Research Article
BibTex RIS Cite

Investigating Relationship between Role of Religion and Spirituality in Social Work Practice and Spiritual Orientation Levels of The Social Work Students

Year 2020, Volume: 15 Issue: 24, 2505 - 2527, 30.04.2020
https://doi.org/10.26466/opus.658418

Abstract

The aim of this study is to determine the spirituality levels of social work students and their views on the role of religion and spirituality in social work practice and to determine whether they differ according to gender and grade level variables. Another aim of the study is to determine whether the spirituality levels of social work students affect their views on the role of religion and spirituality in social work practice. For the purposes of the study, 242 students were administered the Spiritual Orientation Scale developed by Kasapoğlu and the Role of Religion and Spirituality in Social Work Practice developed by Sheridan and adapted to Turkish by Apak and the data obtained were analyzed by t test and simple linear regression. As a result of the analyzes, it was determined that the students' level of spiritual orientation and positive views about the role of religion and spirituality in social work practice were high. Gender and grade level variables lead to a significant difference on the spiritual orientation levels of the students; however, it did not lead to a significant difference in terms of their views on the role of religion and spirituality in social work practice.

References

  • Ağırbaş, F. (2017). Manevi yönelimli aile danışmanlığı. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Apak, H. (2018a). Sosyal hizmet ve maneviyat. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • Apak, H. (2018b). Sosyal hizmet uygulamasında din ve maneviyatın rolü (SHUDMR) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 1889-1903.
  • Apak, H. ve Abay, A. R. (2019). Sosyal hizmet ve maneviyat: Sosyal çalışmacılar üzerine bir alan araştırması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 56-87.
  • Aydın, M. (2019). Genç yetişkinlerde mutluluk, maneviyat ve kanaat. The Journal of Social Sciences, 6 (3), 439-448.
  • Bethel (2004). Impact of social work spirituality courses on student attitudes, values, and spiritual wellness. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 23(4), 27-45.
  • Bhagwan R. (2010). Spirituality in social work: A survey of students at South African Universities. Social Work Education: The International Journal, 29(2), 188-204.
  • Branum, S. N. (2005). An evaluatıon of religion and spirituality in social work education. A dissertation submitted in partial fulfillment of the degree master of science in Social Work. Graduate School of The University of Texas at Arlington.
  • Canda, E. R. (1999). Spiritually sensitive social work: Key concepts and ideals. Journal of Social Work Theory and Practice. 1(1), 1-15.
  • Canda, E. R. ve Furman L. D. (2010). Spiritual diversity in social work practice. 2nd ed. New York: Oxford University Press.
  • Crisp, B. R. (2010). Spirituality and social work -contemporary social work. New York: Ashgate Publisher.
  • Çağlar, T. (2012). Türkiye’de sosyal hizmet disiplini üzerine bir derleme. İ. Cılga ve B. Hatiboğlu (Eds) içinde, Sosyal bilimler ve sosyal hizmet üzerine düşünceler. Ankara: SABEV Yayınları.
  • Çelik İnce, S. ve Utaş Akhan, L. (2016). Öğrenci hemşirelerin maneviyat ve manevi bakıma ilişkin algıları. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(3), 202-208.
  • Derezotes, D.S. (1995). Spirituality and religiosity: Neglected factors in social work practice. Arte, 20(1), 1-15.
  • Derezotes, D. S. (2006). Spiritually oriented social work practice. Boston, MA: Pearson.
  • Doğan, T. (2006). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin “maneviyat” ve “serbest zaman” boyutlarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışına ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 1-16.
  • Dudley, J. R., ve Helfgott, C. (1990). Exploring a place for spirituality in the social work curriculum. Journal of Social Work Education, 26, 287-294.
  • Ekşi, H. ve Kaya, Ç. (2016). Manevi yönelimli psikoterapi ve psikolojik danışma. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Ekşi, H., Kaya, Ç. ve Çiftçi, M. (2016) Maneviyat ve psikolojik danışma. Halil Ekşi ve Çınar Kaya (Ed.), Manevi Yönelimli Psikoterapi ve Psikolojik Danışma (s. 13-28) içinde. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Gilligan, P. ve Furness, S. (2005). The role of religion and spirituality in social work practice: Views and experiences of social workers and students. British Journal of Social Work, 36(4), 617-637.
  • Graff, D. L. (2002). Beliefs or not: A study of bachelor of social work students’ beliefs about the inclusion of religious and spiritual content in social work. A dissertation submitted in partial fulfillment of the degree of Doctor of Philosophy. Graduate School of The University of Texas at Austin.
  • Graff, D. (2007). A study of baccalaureate social work students’ beliefs about the inclusion of religious and spiritual content in social work. Journal of Social Work Education, 43(2), 243–256.
  • Hodge, D., ve Boddie, S. C. (2007). Social workers' personal spiritual characteristics and their conceptualizations of spirituality and religion: A mixed method study. Journal of Religion and Spirituality in Social Work, 26(1),53-70.
