Aim of the study is to The investigate the relationship between the aims
of use of social network sites with cyberbullying and cyber victimization in
nursing students. Method: This cross-sectional study was conducted on 509
students in the first, second, third and fourth grades who were trained in the
Nursing Department of the Faculty of Health Sciences of the ……. University
between October-December 2018. The research data were collected by the “Questionnaire
Form” prepared by the researchers, the “Revised Cyber Bullying Inventory-II
(RCBI-II)”, and the “Scale of Aims of Use of Social Network Sites and Communication
Skills Scale (SAUSNS-CSS)”. There was no statistically significant relationship
between the RCBI-II and sub-dimensions of RCBI-II and SAUSNS-CSS (P> 0.05).
A statistically significant relationship was found between cyberbullying and
cyber victimization which were the sub-dimensions of the RCBI-II (p<0.001).
A statistically significant relationship was determined between the SAUSNS-CSS for
social interaction and communication purposes, for recognition and recognition
purposes and for educational purposes (p <0.001). Nursing students' social networks are more likely to use social
networks for social interaction and communication. In the use of social
networks, cyberbullying is increasing and cyber victimization is increasing.
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinde
siber zorbalık ve mağduriyet ile sosyal ağ kullanım amaçları arasındaki
ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Kesitsel ve ilişkisel tarama desenindeki bu
araştırmanın çalışma grubunu, Ekim-Aralık 2018 tarihleri arasında bir
hemşirelik bölümünde eğitim gören 509 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma
verileri araştırmacılar tarafından literatür incelenerek oluşturulan “Anket
Formu”, “Yenilenmiş Siber Zorbalık Envanteri-II (YSZE-II)” ve “Sosyal Ağ
Siteleri Kullanım Amacı Ölçeği (SASKAÖ)” ile toplanmıştır. Öğrencilerin yaş
ortalaması 20.09±1.09 ve %79’unun cinsiyeti kadındır. Öğrencilerin SASKAÖ ve
alt boyutları ile YSZE-II alt boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır
(p>0.05). YSZE-II alt boyutları olan “siber zorbalık” ile “siber mağduriyet”
alt boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0.001). SASKAÖ’nün
sosyal etkileşim ve iletişim amaçlı, tanıma ve tanınma amaçlı ve eğitim amaçlı
alt boyutlarının kendi arasında anlamlı ilişki belirlenmiştir (p<0.001).
Hemşirelik bölümü öğrencilerinin sosyal ağları, sosyal etkileşim ve iletişim
amaçlı kullanma durumu daha fazladır.
Öğrencilerin sosyal ağ kullanımında, siber zorbalık durumu artarken
siber mağduriyet durumları da artmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |