BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 9 Issue: 4, 70 - 90, 10.10.2014

Abstract

th century referred as knowledge age is a term that brings quick changes on the basis of individuals, organizations and countries. In this era, the current information used needs to be updated as it loses its actuality. In this term on which the fast changes are indispensable, the organizations are to update themselves depending upon the new emerging dynamics so as to gain competitive advantage. The organizations which do not update themselves, which do not produce strategies by means of not getting a position based upon new improvements and trends are too difficult to keep their existence in the future. As a matter of fact talent management practices which have been so popular in recent years and which can be taken into account as the further phase of the human resources management practices are considered as the prerequisite of organizations for adapting to the altering conditions on the way of recruiting and enhancing employee engagement. The main idea of the study is to have a look at the talent management practices as a strategic approach in enhancing employee engagement and recruiting. In this context, the fundamental objective of the study is to lay an emphasis on the framework of talent management, developments that come talent management to the fore, the meanings of talent management moving from the definition of talent as well as management initially.

References

  • Adekola, A. and Sergi, B.S., (2007). Global Business Management A Cross Cultural Perspective, Ashgate Publishing Limited, England.
  • Akyıldız, H. ve Korkmaz, A., (2009). İş ve Sosyal Sigortalar Hukuku, 1. Baskı Alter Yayıncılık, Ankara.
  • Alayoğlu, N., (2010). “İnsan Kaynakları Yönetiminde Yeni Dönem: Yetenek Yönetimi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, 68-97.
  • Altuntug, N., (2009). “Rekabet Üstünlügünün Sürdürülmesinde Yeteneklerin Rolü”, Süleyman Demirel Üniversitesi, I.I.B.F.Dergisi, Cilt:14, Sayı:3, 445-460.
  • Angelis, D., (2004). The Employee Value Proposition Competing for Talent to Drive Your Growth, Bone Zone.
  • Atlı, D., (2012). Yetenek Yönetimi: Crea Yayınları, İstanbul.
  • Balay, R., (2004). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Barney, J.B. and Hesterly, W.S., (2008). Strategic Management and Competitive Advantage, 2nd Ed., Pearson Prentice Hill, New Jersey, USA.
  • Beer, A.D., (2008). What is Business Management?, Cecile Nieuwenhuizen ve Dirk Rossouw, Business Management A Contemporary Approach, First Published, South Africa.
  • Bhatnagar, J., (2008). “Managing Capabilities for Talent Engagement and Pipiline Development”, Industrial and Commercial Training, 40(1), 19-28.
  • Boussebaa, M. and Morgan, G., (2008). “Managing Talent Across National Borders, The Challenges Faced By An International Retail Group” Critical Perspectives on International Business, 4(1), 25-41.
  • Bozkurt, V. ve Baştürk, Ş., (2011). “Bilgi Toplumu ve Türkiye”, Editör Mehmet Zencirkıran, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Yenilenmiş 2. Baskı, Dora Yayıncılık, Bursa.
  • Ceylan, N., (2007). İnsan Kaynakları Yönetiminde Yetenek Yönetimi ve Bir Uygulama, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Cole, G., (2004). Management Theory and Practice, Sixth Edition, London.
  • Colligs, D.G. and Mellahi, K., (2009). “Strategic Talent Management: A Review and Research Agenda”, Human Resource Management Review, 19, 304-313.
  • Coping with The Talent Shortage: How GE, Rochester and Other US Firms Have Approached The Recruitment Conundrum".(2007). Human Resource Management International Digest,15(3), 6-8.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F., (2005). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
  • Çelik, A.H., (2010). İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku, 7. Baskı, Murathan Yayınevi, Trabzon.
  • Çelik, M. ve Zaim, A.H., (2011). “Yetenek Yönetimi Yaklaşımı”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimler Dergisi, Yıl 10, Sayı 20, 33-38.
  • Çırpan, H., (2001). “Bilgi İşçilerini Şirkette Tutmanın Bir Yolu: Öğrenme Ortamı”, Aktive, http://www.eflatun.com.tr/Makalelhcirpan.pdf (Erişim Tarihi: 29.05.2014).
