Research Article
BibTex RIS Cite

BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI

Year 2017, Issue: 36, 33 - 47, 10.07.2017

Abstract

Bu araştırma, Almanya’daki Bayreuth Üniversitesinde
lisans ve lisansüstü düzeyde coğrafya öğrenimi gören öğrencilerin Türkiye’nin
fiziki ve beşerî coğrafya algılarını tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu
maksatla, Bayreuth Üniversitesi Kimya, Biyoloji ve Yer Bilimleri Fakültesi
Coğrafya Öğretmenliği Bölümü’nden farklı sınıflarda öğrenim gören öğrenciler
rastgele seçilmiştir. Öğrenciler seçilirken üniversitenin kurmuş olduğu e-posta
ağından faydalanılmıştır. Öğrencilerin seçimi gönüllülük esasına dayanır. Bu
bölümden 25’i lisans 25’i ise lisansüstü eğitim gören toplamda 50 öğrenci
araştırmaya katılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen bulguların sonuçlarına göre,
lisans öğrencileri fiziki coğrafya alanında sorulan toplam 7 soruya ortalama
olarak %93,1 oranında doğru cevap vermişlerdir. Beşerî coğrafya alanındaki
başarıya bakılacak olunursa, öznel iki soru çıkarıldığında geriye kalan 13
sorunun ortalaması 56,6’dır. Fiziki Coğrafya (%93,1) ile kıyaslandığında, beşerî
coğrafya (%56,6) alanının %36,5 oranında geride kaldığı görülmüştür. Bu durum
Türkiye’yi fiziki alandaki algılarının yüksek olduğunu, beşerî alanda ise,
algılarının fiziki kadar iyi olmadığını göstermektedir. Anketin tamamı
değerlendirildiğinde ortalamanın %64,4 olduğu ve genel ortalamanın üzerinde
seyir gösterdiği görülmektedir. Bu durum Türkiye hakkında genel itibariyle orta
düzeyde bilgi sahibi olduklarını gösterir. Lisansüstü öğrenciler ise, siyasi
coğrafya alanındaki algıları yüksek ve pozitif yöndedir. Ulaşım coğrafyası
alanında katılımcıların %52’si bu konuda fikirleri olmadığını beyan
etmişlerdir. Ekonomik coğrafya alanında ise katılımcıların %72’sinin Türkiye
algısı olumlu yöndedir. Türkiye’nin eğitim sistemi hakkında yine %64’lük kesim
bir fikre sahip değildir. Kültürel coğrafya alanındaki algılar pozitif
yöndedir. Turizm coğrafyası algıları ise, %96 oranında olumludur. Bu kapsamda
elde edilen veriler literatürle karşılaştırılarak tartışılmış ve önerilerde
bulunulmuştur.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Batraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakaya Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerini tasvire dayalı etkinliklerle öğretmeye yönelik nitel bir araştırma Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 215-258.
  • Bayreuth Üniversitesi Kimya, Biyoloji ve Yer Bilimleri Fakültesi Coğrafya Öğretmenliği Bölümü Ders programı, (2016). 06 Ekim 2016 tarihinde http://www.geographie.uni-bayreuth.de/pool/dokumente/MHB/Modulhandbuch_Geographie- Lehramt-Gymnasium-_04_20161.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Bilgili, M. (2016). Coğrafya öğretiminde mekân ve yer karmaşası üzerine bir araştırma. Coğrafya Eğitimi Dergisi – Turkish Journal of Geography Education, 2(1) 11-19.
  • Bilgili, M. (2017). Coğrafyanın bilimsel kimliğine postyapısalcı bir yaklaşım. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 101-109.
  • Böke, K. (ed.), Özdoğan, A., Sevinç, B., Güler, C., Büker, H., Demir, İ. ve ark., (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Köklü, N., (2012). Sosyal Bilimler için İstatistik. (10. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (1992). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Doğan, M. (2015). Avrupa birliği Türkiye ekonomik ilişkileri. Marmara Coğrafya Dergisi, İstanbul: Temmuz, 32, 306-325.
  • Doğanay, H. (2007). Ekonomik Coğrafya.. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Doğanay, H. & Zaman, S. (2013). Türkiye Turizm Coğrafyası. (4.baskı) İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Doğaner, S. (2001). Türkiye Turizm Coğrafyası. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Göksu, T. (2007). Sosyal psikoloji. 19 Şubat 2017 tarihinde http://www.turgutgoksu.com/ FileUpload/ks7441/File/spalgymart12.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Gözenç, S. (1998). Avrupa Ülkeler Coğrafyası.
  • Güngör, V. (2015). Bir algı aracı olarak diasporanın kültürel faaliyetleri
Hollanda örneği. [Online]: 03 Şubat 2017 tarihinde http://www.turkevi.org/bir-algi-araci-olarak-diasporanin-kulturel-faaliyetleri%E2%80%A8hollanda-ornegi/ adresinden edinilmiştir.
  • Hoşgören, M. Y. (1987). Jeomorfolojinin Ana Çizgileri I. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Rektörlük Yayınları No: 3132.
  • İzbırak, R. (1968). Coğrafi Terimler Sözlüğü. Öğretmen Kitapları Dizisi: 157. İstanbul: Milli eğitim basımevi.
  • Karabağ, S. (2006). Mekânın Siyasallaşması. (2.baskı) Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuş, E. (2003). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri: Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri: Nicel mi; Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MTA, (2017). Türkiye’deki maden çeşitliliği haritası. 12 Ocak 2017 tarihinde http://www.mta.gov.tr/v3.0/sayfalar/ hizmetler/images/b_h/turmadyat1.jpg adresinden edinilmiştir.
  • Özey, R. (1999). Dünya Platformunda Türk Dünyası. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Özey, R. (2010). Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Özey, R. (2011). Günümüz Dünya Sorunları. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Özgüç, N. (2007). Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Özgüç, N. & Tümertekin, E. (2000). Coğrafya Geçmiş Kavramlar ve Coğrafyacılar. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Sanberk, Ö. (2014). Avrupa Birliği ve Türkiye [Online]. 18 Aralık 2016 tarihinde http://www.bilgesam.org/incele/1625/- avrupa-birligi-ve-turkiye/#.WT0qz2jyg2w adresinden edinilmiştir.
  • T.C. dışişleri bakanlığı ülkemizin yurtdışında tanıtımı, (2017). 22 Şubat 2017 tarihinde http://www.mfa.gov.tr/ulkemizin-- yurtdisinda-tanitimi.tr.mfa adresinden edinilmiştir.
  • Tanrıöğen, A. (ed.), Aypay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Ellez, A. M., Şahin B. ve ark., (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tümertekin, E. & Özgüç, N. (1998). Beşerî Coğrafya. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ünlü M. & Yıldırım S. (2017).Coğrafya dersi öğretim programına bir coğrafi beceri önerisi: mekânsal düşünme becerisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 13-20.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Bayreuth University Geography Teaching Department Student’ Perception of Turkey

