Research Article
BibTex RIS Cite

Problems Encountered in Associate Degree Social Services Education and Curriculum

Year 2020, Volume: 15 Issue: 25, 3382 - 3414, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.668953

Abstract

This study aims to reveal in depth the problems, curriculum status and suggestions of the social services education from the point of view of lecturers who are working in associate degree social services programs. Associate degree social services assistants will fill a huge gap in their fields of work, but the main issue to be discussed is how these individuals should be better educated. This study tried to contribute to this question from the perspective of lecturers.
Qualitative method was preferred in the research since it was necessary to include the experiences and thoughts of teaching staff about social services education. The study group consists of 10 lecturers who volunteered to participate in the study voluntarily. The data collection tool is a structured interview form prepared by the researcher. After qualitative interviews, data analysis was conducted and firstly interviews and notes were decoded. The obtained notes were examined by content analysis technique. As a result of the coding of the data obtained, three general themes were revealed. These general themes are basic problems encountered in social services education, views on the social services curriculum, and suggestions for improving the quality of social services education.

References

  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 133-140.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde neler oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Apak, H. (2018). Geçmişten günümüze Türkiye’de ön lisans sosyal hizmetler eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 236-244.
  • Apak, H. (2019). Sosyal hizmetler ön lisans eğitimi ve ara elemanlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, Y. ve Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin profilini belirlemeye yönelik bir araştırma: Meslek yüksekokulu ve fakülte öğrencilerinin karşılaştırılması. Erciyes İletişim Dergisi “akademia”, 3(1), 94-108.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, çev). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çay, M. (2011). Açıköğretim fakültesi (2 yıllık) sosyal hizmet bölümü hakkında genel bilgiler ve sık sorulan sorular, 25.11.2018 tarihinde http://goo.gl/MV2wXU adresinden erişilmiştir.
  • Durnalı, M., Orakcı, Ş., ve Özkan, O. (2018). Turkey's higher education potential for human capital of Eurasian Region. In O. Karnaukhova, A. Udovikina, & B. Christiansen (Eds.), Economic and geopolitical perspectives of the Commonwealth of Independent States and Eurasia içinde (s. 201-224). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-5225- 3264-4.ch009
  • Ergin, A. ve Yağcı, Ö. (2003). 4702 sayılı yasa çerçevesinde gerçekleştirilen MEB–YÖK meslek yüksekokulları projesine yönelik bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 256-264.
  • Göktürk, İ. E., Aktaş, M. A. ve Göktürk, Ü. (2013). Sosyal bilimler meslek yüksekokullarının eğitim sürecinde; uygulama açısından karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS Özel Sayı, 1-8.
  • Günay, D. ve Özer, M. (2016). Türkiye'de meslek yüksekokullarının 2000'li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Küçükgöksel, N. Ç. ve Akpınar, T. (2016). İstihdam odaklı mesleki eğitime yönelik sorunlar, talep ve beklentiler. Tekirdağ SMMMM Odası Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 1-18.
  • Kümbetoğlu B, (2012). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Muslu, A. (2010). Türkiye’de mesleki eğitim almış nüfusun istihdam sorunları ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oral, A. İ. (2017). Sosyal hizmetler ön lisans programı öğrencilerinin staj uygulamalarına ilişkin görüş ve düşüncelerinin değerlendirilmesi: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 62-80.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2018). ÖSYS yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu. 03.06.2019 tarihinde https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/KONTKILAVUZ6082018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2019). ÖSYS yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu. 07.08.2019 tarihinde https://www.osym.gov.tr/TR,16858/2019-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html adresinden erişilmiştir.
  • Sosyal Hizmet Okulları. (2017). Sosyal hizmetler ön lisans programları çekirdek eğitim programı ve güncel konular çalıştayı sonuç raporu 7-8 Nisan 2017. Süleyman Demirel Üniversitesi Eğirdir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Isparta. 17 Kasım 2017 tarihinde http://www.sosyalhizmetokullari.org/OnLisansSHProgCalistaySonucRaporu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tomanbay, İ. (2011). Sosyal hizmetlerde açıköğretim ve ara elemanlar: Sosyal çalışma ve sosyal teknikerlik. Ankara: SABEV Yayınları.
  • Türkeri, İ. (2014). Yükseköğretim düzeyinde turizm eğitiminin özel nitelikli sorunları ve çözüm önerileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 1- 14.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M. A. (2013). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 242- 253.
  • Ünver, H. M., Yaylı, H. ve Ceylan, H. (2009). Taşra meslek yüksekokullarının sorunları ve çözüm önerileri. 1. Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (3063- 3070). Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yarcı, S. ve Alpman, P. S. (2015). Sosyal hizmet ve danışmanlık bölümü öğrencilerinin istihdam sorunları. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(5), 123-129.
  • Yıldırım, H., Sertel, E. ve Özmen-Akyol, S. (2017). Meslek yüksekokullarının güncel sorunlarına ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 287-300.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yükseköğretim Kanunu. (1981). Resmi Gazete, Sayı: 17506.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2019). 07.08.2019 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.

