Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerine Karşı Oluşturduğu Psikometrik Kaygıların İncelenmesi

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 58 - 82, 31.12.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, araştırmacı tarafından toplanan veriler çerçevesinde ortaokul öğrencilerinin okuma becerileri üzerindeki psikometrik kaygılarının hangi değişkenlerce değişip değişmediğini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılı Kahramanmaraş ili Türkoğlu ilçesindeki 17 ortaokulda eğitim-öğretim gören 5,6,7, ve 8. sınıflardaki 287 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “Okuma Kaygısı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin Belirlenmesi” adlı ölçek kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerine karşı oluşturduğu kaygının düzeyi orta düzeyde olarak tespit edilmiştir. Araştırmada yer alan değişkenlerden “anne ve baba eğitim durumları” değişkeninde anlamlı farklılık elde edilmiştir. Bu anlamlı farklılık eğitim seviyesi yükseldikçe okuma becerilerine karşı oluşturulan kaygının düştüğü soncuna ulaşılmıştır. Diğer değişkenlerde ise anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir

References

  • Akyol H. (2007). Okuma.İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Ahmet Kırkkılıç & Hayati Akyol (Ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık, 15-48.
  • Akyol, H. (2014). Türkçe öğretim yöntemleri.(7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alisinanoğlu, F., & Ulutaş, İ. (2003).Çocukların Kaygı Düzeyleri İle Annelerinin Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.Eğitim ve Bilim, 28 (128), 65-71. Al-Jawi, F. D. (2010). Teaching the receptive skills. Retrieved June 17/2017from http://uqu.edu.sa/files2/tiny_mce/plugins/filemanager/files/4281126/lectureof _Methodology_2/receptive_skills.pdf
  • Altunkaya, H., & Erdem, İ. (2016).Yabancı dil olarak Türçe öğrenenlere yönelik okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi.S.Dilidüzgün (Ed.), Kuram ve uygulama bağlamında Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Baki, Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okumaya ilişkin kaygı ve tutumlarının okuma alışkanlığı üzerindeki etkisi: bir yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim ve Bilim, 42 (191), 371-395
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama.Ankara: Pegem Akademi.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
  • Bell, L. C. & Perfetti, C. A. (1994).Reading skill: Some adult comparisons.Journal of Educational Psychology, 86(2), 244-255.
  • Bos, C. S., & Vaughn, S. (2002). Strategies for teaching students with learning and behavior problems (5th ed.). Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014).Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Claydon, LS (2015). Nicel araştırmada titizlik. Hemşirelik Standardı (2014+) , 29 (47), 43.
  • Colarusso, R., & O’Rourke, C. (2007).Special education for all teachers (4th ed.). Iowa: Kendall/Hunt Pub. Com.
  • Cunningham, A. E., & Stanovich K. E. (1998).Early reading acquisition and its relation to reading experience and ability 10 years later.Developmental Psychology, 33 (6), 934-945.
  • Çeliköz, M., & Erişen, Y. (2017). EPÖ Alanında Görev Yapan Eğitim Bilimcilerin Yapılandırmacılıkla İlgili Görüşleri: Bir Karma Yöntem Araştırması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt. 6, Sayı: 2, ss. 286-304.
  • Çeliktürk, Z., & Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14 (1), 97-107.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., & Toraman, Ç. (2019).Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 15(1).
  • Durkan, E. & Özen, F. (2018). İlkokul dördüncü sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde öğrencilerinde üstbilişsel okuma stratejileri kullanmalarını sağlayan uygulamalarının değerlendirilmesi: Giresun ili örneği. Turkish Studies, 13 (4), 519-550
  • Dündar, H., & Akyol, H. (2014).Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine ilişkin örnek olay çalışması.Eğitim ve Bilim, 39(171), 361-377.
  • Eysenck, M. W., Derakshan N., Santos R., & Calvo M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: attentional control theory. Emotion, 7(2), 336-353.
  • Eysenck, M. W., & Payne, S. (2006). Effects of anxiety on performance effectiveness and processing efficiency.Unpublished manuscript..Royal Holloway University of London, Egham, Surrey, UK.
  • Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold Publishers.
  • Goldston, D. B., Walsh A, Arnold E. M., Reboussin B., Daniel S. S., Erklani A., Nutter D., Hickman E., Palmes G., Snider E., & Wood F. B. (2007) Reading problems, psychiatric disorders, and functional impairment from mid- to late adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 25-32.