Year 2017, Issue: 36, 33 - 47, 10.07.2017

Abstract

This survey has been
carried out with the aim of identifying how the undergraduate as well as
postgraduate students studying geography at Bayreuth University in Germany
perceive Turkey’s physical and human geography. In order to obtain this
information, student attending different classes from the geograph department
of the Faculty of Chemistry, Biyology and Earth Science at Bayreuth University
have been choosen randomly. While the student are being choosen, e-mail network
built by the university has been used. Selection of the students has been
depended on the voluntearing. From this department 25 undergraduate and 25
postgraduate students of totaly 50 students have participated in the survey. In
accordance with the results of the findings attained in this research, undergraduate
students gave true answer nearly %93,1 of 7 questions asked in physical
geography realm. If we look at the success in the field of human geography,
%56,6 is the average of 13 question when two subjective questions have been
omitted. In companion with the physical geography (%93,1), the realm of human
geography (%56,6) is %36,5 behind. This situation points out that perception in
physical realm is high; on the other hand, in human geography, the perception
is not so good as that of the physical one. On evaluating the whole survey, it seems
that the average is %64,4 and it is also above the general average. This
indicates that they have moderate information about Turkey. The perception of
the postgraduate students in terms of political geography is really high and
positive. %52 of the participants in the field of transportation geography have
no idea about this matter. As for economic geography %72 of those joining
concerning the perception of Turkey have a tendency of being content. %64 of
the participants have not got any idea referring the educate system in Turkey.
Perception in cultural geography are inclined to be positive, as well. They
possess %96 positive perception with regard to tourism geography. Findings
which have been obtained in terms of this matter have been discussed by to the
literature and have given advices. 

