BibTex RIS Cite

TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 20, 16.02.2016
https://doi.org/10.20322/lt.41967

Abstract

1940 sonrası, Türk romanında farklı teknik ve anlayışların görüldüğü bir dönemdir. ‘Toplumsal gerçeklik’ adı altında kendi ideolojilerinin etkisiyle yeni arayışlara giren yazarlar, özyaşamsal nitelikleri verebilmek için yapıtlarını ağa-ırgat, yöneten-yönetilen, zenginlik-yoksulluk gibi zıtlıklar üzerinde şekillendirir. İnsanî ve evrensel değerleri ideolojik yanlılıkla sıralayan yazarlardan birisi de Yaşar Kemal’dir. Yaşadığı coğrafyanın bir parçası olan Yaşar Kemal, insanın öz değerlerini gerçeklik olgusu ile verirken aynı zamanda insanı, toplumun en önemli var oluş sebebi olarak kabul eder. Bu yüzden benimsediği ‘Anadoluculuk’ görüşünün temelini ‘insan’ kavramı oluşturur.

Yaşar Kemal, ‘Dağın Öte Yüzü’ genel başlığı altında topladığı ‘Ortadirek’, ‘Yer Demir Gök Bakır’ ve ‘Ölmez Otu’ romanlarında Çukurova yöresini anlatırken hem folklorik hem de gerçek unsurlardan büyük ölçüde yararlanır.  Fiziksel ve algısal olarak betimlediği Çukurova yöresine estetik değer kazandıran yazar, söz konusu mekânda, toplumsal bozulma yaratan çarpıklıkları yöre insanının yaşamda kalabilmek adına verdiği mücadele ile birlikte işler. Yaşamlarını kendi algısıyla çevreleyen Yalak Köyünün sorunları, çaresizliği ve yaşama tutunma çabasını gözlemlerine dayanarak sunan yazar, bu köyün/yörenin yerleşik düzenine karşı bir söylem geliştirir. Romanların dramatik örgüsünü destekleyen bu söylem, yazarın vermek istediği mesajın daha yoğun olarak verilmesini sağlar.

Anahtar Kavramlar: Yaşar Kemal, birey, toplum, devlet, yozlaşma.

References

  • Aytaç, Gürsel (1999). Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelmeler, Ankara: Gündoğan Yay.
  • Baran, Lokman (2013). “Yaşar Kemal’in Dağın Öte Yüzü Üçlemesinde Mitos Yaratılış Süreci ve Gelişimi”, Dede Korkut - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi. 2 (3): 5-18.
  • Barkey, Karen (1999). Eşkıyalar ve Devlet: Osmanlı Tarzı Devlet Merkezileşmesi, Çev. Zeynep Altok, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
  • Deveci, Mutlu (2012). Varoluş ve Bireyleşme Açısından Ferit Edgü Anlatılarında Yapı ve İzlek, Ankara: Akçağ Yay.
  • Devellioğlu, Ferit (2007). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Kitabevi Yay.
  • Ergun, Pervin (2004). Türk Kültüründe Ağaç Kültü, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.
  • Fıscher, Ernst (2010). Sanatın Gerekliliği, (Çev.: Cevat Çapan), İstanbul: Payel Yay.
  • Fromm, Erich (2005). Kendini Savunan İnsan, İzmir: İlya Yay.
  • Gökeri, A.İ. (1979). Arketiplere Dayanan Yeni Bir İnceleme Yönteminin Tanıtılarak İngiliz ve Türk Edebiyatında Bazı Romans ve Epik Niteliğinde Yapıtlara Uygulanması, Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Dil, Tarih ve Coğrafya Fakültesi,
  • Gözütok, Türkan (2011).“Eşkiyalık ve Çakırcalı Mehmet Efe’nin Türk Edebiyatına İzdüşümü”,Türkbilig, 21:49- 72.
  • İpekçi, Abdi (1971). “Edebiyat ve Politika”, Milliyet, www.yaşarkemal.net/soylesi/decs/abdiipekci.html (erişim tarihi: 30.09.2015)
  • Kemal, Yaşar-2 (2015). Yer Demir Gök Bakır, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Kemal, Yaşar-1 (2015). Ortadirek, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Kemal, Yaşar-3 (2015). Ölmezotu, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Korkmaz, Ramazan (2004). Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme sorunu ve Kendine Dönüş İzlekleri, Ankara: Türksoy Yay.
  • Köse, Ali-Ayten, Ali (2009). “Bâtıl İnanç ve Davranışlar Üzerine Psiko-Sosyolojik Bir Analiz”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi IX(3): 45-70.
  • Moran, Berna (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yay.
  • Moran, Berna (2014). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış – 2, İstanbul: İletişim Yay.
  • Morris, Brian (2004). Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. Tayfun Atay), Ankara: İmge Yay.
  • Naci, Feti (2000). Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: Adam Yay.
  • Örnek, Sedat Veyis (1966). Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Bâtıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yay.
  • Şahin, Veysel (2014). Bilge Kadının Aynadaki Yüzü Halide Edip Adıvar’ın Romanlarında Yapı ve İzlek, Ankara: Akçağ Yay.
  • Tunalı, İsmail (1976). Marksist Estetik, İstanbul: Altın Kitaplar Yay.
  • Türkçe Sözlük (2005). Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
  • Yalçın, Alemdar (2005). Siyasal ve Sosyal Değişmeler Açısından Cumhuriyet Dönemi Çağdaş Türk Romanı (1946- 2000), Ankara: Akçağ Yay.
Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 20, 16.02.2016
https://doi.org/10.20322/lt.41967

