Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Çocukların Mizah Duyguları ve Arkadaşlık İlişkileri

Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 119 - 134, 21.12.2021

Abstract

Amaç: Bu çalışma özel yetenekli çocukların mizah duyguları ve arkadaşlık ilişkilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma grubunu bir Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören 6.,7.ve 8.inci sınıf düzeyindeki 87 özel yetenekli çocuk oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Akran İlişkileri Ölçeği ile Okul Çocukları için Çok Boyutlu Mizah Duygusu Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 programında Varyans Analizi, Kruskal Wallis Testi, korelasyon ve t testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Yapılan değerlendirmeler sonucunda cinsiyete göre akran ilişkilerinin ve mizah becerilerinin değişim gösterdiği; çocukların yaşları ile mizah becerileri arasında anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Yaş büyüdükçe akran ilişkilerinde ve mizah duygusunda artma meydana gelmektedir. Mizah becerileri olan çocukların akran ilişkilerinin daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Çalışma grubundakilerin mizah yaratma, mizahı anlama, mizahla başetme becerileri ile akran ilişkileri arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Anne eğitim durumunun akran ilişkilerini etkilediği, üniversite mezunu annelerin çocuklarında akran ilişkilerinin daha fazla olduğu saptanmıştır.

References

  • Akın, A, Bilgin O. (2015), Çocuklar İçin Çok Boyutlu Mizah Anlayışı Ölçeğinin Türkçe Formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Journal of International Social Research, 8(37): 684-688
  • Aljughaiman, A., Tan, M. (2009), Anxiety in gifted female students in the Kingdom of Saudi Arabia, Gifted and Talented International, 24(1): 49-54
  • Asher, S.R., Hymel, S., Renshaw, P.D. (1984). Loneliness in children, Child Development, 55: 1456–1464
  • Austin, A.B., Draper, D.C. (2001). Peer relationships of the academically gifted: a review, Gifted Child Quarterly, 25: 129–133
  • Chang, J.H., Chen, H.C., Hsu, C.C., Chan, Y.C., Chang, Y.L. (2015). Flexible humor styles and the creative mind: using a typological approach to investigate the relationship speer between humor styles and creativity, Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 9(3): 306-312
  • Cross, J.R., Cross, T.L. (2015). Clinical and mental health issues in counseling the gifted individual, Journal of Counseling & Development, 93(2): 163–172. Doi:10.1002/j.1556-6676.2015.00192.x
  • Dowling, J.S., Fain, J.A. (1999). A multidimensional sense of humor scale for school-aged children: ıssues of reliability and validity, Journal of Pediatric Nursing, 14(1): 38-43
  • Elcik, F., Bayındır, N. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin bazı demografik özelliklerine göre sosyal-duygusal becerilerinin incelenmesi, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5): 179-193
  • Erkan Atik, Z., Çok, F., Esen Çoban, A., Doğan, T, Güney Karaman, N. (2014). Akran İlişkileri Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2): 433-446 Doi:10.12738/estp.2014.2.1778
  • Fox, C.L., Dean, S., Lyford, K. (2013). Development of a humor styles questionnaire for children and young people, Humor: International Journal of Humor Research, 26: 295–319
  • Gamble, A.D. (2005). The gifted and their non-gifted peers. North Carolina Association, Gifted and Talented Quarterly Journal, 2: 22–31
  • Genç, M.A. (2016). Özel yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamaları, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3): 49-66
  • Greengross, G., Milleri G. (2011). Humor ability reveals intelligence, predicts mating success, and is higher in males, Intelligence, 39(4): 188-192
  • Guignard, J.H., Jacquet, A.Y., Lubart, T.I. (2012). Perfectionism and anxiety: A paradox in intellectual giftedness, PLoS ONE, 7(7): 410-423. Doi:10.1371/journal.pone/0041043