  • Güneş, F. (2014).Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller.Ankara: Pegem Akademi.
  • Holloway, J. H. (1999). Improving the reading skills of adolescents. Educational Leadership, 57 (2), 80-82.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • Jalongo, M. R., & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37 (6), 431-435.
  • Jitendra, A. K., & Gajria, M. (2011).Reading comprehension instruction for students with learning disabilities.Focus on Exceptional Children, 43(8), 1-16.
  • Katrancı, M., & Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2015), 415-445.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (2005). Türkçe öğretimi.Ankara: Engin Yayınevi.
  • Koizumi, R. (2002). The effect of motivation, language anxiety, and test anxiety on English proficiency of Japanese junior high school students.Japan Language Testing Association Journal, 5, 91-110.
  • Littlefield, A. R. (2011). The relations among summarizing instruction, support for student choice, reading engagement and expository text comprehension (Doctoral dissertation, The Catholic University of America). Retrieved from http://search.proquest.com/
  • MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1991). Investigating language class anxiety using the focused essay technique.The Modern Language Journal, 75(3), 296- 304.
  • MEB (2006).İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. (2014a). Üstbiliş strateji eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarına etkisi.Eğitim ve Bilim, 39 (176), p. 107-119
  • Mercer, C. D., & Mercer, A. R. (2005).Teaching students with learning problems (7th ed.). United States of America: Pearson.
  • Murray, N. P., & Janelle, C. M. (2003). Anxiety and performance: A visual search examination of the processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 171-187.
  • Özen, F., & Durkan, E. (2016).Üstbilişsel okuma stratejileri kullandırma ölçeğinin geliştirilmesi, bir geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Turkish Studies, 11(14), 565-586
  • Özüsağlam, E.; Atalay, A., & Toprak, S. (2009). WEB Tabanlı Anket Hazırlama Sistemi.XI. Akademik Bilişim Konferansı, (11-13 Şubat), Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling.psychology press.
  • Sellers, V. D. (2000).Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language.Foreign Language Annals, 33(5), 512-521. doi:10.1111/j.1944-9720.2000.tb01995.
  • Scarcella, R., & Oxford, R. (1992).The tapestry of language learning: the ındividual in the communicative classroom. Boston: Heinle & Heinle.
  • Sim, J., & Wright, C. (2000). Research in health care: concepts, designs and methods. Nelson Thornes.
  • Smith, M. C., Mikulecky, L., Kibby, M.W., Dreher, M.J., & Dole, J.A. (2000). What will be the demands of literacy in the workplace in the next millennium? Reading Research Quarterly, 35(3), 378-383.
  • Park, G., & FrencH, B. (2013). Gender differences in the foreign language classroom anxiety scale. System, 41 (2), 462-471
  • Takala, M. (2006).The effects of reciprocal teaching on reading comprehension in mainstream and special education.Scandinavian Journal of Educational Researh, 50(5), 559-576.
  • Tobias, S. (1986). Anxiety and Cognitive Processing of Instruction. R. Schwarzer (Ed.). Self-related cognition in anxiety and motivation. New Jersey: Hillsdale.
  • Torgesen, J. K. (2000). Individual responses in response to early interventions in reading: the lingering problem of treatment resisters. Learning Disabilities Research & Practice, 15, 55-64
  • Toros, F., & Tataroğlu, C. (2002). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu: sosyodemografik özellikler, anksiyete ve depresyon düzeyleri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 9(1), 23-31.
  • Turkben, T. (2019). The effect of self-regulation based strategic reading education on comprehension, motivation, and self-regulation skills. International Journal of Progressive Education, 15(4), 27-46. doi: 10.29329/ijpe.2019.203.3
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması.Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Williams, A. M., Vickers, J., & Rodrigues, S. (2002). The effects of anxiety on visual search, movement kinematics and performance in table tennis: A test of Eysenck and Calvo’s processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24, 438-455.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006).Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 431-448.
  • Yıldız, M., & Ceyhan, S. (2016).İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11 (2), 1301-1316.
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: the state of the art. New York: Plenum Press. Zin, M. Z., & Rafik-Galea, S. (2010). Anxiety and academic reading performance among Malay ESL learners.Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 14(2), 41-58.