Abstract

References

  • Aytaç, Gürsel (1999). Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelmeler, Ankara: Gündoğan Yay.
  • Baran, Lokman (2013). “Yaşar Kemal’in Dağın Öte Yüzü Üçlemesinde Mitos Yaratılış Süreci ve Gelişimi”, Dede Korkut - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi. 2 (3): 5-18.
  • Barkey, Karen (1999). Eşkıyalar ve Devlet: Osmanlı Tarzı Devlet Merkezileşmesi, Çev. Zeynep Altok, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
  • Deveci, Mutlu (2012). Varoluş ve Bireyleşme Açısından Ferit Edgü Anlatılarında Yapı ve İzlek, Ankara: Akçağ Yay.
  • Devellioğlu, Ferit (2007). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Kitabevi Yay.
  • Ergun, Pervin (2004). Türk Kültüründe Ağaç Kültü, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.
  • Fıscher, Ernst (2010). Sanatın Gerekliliği, (Çev.: Cevat Çapan), İstanbul: Payel Yay.
  • Fromm, Erich (2005). Kendini Savunan İnsan, İzmir: İlya Yay.
  • Gökeri, A.İ. (1979). Arketiplere Dayanan Yeni Bir İnceleme Yönteminin Tanıtılarak İngiliz ve Türk Edebiyatında Bazı Romans ve Epik Niteliğinde Yapıtlara Uygulanması, Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Dil, Tarih ve Coğrafya Fakültesi,
  • Gözütok, Türkan (2011).“Eşkiyalık ve Çakırcalı Mehmet Efe’nin Türk Edebiyatına İzdüşümü”,Türkbilig, 21:49- 72.
  • İpekçi, Abdi (1971). “Edebiyat ve Politika”, Milliyet, www.yaşarkemal.net/soylesi/decs/abdiipekci.html (erişim tarihi: 30.09.2015)
  • Kemal, Yaşar-2 (2015). Yer Demir Gök Bakır, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Kemal, Yaşar-1 (2015). Ortadirek, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Kemal, Yaşar-3 (2015). Ölmezotu, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Korkmaz, Ramazan (2004). Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme sorunu ve Kendine Dönüş İzlekleri, Ankara: Türksoy Yay.
  • Köse, Ali-Ayten, Ali (2009). “Bâtıl İnanç ve Davranışlar Üzerine Psiko-Sosyolojik Bir Analiz”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi IX(3): 45-70.
  • Moran, Berna (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yay.
  • Moran, Berna (2014). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış – 2, İstanbul: İletişim Yay.
  • Morris, Brian (2004). Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. Tayfun Atay), Ankara: İmge Yay.
  • Naci, Feti (2000). Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: Adam Yay.
  • Örnek, Sedat Veyis (1966). Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Bâtıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yay.
  • Şahin, Veysel (2014). Bilge Kadının Aynadaki Yüzü Halide Edip Adıvar’ın Romanlarında Yapı ve İzlek, Ankara: Akçağ Yay.
  • Tunalı, İsmail (1976). Marksist Estetik, İstanbul: Altın Kitaplar Yay.
  • Türkçe Sözlük (2005). Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
  • Yalçın, Alemdar (2005). Siyasal ve Sosyal Değişmeler Açısından Cumhuriyet Dönemi Çağdaş Türk Romanı (1946- 2000), Ankara: Akçağ Yay.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Veysel Şahin

Fatma Topdaş

Publication Date February 16, 2016
Submission Date December 19, 2015
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Şahin, V., & Topdaş, F. (2016). TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 2(1), 1-20. https://doi.org/10.20322/lt.41967
AMA Şahin V, Topdaş F. TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. February 2016;2(1):1-20. doi:10.20322/lt.41967
Chicago Şahin, Veysel, and Fatma Topdaş. “TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 2, no. 1 (February 2016): 1-20. https://doi.org/10.20322/lt.41967.
EndNote Şahin V, Topdaş F (February 1, 2016) TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 2 1 1–20.
IEEE V. Şahin and F. Topdaş, “TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ”, Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, vol. 2, no. 1, pp. 1–20, 2016, doi: 10.20322/lt.41967.
ISNAD Şahin, Veysel - Topdaş, Fatma. “TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 2/1 (February 2016), 1-20. https://doi.org/10.20322/lt.41967.
JAMA Şahin V, Topdaş F. TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2016;2:1–20.
MLA Şahin, Veysel and Fatma Topdaş. “TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 1-20, doi:10.20322/lt.41967.
Vancouver Şahin V, Topdaş F. TOPLUMSAL GERÇEKLİK BAĞLAMINDA YAŞAR KEMAL’İN ‘DAĞIN ÖTE YÜZÜ’ ÜÇLEMESİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2016;2(1):1-20.
Makaleler sisteme yüklenmeden önce intihal yazılımı aracılığıyla taranıp intihal raporu ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Rapordaki benzerlik indeksinin %20'nin altında olması gerekmektedir.

İlgi, katkı ve desteğiniz için teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.