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Batraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakaya Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerini tasvire dayalı etkinliklerle öğretmeye yönelik nitel bir araştırma Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 215-258.
  • Bayreuth Üniversitesi Kimya, Biyoloji ve Yer Bilimleri Fakültesi Coğrafya Öğretmenliği Bölümü Ders programı, (2016). 06 Ekim 2016 tarihinde http://www.geographie.uni-bayreuth.de/pool/dokumente/MHB/Modulhandbuch_Geographie- Lehramt-Gymnasium-_04_20161.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Bilgili, M. (2016). Coğrafya öğretiminde mekân ve yer karmaşası üzerine bir araştırma. Coğrafya Eğitimi Dergisi – Turkish Journal of Geography Education, 2(1) 11-19.
  • Bilgili, M. (2017). Coğrafyanın bilimsel kimliğine postyapısalcı bir yaklaşım. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 101-109.
  • Böke, K. (ed.), Özdoğan, A., Sevinç, B., Güler, C., Büker, H., Demir, İ. ve ark., (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Köklü, N., (2012). Sosyal Bilimler için İstatistik. (10. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (1992). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Doğan, M. (2015). Avrupa birliği Türkiye ekonomik ilişkileri. Marmara Coğrafya Dergisi, İstanbul: Temmuz, 32, 306-325.
  • Doğanay, H. (2007). Ekonomik Coğrafya.. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Doğanay, H. & Zaman, S. (2013). Türkiye Turizm Coğrafyası. (4.baskı) İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Doğaner, S. (2001). Türkiye Turizm Coğrafyası. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Göksu, T. (2007). Sosyal psikoloji. 19 Şubat 2017 tarihinde http://www.turgutgoksu.com/ FileUpload/ks7441/File/spalgymart12.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Gözenç, S. (1998). Avrupa Ülkeler Coğrafyası.
  • Güngör, V. (2015). Bir algı aracı olarak diasporanın kültürel faaliyetleri
Hollanda örneği. [Online]: 03 Şubat 2017 tarihinde http://www.turkevi.org/bir-algi-araci-olarak-diasporanin-kulturel-faaliyetleri%E2%80%A8hollanda-ornegi/ adresinden edinilmiştir.
  • Hoşgören, M. Y. (1987). Jeomorfolojinin Ana Çizgileri I. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Rektörlük Yayınları No: 3132.
  • İzbırak, R. (1968). Coğrafi Terimler Sözlüğü. Öğretmen Kitapları Dizisi: 157. İstanbul: Milli eğitim basımevi.
  • Karabağ, S. (2006). Mekânın Siyasallaşması. (2.baskı) Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuş, E. (2003). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri: Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri: Nicel mi; Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MTA, (2017). Türkiye’deki maden çeşitliliği haritası. 12 Ocak 2017 tarihinde http://www.mta.gov.tr/v3.0/sayfalar/ hizmetler/images/b_h/turmadyat1.jpg adresinden edinilmiştir.
  • Özey, R. (1999). Dünya Platformunda Türk Dünyası. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Özey, R. (2010). Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Özey, R. (2011). Günümüz Dünya Sorunları. İstanbul: Aktif Yayınları.
  • Özgüç, N. (2007). Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Özgüç, N. & Tümertekin, E. (2000). Coğrafya Geçmiş Kavramlar ve Coğrafyacılar. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Sanberk, Ö. (2014). Avrupa Birliği ve Türkiye [Online]. 18 Aralık 2016 tarihinde http://www.bilgesam.org/incele/1625/- avrupa-birligi-ve-turkiye/#.WT0qz2jyg2w adresinden edinilmiştir.
  • T.C. dışişleri bakanlığı ülkemizin yurtdışında tanıtımı, (2017). 22 Şubat 2017 tarihinde http://www.mfa.gov.tr/ulkemizin-- yurtdisinda-tanitimi.tr.mfa adresinden edinilmiştir.
  • Tanrıöğen, A. (ed.), Aypay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Ellez, A. M., Şahin B. ve ark., (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tümertekin, E. & Özgüç, N. (1998). Beşerî Coğrafya. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ünlü M. & Yıldırım S. (2017).Coğrafya dersi öğretim programına bir coğrafi beceri önerisi: mekânsal düşünme becerisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 13-20.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 33 citations in total.

Details

Subjects Human Geography
Journal Section Makaleler
Authors

Cansu Taşkan This is me

Ali Balcı

Publication Date July 10, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 36

Cite

APA Taşkan, C., & Balcı, A. (2017). BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI. Marmara Coğrafya Dergisi(36), 33-47.
AMA Taşkan C, Balcı A. BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI. Marmara Coğrafya Dergisi. July 2017;(36):33-47.
Chicago Taşkan, Cansu, and Ali Balcı. “BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI”. Marmara Coğrafya Dergisi, no. 36 (July 2017): 33-47.
EndNote Taşkan C, Balcı A (July 1, 2017) BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI. Marmara Coğrafya Dergisi 36 33–47.
IEEE C. Taşkan and A. Balcı, “BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI”, Marmara Coğrafya Dergisi, no. 36, pp. 33–47, July 2017.
ISNAD Taşkan, Cansu - Balcı, Ali. “BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI”. Marmara Coğrafya Dergisi 36 (July 2017), 33-47.
JAMA Taşkan C, Balcı A. BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI. Marmara Coğrafya Dergisi. 2017;:33–47.
MLA Taşkan, Cansu and Ali Balcı. “BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI”. Marmara Coğrafya Dergisi, no. 36, 2017, pp. 33-47.
Vancouver Taşkan C, Balcı A. BAYREUTH ÜNİVERSİTESİ COĞRAFYA ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKİYE ALGISI. Marmara Coğrafya Dergisi. 2017(36):33-47.