  • Çırpan, H. ve Şen, A., (2009). İşletmelerde Yenilikçiliği Geliştirmede Etkili Bir Araç: Yetenek Yönetimi. Çerçeve Dergisi, 110-116.
  • Daft, R., Kendrick, M., ve Vershinina, N., (2010). Management, Centage Learning Publication, UK.
  • Dewan, T. and Myatt, D.P.,(2010). “The Declining Talent Pool of Governement”, American Journal of Political Sceince, 54(2), 267-286.
  • Doğan, S. ve Demiral, Ö., (2008). İnsan Kaynakları Yönetiminde Çalışanların Kendilerine Doğru Yolculuk Yöntemi: Yetenek Yönetimi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 145-166.
  • Edgell, S., (2010). The Sociology of Work Continuity and Change in Paid and Unpaid Work, Sage Publications Limited, USA.
  • Erdem, Z., (2005). “Sanayi işçisinden Bilgi işçisine: Yeni Ekonominin Değişen İşçi Tipi”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49, 541-566.
  • Eren, E., (1993). Yönetim Psikolojisi, Yenilenmiş Dördüncü Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Erçokses, B., (2009). Training and Development of Employees in Talent Management Process and Application, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Human Resources Management and Development Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ertör, S. ve Akyazı, P.E., (2010). “Yetkin Personelin Şirkette Tutulması”, Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Metinleri, 2, 5-21.
  • Gregoire, M., (2006). “Consistently Acquiring and Retaining Top Talent”, Workforce Management, 85(19): 6-6.
  • Grint, K., (1998). (Çev. Bozkurt, V.), Çalışma Sosyolojisi, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Gubman, Edward L., (1998). Talent Solution: Aligning Strategy&People to Achieve Extraordinary Results. McGraw-Hill Professional Book Group, Blacklick, OH, USA.
  • Güzel, S., (2008). Çalışma Sosyolojisi Modern İşgücünün Oluşumu, Literatürk Yayınları, İstanbul.
  • Hargreaves, A., (2003). Teaching in The Knowledge Society Education in The Age of Insecurity, Published by Teachers College Press, New York, USA.
  • http://www.topmba.com/emba/articles/succession-planning (Erişim Tarihi 07.01.2012).
  • Hughes, J.C. and Rog, E., (2008). “Talent Management A Strategy For Improving Employee Recruitment, Retention and Engagement Witjhin Hospitality Organizations”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 743-757.
  • İbicioğlu, H., (2011). İnsan Kaynakları Yönetimi (Geleneksel ve Stratejik Perspektif), Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Alter Yayıncılık, Ankara.
  • İnce, M. ve Gül, H., (2006). “Bilgi Çağında Rekabetin Temel Belirleyicisi: Bireyin Yaratıcılığı”, Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(9),220-234.
  • Kapoor, B. and Sheriff, J., (2012). “Human Resources in An Enriched Environment of Business Intelligence”, Kybernetes, 41(10), 1625-1637.
  • Karalar, B.E., (2008). The Effects of Talent Management on the Performance of the Employees in the Manifacturing Sector and An Application in A Multinational Company Operating in Turkey, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Human Resources Management and Development Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kevük, S., (2006). “Bilgi Ekonomisi”, Journal of Yaşar University, 1 / 4, 319-350.
  • Khandekar, A. and Sharma, A., (2005). “Managing Human Resources Capabilities for Sustainable Competitive Advantage An Emprical Analysis from Indian Global Organizations”, Education and Training, 47(8/9), 628-639.
  • Khandekar, A. and Sharma, A., (2005). “Organizational Learning in Indian Organizations: A Strategic Human Resources Management Perspective”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(2), 211-226.
  • Kocacık, F., (2007). “Bilgi Toplumu ve Türkiye”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 1-10.
  • Koç, E., (2002). “İnsan ve Sadakat”, Felsefe Dünyası, 1(35), 49-57.
