BibTex RIS Cite

Üstün Yetenekli Çocukları Olan Anne Babaların Çocuklarının Eğitimine Yönelik Algıları

Year 2014, Volume: 33 Issue: 1, 289 - 304, 27.11.2014
https://doi.org/10.7822/egt208

Abstract

Üstün yetenekli çocukları olan anne babaların çocuklarının eğitimine rehberlik etmelerine yönelik
algılarına ilişkin durumu belirlemek amacıyla böyle bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada, 2008-2009
öğretim yılında çocukları Adana Bilim ve Sanat Merkezi‟ne devam etmeye hak kazanan toplam doksan dört
anne babanın görüşlerinden elde edilen veriler üzerinde çalışılmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak anket
kullanılmıştır.
Anne babalar çocuklarını akademik başarılarını göz önünde bulundurmadan sevme, yeteneklerini kişisel
yararlarına olduğu kadar toplum yararına kullanmayı öğretme, zihinsel gelişimin yanısıra toplumsal ve
fiziksel gelişimi özendirmede kendilerini yeterli bulmaktadır. Bunun yanı sıra, ilgi alanlarını keşfetme ve
geliştirmede onlara yeterince materyal sağlama, sorularına sabırla yanıt verme açılarından kendilerini yeterli
buldukları ancak, çocuklarının ilgi ve yeteneklerini geliştirmede; hobilerini uygulayacağı ve sergileyeceği yer
bulma, kendi hobilerini öğretme, gezi, ders ve etkinliklere götürmede yetersiz kaldıkları sonuçları elde
edilmiştir. Bununla birlikte, anne babaların çocuklarının eğitimine rehberlik etmelerine yönelik algıları
arasında eğitim durumlarına, mesleklerine, yaşlarına, anne ya da baba oluşlarına göre anlamlı fark
bulunmamıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, üstün yetenekli çocukları olan anne babalara, üstün
yetenekli çocukların özellikleri ve gereksinimleri tanıtılmalı ve çocuklarının yetenek alanlarını belirleme ve
gelişmesini sağlamaya yönelik günlük yaşamlarında uygulayabilecekleri beceriler kazandırılmalıdır.

References

  • Ataman, A. (2003). ―Üstün Yetenekli Zekalı Çocuk Ile Yaşamak.‖ Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, C. (4), S. (40), s. 15-20.
  • Çerik, ġ. (2002). ―Ailelerin Gençlere Karşı Tutumları Ve Gençlerin Ailelerinin Tutumlarını Algılayışlarına Yönelik Üniversite Gençliği Üzerinde Bir Araştırma.‖ Ege Akademik Bakış Dergisi. Cilt (2), S. (1), S. 21-38.
  • Davaslıgil, Ü. (2000). Türkiye‟de Üstün Zekalı Çocukların Eğitimi İle İlgili Bir Model Geliştirme Projesi. http://www.istanbul.edu.tr/hay/bilgi.php?islem=genel&b ET:03.2009
  • Demircioğlu, H., Demirakın, I., Yüce, N. (2006). 7-19 Yaş Etkili Anne Baba Eğitimi Yayımlanmamış Çalıştay Raporu. Ankara.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Gürşimşek, I., ―Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Ve Eğitimine İlişkin İnanç Ve Değerleri.‖ Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Konferansı Bildiriler Kitabı Cilt 2., (Ed: Özer, B., Yaratan, H., Caner, H.) 23-25 Haziran 2008 Yakındoğu Üniversitesi. Kıbrıs 2008, S. 916-925
  • Hartman, S.J.,Haris, O.J. (1994). ―The role of parental influence in leadership‖, Journal of Social Psychology, vol:132(2) s.153-167
  • Herskovits, M. (2000). ―Family influences on the development of high ability‖, Gifted Education International, Vol: 14(3), P: 237–246.9. James T. Webb, J.T.(1994). ―Nurturing Social-Emotional Development of Gifted Children‖, ERIC EC Digest #E5 http://scholar.google.com.tr/scholar?q=Nurturing+SocialEmotionalEmotional+Deve lopment+of+Gifted+Children&hl=tr&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart , ET: 26.02.2010.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Günümüzde İnsan ve İnsanlar (11. Baskı). İstanbul: Evrim Yayınları. Karakuş, F. (2010). ―Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler‖, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt.6, S.1, s. 127-144
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Marland, S. P. (1971). ―Education of the Gifted and Talented‖-volume 1: Report to The congress of the united states by the u.s. commissioner of education. Washington, DC: Office of Education (DHEW).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. ġubat/2593 Sayılı Tebliğler Dergisi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Olszewski-Kubilius, P. (2008). The Role of the Familiy in Talent Development, (edt. Steven I. Pfeiffer), (53-70), Florida State University, Tallahassee: Springer Science+Business Media. Renzulli, J.S. (1999). ―What Is Thing Called Giftedness And How Do We Develop It? A TwentyFive Year Perspective‖, Journal for The Education of Gifted, vol: 23 (1), P: 3-54.
  • Rimm, S.,&Lowe, B. (1988). ―Family Environments of Underachieving Gifted Students‖, Gifted Child Quarterly, Vol: 32, P:353–359.
  • Silverman, L.K. (2010). Resource For Parents of Gifted Children. http://www.childdevelopmentinfo.com/learning/gifted_children.shtml, ET: 02010
  • Sternberg, R.J.& Zhang, L. (1995). ―What Do We Mean By Giftedness? A Pentagonal Implicit Theory‖, Gifted Child Quarterly, Vol: 39(2), P: 88-94.
  • Stuart T. ve Beste A. (2008). Farklı Olduğumu Biliyordum: Üstün Yeteneklileri Anlayabilmek, (Çev; Armağan Gönenli). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sungur Oakley, N. (2005) Yaratıcı Düşünme, Yayımlanmamış Ders Notları.
  • ġahin, F.T., Demircioğlu, H.Günindi Y., ―Anasınıfı ve İlköğretim Birinci ve Ikinci Sınıfta Çocuğu Olan Anne Babaların Aile İşlevlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi‖, UluslarArası Eğitim Bilimleri Konferansı Bildiriler Kitabı, Cilt 3. (Ed: Özer, B., Yaratan, H., Caner, H.) 23-25 Haziran 2008 Yakındoğu Üniversitesi. Kıbrıs 2008, S. 1789-1793.
Year 2014, Volume: 33 Issue: 1, 289 - 304, 27.11.2014
https://doi.org/10.7822/egt208

