Değerlerin İnşasına Psikolojik ve Pedagojik Yaklaşım: Sevgi, Saygı, Sabır, Hoşgörü Değerleri Örneği. Kocatepe İslami İlimler Dergisi. 2023;6(2):541-65.