  • Koçel, T., (2011). İşletme Yöneticiliği, 13. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Kreitner, R., (2009). Management, Houghton Miffling Harcourt Publishing Company, Canada.
  • Lewis, R.E. and Heckman, R.J., (2006). “Talent Management: A Critical Review”, Human Resource Management Review, 16, 139-154.
  • Marrewijk, M.V. and Timmers, J., (2003). “Human Capital Management: New Possibilities in People Management”, Journal of Buiness Ethics, 44(2/3), Corporate Sustainability Conference 2002, The Impact of CSR on Management Disciplines, 171-184.
  • Mccauley, C. and Wakefield, M., (2006). Talent Management in the 21st Century: Help Your Company Find, Develop And Keep its Strongest Workers. The Journal for Quality and Participation , 2-10.
  • Mukherjee, A.S., Lapre, M.A., and Wassenhove, L.N.V., (1998). “Knowledge Drive Quality Improvement”, Management Science,44(11), Part 2, 35-49.
  • Peri, G., (2005). “Determinants of Knowledge Flows and Their Effect on Innovation”, The Review of Economics and Statistics, 87(2), 308-322
  • Pham-Gia, K., (2008). Talent Management: Recruiting Methodologies-An Overview Scholarly Research Paper, Grıin Verlag Publication, Germany.
  • Plunkett, W.R., Attner, R.F., and Allen, G.S., (2008). Management: Meeting and Exceeding Customer Expectations, Ninth Edition, USA.
  • Ritzer, G., (2010). Globalization A Basic Text, Wiley Blackwell Publication, USA.
  • Schiemann, W.A., (2009). Reinventing Talent Management How To Maximize Performance in The New Marketplace, Published by John Wiley and Sons Incorporation, New Jersey, USA.
  • Shukla, R., (2009). Talent Management Process of Developing and Integrating Skilled Workers, Global India Publications, New Delhi, India.
  • Schweyer, A., (2004). “Talent Management Systems: Best Practices in Technology Solutions for Recruitment, Retention and Workforce Planning”, 21-22.
  • Stadler, K., (2011). “Talent Reviews: The Key To Effective Succession Management”, Business Strategy Series, 5(12), 264-271.
  • Steger, M.B., (2009). Globalization A Brief Insight, Sterling Publishing Incorporation, New York, USA.
  • Süzek, S., (2012). İş Hukuku (Genel Esaslar - Bireysel İş Hukuku), Yenilenmiş 8. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Şimşek, M.Ş. ve Çelik, A., (2011). Yönetim ve Organizasyon, Genişletilmiş 13. Baskı, Eğitim Akademi Yayınları, Konya.
  • Şimşek, M.Ş. ve Çelik, A., (2012). İşletme Bilimine Giriş, Genişletilmiş 19. Baskı, Eğitim Akademi Yayınları, Konya.
  • Tabancalı, E. ve Korumaz, M., (2014). “Eğitim Örgütlerinde Yetenek Yönetimi”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number 25-I, 139-156.
  • Tağraf, H., (2002). “Küreselleşme Süreci ve Çok Uluslu İşletmelerin Küreselleşme Sürecine Etkileri”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 33-47.
  • Tansley, C., (2011). “What Do We Mean by The Term “Talent” in Talent Management?”, Industrial and Commercial Training, 43(5), 266-274.
  • Tınar, M.Y., (1996). Çalışma Psikolojisi, Birinci Baskı, İzmir.
  • Tokol, A., (2011). Endüstri İlişkileri ve Yeni Gelişmeler, Dora Yayıncılık, Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Bursa.
  • Tüzün, İ.K. ve Devrani, T.K., (2008). “Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri-Çalışan Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3/2, 13-24.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S.K., (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayıncılık, 5. Baskı, İstanbul.
  • Vaiman, V. ve Vance, C.M., (2008). Smart Talent Management Building Knowledge Assets For Competitive Advantage, Edward Algar Publishing Limited, UK.
  • Weihrich, H., Cannice, M.V., and Koontz, H., (2010). Management A Global and Entrepreneurial Perspective, 13th Edition, Published by Tata Mcgraw Hill Education Private Limited, New Delhi, India.