  • Kane, M. N., ve Jacobs, R. J. (2010) Predictors of the importance of spiritual and religious beliefs among university students. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 29(1), 49-70.
  • Kaplan, A., ve Dziegielewski, S. (1999). Graduate social work students’ attitudes and behaviors toward spirituality and religion: Issues for education and practice. Social Work and Christianity, 26(1), 25-39.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasapoğlu, F. (2015). Manevi Yönelim Ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 51-68.
  • Kesgin, H. (2019). Manevi destek hizmetleri ve Diyanet İşleri Başkanlığı. International Social Sciences Studies Journal, 5(30), 557-571.
  • Kut, S. (1991). Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi. R. Keleş, J. Nowak ve İ. Tomanbay (Eds) içinde, Türkiye’de ve Almanya’da sosyal hizmetler ansiklopedik sözlük (ss.205-208). Ankara: Selvi Yayınları.
  • Kvarfordt, C. L., ve Sheridan, M. J. (2007). The role of religion and spirituality in working with children and adolescents. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 26(3), 1-23.
  • Larsen, K. M. (2011). How spiritual are social workers? An exploration of social work practitioners' personal spiritual beliefs, attitudes, and practices. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 30(1), 17-33.
  • Lee, E. O. ve Barrett, C. (2007). Integrating spirituality, faith, and social justice in social work practice and education: A pilot study. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 26(2), 1–21.
  • Martin, M W. (2007). Happiness and virtue in positive psychology. Journal for the Theory of Social Behaviour, 37(1), 89-103.
  • Mert, A., ve Topal, T. (2018). Benlik ayrımlaşmasının manevi yönelimine etkisinin bazı değişkenlerle incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 68-91.
  • Murdock, V. (2003) Religion and spirituality in gerontological social work practice. A dissertation submitted in partial fulfillment of the degree of Doctor of Philosophy. College of Social Work University of South Carolina.
  • Özdoğan, Ö. (2007). İsimsiz hayatlar: Manevi ve psikolojik yaklaşımla arınma ve öze dönüş. Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Pandya, S. P. (2018). Students’ views on expanding contours of social work practice through spirituality. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 37(3), 302-322.
  • Peterson, C. ve Seligman, M. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press.
  • Prior, M. K. ve Quinn, A. S. (2012). The Relationship between spirituality and social justice advocacy: attitudes of social work students. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 31(1-2), 172-192.
  • Richards, P.S. ve Bergin, A.E. (2011). A spiritual strategy for counseling and psychotherapy. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Rinkel, M., Larsen, K., Harrington, C., ve Chun, C. (2018). Effects of social work practice on practitioners’ spirituality. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 37(4), 331-350.
  • Seinfeld, J. (2012). Spirituality in social work practice. Clinical Social Work Journal, 40(2), 240-244.
  • Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temel teknikler ve ilkeler. Ankara: Nika Yayınları.
  • Sheridan, M. J. ve Amato-von Hemert, K. (1999). The role of religion and spirituality in social work education and practice: A survey of student views and experiences. Journal of Social Work Education, 35(1), 125–141.
  • Sheridan, M. J., Wilmer, C. M., ve Atcheson. L. (1994). Inclusion of content on religion and spirituality in the social work curriculum: A study of faculty views. Journal of Social Work Education, 30(3), 363–376.
  • Sperry, L. ve Shafranske, E. P. (2009). Spiritually oriented psychotherapy. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Streets, F. (2009). Overcoming a fear of religion in social work education and practice. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 28(1-2), 185-199.
  • Stewart, C. ve Koeske, G. (2006) Social work students' attitudes concerning the use of religious and spiritual ınterventions in social work practice. Journal of Teaching in Social Work, 26(1-2), 31-49.
  • Tatlıcıoğlu, O. ve Kılıç, A. (2019). Klinik sosyal hizmette tinsellik. Ö. Altındağ, O. Tatlıcıoğlu ve Y. Kryvenko (Ed.) içinde Current Problems and Approaches in Social Work (s. 65-72). London: IJOPEC.
  • Vetvik, E., Danbolt, T., Furman, L. D., Benson, P. W. ve Canda, E. R. (2018). A comparative analysis of Norwegian and American social workers’ views about inclusion of religion and spirituality in social work. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 37(2), 105-127.
  • Wagler-Martin, W. (2007). Listening to our stillness: Giving voice to our spirituality (spirituality and clinical practice). Coates, J., J. R. Graham, B. Swartzentruber and B. Ouellette (Ed.) , Spirituality and social work: Selected Canadian readings içinde (s.135-142). Toronto: Canadian Scholars’ Press.
  • Yeşilkayalı, E. (2018). Sosyal çalışma uygulamalarında manevi değerlendirmenin yeri ve önemi: David R. Hodge’ın çalışmaları çerçevesinde genel bir bakış. Tarih Okulu Dergisi, 11(XXXVI), 88-103.
  • Yeter, S. İ. (2019). Üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin aile aidiyeti ve manevi yönelimlerine göre yordanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. Ankara: Nika Yayınları.