  • Howard-Hamilton, M., Franks, B.A. (1995). Gifted adolescents: psychological behaviors, values, and developmental implications, Roeper Review, 17(3): 186-191
  • Janos, P.M., Marwood, K.A., Robinson, N.M. (2005). Friendship patterns in highly intelligent children, Roeper Review, 8(1): 46-49
  • Jung, J.Y. (2012). Giftedness as a developmental construct that leads to eminence as adults: ideas and implications from an occupational/career decision-making perspective. Gifted Child Quarterly, 56(4), 189–193. Doi:10.1177/0016986212456072
  • Karataş, P., Sarıkaya Karabudak, S. (2019). Okul Çocukları İçin Çok Boyutlu Mizah Duygusu Ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması (ÇBMDÖ), Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1): 11–16
  • Kosir, K., Horvat, M., Aram, U., Jurinec, N. (2016). Is being gifted always an advantage? peer relations and self-concept of gifted students, High Ability Studies, 27(2): 129–148. Doi:10.1080/13598139.2015.1108186
  • Luftig, R.L., Nichols, M.L. (1990). Assessing the social status of gifted students by their age peers, Gifted Child Quarterly, 34: 111-115
  • Masden, C.A., Leung, O., Shore, B.M., Schneider, B. (2015). Social-perspective coordination in gifted adolescent friendships, High Ability Studies, 26(1): 3–38. http://dx.doi.org/10.1080/1359 8139.2015.1028613
  • Maureen, N. (1999). The impact of giftedness on psychological well‐being: what does the empirical literature say, Roeper Review, 22(1): 10-17, Doi:10.1080/02783199909553991
  • Oğurlu, Ü. (2010). Üstün zekâlı ve yeteneklilerde sosyal uyum ve arkadaşlık ilişkileri, literatür taraması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39): 90-99
  • Pickering, E., Pickering, A., Buchanan, M. (1987). Non-handicapped boys' comprehension of cartoon humor, Learning Disabilities Quarterly, 10: 45–51
  • Pierson, E.E., Kilmer, L.M., Rothlisberg, B.A., McIntosh, D.E. (2012). Use of brief intelligence tests in the identification of giftedness, Journal of Psychoeducational Assessment, 30(1): 10–24. Doi:10.1177/0734282911428193
  • Reis, S.M., Renzulli, J.S. (2004). Current research on the social and emotional development of gifted and talented students: good news and future possibilities, Psychology In The Schools, 41(1): 119-130
  • Southam, M. (2005). Humor development: an important cognitive and social skill in the growing, Child, Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 25(1-2): 105-117
  • Sternberg, R, J. (2005). The theory of successful ıntelligence, Revista Interamericana de Psicología Interamerican Journal of Psychology, 39(2): 189-202
  • Swiatek, M.A, Dorr, R.M. (1998). Revision of the social coping questionnaire: replication and extension of previous findings, Journal of Secondary Gifted Education, 10(1): 252-259
  • Şen, S., Yıldırım, İ. E. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tanık Önal, N., Büyük, U. (2020). Üstün zekâlı olmak, Milli Eğitim Dergisi, 49(228): 153-174
  • Udvari, S.J., Rubin, K.H. (2006). Gifted and non-selected children's perceptions of academic achievement, academic effort, and athleticism, Gifted Child Quarterly, 40(4): 311- 219
  • Ulus, L., Yaman, Y., Yalçıntaş Sezgin, E. (2019). Sense of humour in gifted children, Turkish Journal of Giftedness and Education, 9(1): 61-78.
  • Yiğitbaş, Ç., Deveci, S.E., Açık, Y., Oza, T., Oğuzöncül, F. (2013). Sağlık eğitimi alan bir grup öğrencinin empatik eğilim ve becerisi, SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1): 7-16
  • Zenasni, F., Mourgues, C., Nelson, J., Muter, C., Myszkowski, N. (2016). How does creative giftedness differ from academic giftedness? a multidimensional conception, Learning and Individual Differences, 52: 216–223 Doi:10.1016/j.lindif.2016.09.003
  • Ziv, A. (1990). Humor and giftedness, Gifted International, 6(2): 42-51
Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 119 - 134, 21.12.2021