  • Wellings, R.S., Smith, A.B., and Erker, S., “Nine Best Pracitces For Effective Talent Management”, Development Dimensions International, 1-14. http://www.ddiworld.com/DDIWorld/media/white-papers/ninebestpracticetalentmanagement_wp_ddi.pdf (Erişim Tarihi: 07.01.2013).
  • Yılmaz, K. ve Horzum, B., (2005). “Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite” İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-121.
  • Zaim, H., (2005). “Yeni Gelişmeler Işığında Bilgi İşi ve Bilgi İşçisi”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49, 589-609.
  • Zaim, H., (2006). “Bilgi Şirketlerinde Çalışanların Değişen Vasıf Profili ve UNILEVER (Türkiye) Örneği”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 53(1), 135-149.

BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME

Year 2014, Volume: 9 Issue: 4, 70 - 90, 10.10.2014

Abstract

Bilgi çağı olarak adlandırılan 21. yüzyıl bireyler, örgütler ve ülkeler ölçeğinde hızlı değişimleri beraberinde getiren bir dönemdir. Bu dönemde kullanılan güncel bir bilgi kısa bir süre içerisinde eskiyerek güncelliğini kaybetmektedir. Hızlı değişimin kaçınılmaz olduğu bu dönemde örgütler, rekabet avantajı kazanmak için kendilerini gelişen yeni dinamiklere göre güncellemek durumundadırlar. Kendini güncellemeyen, yeni gelişme ve trendlere göre pozisyon almayarak strateji üretmeyen örgütlerin gelecekte ayakta durması oldukça zordur. Son yıllarda oldukça popüler olan ve insan kaynakları yönetimi uygulamalarının bir ileri aşaması olarak değerlendirilebilecek yetenek yönetimi uygulamaları aslında işe alımlarda ve çalışan bağlılığının arttırılmasında örgütlerin değişen şartlara uyum sağlamalarının öncü bir koşulu olarak değerlendirilebilir. Çalışmanın konusu yetenek yönetimi uygulamalarının işe alımlarda ve çalışanın örgütsel bağlılığının arttırılmasında stratejik bir yaklaşım olarak kullanılması olacaktır. Bu anlamda çalışmanın amacı örgütlerde yönetim konsepti çerçevesinde yetenek yönetiminin tanımından hareketle yetenek yönetiminin kapsamı, yetenek yönetimine zemin hazırlayan gelişmeler, çalışanlar ve örgütsel düzeyde ifade ettikleri üzerinde durulacak ve bu kapsamda öneriler geliştirilecektir. 

References

  • Adekola, A. and Sergi, B.S., (2007). Global Business Management A Cross Cultural Perspective, Ashgate Publishing Limited, England.
  • Akyıldız, H. ve Korkmaz, A., (2009). İş ve Sosyal Sigortalar Hukuku, 1. Baskı Alter Yayıncılık, Ankara.
  • Alayoğlu, N., (2010). “İnsan Kaynakları Yönetiminde Yeni Dönem: Yetenek Yönetimi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, 68-97.
  • Altuntug, N., (2009). “Rekabet Üstünlügünün Sürdürülmesinde Yeteneklerin Rolü”, Süleyman Demirel Üniversitesi, I.I.B.F.Dergisi, Cilt:14, Sayı:3, 445-460.
  • Angelis, D., (2004). The Employee Value Proposition Competing for Talent to Drive Your Growth, Bone Zone.
  • Atlı, D., (2012). Yetenek Yönetimi: Crea Yayınları, İstanbul.
  • Balay, R., (2004). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Barney, J.B. and Hesterly, W.S., (2008). Strategic Management and Competitive Advantage, 2nd Ed., Pearson Prentice Hill, New Jersey, USA.
  • Beer, A.D., (2008). What is Business Management?, Cecile Nieuwenhuizen ve Dirk Rossouw, Business Management A Contemporary Approach, First Published, South Africa.