Secondary School Students' Reading SkillsExamination of Psychometric Anxieties

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 58 - 82, 31.12.2020

Abstract

The aim of this study is to reveal whether the psychometric anxieties of middle school students on reading skills change in a statistically significant way according to the determined demographic variables. The universe of the study consists of 287 students in the 5th ,6th,7th and 8th grades studying at 17 secondary schools in Türkoğlu district of Kahramanmaraş province in the 2019-2020 academic year. The research was conducted by employingdescriptive survey model, which is one of the quantitative research designs. The data of the study were collected using the scale "Personal Information Form" and "Determination of Psychometric Properties of Reading Anxiety Scale". SPSS 21 package program was used in the statistical analysis of the data obtained. At the end of the analysis, the level of anxiety created by middle school students towards reading skills was foundto be at a moderate degree. Drawn on this A significant difference was obtained in the variable of "parents’education status". Drawn on this significant difference, it has been concluded that as the education level increases, the anxiety towards reading skills decreases. In addition, itwas determined that there was no significant difference in gender and education level variables

References

  • Akyol H. (2007). Okuma.İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Ahmet Kırkkılıç & Hayati Akyol (Ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık, 15-48.
  • Akyol, H. (2014). Türkçe öğretim yöntemleri.(7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alisinanoğlu, F., & Ulutaş, İ. (2003).Çocukların Kaygı Düzeyleri İle Annelerinin Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.Eğitim ve Bilim, 28 (128), 65-71. Al-Jawi, F. D. (2010). Teaching the receptive skills. Retrieved June 17/2017from http://uqu.edu.sa/files2/tiny_mce/plugins/filemanager/files/4281126/lectureof _Methodology_2/receptive_skills.pdf
  • Altunkaya, H., & Erdem, İ. (2016).Yabancı dil olarak Türçe öğrenenlere yönelik okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi.S.Dilidüzgün (Ed.), Kuram ve uygulama bağlamında Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Baki, Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okumaya ilişkin kaygı ve tutumlarının okuma alışkanlığı üzerindeki etkisi: bir yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim ve Bilim, 42 (191), 371-395
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama.Ankara: Pegem Akademi.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
  • Bell, L. C. & Perfetti, C. A. (1994).Reading skill: Some adult comparisons.Journal of Educational Psychology, 86(2), 244-255.
  • Bos, C. S., & Vaughn, S. (2002). Strategies for teaching students with learning and behavior problems (5th ed.). Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014).Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Claydon, LS (2015). Nicel araştırmada titizlik. Hemşirelik Standardı (2014+) , 29 (47), 43.
  • Colarusso, R., & O’Rourke, C. (2007).Special education for all teachers (4th ed.). Iowa: Kendall/Hunt Pub. Com.
  • Cunningham, A. E., & Stanovich K. E. (1998).Early reading acquisition and its relation to reading experience and ability 10 years later.Developmental Psychology, 33 (6), 934-945.
  • Çeliköz, M., & Erişen, Y. (2017). EPÖ Alanında Görev Yapan Eğitim Bilimcilerin Yapılandırmacılıkla İlgili Görüşleri: Bir Karma Yöntem Araştırması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt. 6, Sayı: 2, ss. 286-304.
  • Çeliktürk, Z., & Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14 (1), 97-107.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., & Toraman, Ç. (2019).Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 15(1).
  • Durkan, E. & Özen, F. (2018). İlkokul dördüncü sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde öğrencilerinde üstbilişsel okuma stratejileri kullanmalarını sağlayan uygulamalarının değerlendirilmesi: Giresun ili örneği. Turkish Studies, 13 (4), 519-550
  • Dündar, H., & Akyol, H. (2014).Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine ilişkin örnek olay çalışması.Eğitim ve Bilim, 39(171), 361-377.
  • Eysenck, M. W., Derakshan N., Santos R., & Calvo M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: attentional control theory. Emotion, 7(2), 336-353.
  • Eysenck, M. W., & Payne, S. (2006). Effects of anxiety on performance effectiveness and processing efficiency.Unpublished manuscript..Royal Holloway University of London, Egham, Surrey, UK.
  • Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold Publishers.
  • Goldston, D. B., Walsh A, Arnold E. M., Reboussin B., Daniel S. S., Erklani A., Nutter D., Hickman E., Palmes G., Snider E., & Wood F. B. (2007) Reading problems, psychiatric disorders, and functional impairment from mid- to late adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 25-32.
  • Güneş, F. (2014).Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller.Ankara: Pegem Akademi.