Sosyal Hizmet Uygulamasında Din ve Maneviyatın Rolü ile Manevi Yönelim arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 15 Issue: 24, 2505 - 2527, 30.04.2020
https://doi.org/10.26466/opus.658418

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin maneviyat düzeylerinin ve sosyal hizmet uygulamasında din ve maneviyatın rolüne ilişkin görüşlerinin belirlenmesi ve cinsiyet ile sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının ortaya konulmasıdır. Araştırmanın bir diğer amacı da sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin maneviyat düzeylerinin sosyal hizmet uygulamasında din ve maneviyatın rolüne ilişkin görüşlerini etkileyip etkilemediğini belirlemektir. Araştırmanın amaçları doğrultusunda 242 öğrenciye Kasapoğlu tarafından geliştirilen Manevi Yönelim Ölçeği ile Sheridan tarafından geliştirilip Apak tarafından Türkçeye uyarlanan Sosyal Hizmet Uygulamasında Din ve Maneviyatın Rolü Ölçeği uygulanmış ve elde edilen veriler t testi ve basit doğrusal regresyon ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin manevi yönelim düzeylerinin ve sosyal hizmet uygulamasında din ve maneviyatın rolüne ilişkin olumlu bakış açılarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin öğrencilerin manevi yönelim düzeyleri üzerinde anlamlı bir farklılaşmaya yol açtığı; ancak sosyal hizmet uygulamasında din ve maneviyatın rolüne ilişkin görüşleri açısından anlamlı bir farklılaşmaya yol açmadığı belirlenmiştir.