  • Bhatnagar, J., (2008). “Managing Capabilities for Talent Engagement and Pipiline Development”, Industrial and Commercial Training, 40(1), 19-28.
  • Boussebaa, M. and Morgan, G., (2008). “Managing Talent Across National Borders, The Challenges Faced By An International Retail Group” Critical Perspectives on International Business, 4(1), 25-41.
  • Bozkurt, V. ve Baştürk, Ş., (2011). “Bilgi Toplumu ve Türkiye”, Editör Mehmet Zencirkıran, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Yenilenmiş 2. Baskı, Dora Yayıncılık, Bursa.
  • Ceylan, N., (2007). İnsan Kaynakları Yönetiminde Yetenek Yönetimi ve Bir Uygulama, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Cole, G., (2004). Management Theory and Practice, Sixth Edition, London.
  • Colligs, D.G. and Mellahi, K., (2009). “Strategic Talent Management: A Review and Research Agenda”, Human Resource Management Review, 19, 304-313.
  • Coping with The Talent Shortage: How GE, Rochester and Other US Firms Have Approached The Recruitment Conundrum".(2007). Human Resource Management International Digest,15(3), 6-8.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F., (2005). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
  • Çelik, A.H., (2010). İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku, 7. Baskı, Murathan Yayınevi, Trabzon.
  • Çelik, M. ve Zaim, A.H., (2011). “Yetenek Yönetimi Yaklaşımı”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimler Dergisi, Yıl 10, Sayı 20, 33-38.
  • Çırpan, H., (2001). “Bilgi İşçilerini Şirkette Tutmanın Bir Yolu: Öğrenme Ortamı”, Aktive, http://www.eflatun.com.tr/Makalelhcirpan.pdf (Erişim Tarihi: 29.05.2014).
  • Çırpan, H. ve Şen, A., (2009). İşletmelerde Yenilikçiliği Geliştirmede Etkili Bir Araç: Yetenek Yönetimi. Çerçeve Dergisi, 110-116.
  • Daft, R., Kendrick, M., ve Vershinina, N., (2010). Management, Centage Learning Publication, UK.
  • Dewan, T. and Myatt, D.P.,(2010). “The Declining Talent Pool of Governement”, American Journal of Political Sceince, 54(2), 267-286.
  • Doğan, S. ve Demiral, Ö., (2008). İnsan Kaynakları Yönetiminde Çalışanların Kendilerine Doğru Yolculuk Yöntemi: Yetenek Yönetimi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 145-166.
  • Edgell, S., (2010). The Sociology of Work Continuity and Change in Paid and Unpaid Work, Sage Publications Limited, USA.
  • Erdem, Z., (2005). “Sanayi işçisinden Bilgi işçisine: Yeni Ekonominin Değişen İşçi Tipi”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49, 541-566.
  • Eren, E., (1993). Yönetim Psikolojisi, Yenilenmiş Dördüncü Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Erçokses, B., (2009). Training and Development of Employees in Talent Management Process and Application, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Human Resources Management and Development Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ertör, S. ve Akyazı, P.E., (2010). “Yetkin Personelin Şirkette Tutulması”, Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Metinleri, 2, 5-21.
  • Gregoire, M., (2006). “Consistently Acquiring and Retaining Top Talent”, Workforce Management, 85(19): 6-6.
  • Grint, K., (1998). (Çev. Bozkurt, V.), Çalışma Sosyolojisi, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Gubman, Edward L., (1998). Talent Solution: Aligning Strategy&People to Achieve Extraordinary Results. McGraw-Hill Professional Book Group, Blacklick, OH, USA.
  • Güzel, S., (2008). Çalışma Sosyolojisi Modern İşgücünün Oluşumu, Literatürk Yayınları, İstanbul.
  • Hargreaves, A., (2003). Teaching in The Knowledge Society Education in The Age of Insecurity, Published by Teachers College Press, New York, USA.
  • http://www.topmba.com/emba/articles/succession-planning (Erişim Tarihi 07.01.2012).