Sosyal Hizmetler Ön Lisans Eğitimi ve Müfredatında Karşılaşılan Sorunlar

Year 2020, Volume: 15 Issue: 25, 3382 - 3414, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.668953

Abstract

Bu çalışma, ön lisans sosyal hizmetler programlarında görevli öğretim elemanlarının sosyal hizmetler eğitiminin sorunlarını, müfredat durumunu ve önerilerini derinlemesine ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ön lisans mezunu sosyal hizmetler yardımcıları çalışacakları alanlarda büyük bir boşluğu dolduracaklardır ancak tartışılması gereken asıl konu bu bireylerin nasıl daha iyi eğitilmeleri gerekliliğidir. İşte bu çalışma bu soruya öğretim elemanları gözüyle bir katkı sağlamaya çalışmıştır.Araştırmada öğretim elemanlarının sosyal hizmetler eğitimi ile ilgili deneyimlerini ve düşüncelerini anlama ve tanımlamayı içerme gereksinimi duyulduğu için nitel yöntem tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu farklı meslek yüksekokulları sosyal hizmetler programlarında görevli öğretim elemanlarından gönüllü olarak çalışmaya katılmak isteyen 10 öğretim görevlisi oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı araştırmacı tarafından hazırlanmış olan yapılandırılmış görüşme formudur. Nitel görüşmeler bittikten sonra veri analizine geçilmiş ve ilk olarak görüşmeler ve notlar temize geçirilmiştir. Elde edilen notlar içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Elde edilen verilerin kodlanması sonucu, toplamda üç genel tema ortaya konulmuştur. Bu genel temalar; sosyal hizmetler eğitimiyle ilgili karşılaşılan temel sorunlar, sosyal hizmetler müfredatına yönelik görüşler ve sosyal hizmetler eğitim kalitesinin artırılmasına yönelik öneriler şeklindedir.

References

  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 133-140.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde neler oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Apak, H. (2018). Geçmişten günümüze Türkiye’de ön lisans sosyal hizmetler eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 236-244.
  • Apak, H. (2019). Sosyal hizmetler ön lisans eğitimi ve ara elemanlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, Y. ve Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin profilini belirlemeye yönelik bir araştırma: Meslek yüksekokulu ve fakülte öğrencilerinin karşılaştırılması. Erciyes İletişim Dergisi “akademia”, 3(1), 94-108.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, çev). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çay, M. (2011). Açıköğretim fakültesi (2 yıllık) sosyal hizmet bölümü hakkında genel bilgiler ve sık sorulan sorular, 25.11.2018 tarihinde http://goo.gl/MV2wXU adresinden erişilmiştir.
  • Durnalı, M., Orakcı, Ş., ve Özkan, O. (2018). Turkey's higher education potential for human capital of Eurasian Region. In O. Karnaukhova, A. Udovikina, & B. Christiansen (Eds.), Economic and geopolitical perspectives of the Commonwealth of Independent States and Eurasia içinde (s. 201-224). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-5225- 3264-4.ch009
  • Ergin, A. ve Yağcı, Ö. (2003). 4702 sayılı yasa çerçevesinde gerçekleştirilen MEB–YÖK meslek yüksekokulları projesine yönelik bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 256-264.
  • Göktürk, İ. E., Aktaş, M. A. ve Göktürk, Ü. (2013). Sosyal bilimler meslek yüksekokullarının eğitim sürecinde; uygulama açısından karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS Özel Sayı, 1-8.
  • Günay, D. ve Özer, M. (2016). Türkiye'de meslek yüksekokullarının 2000'li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Küçükgöksel, N. Ç. ve Akpınar, T. (2016). İstihdam odaklı mesleki eğitime yönelik sorunlar, talep ve beklentiler. Tekirdağ SMMMM Odası Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 1-18.
  • Kümbetoğlu B, (2012). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Muslu, A. (2010). Türkiye’de mesleki eğitim almış nüfusun istihdam sorunları ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oral, A. İ. (2017). Sosyal hizmetler ön lisans programı öğrencilerinin staj uygulamalarına ilişkin görüş ve düşüncelerinin değerlendirilmesi: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 62-80.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2018). ÖSYS yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu. 03.06.2019 tarihinde https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/KONTKILAVUZ6082018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) (2019). ÖSYS yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu. 07.08.2019 tarihinde https://www.osym.gov.tr/TR,16858/2019-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html adresinden erişilmiştir.
  • Sosyal Hizmet Okulları. (2017). Sosyal hizmetler ön lisans programları çekirdek eğitim programı ve güncel konular çalıştayı sonuç raporu 7-8 Nisan 2017. Süleyman Demirel Üniversitesi Eğirdir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Isparta. 17 Kasım 2017 tarihinde http://www.sosyalhizmetokullari.org/OnLisansSHProgCalistaySonucRaporu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tomanbay, İ. (2011). Sosyal hizmetlerde açıköğretim ve ara elemanlar: Sosyal çalışma ve sosyal teknikerlik. Ankara: SABEV Yayınları.
  • Türkeri, İ. (2014). Yükseköğretim düzeyinde turizm eğitiminin özel nitelikli sorunları ve çözüm önerileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 1- 14.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M. A. (2013). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 242- 253.
  • Ünver, H. M., Yaylı, H. ve Ceylan, H. (2009). Taşra meslek yüksekokullarının sorunları ve çözüm önerileri. 1. Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (3063- 3070). Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yarcı, S. ve Alpman, P. S. (2015). Sosyal hizmet ve danışmanlık bölümü öğrencilerinin istihdam sorunları. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(5), 123-129.
  • Yıldırım, H., Sertel, E. ve Özmen-Akyol, S. (2017). Meslek yüksekokullarının güncel sorunlarına ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 287-300.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yükseköğretim Kanunu. (1981). Resmi Gazete, Sayı: 17506.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2019). 07.08.2019 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hıdır Apak 0000-0002-2330-3093

Publication Date May 31, 2020
Acceptance Date April 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 25

Cite

APA Apak, H. (2020). Sosyal Hizmetler Ön Lisans Eğitimi ve Müfredatında Karşılaşılan Sorunlar. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3382-3414. https://doi.org/10.26466/opus.668953