Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin sahip olduğu temel bilimsel süreç beceri düzeylerini belirlemek ve bu becerileri olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri saptamaktır. Bu amaçla çalışmada karma yöntem araştırma desenlerinden sıralı açımlayıcı desen tercih edilmiştir. Çalışmanın nicel verileri için Mersin ili merkez ilçelerinde (Akdeniz, Mezitli, Toroslar, Yenişehir) faaliyet gösteren dört ilkokuldan 348 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak Aydoğdu ve Karakuş (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “İlkokul Öğrencilerine Yönelik Temel Beceri Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın nitel çalışma grubunu ilkokul üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 12 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Temel Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Görüşme Formu” aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde betimsel istatistikten yararlanılmış ve tek yönlü MANOVA analizi yapılmıştır. Nitel veriler ise tümevarımsal analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgularda öğrencilerin temel bilimsel süreç becerilerinin istenilen düzeyde olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin bulundukları sınıf düzeylerine göre bilimsel süreç becerilerinde farklılaşma olmadığını görülmüştür. Nitel bulguların analizi ile bu sonucu ortaya çıkaran nedenler açıklanmış ve alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Acceptance Date | April 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 31 |