  • Hughes, J.C. and Rog, E., (2008). “Talent Management A Strategy For Improving Employee Recruitment, Retention and Engagement Witjhin Hospitality Organizations”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 743-757.
  • İbicioğlu, H., (2011). İnsan Kaynakları Yönetimi (Geleneksel ve Stratejik Perspektif), Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Alter Yayıncılık, Ankara.
  • İnce, M. ve Gül, H., (2006). “Bilgi Çağında Rekabetin Temel Belirleyicisi: Bireyin Yaratıcılığı”, Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(9),220-234.
  • Kapoor, B. and Sheriff, J., (2012). “Human Resources in An Enriched Environment of Business Intelligence”, Kybernetes, 41(10), 1625-1637.
  • Karalar, B.E., (2008). The Effects of Talent Management on the Performance of the Employees in the Manifacturing Sector and An Application in A Multinational Company Operating in Turkey, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Human Resources Management and Development Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kevük, S., (2006). “Bilgi Ekonomisi”, Journal of Yaşar University, 1 / 4, 319-350.
  • Khandekar, A. and Sharma, A., (2005). “Managing Human Resources Capabilities for Sustainable Competitive Advantage An Emprical Analysis from Indian Global Organizations”, Education and Training, 47(8/9), 628-639.
  • Khandekar, A. and Sharma, A., (2005). “Organizational Learning in Indian Organizations: A Strategic Human Resources Management Perspective”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(2), 211-226.
  • Kocacık, F., (2007). “Bilgi Toplumu ve Türkiye”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 1-10.
  • Koç, E., (2002). “İnsan ve Sadakat”, Felsefe Dünyası, 1(35), 49-57.
  • Koçel, T., (2011). İşletme Yöneticiliği, 13. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Kreitner, R., (2009). Management, Houghton Miffling Harcourt Publishing Company, Canada.
  • Lewis, R.E. and Heckman, R.J., (2006). “Talent Management: A Critical Review”, Human Resource Management Review, 16, 139-154.
  • Marrewijk, M.V. and Timmers, J., (2003). “Human Capital Management: New Possibilities in People Management”, Journal of Buiness Ethics, 44(2/3), Corporate Sustainability Conference 2002, The Impact of CSR on Management Disciplines, 171-184.
  • Mccauley, C. and Wakefield, M., (2006). Talent Management in the 21st Century: Help Your Company Find, Develop And Keep its Strongest Workers. The Journal for Quality and Participation , 2-10.
  • Mukherjee, A.S., Lapre, M.A., and Wassenhove, L.N.V., (1998). “Knowledge Drive Quality Improvement”, Management Science,44(11), Part 2, 35-49.
  • Peri, G., (2005). “Determinants of Knowledge Flows and Their Effect on Innovation”, The Review of Economics and Statistics, 87(2), 308-322
  • Pham-Gia, K., (2008). Talent Management: Recruiting Methodologies-An Overview Scholarly Research Paper, Grıin Verlag Publication, Germany.
  • Plunkett, W.R., Attner, R.F., and Allen, G.S., (2008). Management: Meeting and Exceeding Customer Expectations, Ninth Edition, USA.
  • Ritzer, G., (2010). Globalization A Basic Text, Wiley Blackwell Publication, USA.
  • Schiemann, W.A., (2009). Reinventing Talent Management How To Maximize Performance in The New Marketplace, Published by John Wiley and Sons Incorporation, New Jersey, USA.
  • Shukla, R., (2009). Talent Management Process of Developing and Integrating Skilled Workers, Global India Publications, New Delhi, India.
  • Schweyer, A., (2004). “Talent Management Systems: Best Practices in Technology Solutions for Recruitment, Retention and Workforce Planning”, 21-22.
  • Stadler, K., (2011). “Talent Reviews: The Key To Effective Succession Management”, Business Strategy Series, 5(12), 264-271.
  • Steger, M.B., (2009). Globalization A Brief Insight, Sterling Publishing Incorporation, New York, USA.