References

  • Ağırbaş, F. (2017). Manevi yönelimli aile danışmanlığı. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Apak, H. (2018a). Sosyal hizmet ve maneviyat. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • Apak, H. (2018b). Sosyal hizmet uygulamasında din ve maneviyatın rolü (SHUDMR) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 1889-1903.
  • Apak, H. ve Abay, A. R. (2019). Sosyal hizmet ve maneviyat: Sosyal çalışmacılar üzerine bir alan araştırması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 56-87.
  • Aydın, M. (2019). Genç yetişkinlerde mutluluk, maneviyat ve kanaat. The Journal of Social Sciences, 6 (3), 439-448.
  • Bethel (2004). Impact of social work spirituality courses on student attitudes, values, and spiritual wellness. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 23(4), 27-45.
  • Bhagwan R. (2010). Spirituality in social work: A survey of students at South African Universities. Social Work Education: The International Journal, 29(2), 188-204.
  • Branum, S. N. (2005). An evaluatıon of religion and spirituality in social work education. A dissertation submitted in partial fulfillment of the degree master of science in Social Work. Graduate School of The University of Texas at Arlington.
  • Canda, E. R. (1999). Spiritually sensitive social work: Key concepts and ideals. Journal of Social Work Theory and Practice. 1(1), 1-15.
  • Canda, E. R. ve Furman L. D. (2010). Spiritual diversity in social work practice. 2nd ed. New York: Oxford University Press.
  • Crisp, B. R. (2010). Spirituality and social work -contemporary social work. New York: Ashgate Publisher.
  • Çağlar, T. (2012). Türkiye’de sosyal hizmet disiplini üzerine bir derleme. İ. Cılga ve B. Hatiboğlu (Eds) içinde, Sosyal bilimler ve sosyal hizmet üzerine düşünceler. Ankara: SABEV Yayınları.
  • Çelik İnce, S. ve Utaş Akhan, L. (2016). Öğrenci hemşirelerin maneviyat ve manevi bakıma ilişkin algıları. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(3), 202-208.
  • Derezotes, D.S. (1995). Spirituality and religiosity: Neglected factors in social work practice. Arte, 20(1), 1-15.
  • Derezotes, D. S. (2006). Spiritually oriented social work practice. Boston, MA: Pearson.
  • Doğan, T. (2006). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin “maneviyat” ve “serbest zaman” boyutlarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışına ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 1-16.
  • Dudley, J. R., ve Helfgott, C. (1990). Exploring a place for spirituality in the social work curriculum. Journal of Social Work Education, 26, 287-294.
  • Ekşi, H. ve Kaya, Ç. (2016). Manevi yönelimli psikoterapi ve psikolojik danışma. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Ekşi, H., Kaya, Ç. ve Çiftçi, M. (2016) Maneviyat ve psikolojik danışma. Halil Ekşi ve Çınar Kaya (Ed.), Manevi Yönelimli Psikoterapi ve Psikolojik Danışma (s. 13-28) içinde. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Gilligan, P. ve Furness, S. (2005). The role of religion and spirituality in social work practice: Views and experiences of social workers and students. British Journal of Social Work, 36(4), 617-637.
  • Graff, D. L. (2002). Beliefs or not: A study of bachelor of social work students’ beliefs about the inclusion of religious and spiritual content in social work. A dissertation submitted in partial fulfillment of the degree of Doctor of Philosophy. Graduate School of The University of Texas at Austin.
  • Graff, D. (2007). A study of baccalaureate social work students’ beliefs about the inclusion of religious and spiritual content in social work. Journal of Social Work Education, 43(2), 243–256.
  • Hodge, D., ve Boddie, S. C. (2007). Social workers' personal spiritual characteristics and their conceptualizations of spirituality and religion: A mixed method study. Journal of Religion and Spirituality in Social Work, 26(1),53-70.
  • Kane, M. N., ve Jacobs, R. J. (2010) Predictors of the importance of spiritual and religious beliefs among university students. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 29(1), 49-70.
  • Kaplan, A., ve Dziegielewski, S. (1999). Graduate social work students’ attitudes and behaviors toward spirituality and religion: Issues for education and practice. Social Work and Christianity, 26(1), 25-39.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasapoğlu, F. (2015). Manevi Yönelim Ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 51-68.
  • Kesgin, H. (2019). Manevi destek hizmetleri ve Diyanet İşleri Başkanlığı. International Social Sciences Studies Journal, 5(30), 557-571.
  • Kut, S. (1991). Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi. R. Keleş, J. Nowak ve İ. Tomanbay (Eds) içinde, Türkiye’de ve Almanya’da sosyal hizmetler ansiklopedik sözlük (ss.205-208). Ankara: Selvi Yayınları.