Abstract

References

  • Ataman, A. (2003). ―Üstün Yetenekli Zekalı Çocuk Ile Yaşamak.‖ Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, C. (4), S. (40), s. 15-20.
  • Çerik, ġ. (2002). ―Ailelerin Gençlere Karşı Tutumları Ve Gençlerin Ailelerinin Tutumlarını Algılayışlarına Yönelik Üniversite Gençliği Üzerinde Bir Araştırma.‖ Ege Akademik Bakış Dergisi. Cilt (2), S. (1), S. 21-38.
  • Davaslıgil, Ü. (2000). Türkiye‟de Üstün Zekalı Çocukların Eğitimi İle İlgili Bir Model Geliştirme Projesi. http://www.istanbul.edu.tr/hay/bilgi.php?islem=genel&b ET:03.2009
  • Demircioğlu, H., Demirakın, I., Yüce, N. (2006). 7-19 Yaş Etkili Anne Baba Eğitimi Yayımlanmamış Çalıştay Raporu. Ankara.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Gürşimşek, I., ―Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Ve Eğitimine İlişkin İnanç Ve Değerleri.‖ Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Konferansı Bildiriler Kitabı Cilt 2., (Ed: Özer, B., Yaratan, H., Caner, H.) 23-25 Haziran 2008 Yakındoğu Üniversitesi. Kıbrıs 2008, S. 916-925
  • Hartman, S.J.,Haris, O.J. (1994). ―The role of parental influence in leadership‖, Journal of Social Psychology, vol:132(2) s.153-167
  • Herskovits, M. (2000). ―Family influences on the development of high ability‖, Gifted Education International, Vol: 14(3), P: 237–246.9. James T. Webb, J.T.(1994). ―Nurturing Social-Emotional Development of Gifted Children‖, ERIC EC Digest #E5 http://scholar.google.com.tr/scholar?q=Nurturing+SocialEmotionalEmotional+Deve lopment+of+Gifted+Children&hl=tr&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart , ET: 26.02.2010.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Günümüzde İnsan ve İnsanlar (11. Baskı). İstanbul: Evrim Yayınları. Karakuş, F. (2010). ―Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler‖, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt.6, S.1, s. 127-144
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Marland, S. P. (1971). ―Education of the Gifted and Talented‖-volume 1: Report to The congress of the united states by the u.s. commissioner of education. Washington, DC: Office of Education (DHEW).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. ġubat/2593 Sayılı Tebliğler Dergisi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Olszewski-Kubilius, P. (2008). The Role of the Familiy in Talent Development, (edt. Steven I. Pfeiffer), (53-70), Florida State University, Tallahassee: Springer Science+Business Media. Renzulli, J.S. (1999). ―What Is Thing Called Giftedness And How Do We Develop It? A TwentyFive Year Perspective‖, Journal for The Education of Gifted, vol: 23 (1), P: 3-54.
  • Rimm, S.,&Lowe, B. (1988). ―Family Environments of Underachieving Gifted Students‖, Gifted Child Quarterly, Vol: 32, P:353–359.
  • Silverman, L.K. (2010). Resource For Parents of Gifted Children. http://www.childdevelopmentinfo.com/learning/gifted_children.shtml, ET: 02010
  • Sternberg, R.J.& Zhang, L. (1995). ―What Do We Mean By Giftedness? A Pentagonal Implicit Theory‖, Gifted Child Quarterly, Vol: 39(2), P: 88-94.
  • Stuart T. ve Beste A. (2008). Farklı Olduğumu Biliyordum: Üstün Yeteneklileri Anlayabilmek, (Çev; Armağan Gönenli). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sungur Oakley, N. (2005) Yaratıcı Düşünme, Yayımlanmamış Ders Notları.
  • ġahin, F.T., Demircioğlu, H.Günindi Y., ―Anasınıfı ve İlköğretim Birinci ve Ikinci Sınıfta Çocuğu Olan Anne Babaların Aile İşlevlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi‖, UluslarArası Eğitim Bilimleri Konferansı Bildiriler Kitabı, Cilt 3. (Ed: Özer, B., Yaratan, H., Caner, H.) 23-25 Haziran 2008 Yakındoğu Üniversitesi. Kıbrıs 2008, S. 1789-1793.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Fazilet Karakuş

Publication Date November 27, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 33 Issue: 1

Cite

APA Karakuş, F. (2014). Üstün Yetenekli Çocukları Olan Anne Babaların Çocuklarının Eğitimine Yönelik Algıları. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 33(1), 289-304. https://doi.org/10.7822/egt208