  • Süzek, S., (2012). İş Hukuku (Genel Esaslar - Bireysel İş Hukuku), Yenilenmiş 8. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Şimşek, M.Ş. ve Çelik, A., (2011). Yönetim ve Organizasyon, Genişletilmiş 13. Baskı, Eğitim Akademi Yayınları, Konya.
  • Şimşek, M.Ş. ve Çelik, A., (2012). İşletme Bilimine Giriş, Genişletilmiş 19. Baskı, Eğitim Akademi Yayınları, Konya.
  • Tabancalı, E. ve Korumaz, M., (2014). “Eğitim Örgütlerinde Yetenek Yönetimi”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number 25-I, 139-156.
  • Tağraf, H., (2002). “Küreselleşme Süreci ve Çok Uluslu İşletmelerin Küreselleşme Sürecine Etkileri”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 33-47.
  • Tansley, C., (2011). “What Do We Mean by The Term “Talent” in Talent Management?”, Industrial and Commercial Training, 43(5), 266-274.
  • Tınar, M.Y., (1996). Çalışma Psikolojisi, Birinci Baskı, İzmir.
  • Tokol, A., (2011). Endüstri İlişkileri ve Yeni Gelişmeler, Dora Yayıncılık, Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Bursa.
  • Tüzün, İ.K. ve Devrani, T.K., (2008). “Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri-Çalışan Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3/2, 13-24.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S.K., (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayıncılık, 5. Baskı, İstanbul.
  • Vaiman, V. ve Vance, C.M., (2008). Smart Talent Management Building Knowledge Assets For Competitive Advantage, Edward Algar Publishing Limited, UK.
  • Weihrich, H., Cannice, M.V., and Koontz, H., (2010). Management A Global and Entrepreneurial Perspective, 13th Edition, Published by Tata Mcgraw Hill Education Private Limited, New Delhi, India.
  • Wellings, R.S., Smith, A.B., and Erker, S., “Nine Best Pracitces For Effective Talent Management”, Development Dimensions International, 1-14. http://www.ddiworld.com/DDIWorld/media/white-papers/ninebestpracticetalentmanagement_wp_ddi.pdf (Erişim Tarihi: 07.01.2013).
  • Yılmaz, K. ve Horzum, B., (2005). “Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite” İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-121.
  • Zaim, H., (2005). “Yeni Gelişmeler Işığında Bilgi İşi ve Bilgi İşçisi”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49, 589-609.
  • Zaim, H., (2006). “Bilgi Şirketlerinde Çalışanların Değişen Vasıf Profili ve UNILEVER (Türkiye) Örneği”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 53(1), 135-149.
There are 76 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Operation
Authors

HASAN Yüksel

Publication Date October 10, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Yüksel, H. (2014). BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME. Social Sciences, 9(4), 70-90. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.4.3C0122
AMA Yüksel H. BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME. Social Sciences. October 2014;9(4):70-90. doi:10.12739/NWSA.2014.9.4.3C0122
Chicago Yüksel, HASAN. “BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME”. Social Sciences 9, no. 4 (October 2014): 70-90. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.4.3C0122.
EndNote Yüksel H (October 1, 2014) BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME. Social Sciences 9 4 70–90.
IEEE H. Yüksel, “BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME”, Social Sciences, vol. 9, no. 4, pp. 70–90, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.4.3C0122.
ISNAD Yüksel, HASAN. “BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME”. Social Sciences 9/4 (October 2014), 70-90. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.4.3C0122.
JAMA Yüksel H. BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME. Social Sciences. 2014;9:70–90.
MLA Yüksel, HASAN. “BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME”. Social Sciences, vol. 9, no. 4, 2014, pp. 70-90, doi:10.12739/NWSA.2014.9.4.3C0122.
Vancouver Yüksel H. BİLGİ ÇAĞI VE KÜRESELLEŞME DİYALEKTİKLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETMELERDE STRATEJİK BİR YAKLAŞIM OLARAK YETENEK YÖNETİMİ UYGULAMALARI: ÖRGÜT VE İŞGÖREN MERKEZLİ BİR DEĞERLENDİRME. Social Sciences. 2014;9(4):70-9.