  • Kvarfordt, C. L., ve Sheridan, M. J. (2007). The role of religion and spirituality in working with children and adolescents. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 26(3), 1-23.
  • Larsen, K. M. (2011). How spiritual are social workers? An exploration of social work practitioners' personal spiritual beliefs, attitudes, and practices. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 30(1), 17-33.
  • Lee, E. O. ve Barrett, C. (2007). Integrating spirituality, faith, and social justice in social work practice and education: A pilot study. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 26(2), 1–21.
  • Martin, M W. (2007). Happiness and virtue in positive psychology. Journal for the Theory of Social Behaviour, 37(1), 89-103.
  • Mert, A., ve Topal, T. (2018). Benlik ayrımlaşmasının manevi yönelimine etkisinin bazı değişkenlerle incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 68-91.
  • Murdock, V. (2003) Religion and spirituality in gerontological social work practice. A dissertation submitted in partial fulfillment of the degree of Doctor of Philosophy. College of Social Work University of South Carolina.
  • Özdoğan, Ö. (2007). İsimsiz hayatlar: Manevi ve psikolojik yaklaşımla arınma ve öze dönüş. Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Pandya, S. P. (2018). Students’ views on expanding contours of social work practice through spirituality. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 37(3), 302-322.
  • Peterson, C. ve Seligman, M. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press.
  • Prior, M. K. ve Quinn, A. S. (2012). The Relationship between spirituality and social justice advocacy: attitudes of social work students. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 31(1-2), 172-192.
  • Richards, P.S. ve Bergin, A.E. (2011). A spiritual strategy for counseling and psychotherapy. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Rinkel, M., Larsen, K., Harrington, C., ve Chun, C. (2018). Effects of social work practice on practitioners’ spirituality. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 37(4), 331-350.
  • Seinfeld, J. (2012). Spirituality in social work practice. Clinical Social Work Journal, 40(2), 240-244.
  • Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temel teknikler ve ilkeler. Ankara: Nika Yayınları.
  • Sheridan, M. J. ve Amato-von Hemert, K. (1999). The role of religion and spirituality in social work education and practice: A survey of student views and experiences. Journal of Social Work Education, 35(1), 125–141.
  • Sheridan, M. J., Wilmer, C. M., ve Atcheson. L. (1994). Inclusion of content on religion and spirituality in the social work curriculum: A study of faculty views. Journal of Social Work Education, 30(3), 363–376.
  • Sperry, L. ve Shafranske, E. P. (2009). Spiritually oriented psychotherapy. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Streets, F. (2009). Overcoming a fear of religion in social work education and practice. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 28(1-2), 185-199.
  • Stewart, C. ve Koeske, G. (2006) Social work students' attitudes concerning the use of religious and spiritual ınterventions in social work practice. Journal of Teaching in Social Work, 26(1-2), 31-49.
  • Tatlıcıoğlu, O. ve Kılıç, A. (2019). Klinik sosyal hizmette tinsellik. Ö. Altındağ, O. Tatlıcıoğlu ve Y. Kryvenko (Ed.) içinde Current Problems and Approaches in Social Work (s. 65-72). London: IJOPEC.
  • Vetvik, E., Danbolt, T., Furman, L. D., Benson, P. W. ve Canda, E. R. (2018). A comparative analysis of Norwegian and American social workers’ views about inclusion of religion and spirituality in social work. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 37(2), 105-127.
  • Wagler-Martin, W. (2007). Listening to our stillness: Giving voice to our spirituality (spirituality and clinical practice). Coates, J., J. R. Graham, B. Swartzentruber and B. Ouellette (Ed.) , Spirituality and social work: Selected Canadian readings içinde (s.135-142). Toronto: Canadian Scholars’ Press.
  • Yeşilkayalı, E. (2018). Sosyal çalışma uygulamalarında manevi değerlendirmenin yeri ve önemi: David R. Hodge’ın çalışmaları çerçevesinde genel bir bakış. Tarih Okulu Dergisi, 11(XXXVI), 88-103.
  • Yeter, S. İ. (2019). Üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin aile aidiyeti ve manevi yönelimlerine göre yordanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. Ankara: Nika Yayınları.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Cevat Acar 0000-0002-4222-3101

Hıdır Apak 0000-0002-2330-3093

Publication Date April 30, 2020
Acceptance Date March 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 24

Cite

APA Acar, M. C., & Apak, H. (2020). Sosyal Hizmet Uygulamasında Din ve Maneviyatın Rolü ile Manevi Yönelim arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(24), 2505-2527. https://doi.org/10.26466/opus.658418