  • Holloway, J. H. (1999). Improving the reading skills of adolescents. Educational Leadership, 57 (2), 80-82.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • Jalongo, M. R., & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37 (6), 431-435.
  • Jitendra, A. K., & Gajria, M. (2011).Reading comprehension instruction for students with learning disabilities.Focus on Exceptional Children, 43(8), 1-16.
  • Katrancı, M., & Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2015), 415-445.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (2005). Türkçe öğretimi.Ankara: Engin Yayınevi.
  • Koizumi, R. (2002). The effect of motivation, language anxiety, and test anxiety on English proficiency of Japanese junior high school students.Japan Language Testing Association Journal, 5, 91-110.
  • Littlefield, A. R. (2011). The relations among summarizing instruction, support for student choice, reading engagement and expository text comprehension (Doctoral dissertation, The Catholic University of America). Retrieved from http://search.proquest.com/
  • MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1991). Investigating language class anxiety using the focused essay technique.The Modern Language Journal, 75(3), 296- 304.
  • MEB (2006).İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. (2014a). Üstbiliş strateji eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarına etkisi.Eğitim ve Bilim, 39 (176), p. 107-119
  • Mercer, C. D., & Mercer, A. R. (2005).Teaching students with learning problems (7th ed.). United States of America: Pearson.
  • Murray, N. P., & Janelle, C. M. (2003). Anxiety and performance: A visual search examination of the processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 171-187.
  • Özen, F., & Durkan, E. (2016).Üstbilişsel okuma stratejileri kullandırma ölçeğinin geliştirilmesi, bir geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Turkish Studies, 11(14), 565-586
  • Özüsağlam, E.; Atalay, A., & Toprak, S. (2009). WEB Tabanlı Anket Hazırlama Sistemi.XI. Akademik Bilişim Konferansı, (11-13 Şubat), Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling.psychology press.
  • Sellers, V. D. (2000).Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language.Foreign Language Annals, 33(5), 512-521. doi:10.1111/j.1944-9720.2000.tb01995.
  • Scarcella, R., & Oxford, R. (1992).The tapestry of language learning: the ındividual in the communicative classroom. Boston: Heinle & Heinle.
  • Sim, J., & Wright, C. (2000). Research in health care: concepts, designs and methods. Nelson Thornes.
  • Smith, M. C., Mikulecky, L., Kibby, M.W., Dreher, M.J., & Dole, J.A. (2000). What will be the demands of literacy in the workplace in the next millennium? Reading Research Quarterly, 35(3), 378-383.
  • Park, G., & FrencH, B. (2013). Gender differences in the foreign language classroom anxiety scale. System, 41 (2), 462-471
  • Takala, M. (2006).The effects of reciprocal teaching on reading comprehension in mainstream and special education.Scandinavian Journal of Educational Researh, 50(5), 559-576.
  • Tobias, S. (1986). Anxiety and Cognitive Processing of Instruction. R. Schwarzer (Ed.). Self-related cognition in anxiety and motivation. New Jersey: Hillsdale.
  • Torgesen, J. K. (2000). Individual responses in response to early interventions in reading: the lingering problem of treatment resisters. Learning Disabilities Research & Practice, 15, 55-64
  • Toros, F., & Tataroğlu, C. (2002). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu: sosyodemografik özellikler, anksiyete ve depresyon düzeyleri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 9(1), 23-31.
  • Turkben, T. (2019). The effect of self-regulation based strategic reading education on comprehension, motivation, and self-regulation skills. International Journal of Progressive Education, 15(4), 27-46. doi: 10.29329/ijpe.2019.203.3
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması.Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Williams, A. M., Vickers, J., & Rodrigues, S. (2002). The effects of anxiety on visual search, movement kinematics and performance in table tennis: A test of Eysenck and Calvo’s processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24, 438-455.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006).Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 431-448.
  • Yıldız, M., & Ceyhan, S. (2016).İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11 (2), 1301-1316.
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: the state of the art. New York: Plenum Press. Zin, M. Z., & Rafik-Galea, S. (2010). Anxiety and academic reading performance among Malay ESL learners.Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 14(2), 41-58.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Taşdemir 0000-0003-0935-8933

Hatice Taşdemir 0000-0003-0938-5827

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Taşdemir, İ., & Taşdemir, H. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerine Karşı Oluşturduğu Psikometrik Kaygıların İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 58-82.

Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.