Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Year 2017, Volume: 7 Issue: 12, 164 - 182, 28.02.2017
https://doi.org/10.19039/sotod.2017.56

Abstract

Âşık edebiyatı, İslam öncesi dönemden günümüze kadar geçen süre içerinde bir devamlılık arz eder ve bu
bağlamda geleneksel olarak vasıflandırılır. Türk toplum yaşantısıyla özdeşleşen bu edebiyat, aynı çatı altında yaşayan
fertlerin duygularının ifadesi, kültürel kodların yaşatılması ve geleceğe aktarılması, ayrıca millet şuurunun oluşması
gibi önemli fonksiyonlar üstlenmiştir. Buradan hareketle sınırların ortadan kalkıp kültürel çeşitliliğin azaldığı bir
dünyada Âşık edebiyatının usta ellerde yaşatılması kadar, bu edebiyata ilgi duysun veya duymasın bir milletin tüm
fertlerine öğretilmesi ve bu konuda kültürel bellekte bir farkındalık oluşturulması büyük önem arz etmektedir.
Çalışmamızda ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarında Âşık edebiyatının öğretimi/öğretim yöntemleri
üzerinde durduk. Yeni yöntemlerin neler olduğunu, yapısalcı yaklaşıma göre nasıl bir öğretim yöntemi belirlenmesi
gerektiğini tespit ettik. Ayrıca mevcut öğretim programlarını ve ders dışı faaliyetleri de gözden geçirerek Âşık
edebiyatının Türkiye’deki öğretimini değerlendirdik. Sonuçta bu edebiyatın gereği gibi öğretilmediğini, öğretim
programlarında yeterince yer almadığını, uygun öğretim materyalleri hazırlanmadığını belirledik. Bu yüzden Âşık
edebiyatının, yeni yöntemlerle toplumun geleceğini inşa edecek olan bireylere benimsetilmesi gerekir

References

  • Akşit Göktürk, Dil-Edebiyat Öğretimine Yeni Yaklaşımlar”, Ortaöğretim Kurumlarında Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği IV. Öğretim Toplantısı (10-11 Nisan 1986), 1986, ss.1-16. Bekir Şişman, “Günümüz Âşıklarında Rüya ve Bâde Motifi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2002, S. 41, s. 316-323. Cemil Geçmen, Yeliz Bursalıoğlu Türk Edebiyatı 12. Sınıf Ders Kitabı, Fırat Yayıncılık: Ankara, 2015. Doğan Kaya, Âşık Ruhsatî, Doğan Ofset Gazetecilik ve Matbaacılık: Sivas, 1999. Firdevs Güneş, Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayın Dağıtım: Ankara, 2007.
Year 2017, Volume: 7 Issue: 12, 164 - 182, 28.02.2017
https://doi.org/10.19039/sotod.2017.56

Abstract

References

  • Akşit Göktürk, Dil-Edebiyat Öğretimine Yeni Yaklaşımlar”, Ortaöğretim Kurumlarında Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği IV. Öğretim Toplantısı (10-11 Nisan 1986), 1986, ss.1-16. Bekir Şişman, “Günümüz Âşıklarında Rüya ve Bâde Motifi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2002, S. 41, s. 316-323. Cemil Geçmen, Yeliz Bursalıoğlu Türk Edebiyatı 12. Sınıf Ders Kitabı, Fırat Yayıncılık: Ankara, 2015. Doğan Kaya, Âşık Ruhsatî, Doğan Ofset Gazetecilik ve Matbaacılık: Sivas, 1999. Firdevs Güneş, Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayın Dağıtım: Ankara, 2007.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Cafer Özdemir

Ömer Saraç

Publication Date February 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 12

Cite

APA Özdemir, C., & Saraç, Ö. (2017). TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları), 7(12), 164-182. https://doi.org/10.19039/sotod.2017.56
AMA Özdemir C, Saraç Ö. TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları). February 2017;7(12):164-182. doi:10.19039/sotod.2017.56
Chicago Özdemir, Cafer, and Ömer Saraç. “TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları) 7, no. 12 (February 2017): 164-82. https://doi.org/10.19039/sotod.2017.56.
EndNote Özdemir C, Saraç Ö (February 1, 2017) TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları) 7 12 164–182.
IEEE C. Özdemir and Ö. Saraç, “TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”, Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları), vol. 7, no. 12, pp. 164–182, 2017, doi: 10.19039/sotod.2017.56.
ISNAD Özdemir, Cafer - Saraç, Ömer. “TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları) 7/12 (February 2017), 164-182. https://doi.org/10.19039/sotod.2017.56.
JAMA Özdemir C, Saraç Ö. TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları). 2017;7:164–182.
MLA Özdemir, Cafer and Ömer Saraç. “TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları), vol. 7, no. 12, 2017, pp. 164-82, doi:10.19039/sotod.2017.56.
Vancouver Özdemir C, Saraç Ö. TÜRKİYE’DE ÂŞIK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları). 2017;7(12):164-82.