Abstract

References

  • Akın, A, Bilgin O. (2015), Çocuklar İçin Çok Boyutlu Mizah Anlayışı Ölçeğinin Türkçe Formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Journal of International Social Research, 8(37): 684-688
  • Aljughaiman, A., Tan, M. (2009), Anxiety in gifted female students in the Kingdom of Saudi Arabia, Gifted and Talented International, 24(1): 49-54
  • Asher, S.R., Hymel, S., Renshaw, P.D. (1984). Loneliness in children, Child Development, 55: 1456–1464
  • Austin, A.B., Draper, D.C. (2001). Peer relationships of the academically gifted: a review, Gifted Child Quarterly, 25: 129–133
  • Chang, J.H., Chen, H.C., Hsu, C.C., Chan, Y.C., Chang, Y.L. (2015). Flexible humor styles and the creative mind: using a typological approach to investigate the relationship speer between humor styles and creativity, Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 9(3): 306-312
  • Cross, J.R., Cross, T.L. (2015). Clinical and mental health issues in counseling the gifted individual, Journal of Counseling & Development, 93(2): 163–172. Doi:10.1002/j.1556-6676.2015.00192.x
  • Dowling, J.S., Fain, J.A. (1999). A multidimensional sense of humor scale for school-aged children: ıssues of reliability and validity, Journal of Pediatric Nursing, 14(1): 38-43
  • Elcik, F., Bayındır, N. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin bazı demografik özelliklerine göre sosyal-duygusal becerilerinin incelenmesi, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5): 179-193
  • Erkan Atik, Z., Çok, F., Esen Çoban, A., Doğan, T, Güney Karaman, N. (2014). Akran İlişkileri Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2): 433-446 Doi:10.12738/estp.2014.2.1778
  • Fox, C.L., Dean, S., Lyford, K. (2013). Development of a humor styles questionnaire for children and young people, Humor: International Journal of Humor Research, 26: 295–319
  • Gamble, A.D. (2005). The gifted and their non-gifted peers. North Carolina Association, Gifted and Talented Quarterly Journal, 2: 22–31
  • Genç, M.A. (2016). Özel yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamaları, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3): 49-66
  • Greengross, G., Milleri G. (2011). Humor ability reveals intelligence, predicts mating success, and is higher in males, Intelligence, 39(4): 188-192
  • Guignard, J.H., Jacquet, A.Y., Lubart, T.I. (2012). Perfectionism and anxiety: A paradox in intellectual giftedness, PLoS ONE, 7(7): 410-423. Doi:10.1371/journal.pone/0041043
  • Howard-Hamilton, M., Franks, B.A. (1995). Gifted adolescents: psychological behaviors, values, and developmental implications, Roeper Review, 17(3): 186-191
  • Janos, P.M., Marwood, K.A., Robinson, N.M. (2005). Friendship patterns in highly intelligent children, Roeper Review, 8(1): 46-49
  • Jung, J.Y. (2012). Giftedness as a developmental construct that leads to eminence as adults: ideas and implications from an occupational/career decision-making perspective. Gifted Child Quarterly, 56(4), 189–193. Doi:10.1177/0016986212456072
  • Karataş, P., Sarıkaya Karabudak, S. (2019). Okul Çocukları İçin Çok Boyutlu Mizah Duygusu Ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması (ÇBMDÖ), Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1): 11–16
  • Kosir, K., Horvat, M., Aram, U., Jurinec, N. (2016). Is being gifted always an advantage? peer relations and self-concept of gifted students, High Ability Studies, 27(2): 129–148. Doi:10.1080/13598139.2015.1108186
  • Luftig, R.L., Nichols, M.L. (1990). Assessing the social status of gifted students by their age peers, Gifted Child Quarterly, 34: 111-115
  • Masden, C.A., Leung, O., Shore, B.M., Schneider, B. (2015). Social-perspective coordination in gifted adolescent friendships, High Ability Studies, 26(1): 3–38. http://dx.doi.org/10.1080/1359 8139.2015.1028613
  • Maureen, N. (1999). The impact of giftedness on psychological well‐being: what does the empirical literature say, Roeper Review, 22(1): 10-17, Doi:10.1080/02783199909553991
  • Oğurlu, Ü. (2010). Üstün zekâlı ve yeteneklilerde sosyal uyum ve arkadaşlık ilişkileri, literatür taraması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39): 90-99
  • Pickering, E., Pickering, A., Buchanan, M. (1987). Non-handicapped boys' comprehension of cartoon humor, Learning Disabilities Quarterly, 10: 45–51
  • Pierson, E.E., Kilmer, L.M., Rothlisberg, B.A., McIntosh, D.E. (2012). Use of brief intelligence tests in the identification of giftedness, Journal of Psychoeducational Assessment, 30(1): 10–24. Doi:10.1177/0734282911428193
  • Reis, S.M., Renzulli, J.S. (2004). Current research on the social and emotional development of gifted and talented students: good news and future possibilities, Psychology In The Schools, 41(1): 119-130
  • Southam, M. (2005). Humor development: an important cognitive and social skill in the growing, Child, Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 25(1-2): 105-117
  • Sternberg, R, J. (2005). The theory of successful ıntelligence, Revista Interamericana de Psicología Interamerican Journal of Psychology, 39(2): 189-202
  • Swiatek, M.A, Dorr, R.M. (1998). Revision of the social coping questionnaire: replication and extension of previous findings, Journal of Secondary Gifted Education, 10(1): 252-259
  • Şen, S., Yıldırım, İ. E. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tanık Önal, N., Büyük, U. (2020). Üstün zekâlı olmak, Milli Eğitim Dergisi, 49(228): 153-174
  • Udvari, S.J., Rubin, K.H. (2006). Gifted and non-selected children's perceptions of academic achievement, academic effort, and athleticism, Gifted Child Quarterly, 40(4): 311- 219
  • Ulus, L., Yaman, Y., Yalçıntaş Sezgin, E. (2019). Sense of humour in gifted children, Turkish Journal of Giftedness and Education, 9(1): 61-78.
  • Yiğitbaş, Ç., Deveci, S.E., Açık, Y., Oza, T., Oğuzöncül, F. (2013). Sağlık eğitimi alan bir grup öğrencinin empatik eğilim ve becerisi, SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1): 7-16
  • Zenasni, F., Mourgues, C., Nelson, J., Muter, C., Myszkowski, N. (2016). How does creative giftedness differ from academic giftedness? a multidimensional conception, Learning and Individual Differences, 52: 216–223 Doi:10.1016/j.lindif.2016.09.003
  • Ziv, A. (1990). Humor and giftedness, Gifted International, 6(2): 42-51
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Hatice Yalçın 0000-0003-3557-8649

İhsan Obalı 0000-0002-6090-1981

Ayşenur Öztüren

Publication Date December 21, 2021
Submission Date September 6, 2021
Acceptance Date October 10, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Yalçın, H., Obalı, İ., & Öztüren, A. (2021). Özel Yetenekli Çocukların Mizah Duyguları ve Arkadaşlık İlişkileri. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 119-134.